لپ تاپ های مناسب برنامه نویسی چه ویزگی هایی باید داشته باشند؟

0

قیمت لپ تاپ و انتخاب گزینه مناسب، همیشه یکی از چالش‌های بزرگ در هنگام خرید این محصول کاربردی به‌حساب می‌آید. امروزه لپ تاپ به دلیل کم جا بودن، قابلیت جابه‌جایی و زیبایی ظاهر، بیشتر موردتوجه قرار می‌گیرد و افراد مختلف برای کارهای روزمره، وب‌گردی، دیدن فیلم و غیره از آن استفاده می‌کنند.

 لپ تاپ های مناسب برنامه نویسی

استفاده از لپ تاپ به همین کارهای ساده ختم نمی‌شود و برخی افراد برای کارهای پیچیده‌تر مانند برنامه نویسی و …  از آن بهره می‌برند.

اگر شما هم جزو افرادی هستید که قصد یادگیری و شروع برنامه نویسی را دارید، طبیعتاً اولین سؤالی که به ذهنتان خطور می‌کند این است که لپ تاپ مناسب برنامه نویسی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

در این نوشته قصد داریم شما را با چند ویژگی بسیار مهم و کاربردی در لپ‌تاپ‌های برنامه نویسی آشنا کنیم؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای نوشته همراه ما باشید.

ویژگی و قابلیت‌های مهم در لپ‌تاپ‌های برنامه نویسی

هنگامی که قصد خرید یک لپ تاپ برای برنامه نویسی را دارید، باید به این نکته توجه کنید که محصول موردنظر، ویژگی‌های مناسب را داشته باشد تا در قسمت‌هایی که بیشتر اهمیت دارند، به‌خوبی کار کند.

در ادامه به معرفی مهم‌ترین مشخصات یک لپ تاپ برنامه نویسی، می‌پردازیم.

سیستم‌عامل

به طور کل سه سیستم‌عامل معروف در لپ‌تاپ‌ها به کار برده می‌شوند که شامل مک Mac، ویندوز Windows و لینوکس Linux است. در میان موارد نام‌برده، سیستم‌عامل ویندوز بین کاربران محبوب‌ترین است و در سراسر جهان بیشترین میزان استفاده را دارد.

بر همین اساس، تمامی شرکت‌ها نسخه ویندوز برنامه‌ها را در صف اول تولیدات خود قرار می‌دهند و سپس به مابقی سیستم‌عامل‌ها می‌پردازند.

باتوجه‌به توضیحات ارائه شده، اگر شما فردی هستید که به‌تازگی برنامه نویسی را شروع کرده‌اید، شاید انتخاب لپ‌تاپ‌هایی که از سیستم‌عامل ویندوز بهره می‌برند، گزینه بهتری باشد.

اما اگر سال‌ها است که برنامه نویسی می‌کنید و یا در یک زمینة خاصی این فعالیت را انجام می‌دهید، بهتر است به سراغ لپ‌تاپ‌های لینوکسی بروید.

گزینه مک و لپ‌تاپ‌های اپل هم چیزی بین این دو گزینه است. محصولی کاربردی که هم به درد تازه‌کارها می‌خورد و هم به درد حرفه‌ای‌ها.

مشخصات صفحه‌نمایش

یکی از اولین قسمت‌هایی که در همه لپ‌تاپ‌ها به چشم می‌خورد، نمایشگر آن است. این قسمت از لپ تاپ برای افرادی که با تصویر سروکار دارند، اهمیت بیشتری نیز پیدا می‌کند.

زیرا خیره‌شدن و نگاه‌کردن به صفحه‌ای که کیفیت پایینی دارد، می‌تواند روی سلامت چشم و حتی دقت کار، تأثیر بگذارد.

برنامه نویسی هم جزو مشاغلی است که یک فرد، ساعت‌ها در طول روز به صفحه نمایشگر خیره می‌شود و به لیستی از کدهای ریز که در حال شکل‌گرفتن هستند، نگاه می‌کند.

به همین دلیل، معمولاً برای این دسته از افراد توصیه می‌شود که  لپ‌تاپ‌هایی با صفحه‌نمایش فول‌اچ‌دی (FHD) یا فور کِی (۴K) تهیه کنند. این انتخاب‌ها، تصاویر بسیار باکیفیتی را به نمایش می‌گذارند و کمترین میزان خستگی و آسیب را برای چشم به ارمغان می‌آورند.

نکته بعدی، نوع صفحه‌نمایش و پراکندگی نور است. به طور کل، امروزه در ساخت انواع نمایشگرها، از سه نوع پنل، IPS و TN ، VA استفاده می‌کنند.  نوع IPS به دلیل تکنولوژِی پیشرفته‌تر و ساختار چیدمان پیکسل، پراکندگی نور را در محیط‌های روشن به‌شدت کاهش و زاویه دید را افزایش می‌دهد.

بنابراین، اگر فردی هستید که بیشتر در محیط‌های باز یا پرنور کار می‌کنید، بهتر است از لپ‌تاپ‌هایی استفاده کنید که دارای نمایشگر IPS هستند.

مقدار رم موردنیاز

شاید با خود بگویید که برنامه نویسی، یک کار گرافیکی و سنگین نیست، پس حتماً به رم بالایی نیاز ندارد. اما طبق گفته سایت زومیت، میزان رم می‌تواند بر روی سرعت لپ تاپ و همچنین قدرت آن در پردازش چند برنامه به طور هم زمان، تأثیر بگذارد.

باتوجه‌به این نکته باید گفت که اگر نمی‌خواهید در هنگام باز بودن هم‌زمان چندین برنامه مثل مرورگر، موزیک پلیر، نرم‌افزار مخصوص برنامه نویسی و … گرفتار کندی شوید. بهتر است از لپ تاپی با حداقل ۸ گیگابایت رم استفاده کنید.

پردازشگر یا CPU مناسب

پردازنده یا CPU لپ تاپ، مهم‌ترین قسمت آن به‌حساب می‌آید و اصلی‌ترین کار، یعنی پردازش فعالیت‌ها را به عهده دارد. هرچقدر این قسمت قوی‌تر باشد، روند و زمان پردازش اطلاعات بسیار  سریع‌تر انجام خواهد شد و سرعت لپ تاپ افزایش پیدا خواهد کرد.

برنامه نویسی فعالیتی است که برای پردازش سریع‌تر فایل‌ها و کدهای نوشته شده، به CPU خوب نیاز دارد. پردازنده‌های نسل Corei5 و corei7  شرکت اینتل و پردازنده‌های M2 شرکت اپل دارای قدرت بسیار خوب و البته طرف‌داران زیادی هستند.

نوع و میزان حافظه

کاملاً درست است که میزان حافظه تأثیر زیادی در برنامه نویسی ندارد و ممکن است با یک هارد اکسترنال برای ذخیره‌سازی اطلاعات شخصی، مشکل شما به‌سادگی حل شود.

اما در قسمت دیگر قضیه، نوع حافظه قرار گرفته که می‌تواند به‌شدت بر روی افزایش سرعت سیستم و اجرای برنامه‌ها، تأثیرگذار باشد.

بنابراین، اگر برای برنامه نویسی، لپ تاپی را انتخاب کنید که زیر ۱ ترابایت حافظه دارد، هیچ مشکلی نیست و اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد. اما حتماً در انتخاب نوع حافظه حساس باشید و نوع SSD را خریداری کنید.

قیمت لپ تاپ

قیمت لپ تاپ مناسب برای برنامه نویسی بر اساس برند و ویژگی‌هایی که به آن اشاره کردیم، متغیر است.

به‌عنوان‌مثال، اگر قصد داشته باشید یک لپ تاپ Asus میان‌رده با مشخصات متوسط خریداری کنید، طبیعتاً هزینه کمتری را نسبت به یک لپ تاپ اپل پرداخت خواهید کرد.

بنابراین، نمی‌توان قیمت لپ تاپ برنامه نویسی را دقیقاً مشخص کرد. اما به طور کل، قیمت لپ تاپ ایسوس بسیار مناسب است و می‌توان  تا حدود ۱۵ الی ۲۰  میلیون، یک محصول باکیفیت و با مشخصات خوب را خریداری کرد.

لپ تاپ های مناسب برنامه نویسی

لپ‌تاپ‌های کدام برند برای برنامه نویسی بهتر هستند؟

طبق نظرات کاربران و سایت زومیت، لپ‌تاپ‌های asus، لپ تاپ MSI و اپل بهترین برندها برای برنامه نویسی به‌حساب می‌آیند که در ادامه تعدادی از این لپ‌تاپ‌ها  معرفی می‌کنیم.

  1. لپ تاپ ایسوس مدل VivoBook S533JQ-Q

مشخصات:

  • CPU:  پردازنده ۱۰۳۵G سری Core i5
  • بزرگی صفحه‌نمایش: ۱۴ اینچ
  • فضای RAM:  دارای ۸ گیگابایت رم
  • حافظه: ۵۱۲ گیگابایت SSD
  • وزن:  ۱٫۸ کیلوگرم
  1. لپ تاپ asus مدل ZenBook UX433FN – P

مشخصات:

  • CPU:  پردازنده ۸۵۶۵U سری Core i۷
  • بزرگی صفحه‌نمایش: ۱۴ اینچ
  • فضای RAM : دارای ۱۶ گیگابایت رم
  • حافظه:  ۵۱۲ گیگابایت SSD
  • وزن: ۱.۰۹ کیلوگرم
  1. لپ تاپ اپل مدل MacBook Pro 13-inch (M2, 2022)

مشخصات:

  • CPU: پردازنده اپل M2 هشت هسته‌ای
  • بزرگی صفحه‌نمایش: ۱۳٫۳ اینچ
  • فضای RAM: متغیر، دارای ۸ تا ۲۴ گیگابایت رم
  • حافظه : عرضه شده در مدل‌های ۲۵۶، ۵۱۲، ۱ ترابایت و ۲ ترابایت  SSD
  • وزن: ۱٫۴ کیلوگرم
  1. لپ تاپ  ام اس آی مدلGF63 Thin

مشخصات:

  • CPU: پردازنده TIGER LAKE I۷ ۱۱۸۰۰H سری Core i۷
  • بزرگی صفحه‌نمایش: ۱۵٫۶ اینچ
  • فضای RAM : دارای ۱۶ گیگابایت رم
  • حافظه : ۱ ترابایت حافظه داخلی HDD به همراه ۲۵۶ گیگابایت حافظه SSD
  • وزن: ۱٫۸ کیلوگرم
  1. لپ تاپ MSI مدل modern 15 a11mu-C

مشخصات:

  • CPU: پردازنده ۱۱۵۵G۷ سری Core i5
  • بزرگی صفحه‌نمایش: ۱۵٫۶ اینچ
  • فضای RAM:  دارای ۸ گیگابایت رم
  • حافظه:۵۱۲ گیگابایت حافظه SSD
  • وزن: ۱٫۶ کیلوگرم

نظرات