ورق استیل مناسب برای نمای ساختمان

0

بشر همواره به دنبال ساخت سازه‌های بزرگ به عنوان وسیله‌ای برای بیان قدرت و ثروت خود و یا به عنوان برگ برنده‌ای برای رقابت بین ثروتمندان بوده است. گاهی اوقات، این رقابت‌ها منجر به ایجاد یک حرکت اساسی در تکنولوژی شده است.

ورق استیل

آسمان خراش‌ها، اهرام قرن بیستم هستند. بنابراین به نظر می‌رسد که اولین بار استفاده از فولاد ضد زنگ در معماری، برای بلندترین ساختمان‌های آن زمان در جهان باشد. نمونه‌هایی مانند برج کرایسلر (۱۹۳۰) و ساختمان‌های امپایر استیت در شهر نیویورک (۱۹۳۱).

اگرچه ساختمان کرایسلر تنها برای چند ماه رکورد بلندترین ساختمان جهان را در اختیار داشت، اما سبک آرت دکوی ظریف، پر زرق و برق و فولاد ضد زنگ آن، آن را به نمونه‌ای ماندگار و بین‌المللی از طراحی آسمان‌خراش‌های کلاسیک تبدیل کرده است.

شاید استفاده از استیل ضد زنگ در نمای ساختمان جدید به نظر برسد، اما در حقیقت سال‌هاست که در معماری و ساختمان‌سازی از فولاد ضد زنگ استفاده می‌شود. نرده پله‌ها، دستگیره‌های در و حتی قسمت‌های داخلی‌تر ساختمان یعنی لوله‌ها همگی از استیل ضد زنگ ساخته شده‌اند. با این وجود استفاده از این محصول در معماری، در حال رشد و پیشرفت است.

حتماً شما هم ساختمان‌هایی را مشاهده کرده‌اید که نمای بیرونی آن تماماً از استیل ساخته شده است و زیبایی و شکوه چشم‌نوازی دارند. در ادامه مقاله همراه ما باشید تا ویژگی‌های ورق استیل مناسب برای نمای ساختمان را شرح دهیم.

ورق استیل مناسب برای نمای ساختمان

مزایای استفاده از ورقه‌های استیل در معماری

امروزه استفاده از ورقه‌های کامپوزیت استیل ضد زنگ در معماری طرفداران زیادی پیدا کرده است. متنوع بودن این ورق‌ها معماران را بر این داشته تا بتوانند با ظرافت و زیبایی از این محصول در طراحی نمای ساختمان استفاده کنند. از جمله خصوصیات فولاد ضد زنگ به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

– مقاومت در برابر خوردگی

– مقاومت در برابر آتش و حرارت

– آنتی باکتریال بودن و بهداشت

– مقاومت در برابر ضربه و استحکام

– ظاهر زیبایی شناختی

– پایداری و طول عمر بالا

– انعطاف‌پذیری و شکل‌پذیری بالا

– عدم نیاز به روکش خارجی و سهولت در تمیزی

– سبکی و کم‌وزنی این ورق‌ها

– داشتن سطوحی صاف و زیبایی

– درخشش آیینه مانند ورق‌های کامپوزیت

– عدم فرسایش و زنگ زدگی

– نصب سریع و آسان

– عایقی مناسب در برابر صدا و حرارت

چگونه ورق کامپوزیت استیل تولید می‌شود؟

پانل‌های فولاد ضد زنگ روکش‌شده وارد کشور می‌شود. در ابتدا ناخالصی از روی آنها پاک می‌شود و سطح آن با نواری از اکسید پوشیده می‌شود تا چسبندگی آن افزایش یابد. سپس ورقه به یک اتاق خالی از گرد و غبار منتقل شده و در آنجا با تجهیزاتی دقیق، روکش‌کاری می‌شود به این ترتیب زیبایی ظاهری و کیفیت قابل قبولی پیدا می‌کنند.

در مرحله بعد خط تولید اتوماتیک گرمایی علاوه بر صاف کردن ورقه‌ها، قدرت آن را ۶ تا ۱۲ برابر افزایش می‌دهد. دو پانل جلویی و عقبی با چسبی قوی به یکدیگر چسیبده می‌شوند و در انتها ورقه‌ها صیقل‌دهی می‌شوند و اندازه آن‌ها (طول، عرض، قطر) با استانداردها تطابق پیدا می‌کند.

ورق استیل

نحوه نصب ورقه‌های کامپوزیت

ورقه‌های کامپوزیت استیل به دو روش ثابت و ریلی در ساختمان نصب می‌شوند. در روش ثابت ورقه‌های استیل توسط پیچ، نبشی‌ها و پرچ به سطح یا زیر سازه متصل می‌شوند بنابراین دیگر امکان حرکت و جابه‌جایی ندارند.

اما در روش ریلی ورق‌های کامپوزیت به صورتی طراحی می‌شوند که بر روی پروفیل یا ریل‌های آلومینیوم قابل حرکت باشند. بنابراین اگر یکی از ورقه‌های دچار مشکل یا خرابی شود، به راحتی قابل جایگزینی خواهد بود.

انواع ورق استیل

ورقه‌های استیل ضد زنگ به دو دسته کلی استیل بگیر (سری ۴۰۰) و استیل نگیر (سری ۳۰۰) تقسیم می‌شوند. دلیل این نام‌گذاری‌ها خاصیت مغناطیسی آنهاست. ورقه‌های استیل بگیر به دلیل داشتن کروم بیشتر و نیکل کمتر خاصیت آهنربایی دارند اما ورقه‌های استیل نگیر این خاصیت را ندارند.

ویژگی جذب شدن در آهنربا را در ورق‌های با گرید ۴۰۰ مشاهده خواهید کرد در حالی که ورق‌های سری ۳۰۰ خاصیت جذب به آهنربا را ندارند.

ورق استیل

لازم به ذکر است که محل قرارگیری ساختمان در انتخاب نوع استیل بسیار مهم است. چرا که هر استیل ویژگی خاص خود را دارد و با توجه به ترکیبات و عناصر آن قیمت ورق استیل تایین می شود. در ادامه انواع سری ۳۰۰ و ۴۰۰ استیل معرفی خواهند شد:

انواع ورق‌های استیل نگیر (گرید ۳۰۰)

– ورق ضد زنگ ۳۰۴: این ورقه‌ها به دلیل داشتن سختی و مقاومت بالا کاربردهای صنعتی و ساختمانی دارند. در مقابل رطوبت مقاوم هستند و به دلیل همه این ویژگی‌ها از رایج‌ترین ورقه‌های استیل در بازار می‌باشند.

– ورق ضد زنگ ۳۱۶: این ورقه‌ها خاصیت ضد اسیدی دارند و در صنایع غذایی، دریایی، پزشکی کاربرد دارند. از این ورقه‌ها در خطوط تولید کنسرو، ساخت حوضچه‌های اسیدی در کارخانه‌ها، خطوط گالوانیزه و صنایع لبنی استفاده می‌شود.

– ورق ضد زنگ ۳۲۱: این ورقه‌ها مقاومت بالایی در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی دارند که به دلیل وجود عنصر تیتانیوم در ترکیب آنهاست.

انواع ورق‌های استیل بگیر (گرید ۴۰۰)

– ورق استیل ۴۱۰: مقاومت زیادی در برابر سایش دارند اما در برابر خوردگی از مقاومت کمی برخوردار هستند.

– ورق استیل ۴۲۰: قابلیت پولیش خوبی دارند به همین دلیل در لوازم آشپزخانه مانند قاشق، چنگال و چاقو استفاده می‌شوند.

– ورق استیل ۴۳۰: این ورقه‌ها شکل‌پذیری و انعطاف بالایی دارند و برای فرم‌دهی به حرارت کمی نیاز دارند. پس در مقابل خوردگی مقاومت بالایی نداشته به همین دلیل در محیط‌های سرپوشیده مانند دکوراسیون داخلی منزل و یا تزئینات اتومبیل استفاده می‌شوند. این ورق‌ها در دو نوع مات و براق در بازار موجود می‌باشند.

راهنمای خرید انواع ورق استیل

درصورتی که نیاز به مشاوره خرید انواع ورق استنلس استیل را دارید میتوانید از مشاوره رایگان شرکت تجارت آلیاژ با شماره ۶۷۲۱۲-۰۲۱ بهرمند شوید.

بیشتر بخوانید: ورق استیل چیست؟

نظرات