تنظیم دادخواست و شکواییه فوری

0

بر اساس استدلال‌های فوق، هر نوع افترا، توهین و… در هنگام تنظیم مندرجات یک اظهارنامه می‌تواند عواقب ناخوش‌آیندی برای شما به همراه داشته باشد.

استفاده از الفاظی مثل : “دزدی کرده‌ای” “کشته‌ای” “خراب کرده‌ای” و غیره که معمولا در خصوص دعاوی مطرح می‌شود که هنوز در هیچ مرجع قضایی ثابت نشده است، می‌تواند از مصادیق افترا باشد.

در حقیقت در خصوص تهدید، توهین یا افترا و یا هر خطایی که در تنظیم اظهارنامه رخ بدهد، به صورت جداگانه به جرم آن رسیدگی خواهد شد.

این جرائم می‌تواند این فرصت را به خوانده بدهد تا مطابق آنها خواهان دعوا را فاقد صلاحیت نشان دهد یا بر اساس این جرائم بتواند اهداف دیگری را دنبال کند.

موارد ذکر شده حساسیت تنظیم دقیق یک اظهارنامه را بالا می‌برد و بیانگر این است که تنظیم یک اظهارنامه بسیار فراتر از رد و بدل شدن یک نامه ساده میان خواهان و خوانده با نظارت قانونگذار است.

اما بدانید این همه ماجرا نیست. برای تنظیم یک اظهارنامه باید موارد دیگری را نیز مد نظر قرار داد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهد شد.

تنظیم اظهارنامه

بهترین زمان برای ارسال یک اظهارنامه چه زمانی است؟

استفاده درست از واژگان و کلمات، رعایت اختصارها و ده‌ها نکته نگارشی مهم در کنار نکات بیان شده در بالا، می‌تواند تنظیم یک اظهارنامه را کمی دشوار نماید. اما دشواری ماجرا جایی است که پای قانون به میان می‌آید.

در حقیقت یکی از مسائل مهمی که در خصوص تنظیم اظهارنامه وجود دارد این است که عملا اظهارنامه یک سند غیر قابل انکار و یک نامه رسمی است و همانگونه که ذکر شد طرفین بر اساس این سند قادر خواهند بود در دادگاه به مندرجات و علت ارسال آن استناد کنند.

مسئله بسیار مهم‌تر در ارسال اظهارنامه اینجاست که این نامه رسمی باید قبل از دادخواست ارائه گردد.

در حقیقت تنظیم اظهارنامه باید همیشه قبل از تنظیم دادخواست باشد تا اثر قانونی داشته باشد.

دادگاه‌ها در مرحله تنظیم اظهارنامه هنوز وارد رسیدگی به پرونده نشده‌اند و هیچ دستوری را صادر ننموده‌اند و در مجموع هیچ اقدامی از این بابت انجام نگرفته است. ارسال اظهارنامه صرفا یک درخواست قانونی از طرف اظهارکننده به مخاطب است و این موضوع نمی‌تواند هیچ استفاده دیگری داشته باشد.

بنابراین باید در هنگام تنظیم اظهارنامه دقت کافی را داشته باشید چون این نامه قانونی می‌تواند در خوانده یا طرف دعوی شما آمادگی‌های لازم را برای دفاع از دعوای بعدی ایجاد کند.

مثلاً اگر دعوی شما مربوط به مسائل مالی باشد یعنی خوانده به خواهان بدهکار باشد، ارسال این اظهارنامه می‌تواند این آمادگی را در طرف مقابل ایجاد نماید که احیانا قرار است اظهارکننده وارد مراحل قانونی و دادگاهی برای مطالبه طلب خود شود.

از این رو ممکن است با پنهان کردن دارایی یا با تغییر در مالکیت‌ اموال خود، قبل از آغاز مراحل طرح دعوا، عملاً خود را فقیر یا مفلس نشان دهد و تقاضای اعسار نماید.

بنابراین اظهارکننده باید دقت داشته باشد که گاهی اوقات تنظیم و ارسال اظهارنامه به مخاطب، نه تنها برای شما مفید نیست بلکه می‌تواند گره پرونده را کورتر و پیچیده‌تر از همیشه کند. لذا در تنظیم اظهارنامه و موقع ارسال آن حتما دقت داشته باشید.

ثبت اظهارنامه الکترونیکی در دفاتر خدمات قضایی

ارسال اظهارنامه در گذشته از طریق فرم‌های چاپی‌ای صورت می‌گرفت که دادگاه‌ها در اختیار اشخاص قرار می‌دادند. ولی هم‌کنون، ثبت اظهارنامه الکترونیکی قضایی، به دو شکل برای متقاضیان امکان‌پذیر خواهد بود:

روش اول برای ثبت اظهارنامه الکترونیکی قضایی به این شکل است که اظهار کننده با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اطلاعات خود را در اختیار مسئول دفتر قرار می‌دهد و متصدی با تنظیم فرم الکترونیکی اظهارنامه، یک کد پیگیری به متقاضی تحویل می‌دهد تا در سایر مراحل بعدی از جمله دریافت قطعیت ابلاغ، از طریق این کد، بتوان اظهارنامه ارسالی را پیگیری نمود. البته لازم است شخص متقاضی در بدو امر در سامانه ثنا ثبت نام نماید.

روش دوم، ثبت اظهارنامه با استفاده از سامانه عدل ایران است. که دسترسی آن فعلا برای وکلای دادگستری فعال گردیده است.

انواع اظهارنامه‌ها

درمجموع می‌توان اظهارنامه را در تقسیم بندی زیر قرار داد:

اظهارنامه‌های حقوقی

همان گونه که ذکر شد این نوع اظهارنامه معمولا یک نوع نامه رسمی و قانونی محسوب می‌گردد که قبل از شروع یک دادرسی از جانب خواهان یک پرونده یا شاکی برای خوانده یا فرد متهم فرستاده می‌شود و دارای اعتبار قانونی است.

با استناد به چنین اظهارنامه‌ای خواهان پرونده قادر خواهد بود برای شکایت از خوانده پرونده اقدام نماید.

اظهارنامه های مالیاتی

اظـهارنامه مالیاتی یکی از انواع اظهارنامه‌هایی است که امروزه در کسب و کارهای مختلف دارای اهمیت است. از نام اظـهارنامه مالیاتی کاملا مشخص است که این نوع اظـهارنامه برای نشان دادن نحوه عملکرد مالی اشخاص حقیقی و حقوقی که طبق قانون کشور ما مشمول پرداخت مالیات به دولت هستند حائز اهمیت است. تنظیم اظـهارنامه مالیاتی یکی از تخصصی ترین فعالیت‌های حقوقی است که تنها توسط افراد متخصص و با تجربه صورت می‌پذیرد.

  • اظهارنامه‌های حقوقی را معمولاً می‌توان در مصادیق ذیل به مخاطب آن ابلاغ نمود؟
  • اظـهارنامه از ناحیه زوج برای زوجه به جهت تمکین
  • اظـهارنامه تخلیه مغازه به جهت تغییر در شغل
  • اظـهارنامه تنظیم سند رسمی
  • اظـهارنامه تخلیه به دلیل واگذاری مورد اجاره از طرف مستاجر به دیگران
  • اظهارنامه اجرت المثل دوران تصرف و خلع ید
  • اظهارنامه به جهت چک بلامحل و خسارت وارده
  • اظهار نامه فسخ قولنامه از طرف فروشنده به دلیل تاخیر خریدار در مراجعه به دفتر اسناد رسمی
  • اظهار نامه به اداره ثبت به دلیل اطلاع از عدم حضور فروشنده در دفترخانه
  • اظهارنامه جلوگیری از ادامه عملیات ساختمان
  • اظهارنامه خریدار ملک نسبت به تنظیم سند رسمی انتقال حقوق اعیانی
  • اظهارنامه مطالبه وجه چک یا سفته حقوقی متعلق به شرکت

 

نحوه تنظیم اظهارنامه و پشتیبانی در بنیاد وکلا به چه صورت خواهد بود؟

وکلای متخصص این مجموعه با تسلط بر قوانین مختلف حقوقی، کیفری، تجاری، خانواده، قوانین اداره کار و قوانین بیمه تامین اجتماعی، بخشنامه‌ها، آیین‌نامه‌ها و کلیه قوانین مربوط به تمامی حوزه‌ها و آشنایی کامل با روند و آیین‌های دادرسی مدنی،کیفری، مالیاتی و دادرسی کار در مراجع مربوطه، قادر هستند روند دادرسی را تسهیل نمایند.

البته در کنار دانش حقوقی کافی، دارا بودن تجربه موفق نیز نقش قابل توجهی در دفاع از حقوق طرفین دعوا در مراجع مختلف دارد. مطمئنا مطرح کردن هر تنظیم دادخواست یا شکواییه و یا درخواستی در زمینه‌های مختلف، به فراخور خود مستلزم پرداخت هزینه‌هایی خواهد بود.

در پرونده‌های مختلف دیده شده که خواهان پرونده بعد از پرداخت تمام هزینه‌ها، به دلیل نقص در مدارک یا عدم توجه به محتویات پرونده برای ارائه استدلال‌های قوی چه در مقام دفاع و چه در مقام مطالبه حق، شکایتش با قرار رد مواجه و علاوه بر هدر رفت هزینه، زمان زیادی را نیز صرف فعالیتی بیهوده در پیچ و خم راهروهای مراجع قضایی نموده است.

به طور خلاصه می‌توان عنوان کرد که تکمیل مندرجات یک اظـهارنامه بر خلاف تصور عموم مردم کاری تماما تخصصی است. در حقیقت در هیچ کدام از مراحل دادرسی شما نباید ساده انگار باشید. ساده انگاری هر پرونده‌ای می‌تواند فرصت خوبی برای شروع مشکلات شما در یک پرونده حقوقی یا کیفری باشد.

فارغ از مسئله دفاع از حق و حقوق خود، در هر صورتی دادگاه محل یک بازی فکری است که در آن طرفین دعوی یا وکلای آن‌ها باید مطابق اهدافی که دنبال می‌کنند حرکت نمایند.

یکی از این حرکت‌های مهم، قبل از شروع فرایند دادرسی رخ خواهد داد که ارائه یک اظـهارنامه قوی و نحوه تکمیل آن، می‌تواند گامی باشد که نتیجه دعوا را قبل از شروع دادرسی معین کند.

توجه داشته باشید که اظـهارنامه یک سند کاملا قانونی محسوب می‌گردد. لذا هر مطلبی که در این سند قید شده باشد می‌تواند تمام قد در هر مرجع قانونی قابل استناد باشد.

لذا پیشنهاد ما این است که با توجه به پیچیدگی‌های مطرح شده جهت تنظیم یک اظـهارنامه خوب و تخصصی یا مشاوره در این زمینه، با مشاوران و وکلای متخصص بنیاد وکلا تماس حاصل نموده و در وقت و هزینه های خود صرفه جویی کنید.

نظرات