با ابدومینوپلاستی از شر شکم شل و آویزان خلاص شوید

0

جراحی زیبایی شکم یا ابدومینوپلاستی، عملی است که برای از بین بردن چربی‌ها و پوست اضافه در ناحیه شکم انجام می‌شود. همچنین، در طی این جراحی عضلات سفت می‌شوند و فرم زیبایی در شکم ایجاد می‌شود. ابدومینوپلاستی مناسب افرادی است که به دلیل کاهش وزن بسیار، شکم آن‌ها افتادگی پیدا کرده؛ یا زنانی که پس از بارداری فرم شکم آنان تغییر کرده است. در این مقاله همراه ما باشید تا با جزئیات بیشتری در مورد این جراحی به شما توضیح دهیم.

 ابدومینوپلاستی

ابدومینوپلاستی چیست؟

همانطور که ذکر شد، ابدومینوپلاستی نوعی جراحی زیبایی شکم است که با هدف از بین بردن چربی‌ و پوست اضافه‌ای که بر روی شکم به وجود آمده انجام می‌شود. این عمل همچنین به نام جراحی زیبایی شکم نیز شناخته می‌شود. به طور معمول، هر کسی خواستار داشتن بدنی سالم، ورزیده و خوش فرم است. به کمک داشتن رژیم غذایی سالم، انجام فعالیت بدنی مداوم و بهره‌مندی از سلامت روان می‌توان به یک اندام ایده‌آل رسید. اما برخی افراد در طی کاهش وزن بسیار، دچار شل شدگی پوست ناحیه شکم می‌شوند یا اینکه چربی‌های زیر شکم در این افراد به خوبی از بین نمی‌رود. در برخی زنان نیز به دلیل داشتن بارداری‌های متعدد، شکم حالت ارتجاعی پیدا کرده و پوست آن کشیده شده است. به کمک ابدومینوپلاستی می‌توان به راحتی این مشکلات را  برطرف نموده و اندامی زیبا برای این دسته از افراد ایجاد کرد.

لازم به ذکر است که ابدومینوپلاستی یک جراحی زیبایی است و با هدف فرم دهی شکم انجام می‌شود. این جراحی نمی‌تواند به کاهش وزن کمک کند؛ بلکه پس از کاهش وزن و ثابت شدن آن انجام می‌شود.

چه کسانی می‌توانند جراحی زیبایی شکم انجام دهند؟

ابدومینوپلاستی می‌تواند بر روی زنان و مردان سالم انجام شود. کسانی که سبک زندگی سالمی دارند، وزن آنها مناسب و ثابت است و سیگار نمی‌کشند، داوطلبان خوبی برای انجام جراحی زیبایی شکم هستند.

اما اگر از ثابت بودن وزن خود مطمئن نیستید و یا زنی هستید که هنوز قصد بارداری دارد، بهتر است جراحی زیبایی شکم را به تعویق اندازید. این جراحی ماهیچه‌های اسکلتی شکم را سفت می‌کند. بروز بارداری می‌تواند این عضلات را پاره کرده و مشکلاتی از قبیل فتق ایجاد کند. از طرفی دیگر، اگر فکر می‌کنید باید وزن بیشتری کم کنید، نباید ابدومینوپلاستی انجام دهید. رسیدن به وزن ثابت پیش از جراحی زیبایی شکم ضروری است.

جای زخم ناشی از جراحی ابدومینوپلاستی

برای انجام جراحی ابدومینوپلاستی با توجه به شرایط بیمار، برش‌های متنوعی در زیر شکم و یا اطراف آن ایجاد می‌شود. ایجاد این برش‌ها باعث ماندگاری اسکار بر روی پوست می‌شود. طول برش به میزان پوستی که برداشته می‌شود بستگی دارد. پیش از انجام ابدومینوپلاستی، جراح پلاستیک درباره‌ی تمام این موارد با شما صحبت خواهد کرد و بهترین متد با توجه به شرایط فیزیولوژیکی شما انتخاب خواهد شد.

جراحی شکم

انواع مختلف ابدومینوپلاستی

با توجه به میزان برداشت پوست و سفت کردن عضلات، جراحی زیبایی شکم می‌تواند بین ۱ الی ۵ ساعت طول بکشد. ابدومینوپلاستی دارای انواع مختلفی است که در اینجا به طور خلاصه به آنها می‌پردازیم؛

ابدومینوپلاستی کامل

در این جراحی ابتدا برشی طولانی در زیر شکم و دقیقا بالای استخوان لگن ایجاد می‌شود. یک برش دیگر برای جدا کردن ناف و آزاد کردن آن از پوست شکم ایجاد می‌شود. سپس پوست ناحیه شکم از دیواره جدا می‌شود تا عضلات و چربی‌ها نمایان شوند. در مرحله بعد، پوست و چربی اضافه برداشته شده و ماهیچه‌ها با اضافه شدن یک لایه ساختاری به آنها سفت می‌شوند. در برخی موارد، جراحی  لیپوماتیک نیز در این مرحله انجام می شود. پیش از دوخت بخیه‌ها، ناف در سر جای خود قرار داده می‌شود. همچنین، خون و مایعات پخش شده در اندام‌های داخلی بدن توسط لوله‌هایی مشخص به خارج مکیده می‌شوند و ناحیه مورد نظر تخلیه می‌شود. این کار برای جلوگیری از عفونت و وارد آمدن آسیب ثانویه ضروری است.

مینی ابدومینوپلاستی

طول برش‌ها در این نوع از جراحی شکم کوتاه‌تر هستند. معمولا این جراحی بر روی افرادی انجام می‌شود که با فرم دادن بخش زیر شکم خود با روش‌های غیر جراحی، ناموفق بوده اند و نیازی ندارند که ماهیچه‌های بخش بالایی شکم (بالاتر از ناف) را تقویت کنند. در این صورت، برشی در بخش زیر شکم ایجاد می‌شود. مانند ابدومینوپلاستی کامل، پوست و چربی اضافه برداشته شده و عضلات سفت می‌شوند. در نهایت، برش‌ها را بخیه زده و با کشیدن پوست دو طرف، آنها را به هم می‌رسانند.

جراحی ترکیبی

هنگامی که ابدومینوپلاستی به همراه جراحی دیگری مانند لیپوماتیک یا لیپوساکشن انجام شود، به آن جراحی ترکیبی گفته می‌شود. در برخی موارد، این جراحی به همراه عمل‌های زیبایی برای فرم دادن سینه، باسن و یا ران انجام می‌شود. برای مثال یک نمونه از جراحی ترکیبی، ابدومینوپلاستی محیطی (circumferential) نام دارد. در این جراحی، عضلات شکم سفت شده، پوست اضافه برداشته شده و لیفت باسن انجام می‌شود. این نوع جراحی مناسب افرادی است که وزن بسیار زیادی از دست داده اند. جراح خوب لیپوماتیک میتواند با تکنیک های نوین چربی های اضافی را خارج کرده و به مناطقی مانند سینه و باسن تزریق کند تا حجم آن ها بیشتر شود.

جراحی لاغری شکم

مزایا و عوارض جانبی جراحی  ابدومینوپلاستی

پس از جراحی زیبایی شکم دچار درد و ورم در این ناحیه خواهید شد. بهبود زخم‌ها ممکن است زمان بر باشد و در مواردی نیز کبودی ایجاد کند. پس از چند روز استراحت باید راه بروید و گن‌های مخصوصی که پزشک تجویز می‌کند، برای حفاظت از ناحیه جراحی شده استفاده کنید. مراجعه به پزشک معتبر و حرفه‌ای برای انجام جراحی، میزان این عوارض را کاهش می‌دهد و نتیجه را رضایت‌ بخش‌تر خواهد کرد.

بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین مزیت انجام جراحی زیبایی شکم، بهبود فرم آن و از بین رفتن پوست اضافه است. از طرفی دیگر، ابدومینوپلاستی  به همراه لیپوماتیک می‌تواند مشکلات ناشی از چاقی و انباشته شدن چربی در بدن را برطرف‌ کند.

مراقبت‌های پس از جراحی ابدومینوپلاستی

انجام فعالیت بدنی چند هفته پس از جراحی توصیه می‌شود اما باید تا شش هفته از انجام ورزش‌های سنگین و وارد کردن فشار به عضلات شکم خودداری کنید. برای جلوگیری از تجمع دوباره‌ی چربی در شکم، رژیم غذایی سالمی داشته باشید و توصیه‌های پزشک را حتما انجام دهید.

هدف از انجام این عمل‌ها، افزایش زیبایی و تقویت ماهیچه‌های شکم و اطراف آن است. معمولا افرادی به سراغ این گونه جراحی‌ها می‌روند که پس از کاهش وزن زیاد یا بارداری دچار کشیدگی پوست شوند. پوستی که دچار ارتجاع بسیار شده باشد، نمی‌تواند به حالت اولیه خود برگردد اما با انجام جراحی زیبایی شکم و حذف پوست و چربی اضافه می‌توان عضلات را تقویت و شکم را صاف کرد.

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و اطلاعات لازم را کسب کرده باشید.

نظرات