راههای درمان و علل ایجاد یبوست

1

راههای درمان و علل ایجاد یبوست

یبوست از مشکلات شایع سیستم گوارشی است. یبوست یا خشکی مزاج عارضه‌ای در دستگاه گوارش است که بر اثر آن، مواد دفعی در رودهٔ بزرگ سفت می‌شوند و دفع آنها با درد و سختی همراه می‌شود. یبوست حاد ممکن است سبب بسته‌شدن روده شود، که به نوبهٔ خود حتی ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشد.
به طور کلی اگر کمتر از ۳ بار در هفته دفع مدفوع دارید و مدفوع تان سفت و خشک است احتمالا به یبوست مبتلا شده اید.

یبوست

علایم بیماری یبوست

اجابت مزاج کم تر از ۳ بار در هفته
مدفوع بزرگ و یا سخت
فشار و زورزدن زیاد برای اجابت مزاج
احساس اینکه در روده و یا مقعد شما چیزی مانع دفع مدفوع می شود
احساس اینکه روده و یا مقعد شما کاملا از مدفوع تخلیه نشده است
نفخ در شکم و افزایش گازهای معده.

مهمترین عوامل ابتلا به یبوست

یک سری بیماری‌ها موجب یبـوست می‌شوند، مانند کم‌کاری تیروئید و کم‌کاری سایر هورمون‌ها، بیماری دیابت ، تومورها و سرطان‌های روده.
گاهی رژیم های کاهش وزن باعث ابتلاء فرد به یبوست می شود اما به طور کلی به علل اصلی آن در سایت مجله اینترنتی حرف تازه اشاره میکنیم.
بی تحرکی و کاهش فعالیت جسمی ، چاقی ، تنبلی روده ها ، استفاده طولانی مدت از دارو های مسهل و ملین ، مصرف کم میوه و سبزی ، مصرف زیاد حبوبات و غلات بدون سبوس ، استفاده از نان های سفید ، مصرف کم آب ، فشار های روحی و عصبی ، کمبود ویتامین های گروه B ، خودداری از دفع به موقع مدفوع به دلیل تنبلی و بی حوصلگی ، کمبود کلسیم و کمبود نمک در بدن , مصرف لبنیات پرچرب , تغییر در زندگی، مانند: باردار شدن، پیر شدن و رفتن به مسافرت

یبوست

عوارض یبوست

یبـوست به دلیل توقف طولانی مدت مواد زاید و دفعی در روده ی بزرگ موجب بد اخلاقی ، سردرد ، بی حوصلگی ، حالت تهوع و مشکلات گوارشی مانند دل درد ، عفونت روده ها ، همورئید ( بواسیر ) ، شقاق و … می شود .

روش درمان یبوست چیست

روش درمان یبوست براساس علت یبوست تعیین می‌شود. در ابتدا باید رژیم غذایی فردِ مبتلا اصلاح شود. چنانچه جواب مناسب گرفته نشد، به پزشک مراجعه شود تا با تجویز دارو شروع به درمان یبوست شود . البته همهٔ بیماران نیازمند مصرف دارو نیستند.

آب بنوشید

اگر در طول روز، به میزان لازم آب یا سایر مایعات را ننوشید، ممکن است دچار یبوست شوید. این مشکل در افرادی دیده می شود که وعده های غذایی روزانه خود را در زمان های مشخصی در طول روز میل نمی کنند. آب و سایر مایعات به حرکت مواد غذایی در روده کمک می کنند و از انبار شدن مواد در روده پیشگیری می کنند.

وعده های غذایی

غذا خوردن واکنش هایی که موجب حرکت مواد غذایی به سمت روده می شود را تحریک می کند. تا زمانیکه چیزی حرکت نکند، شما پیش نخواهید رفت. با خوردن صبحانه نیازهای اولیه بدن خود را تامین کنید. تحقیقات نشان می دهند که خوردن صبحانه ای که دارای پروتئین است می تواند از مصرف قند که موجب افزایش وزن می شود جلوگیری کند.

قهوه بخورید

تحقیقات و گزارشات بسیاری حاکی از آن است که مصرف یک فنجان قهوه کافئین دار می تواند فعل و انفعالات روده ای را تحریک کند. مادامیکه متخصصان در حال بحث پیرامون چگونگی عملکرد جادویی قهوه هستند، اگر شما به آن وابسته هستید و مشکلی با کافئین ندارید، مصرف مقدار کمی از آن می تواند امتحان ارزشمندی برای پیشگیری از یبوست باشد.

ورزش کنید

زندگی ماشینی امروزی علت دیگر یبوست است. اگر شغل شما به گونه ای است که مجبورید ساعت ها پشت میز بنشینید، ممکن است دچار یبوست شوید. برای رهایی از این مشکل، باید در بین ساعات کاری خود کمی قدم بزنید و یا ورزش های سبکی انجام دهید.

دستشویی رفتن خود را برنامه ریزی کنید

صبح بیدار می شوید، شاید دوش می گیرید، صبحانه می خورید و به سرعت از خانه بیرون می روید. این برای شما شاید خوب باشد اما برای دستگاه گوارش شما خوب نیست. وقتی صبح صبحانه میل می کنید، مثل این است که به روده بزرگتان بیدارباش می زنید و سرویس های عمومی معمولا برای اینکه شما بتوانید زمان مناسبی را برای اجابت مزاج داشته باشید، مناسب نیستند. لطفا صبح ها زمان مناسبی را برای این کار درنظر بگیرید. معمولا روده شما حدود یک ساعت و نیم بعد از اولین وعده غذایی آمادگی خارج کردن محتویات خود را دارد.

آلو بخورید

شب، قبل از خواب، تعدادی آلوی خشک را در آب خیس کنید و صبح پس از بیدار شدن از خواب، نوش جان کنید. آلو اثرات سحرآمیزی در از بین بردن یبوست دارد.

یبوست

همچنین

– میوه های تازه را با پوست بخورید.
– میوه های آبدار را مصرف کنید.
– سبزیجات خام را مصرف کنید.
– لوبیا، انجیر و آلو بخورید.
– نان و غلات سبوس دار و بیسکویت های فیبردار(مثل ساقه طلایی) بهتر است.
– شیر کم چرب برای درمان یبوست مهم می باشد.
– سوپ سبزیجات و غلات مناسب است.
– شلغم و جعفری مصرف کنید.
– در سالاد روغن زیتون بریزید.

تذکر : روزانه حداقل ۵ واحد میوه و سبزی تازه مصرف کنید.نعنا و چای بابونه سبب کاهش علایم یبوست می‌شود. در مدتی که یبوست دارید، ماست نخورید و به‌جای آن شیر بنوشید. کمتر برنج بخورید.حتماً فعالیت بدنی داشته باشید. روزانه دست‌کم ۳۰ دقیقه پیاده‌روی کنید.برقراری نظم برای دفع داشته باشید و به‌محض احساس دفع، اجابت مزاج انجام گیرد.

1 دیدگاه در “راههای درمان و علل ایجاد یبوست

  1. بهمن گفت:

    آیامصرف موادمخدرباعث یبوست میشود.من دچاریبوست هستم پیاده روی.وکارگری سخت انجام میدم.آب وچای هم مصرف میکنم ولی بازم درمان نمیشود.حتی باشربت.آلمینیوم ام جی درمان نمیشود.چکارکنم

نظرات