مقابله با عوارض پوستی ناشی از آلودگی هوا

0

زندگی در شهرهای بزرگ و صنعتی، با چالش‌های زیادی همراه‌ است. یکی از این چالش‌ها، هوای آلوده است. تهران هم یکی از شهرهایی است که با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کند. آلودگی هوا، عوارض مخرب بسیاری بر سلامت افراد دارد. پوست از اعضای آسیب‌پذیر در برابر آلاینده‌هاست. در ادامه به عوارض آلودگی هوا بر پوست و راه‌های محافظت از آن پرداخته می‌شود.

  آلودگی هوا ماروکالا

چگونه پوست سالمی داشته باشیم؟

برخی از افراد با احتساب سن هم، پوست جوان و سالمی دارند. اما شماری دیگر، همیشه از مشکلات پوستی رنج می‌برند و شیوه‌های سازنده‌ی مراقبت‌های پوستی را بلد نیستند. لازمه‌ داشتن پوستی شاداب و بدون چین‌وچروک، حفاظت از آن در برابر عوامل آسیب‌زننده است. آلودگی هوا، تاثیر قابل توجهی در بروز بیماری‌های پوستی و پیری زودرس پوست دارد.

مشکلات تنفسی، از بارزترین عوارض آلودگی هوا هستند. تمامی افرادی که در شهرهای آلوده زندگی می‌کنند، شیوه‌هایی را برای حفظ سلامت سیستم تنفسی خود به کار می‌برند. اما کمتر کسی از آسیب‌های پوستی ناشی از آلودگی هوا آگاه است و اقدام به مقابله با آن می‌کند.

نمونه‌هایی از بیماری‌های پوستی

آلودگی هوا، می‌تواند از اشعه‌های خورشید هم برای پوست مضرتر باشد. معمولا افرادی که تمام عمر خود را در شهرهای آلوده زندگی‌ کرده‌اند، از پوست صاف و شفاف بی‌بهره‌اند و لک‌های پوستی بیشتری در این افراد دیده می‌شود. آلاینده‌های موجود در هوای آلوده، فرایند کلاژن‌سازی را از بین می‌برند؛ و کمبود کلاژن، باعث ایجاد چین‌وچروک می‌شود.

تیره شدن پوست از رایج‌ترین عوارض آلودگی هواست. بروز آکنه، التهابات پوستی و انواع حساسیت‌ها هم به آلودگی هوا مربوط‌اند. اگر آلودگی تداوم پیدا کند، می‌تواند بیماری‌های جدی‌تری را هم به همراه داشته باشد. سرطان پوست، خطرناک‌ترین عارضه‌ی این معضل است.

نبرد پوست با آلاینده‌ها

ذرات موجود در هوا، بسیار کوچک‌اند و به لایه‌های عمیق پوست نفوذ می‌کنند. این آلاینده‌ها در لایه‌های زیرین پوست، باعث ایجاد خشکی، التهاب و شل شدگی می‌شوند. در حقیقت آلودگی، لایه‌ای روی پوست ایجاد می‌کند که باعث مختل شدن عملکرد طبیعی سلول‌های پوستی می‌شود.

این لایه با مسدود کردن منافذ، امکان تنفس را از پوست سلب می‌کند. عملکرد دفاعی پوست در این شرایط، ترشح چربی است. اما اگر آلودگی از حدی بیشتر باشد، بدن به نیروهای کمکی نیازمند است.

روش‌های خنثی‌سازی تاثیرات آلودگی هوا

اولین قدم در راستای حفظ سلامت پوست در هوای آلوده، نگهداری از لایه‌ی محافظ آن است. این لایه از ورود آلاینده‌ها جلوگیری می‌کند و با حفظ رطوبت لازم، موجب شادابی پوست می‌شود.

مصرف آب زیاد هم در کاهش عوارض آلودگی هوا تاثیر بسیار خوبی دارد. آشامیدن مقدار آب کافی در روزهای آلوده، باعث می‌شود آلاینده‌های مضر موجود در هوا، قبل از آسیب زدن به بدن، دفع شوند. در نتیجه مشکلات کمتری برای پوست و سایر اعضای بدن به همراه دارند. کم آبی، در شرایط عادی هم به پوست آسیب می‌رساند.

با این حال در موقعیت‌های اضطراری، مثل هوای آلوده، نیاز بدن به آب بیش از پیش احساس می‌شود. در نتیجه توصیه می‌شود در روزهای آلوده نوشیدن مقدار بیشتری آب را در برنامه‌ی خود قرار دهید. تغذیه‌ سالم و استفاده از مکمل‌های ویتامین C هم از دیگر روش‌های کارآمد مقابله با آلودگی هوا هستند.

سیگار نکشیدن هم می‌تواند به سلامت پوست شما کمک کند. دود سیگار، هم برای فرد سیگاری و هم اطرافیان او، شبیه به آلودگی هواست و باعث ایجاد چین و چروک در پوست می‌شود.

اهمیت روتین پوستی در شهرهای آلوده

داشتن روتین پوستی مناسب، به همه‌ افرادی که خواهان سلامت و جوانی ظاهر خود هستند، توصیه می‌شود. با این حال اگر در شهر آلوده‌ای زندگی می‌کنید، مراقبت‌ از پوست، برای شما از اهمیت بیشتری برخوردار است.

عوارض پوستی آلودگی هوا ماروکالا

از موثرترین کارهایی که برای مقابله با آلودگی هوا می‌توان انجام داد، پاکسازی پوست در چندین نوبت است. آلاینده‌های مضر باید از سطح پوست پاک شوند تا سازوکار دفاعی بتواند آزادانه ایفای نقش کند. اهمیت پاکسازی پوست هم از همین مسئله ناشی می‌شود.

اگر عادت به آرایش کردن دارید، ابتدا باید آرایش خود را پاک کنید. پاک‌کننده‌های آرایشی و شوینده‌های صورت، باید از موادی تشکیل شده باشند که منجر به خشکی پوست نشوند. اهمیت مرطوب نگه داشتن پوست، در شرایطی که آلودگی هوا سلامت آن را تهدید می‌کند، دوچندان می‌شود.

بعد از پاک‌کننده‌های آرایشی، نوبت به تونر می‌رسد. تونرها، محصولاتی هستند که کثیفی‌ها و ذراتی را که به راحتی قابل مشاهده نیستند از سطح پوست پاک می‌کند. این محصول برای افرادی که در شهرهای بزرگ و آلوده زندگی می‌کنند، واجب است. آلاینده‌ها، به پوست کیفیت اسیدی می‌دهند. به همین خاطر تونر با خنثی کردن آن، از خشکی، قرمزی و التهابات جلوگیری می‌کند. استفاده از پاک کننده صورت، در کنار پیروی از عادت‌های غذایی سالم، تا حد مناسبی آسیب‌های آلودگی هوا بر پوست را از بین می‌برد.

در کنار محصولات ذکرشده، نباید از کرم مرطوب کننده و نرم کننده غافل شد. استفاده‌ مداوم از این کرم‌ها، با حفظ رطوبت، نرمی و چربی طبیعی پوست، شادابی و شفافیت لازم را حفظ می‌کنند و مقاومت بهتری در برابر آلاینده‌های هوا نشان می‌دهند.

توصیه‌ای کارآمد

اگر نمی‌دانید محصول مناسب را از کجا خریداری کنید، سایت ماروکالا، فروشگاه جامع و مجهزی است که جنس اورجینال را با قیمت مناسب و بدون معطلی، به دست شما می‌رساند. لازم به ذکر است که امکان خرید تکی از این فروشگاه وجود ندارد. پس توصیه می‌شود محصول موردنظر را به دوستان خود هم پیشنهاد کنید.

پوست سالم در هوای ناسالم

پوست از اهمیت زیادی برخوردار است و در نگاه اول بیش از هرچیز به چشم می‌آید. به همین خاطر نباید از شادابی و جوانی آن غافل شد. آلودگی هوا، بیشترین آسیب را به پوست می‌رساند. از آن‌جا که تغییر کیفیت هوا، مقدور نیست، بهتر است که به فکر مراقبت‌ از پوست خود باشید. تغذیه‌ی سالم و نوشیدن آب کافی، باید با استفاده از پاک‌کننده‌ها و محصولات بهداشتی همراه باشد.

سایت ماروکالا، محصولات لازم برای مقابله با آلودگی هوا را به صورت عمده عرضه می‌کند. پس اگر قصد دارید روتین پوستی خود را به بقیه هم توصیه کنید، یا خرید عمده برای شما صرفه‌ی اقتصادی بیشتری دارد، حتما به این سایت سر بزنید.

نظرات