لیست تجهیزات دندانپزشکی کاربردی و مهم + کاربرد هر کدام

0

داشتن لیست کاملی از تجهیزات دندانپزشکی که هر مطبی به آن احتیاج دارد، کمک شایانی به تجهیز کردن مطب های دندانپزشکی می کند. به عنوان مثال درمان و ترمیم دندان یکی از اقدامات ضروری برای بیماران مطب های دندانپزشکی محسوب می شود. در حالی که روش های مختلفی برای درمان دندان های آسیب دیده وجود دارند، عملا بدون وجود تجهیزات دندانپزشکی کاربردی در مطب های دندانپزشکی، نمی توان مراحل درمان دندان های آسیب دیده را در مطب های دندانپزشکی انجام داد. با توجه به اهمیت آشنایی با تجهیزات دندانپزشکی کاربردی، در ادامه این مقاله می خواهیم لیست کاملی از تجهیزات دندانپزشکی که حتما برای مطب های دندانپزشکی کاربرد دارند را برای شما بیان کنیم.

لیست تجهیزات دندانپزشکی کاربردی

 لیست تجهیزات دندانپزشکی

هر یک از تجهیزات دندانپزشکی که در مطب های دندانپزشکی استفاده می شوند، پرکاربرد هستند. در واقع نمی توان گفت که کدام تجهیزات کاربردی تر و کدام یک کاربردی در مطب های دندانپزشکی ندارند. ولی برخی از وسایل در مطب های دندانپزشکی، برای هر اقدامی قابل استفاده اند. به طور مثال، آینه های دندانپزشکی می توانند از مرحله معاینه و تشخیص تا درمان مورد استفاده قرار گیرند.

بنابراین، تجهیزات دندانپزشکی کاربردی تجهیزاتی هستند که در مراحل درمان و معاینه دندان کاربردهای بسیار زیادی دارند. در ادامه لیستی از تجهیزات دندانپزشکی کاربردی را برای شما آماده کرده ایم. این موارد تنها برخی از تجهیزات پرکاربرد در دندانپزشکی محسوب می شوند.

یونیت دندانپزشکی؛ پرکاربرد و متنوع

یونیت دندانپزشکی یکی از تجهیزات دندانپزشکی کاربردی است که می تواند برای هر مطب دندانپزشکی ضروری باشد. یونیت های دندانپزشکی یکی از انواع تجهیزات دندانپزشکی ضروری هستند که دارای چندین وسیله دیگر مانند چراغ دندانپزشکی، ساکشن و … نیز می باشند. بنابراین، وجود حداقل یک یونیت دندانپزشکی مناسب در مطب های دندانپزشکی، ضروری است.

آینه دندانپزشکی؛ کاربردی ترین تجهیزات دندانپزشکی

یکی از کاربردی ترین تجهیزات دندانپزشکی، آینه های دندانپزشکی هستند. این آینه ها از دسته فلزی و بلند ساخته شده اند که می توانند برای معاینه داخل دهان استفاده شوند. بدون وجود آینه های دندانپزشکی، عملا امکان مشاهده داخل دهان بیمار وجود ندارد. چون به هر حال ممکن است هر یک از دندان ها در زاویه خاصی قرار گرفته باشند که مشاهده آن ها کمی سخت باشد. با کمک آینه های دندانپزشکی، می توان همه دندان ها با هر زاویه ای را مشاهده کرد.

توربین و آنگل دندانپزشکی؛ مهم ترین تجهیزات دندانپزشکی کاربردی

توربین دندانپزشکی و آنگل دندانپزشکی، یکی از انواع تجهیزات دندانپزشکی کاربردی برای مطب های دندانپزشکی است. این تجهیزات می توانند با کمک ایر موتور یا الکترو موتور و چرخشی که روی دندان ایجاد کنند، باعث ایجاد تراش روی دندان ها شوند. با توجه به اینکه برای درمان پوسیدگی و درمان اندو، نیاز به خارج کردن بخش زیادی از دندان است، توربین ها و آنگل های دندانپزشکی نیز جزء تجهیزات ضروری برای مطب های دندانپزشکی محسوب می شوند.

فرزهای دندانپزشکی؛ برای تراشیدن دندان

لیست تجهیزات دندانپزشکی

اگر به دنبال یک وسیله پرکاربرد در دندانپزشکی هستید، باید حتما با فرزهای دندانپزشکی نیز آشنا شوید. فرزهای دندانپزشکی وسایل فلزی و کوچکی هستند که می توانند روی توربین و آنگل نصب شوند. این فرزها به دلیل داشتن نوک تیز و خاصیت سایندگی بالا، می توانند بخش های سخت دندان را بتراشند. استفاده از فرزهای دندانپزشکی برای درمان دندان های پوسیده، ترمیم دندان ها و یا درمان اندو ضروری است. البته در مواردی می توان این فرزها را برای شکل دهی دندان پر کرده و یا تغییر سایز روکش دندان نیز مورد استفاده قرار داد.

فرزهای دندانپزشکی دارای تنوع بسیار زیادی هستند که هر کدام با ضخامت های خاصی که دارند، می توانند برای تراشیدن دندان ها گزینه بسیار ایده آلی محسوب شوند.

باندها و رول های استریل؛ برای جذب مایعات داخل دهان

باندها و رول های استریل یکی دیگر از انواع تجهیزات دندانپزشکی کاربردی محسوب می شوند. این رول ها و باندها می توانند در داخل دهان مورد استفاده قرار گیرند تا مایعات داخل دهان را جذب کنند. با توجه به اینکه بزاق و خون موجود در دهان، می تواند باعث کاهش دید دندانپزشک در دهان شود، استفاده از باندها و رول های استریل برای جذب مایعات داخل دهان بسیار پرفایده است. البته برخی از این رول فارغ از اینکه می توانند باعث جذب آب زیاد شوند، می توانند یک فاصله مشخصی را میان لب ها و لثه ایجاد کنند تا دید دندانپزشک بر روی دندان بهبود پیدا کند.

سرنگ دندانپزشکی؛ وسیله ای برای تزریق مواد بی حسی

هیچ مطب دندانپزشکی را پیدا نمی کنید که بدون تزریق مواد بی حسی مراحل درمان دندان را انجام دهد. به همین خاطر، سرنگ دندانپزشکی یکی از تجهیزات دندانپزشکی کاربردی در مطب های دندانپزشکی است. این سرنگ ها دارای بدنه فلزی هستند و می توانند برای تزریق مواد بی حسی مورد استفاده قرار گیرند. استفاده از سرنگ های دندانپزشکی در هر مطب دندانپزشکی ضروری است.

پنس دندانپزشکی؛ کاربردی و مهم برای دندانپزشکان

پنس دندانپزشکی یکی دیگر از پرکاربردترین تجهیزات دندانپزشکی محسوب می شود. پنس های دندانپزشکی می توانند برای برداشتن تکه های دندان از درون دهان، جایگذاری رول و یا برداشتن آن ها و برای هر زمانی که نیاز به جابجایی یک وسیله کوچک است، مورد استفاده قرار گیرند. پنس های دندانپزشکی نیز با متریال فلز ساخته می شوند. به همین خاطر، می توانند به راحتی از طریق اتوکلاو تمیز شوند و برای استفاده مجدد آماده گردند.

سینی دندانپزشکی؛ برای منظم کردن وسایل دندانپزشکی

سینی دندانپزشکی یکی دیگر از تجهیزات دندانپزشکی کاربردی است که در سایزبندی های مختلف ساخته می شود. این سینی ها می توانند مخصوص هر یک از اقدامات در مطب های دندانپزشکی باشند. به طور مثال، سینی دندانپزشکی مخصوص جراحی با سینی دندانپزشکی مخصوص ترمیم دندان متفاوت است. البته کاربرد هر یک از این سینی ها با هم مشابه بوده و چندان تفاوتی با یکدیگر ندارند.

آیا خرید تجهیزات دندانپزشکی کاربردی برای هر مطب دندانپزشکی ضروری است؟

لیست تجهیزات دندانپزشکی

تجهیزات دندانپزشکی کاربردی تجهیزاتی هستند که می توانند برای هر مطب دندانپزشکی ضروری باشند. دلیل این موضوع هم این است که عملا بدون وجود این تجهیزات، نمی توان مراحل درمان و ترمیم دندان های مختلف را انجام داد. بنابراین، افرادی که به دنبال خرید تجهیزات دندانپزشکی ضروری برای هر مطب دندانپزشکی هستند، باید در اولین قدم لیست ذکر شده را برای مطب تهیه کنند. در این صورت می توانند بسیاری از اقدامات اولیه مانند ترمیم دندان و معاینه دندان ها را انجام دهند؛ اما در صورتی که نیاز به درمان اندو و یا انجام روش های درمانی تخصصی باشد، باید تجهیـزات بیشتری برای مطب های دندانپزشکی خریداری شوند.

قیمت تجهیزات دندانپزشکی کاربردی چقدر است؟

قیمت تجهیـزات دندانپزشکی کاربردی بر اساس نوع، مدل، جنس، سال ساخت و کیفیت متفاوت خواهد بود. با توجه به بالا رفتن قیمت دلار در بازار، بدیهی است قیمت هر یک از تجهیـزات دندانپزشکی ایرانی و خارجی با هم متفاوت است. برای اینکه دقیق تر با قیمت تجهیـزات دندانپزشکی ضروری برای هر مطب دندانپزشکی آشنا شوید، می توانید به فروشگاه های معتبر فروش این تجهیـزات مراجعه کنید. فیروز دنتال ارائه دهنده انواع پرکاربردترین تجهیـزات دندانپزشکی است که می توانید برای اطلاع از قیمت تجهیـزات دندانپزشکی، به این سایت مراجعه کنید.

جمع بندی

با توجه به اهمیت اطلاع از انواع تجهـیزات دندانپزشکی کاربردی، در این مقاله یک لیست کامل از تجهیـزات دندانپزشکی پرکاربرد را برای شما آوردیم. ممکن است بتوانید به لیست فوق، تجهیزات دیگری مانند ساکشن، پرکننده های دندانی، دستگاه آمالگاماتور و … را اضافه کنید. چون هر کدام از این تجهیـزات دندانپزشکی، می توانند کاربردهای بسیار زیادی برای مطب های دندانپزشکی داشته باشند؛ پس لازم است که بر اساس نیاز اقدام به خرید هر کدام از این تجهیـزات کنید.

نظرات