صفر تا صد اطلاعات لازم برای اخذ گواهینامه ایزو

0

آیا تا به حال کالا یا محصولی را خریداری کرده اید که از ویژگی های ممتاز آن داشتن گواهینامه ایزو باشد. چقدر به این موضوع اهمیت داده اید؟ آیا واقعا سازمان هایی که استانداردهای ایزو را رعایت می کنند در سطح جهانی موفق تر هستند؟

 گواهینامه ایزو

به طور کلی گواهینامه ایزو یک مدرک معتبر می باشد که توسط موسسات صدور گواهینامه تحت اعتبار IAF یا ASCB صادر می شوند. اما خود استاندارد ایزو به استانداردهایی گفته می شود که توسط سازمان بین المللی استانداردسازی تدوین می شوند. شاید این موضوع برای خیلی از افراد بی اهمیت باشد و اطلاعات دقیقی از آن نداشته باشند.

اخذ ایزو یکی از مهم ترین پروژه هایی است که شرکت ها برای افزایش سطح کیفیت و فروش بیشتر محصولات یا خدمات خود اجرایی می کنند.

سازمان جهانی ایزو در سطح بین المللی شناخته شده است و اقداماتی که انجام می دهد در سطح بین المللی قابل اجرا و حمایت می باشد. وظیفه ی اصلی این سازمان تدوین استانداردها به منظور یکسان نمودن روندهای تولید و توسعه ی تولیدات و خدمات می باشد که این امر به منظور حمایت از تولید کننده و مصرف کننده می باشد.

گواهینامه ایزو چیست؟

International Organization for Standardization به معنی سازمان بین المللی استاندارد سازی است. خود کلمه ایزو هم به معنی یکپارچه سازی،یکسان سازی و برابری می باشد و گواهینامه ایزوزمانی به یک ارگان داده می شود که توانسته باشد اصول استاندارد مربوطه را رعایت کرده باشد.

استانداردهای ایزو بسیار زیاد هستند که هر کدام با یک کد اختصاصی تعریف می شوند. هر کدام برای یک حوزه مشخص تعیین شده است به طور مثال ایزو ۹۰۰۱ به موضوع مدیریت کیفیت اشاره دارد و یا اینکه ایزو ۱۴۰۰۱ به موضوع الزامات محیط زیست در کسب و کارها می پردازد. شما با توجه به سازمان خود و خدمات و محصولاتی که ارائه می کنید باید گواهینامه ایزو مناسب شرکت یا واحد صنفی خود را دریافت کنید.

انواع گواهینامه ایزو

گواهینامه ایزو

همانطور که گفتیم برای هر سازمانی یک ایزو تعریف شده است که دریافت گواهینامه ایزو به معنی رعایت اصول اساسی ایزو می باشد. گواهینامهISO در اصل به دو دسته عمومی و اختصاصی دسته بندی می شوند. نمونه های عمومی برای تمامی ارگان‌ها قابل دریافت است. اما ایزو اختصاصی را تنها ارگان های خاص می توانند دریافت کنند مانند ایزو ۱۳۴۸۵ که برای شرکت های تولید و توزیع تجهیزات پزشکی تعریف شده است.

به طور مثال وقتی یک شرکت تولید لوازم پزشکی موفق به اخذ گواهینامهISO 13485  شود یعنی توانسته است محصولات و خدمات خود با  اصول این استاندارد تخصصی هماهنگ کند. وجود این آپشن در بیشتر کشورهای تولیدی و خدماتی ارزش زیادی دارد و در بازارهای جهانی به شناخته شدن برند و اعتماد به کالا منجر می شود.

در ادامه مرتبط ترین گواهینامه های ایزو به هر کسب و کاری را معرفی می کنیم:

گواهینامهISOمناسب برای شرکتهای خدماتی: ISO 9001, ISO 10004, ISO 10002
گواهینامهISOمناسب برای کارخانه های تولیدی: ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001
گواهینامهISOمناسب برای شرکتهایپیمانکاری:

ISO 31000, HSE-MS,ISO 9001, ISO 45001

گواهینامهISOمناسب برای صنایع غذایی: ISO 22000, HACCP, SFBB
گواهینامهISOمناسب برای مراکز آموزشی: ISO 10015, IEC 24751, IWA2
گواهینامهISOمناسب برای مراکز درمانی: ISO 9001, ISO 22000, SFBB
گواهینامهISOمناسب برای رستورانها: ISO 9001, ISO 22000, SFBB
گواهینامهISOمناسب برای صنعت نفت و گاز: ISO/TS 29001, HSE-MS
گواهینامه ایزو صنعت خودرو: ISO/TS 16949

هر کدام از این کدها مربوط به یک خدمت خاص می باشد مثلا ایزو ۹۰۰۱ که استاندارد مدیریت کیفیت می باشد پایه تمامی استانداردها است.

اهمیت اخذ گواهینامه ایزو

گواهینامه ایزو

هر سازمانی که موفق شود گواهینامه ایزو مرتبط با حوزه فعالیت خود را دریافت کند می تواند دامنه فعالیت و تولیدات خود را گسترش دهد و به بازارهای بین المللی راه پیدا کند و از همه مهمتر در مناقصات شانس بیشتری برای برنده شدن داشته باشد. امروزه لازمه انجام مبادلات تجاری بین المللی داشتن گواهینامهISO می باشد.

شرکت هایی که موفق به دریافت چندین استاندارد شده اند تا حد بالایی کیفیت محصولات و خدمات خود را بالا برده اند و اعتماد مشتریان در بازارهای جهانی و داخلی را کسب کرده اند.

وجود این گواهینامه باعث ایجاد رقابت در بازارهای بین المللی می شود و برندهای مختلف می کوشند تا سطح خدمات خود را به استانداردهای جهانی نزدیک کنند در این راستا برندی موفق تر است که اعتماد و اطمینان مشتریان را جلب کرده باشد.

زمانی که شرکت ها گواهینامه ایزو دریافت می کنند یعنی به تمام تعهدات خود در قبال مشتری و جامعه عمل کرده است. اخذ این آپشن نقش موثری در پیشرفت اقتصاد یک جامعه دارد.

مراحل اخذ گواهینامه ایزو

برای دریافت گواهینامه ایزو لازم است که شما از طریق نمایندگی های مجاز و معتبری که زیر مجموعه ی سازمان های IAF یا ASCB هستند اقدام کنید. هر سازمانی قبل از اقدام به اخذ ایزو باید الزامات این گواهینامه را رعایت کند سپس به مراجع صدور ایزو مراجعه نماید.

اگر شرکت تمام شرایط اخذ را دارا باشد گواهینامه با اعتبار سه ساله برای او صادر می شود اما هر سال این گواهینامه مورد بررسی قرار می گیرد و اگر سازمان از اصول اساسیiso خارج شده باشد گواهینامه را باطل می کنند و ان را برای سال های دیگر تمدید نخواهند کرد.

امروزه شرکت هایی که مسئولیت اخذ ایزو را عهده دار می شوند با روند کار به صورت کامل آشنایی دارند و می توانند در مورد پیاده سازی و دریافت گواهینامه مشاوره لازم را به شما بدهند.

برای اخذ گواهینامه ایزو اولین قدم چیست؟

گواهینامه ایزو یک مدرک مدیریتی است که باید توسط CB معتبر تحت اعتبار IAF یا ASCB  صادر شود.

مهم است که خدمات پیاده سازی و فرایند صدور گواهینامه ایزو برای سازمان شما توسط مرکزی ماهر و دارای پروانه رسمی از وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت پذیرد.

برترین مرکز جهت خدمات مرتبط با صدور گواهینامه های ایزو در کشور مرکز مشاور مدیریت ایزوسیستم تحت نظارت شرکت دانش بنیان خانه مدیران می باشد. شما می توانید از طریق تماس با شماره های :

۰۲۳-۳۳۴۴۴۸۱۴

۰۲۳-۳۳۴۴۴۸۱۳

۰۲۳-۳۳۴۴۴۸۸۴

به صورت رایگان از خدمات مشاوره ایزو سیستم بهره مند شوید.

همچنین توصیه می کنیم حتما به وب سایت مرکز مشاور مدیریت ایزو سیستم به آدرس:

www.isosystem.org

مراجعه و از مطالب آموزشی و کاربردی آن ها استفاده کنید.

نظرات