بررسی پرفروش ترین مدل های کول چاه

0

به طور کلی کول چاه نوعی سازه بتنی و سیمانی مقاوم است که به منظور جلوگیری از ریزش شدید سقف چاه مورد استفاده قرار می گیرد. به عبارتی این کار، کول گذاری چاه نامیده شده و از دیواره چاه به خوبی محافظت می کند. ریزش چاه تا حدودی خطرناک بوده و باید به درستی با تکنیک کول گذاری تعمیر شود. شناخت بهترین مدل های این محصول به شما کمک می کند تا از بروز این حادثه جلوگیری کنید.

 پرفروش ترین مدل های کول چاه

کول چاه چیست؟

کول چاه در حقیقت به قطعات سیمانی مخصوصی گفته می شود که در دو شکل میله ای و بیضی ساخته می شوند. این محصول هنگام حفاری چاه، داخل دهانه قرار داده می شود تا از ریزش آن جلوگیری شود. طی گذشت زمان، مواردی مانند رانش زمین و سستی خاک باعث آسیب دیدن چاه می شوند.

تعویض کول چاه در این حالت، به تعمیر چاه کمک بسزایی می کند. این نوع قطعات سیمانی به منظور هدایت آب داخل چاه ها، قنات ها و زهکش ها به شکل افقی یا عمودی مورد استفاده قرار می گیرند. کول های عمودی به شکل دایره بوده و با نام کول میله شناخته می شوند. در برخی موارد هم از این سازه برای زیباسازی، درخت کاری داخل پارک ها استفاده می شود.

بررسی انواع کاربردهای کول چاه

انواع کاربردهای کول چاه

همانطور که ذکر شد، کول سیمانی برای مقاوم سازی انواع چاه استفاده شده و دارای مدل های گوناگونی است. کول میله ای اغلب برای طوقه های عمودی چاه و شکل بیضی آن در انباره ها مورد استفاده قرار می گیرد. از کاربردهای بی نظیر این سازه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت قنات و افزایش استحکام تونل های قنات
  • مستحکم سازی انواع چاه های حفر شده
  • استفاده در تونل ها و چاه های نفتی
  • مناسب برای چاه آب و فاضلاب
  • مورد استفاده برای دهانه و دیواره چاه

معرفی انواع مختلف کول چاه

کول ها در مدل های گوناگونی دسته بندی شده و اغلب از جنس سیمان و بتن می باشند. انواع کول ها عبارتند از:

۱- کول های دایره ای شکل که به شکل عمودی نصب شده و به آنها کول میله ای گفته می شود.

۲- کول هایی که فرم بیضی داشته و به کول تخم مرغی نیز معروف می باشند. این مدل سازه اغلب برای زهکشی چاه فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرند.

۳- سازه بادومی شکل که دارای یک نوک تیز بوده و برای انباری چاه مناسب است.

۴- کول تخت یا دو تیکه که مخصوص دهانه و انباری چاه است.

۵- سازه تسمه دار یکی دیگر از انواع کول چاه ها است که با تسمه فلزی یا میلگرد ساخته می شود.

بررسی نحوه تولید کول چاه

نحوه تولید کول چاه

کول گذاری داخل چاه مانند نصب ستون بوده و ملزم به داشتن مصالح با کیفیت می باشد. پروسه تولید این محصول به شکل زیر است:

  • در وهله اول میزان مشخصی از شن و ماسه به همراه سیمان مخلوط شده و به آب اضافه می شود.
  • پس از اختلاط، کول ها قطعه بندی شده و قالب مشخص آنها جدا می شود.
  • به همین ترتیب کول ها در اشکال مختلف تولید می شوند.
  • پس از قالب گیری، کول ها با توجه به دمای هوا بین ۲ الی ۶ روز زیر نور آفتاب قرار داده می شوند.
  • طی این دوره، بهتر است روزانه ۱ الی ۴ بار کول ها را آبیاری کنند و سپس مجددا زیر نور آفتاب خشک شوند.

خرید و استفاده از کـول چاه

قرار دادن کـول داخل چاه، یکی از کارهای تخصصی است که توسط شرکت های تخلیه انجام می شود. این پروسه به گونه ای است که ابتدا دهانه چاه باز شده و سپس کول ها داخل چاه قرار داده می شوند. امروزه یکی از اصلی ترین مواردی که ذهن افراد را در رابطه با این محصول درگیر کرده، هزینه خرید سازه است. در این حالت، بهتر است ابتدا مدل های این سازه سیمانی را به خوبی شناخته و سپس با یکدیگر مقایسه کنید. سازه مورد نظر خود می توانید متناسب با نیاز خود با مناسب ترین قیمت خریداری نمایید. از طرفی عوامل گوناگونی بر هزینه انواع کول چاه تاثیر می گذارند که شناخت آنها، تاثیر بسزایی بر نحوه انتخاب مشتری دارد. به منظور کسب اطلاعات صحیح در این زمینه می توانید به سایت های معتبر خرید کـول چاه مراجعه کرده و قیمت های مختلف را مشاهده کنید.

کلام آخر

در نتیجه کول چاه یکی از کاربردی ترین سازه هایی است که جهت افزایش استحکام چاه در مقابل ریزش مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین این سازه به صورت قطعات سیمانی در انواع گوناگون میله ای و بیضی شکل ساخته شده و هنگام حفاری چاه ها و قنات ها استفاده می شود. از طرفی قیمت این محصول و بلوک سبک متناسب با نوع و جنس آن مشخص شده و توسط سایت های معتبر به مشتریان عرضه می شود.

منبع:   parsiancf.com

نظرات