موارد مصرف و عوارض قرص نفروویت (nephrovit) یا مولتی ویتامین CKD

1

موارد مصرف و عوارض قرص نفروویت (nephrovit) یا مولتی ویتامین CKD

قرص نفروویت : اين قرص تنها مكمل مناسب بيماران كليوي در ايران مي باشد كه در سلامت و نگهداري بافت ها، تقويت و بهبود عملكرد سيستم ايمني و عصبي، حفظ سلامت دستگاه هاي مختلف بدن در بيماران كليوي مؤثر می باشد.

ويتامين ها و مواد معدني ريز مغذي هايي هستند كه بدن براي رشد، سلامت و حفظ عملكرد طبيعي خود به آن ها احتياج دارد. بدن به تنهايي قادر به ساخت كليه اين مواد نبوده و مي بايست از طريق مصرف مواد غذايي و يا از طريق مكمل هاي غذايي- دارويي نياز بدن تامين گردد.

نفروويت، مكملی غذايي- دارويي حاوي زينك فاقد قند مخصوص بيماران كليوي است. همواره به دلیل محدودیت در رژیم غذایی بیماران کلیوی و بی اشتهایی آنان که جذب ریزمغذیها را به مخاطره می اندازد و یا به عنوان بخشی از درمان برای جلوگیری از پیشرفت نارسایی کلیوی، مصرف مکملهای ویتامینی برای این بیماران توصیه می شود اما شرایط حساس این بیماران سبب شده که هر نوع مکمل ویتامینی برای آنان قابل استفاده نباشد.

قرص نفروویت

اجزاي تشكيل دهنده قرص نفروويت

چون مکملهای ویتامینی مورد استفاده بیماران دیالیزی نباید حاوی ویتامینهای محلول در چربی باشند در نتیجه ویتامینهای تشکیل دهنده مکمل نفروویت از ویتامینهای محلول در آب انتخاب شده اند تا برای بیماران کلیوی قابل استفاده باشد.

ويتامين ب ۱۲ ۶ ميكروگرم
ويتامين ب۱ ۵/۱ ميلي گرم
ويتامين ب۲ ۷/۱ ميلي گرم
ويتامين ب۶ ۱۰ ميلي گرم
ويتامين اي ۵۰ ميلي گرم
ويتامين ب۵ ۱۰ ميلي گرم
اسيد آسكوربيك ۶۰ ميلي گرم
بيوتين ۳۰۰ ميكروگرم
زينك ۲۵ ميلي گرم
نيكوتيناميد ۲۰ ميلي گرم
اسيد فوليك ۵ ميلي گرم

نحوه مصرف قرص نفروویت

قرص نفروويت در بسته بندي هاي ۱۰۰ عددي وارد بازار دارويي ايران شده است و مقدار مصرف اين دارو، روزانه ۱ قرص مي باشد.

امکان مصرف این مکمل برای افراد عادی هم وجود دارد ولی برای افرادی بدون مشکلات کلیوی نیازهای روزانه به ویتامین ها و املاح متفاوت است.

مصرف این مکمل همزمان با درمان دیالیز سبب دفع ان از بدن می گردد لذا بهترین زمان مصرف ان بعد از درمان دیالیز و قبل از شروع درمان بعدی می باشد.

تداخل دارویی قرص نفروویت

دارو حاوی زینک است که با کلسیم و آهن تداخل دارد. اگر وعده ی غذایی شما حاوی لبنیات است یا قرص آهن مصرف میکنید بهتر است برای پیشگیری از کم شدن جذب قرص نفروویت را در وعده دیگری مصرف کنید.

مصرف همزمان ویتامین B6 و لوودوپا موجب انتاگونیزه شدن اثر لوودوپا می گردد.
استفاده همزمان فنی توئین و فولیک اسید ممکن است سبب کاهش اثر فنی توئین گردد.

موارد مصرف قرص نفروویت

وجود ویتامین B1 (تیامین) در این مکمل باعث خواهد شد تا نشانه های عصبی و قلبی عروقی ناشی از کمبود این ویتامین که مشابه نارسایی مزمن کلیوی است، در این بیماران بروز نکند.
مصرف این مکمل به دلیل وجود ریبوفلاوین، برای بیماران کلیوی که دچار گلودرد، التهاب دهان و لثه و ورم زبان شده اند، توصیه می شود.
میزان “روی” در افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی کاهش پیدا می کند، از اینرو روی موجود در مکمل غذایی نفروویت کمبود را در بیماران کلیوی جبران خواهد کرد.
ویتامین C (اسید آسکوربیک) و ویتامین E برای بیماران کلیوی لازم است اما مقدار مصرف آنها در بیماران دیالیزی می بایست کنترل شده باشد که مقدار مجاز آن در مکمل نفروویت پیش بینی شده است.

عوارض قرص نفروویت

-مصرف پیری دوکسین(B6 ) ممکن است سبب خواب آلودگی، تهوع و سردرد شود.
-واکنش های آلرژیک با مصرف فرم خوراکی و تزریقی فولیک اسید ممکن است مشاهده شود.
-ویتامین B12 ممکن است سبب اسهال زودگذر، خارش، جوش های زودگذر و تورم شود.

1 دیدگاه در “موارد مصرف و عوارض قرص نفروویت (nephrovit) یا مولتی ویتامین CKD

  1. هادی گفت:
    5
    1

    خوشبختانه مشکل کلیه ندارم اما دکتر داخلی برایم قرص نفروویت تجویز کرده آیا این باعث صدمه و آسیب ب کلیه ها یا اجزاء دیگر بدن میشود یا خیر ؟

نظرات