بیوگرافی و عکس های سیاوش طهمورث بازیگر

0

بیوگرافی و عکس های سیاوش طهمورث بازیگر

بیوگرافی سیاوش طهمورث

حسن طهمورث نیا ملقب به سیاوش طهمورث (زاده ۳ اسفند ۱۳۲۵) بازیگر تئاتر، سینما، تلویزیون ایرانی است. وی فارغ التحصیل رشته تئاتر از دانشکده هنرهای دراماتیک است.

بازیگر نقش مقتدر و با جذبه داروغه سریال «گرگها» که در کارنامه اش بسیاری نقش ها از جمله بازی در مجموعه های تلویزیونی «آینه»، «در پناه تو»، «شلیک نهایی»، «وکلای جوان»، «به سوی افتخار»، «آبی مثل دریا»، «فکر پلید» و… دیده می شود، یکی از سردمداران ایفای نقش های ضد قهرمان است. او به واسطه سالها سابقه بازیگری روی صحنه تئاتر و شناخت کامل از ابزار بازیگری به خوبی از صدای خاص و میمیک چهره اش در ایفای نقش های خاکستری سود برده، طوریکه به قول خودش گاهی با ایفای برخی نقش ها با اعصاب و روان مخاطبش بازی کرده است.
حتماً حضور او در نقش عمو، در سریال «زیر تیغ» (محمدرضا هنرمند) را به خاطر دارید او همه ویژگی های یک ضد قهرمان را در بازی اش داشت.

سیاوش طهمورث

همسر سیاوش طهمورث

ایشان متاهل هستند.

فیلم شناسی سیاوش طهمورث

سینما

نیمکت (۱۳۹۵)

عکس خصوصی (۱۳۹۴)

افسونگر (۱۳۹۲)
کیمیا و خاک (۱۳۸۷)
تسویه‌حساب (۱۳۸۶)
این ترانه عاشقانه نیست (۱۳۸۴)
راه طی شده (۱۳۸۴)
رستگاری در هشت و بیست دقیقه (۱۳۸۳)
خانه‌ای در شن (۱۳۸۲)
فراری (۱۳۸۱)
مسافر ری (۱۳۷۹)
اجاره‌نشین‌ها (۱۳۶۵)
تشکیلات (۱۳۶۵)
کنار برکه‌ها (۱۳۶۵)
آن سفر کرده (۱۳۶۳)

سیاوش طهمورث

تلویزیون

سال نام سمت کارگردان توضیحات

۱۳۹۷ راه و بیراه بازیگر داود بیدل شبکه ۱
۱۳۹۴-۱۳۹۵ معمای شاه بازیگر محمدرضا ورزی شبکه ۱
۱۳۹۳ برابر اصل بازیگر سیدجلال‌الدین دری شبکه ۱
۱۳۹۲-۱۳۹۳ خط بازیگر عباس رنجبر شبکه ۳
۱۳۹۲ تله‌فیلم «پر سیاوشان» بازیگر مجتبی بیطرفان
۱۳۹۲ شب‌های روشن بازیگر مجید مظفری شبکه ۱
۱۳۹۲ تله‌فیلم «آخرین زمزمه» بازیگر سجاد شهریاری
۱۳۹۱ تله‌فیلم «نغمهٔ نوروز»[۱] بازیگر سیدمحسن یوسفی شبکه ۳
۱۳۹۱ تله‌فیلم «مهره سوخته» بازیگر احمد معظمی
۱۳۹۰ تله‌فیلم «عروسی‌خانه» بازیگر محسن توکلی صدا و سیمای مرکز اراک
۱۳۹۰ نابرده رنج بازیگر علی‌رضا بذرافشان شبکه ۳
۱۳۹۰ شهر دقیانوس بازیگر مهرداد خوشبخت
۱۳۸۸ بانو بازیگر فرید سجادی حسینی شبکه ۳
۱۳۸۸ تله‌فیلم «جویندگان صندوقچه طلا» بازیگر حسین تبریزی در عید فطر ۱۳۸۸ از شبکه ۲ پخش شد.
۱۳۸۷ تله‌فیلم «راه نیرنگ» بازیگر مهرداد خوشبخت
۱۳۸۷ آخرین دعوت بازیگر حسین سهیلی‌زاده
۱۳۸۵ خون‌بها بازیگر جواد مزدآبادی این سریال در سال ۱۳۸۹ از شبکه ۱ پخش شد.
۱۳۸۵ زیر تیغ بازیگر محمدرضا هنرمند شبکه ۱
۱۳۸۳ باجناق‌ها بازیگر فرهاد آئیش شبکه تهران
۱۳۸۲ تله‌فیلم «کودتای سیاه»[۲] بازیگر محمدرضا ورزی
۱۳۸۲ سایه سکوت بازیگر جواد افشار
۱۳۸۲ وارث بازیگر کاظم بلوچی
۱۳۸۱ معصومیت از دست رفته بازیگر داود میرباقری بهار سال ۱۳۸۲ از شبکه ۳ پخش شد.
۱۳۸۱ نسیم رویا بازیگر کاظم بلوچی محسن عظیمی‌نیا در ماه رمضان ۱۳۸۱ پخش می‌شد.
۱۳۸۱ آبی مثل دریا بازیگر ابوالقاسم معارفی شبکه تهران
۱۳۸۱ فرمان بازیگر مسعود رشیدی
۱۳۸۰-۱۳۸۱ حجر بن عدی بازیگر تاجبخش فدائیان
۱۳۷۹ مسافر ری بازیگر داود میرباقری
۱۳۷۷ فکر پلید بازیگر محسن شاه‌محمدی شبکه ۱
۱۳۷۷ به سوی افتخار بازیگر سیروس مقدم
۱۳۷۷ برادر خواب بازیگر محسن شاه‌محمدی شبکه ۱
۱۳۷۵-۱۳۷۶ بازگشت پرستوها بازیگر ابوالقاسم طالبی شبکه ۲
۱۳۷۴-۱۳۷۵ وکلای جوان بازیگر مهمان بهرام کاظمی
۱۳۷۴ مجسمه‌های گچی بازیگر رسول نجفیان بخشی از مجموعه «قصه شب سیما»، که شبها از شبکه ۱ پخش می‌شد.
۱۳۷۴ شبحی در تاریکی بازیگر محسن شاه‌محمدی شبکه ۱
۱۳۷۳-۱۳۷۴ شلیک نهایی بازیگر محسن شاه‌محمدی شبکه ۱
۱۳۷۳-۱۳۷۴ در پناه تو بازیگر حمید لبخنده شبکه ۲
۱۳۶۷ تله‌تئاتر «گزارش محرمانه اکتاویو والدز» بازیگر صادق هاتفی
۱۳۶۵-۱۳۶۶ گرگ‌ها بازیگر داود میرباقری
۱۳۶۴ حکایت مسافر گمنام بازیگر داود میرباقری
۱۳۶۴ آئینه بازیگر غلامحسین لطفی
۱۳۶۳ افسانه سلطان و شبان بازیگر داریوش فرهنگ در نقش «مقام کشوری»
۱۳۶۳ تله‌تئاتر «دستهای آلوده» بازیگر صادق هاتفی کارگردان تلویزیونی: «بیژن صمصامی» نویسنده: «ژان-پل سارتر»
۱۳۶۱-۱۳۶۲ شاه‌شکار بازیگر سعید نیک‌پور
۱۳۶۱ همشهری بازیگر و کارگردان هنری مسعود فروتن حسین فردرو کارگردانان هنری: جهانگیر الماسی، سیاوش طهمورث

تئاتر

نمایشنامه‌خوانی اژدهاک در سانفرانسیسکو با حضور بهرام بیضایی

سیاوش طهمورث

مصاحبه با سیاوش طهمورث

آقاي طهمورث چه خبر؟ اين روزها چه مي کنيد؟

ـ من اصلاً اين روزها کار بدي نمي کنم! (مي خندد) در جريان روخواني يکي از متن هاي استاد بيضايي پنج شنبه شب که هستيد؛ اين برنامه هفته گذشته در تالار رودکي برگزار شد. من به اتفاق خانم سارا حسيني اين کار را انجام داديم که به نظرم اتفاق خوبي بود.

آقاي سیاوش طهمورث باني فيلم قصد دارد طي پرونده اي به ضد قهرمانان آثار تلويزيوني پرداخته است. با شما به عنوان کسي که در ايفاي اين دست نقش ها کارنامه مفصلي داريد و از داروغه سريال «گرگها» تا ياوري سريال «برابر اصل» نقش هاي متفاوتي را در مقابل قهرمان بازي کرده ايد مي خواهم وارد اين بحث شوم که شکل گيري يک ضد قهرمان درست و بي نقص چگونه رخ مي‌ دهد. اگر موافق باشيد با قدم اول که همان فيلمنامه است آغاز مي کنيم. چقدر در اين ساخت و پرداخت فيلمنامه را موثر مي دانيد؟

ـ چقدر؟! شما اصلاً به من بگو فيلمنامه اي به شکل اصولي در مملکت ما نوشته مي شود که ما بعد برويم سر وقت بحث کاراکترهاي ضد قهرمان؟!

پس اين خانه از پاي بست ويران است؟

سیاوش طهمورث : بله، الان هر کسي دوست دارد، فيلمنامه مي نويسد! هر نويسنده اي که دلش مي خواهد بدون هيچ مسئوليتي مي نويسد و بدون هيچ برو برگردي همين کارهاي ضعيف ساخته هم مي شود. جالب اينکه مزخرف ترين کارها هم از همين شبكه ويدئويي توزيع مي شود. خيلي راحت مي گويم تا مسوولان هم خبردار شوند. من نمي دانم اين مؤسسه هاي ويدئويي از کجا سبز شده است؟!

کجاي دنيا رسانه هاي تصويري به اين معنا دارد که ما داريم! کنار لواشک و آدامس و نخود و لوبيا و پنير CD فيلم هم فروخته مي شود… واقعاً فيلم هاي ما هم در همان حد است. شما صحبت از فيلمنامه مي کنيد، فيلمنامه اي وجود دارد؟! از بد حادثه ما الان مجبوريم و کار مي کنيم. چون زندگي ما اين است، کار ما همين است. مجبوريم وگرنه بايد در همه اين کارها را بست. مگر ما نيروي متخصص و کاربلد کم داريم؟ چرا جمع نمي شوند دور هم يک تصميم درست و حسابي بگيرند!؟

کدام اتفاق عجيب و غريب در اين يکي –دو- سه دهه براي سينماي ما رخ داده است؟! بله بازيگران فوق العاده اي داريم، ولي با کدام فيلمنامه!؟ با کدام کارگردان؟! ما الان چند کارگردان به نام و کاربلد داريم که مشغول کار هم باشند؟! ولي همه الان دارند کارگرداني مي کنند، هر کس خط فرضي را ياد مي گيرد در سينماي ما مي شود کارگردان…

خيلي ها اعتقاد دارند کساني که يک روز نويسندگان با سابقه و کاربلد ما بودند و شخصيت هاي آثارشان با حساب و کتاب خلق و پرداخت مي شد هم، امروز قلم آن روزها را ندارند؟

سیاوش طهمورث : من معتقدم ما نبايد گناه را فقط گردن يک قشر بيندازيم. نويسنده يا کارگردان يا بازيگر يا… فکر مي کنم همه مقصر هستيم. چرا؟ چون حد مشخصي نداريم. ما اول بايد مشخص کنيم در کجاي هنر تئاتر، سينما و تلويزيون هستيم و کجا مي خواهيم برويم؟! متاسفانه آنچنان بي راهه هاي فراواني وجود دارد و آنقدر در اين بي راهه ها گير کرده ايم که نمي‌ توانيم تصميم بگيريم. نمي دانيم کجا بايد برويم. نويسنده اي که قرار است فيلمنامه بنويسد هم سرگردان است. چون تکليفش معلوم نيست.

نويسنده ما نمي داند چقدر مي تواند حرف بزند؟ از کجا مي تواند حرف بزند و از چي مي تواند حرف بزند؟ در نتيجه مي افتد به تکرار، آن هم تکرار مسائل روزمره، نه چيز ديگر. اين آمد او رفت، اين عاشق او شد، او يکي ديگر را کشت، اين با اون قهر کرد، فلان شخصيت قاچاق کرد با پليس درگير شد و… مسائل ما در اجتماع فقط اينها نيست. اجتماع ما پر است از سوژه هاي ناب، ولي ما قبل از اينکه بخواهيم مسائل اجتماعي روزمره را مورد بررسي قرار دهيم، بهتر است به موضوعات اجتماعي انسان ها بپردازيم.

در واقع ضد قهرمان و اصولاً شخصيت هاي مختلف با ويژگي‌ هاي متفاوت در همين راستا شکل مي گيرند و معرفي مي‌ شوند. زمانيکه ما بتوانيم شخصيت هاي مختلف را در جامعه مورد تحليل قرار بدهيم.

سیاوش طهمورث : دقيقاً، اصلاً شخصيت ها در همين شرايط معرفي مي شوند. آنجا مي‌ توانيم تعريف کنيم ضد قهرمان کيست و قهرمان کيست! البته بگذريم که در هر جامعه بشري، هر دوي اينها وجود دارند و بايد هم وجود داشته باشند. شدت و ضعف آنها است که فرق مي كند.

اگر ضد قهرمان در جامعه اي بر قهرمان قدرت بگيرد، آن وقت فاجعه رخ داده است. ما بايد در حدي باشيم که حتي اگر سقوط کرديم، قهرمان و ضدقهرمان در برابر هم مساوي باشند.

مثالي مي زنم براي شما، در تمام دنيا و در گونه هاي مختلف نمايش، فيلم، تلويزيون و تئاتر، آثار ضعيف و حتي در حد فاجعه مي بينيد، امّا در کنار اين کارها آثار قوي و ماندگار هم توليد مي شود. اگر ما فقط به سمت ابتذال برويم يعني توليد آثار ضعيف در نهايت ببخشيد مي شويم اين چيزي که هستيم.

گاهي نگاه انساني از شخصيت منفي يا همان بد من قصه گرفته مي شود و عملاً طوري طراحي مي شود که تماشاگر را تنها به وجوه سياه کاراکتر ارجاع مي دهد…
ـ اين درست نيست…

از فاکتورهاي موثر در موفقيت و ماندگاري يک ضد قهرمان دراماتيک صحبت کنيد.

سیاوش طهمورث : اگر ما شخصيت ها و انسان ها را سياه و سفيد نبينيم، ماجرا به واقعيت وجودي انسان نزديک تر مي شود. همه انسان ها حتماً در وجودشان رنگ آميزي هاي متفاوتي دارند که در برخورد با جامعه معني پيدا مي کند. مثال مي زنم، اگر شما يک شخصيت را در اطرافتان سياه و منفي مي بينيد، دليل دارد.

شايد او تحت تاثير مسائل خود خواهانه و مسائل پرت اجتماعي قرار گرفته و آنچه را که نبايد حالا به خودش حق مي دهد. پس شروع مي کند به انجام يک عمل اشتباه، يک نوع رفتار نامناسب انساني و…

و شما چه تفاوتي ميان بازيگر و هنرپيشه قائل هستيد؟

سیاوش طهمورث : حرفه هنرپيشه اين است که فقط بيايد جلوي دوربين يا روي صحنه، امّا بازيگر تعهد و نسبت به کارش عشق دارد. به عرصه هنر عشق مي ورزد و هنر را حرفه و شغل نمي بيند. ممکن است زندگي اش از اين راه بگذرد امّا نگاه او شغل و حرفه نيست.

او در عرصه هنر زندگي مي کند، انسانيت را مي بيند چون عشق به عالم هستي را مي بيند. عشق به انسانيت دارد عشق به جامعه، عشق به مردم کشورش، عشق به اطرافيانش، دلسوز است. به همين دليل خودش را متعهد مي داند ولي يک هنرپيشه متعهد نيست. متعهد نيست چون عاشق نيست و اين کار فقط شغل اوست. او فقط اين کار را انجام مي دهد.

مونه اي از نقش ضد قهرمان هاي اخيري که شما ايفاگر آن بوديد شخصيت ياوري سريال «برابر اصل» بود. به عنوان شخصيتي که در ذهن مخاطب است (به خاطر پخش اخير) راجع به آن هم صحبت کنيد؟

سیاوش طهمورث : من اين سريال را نتوانستم ببينم. پس نمي توانم راجع به کليت کار نظر دهم. او آن آدم لطمه خورده جامعه بود. اتفاقاتي در جامعه بر او مترتب شده بود که باعث شد به کاراکتر لطماتي بخورد. خيلي از رفتارهاي آدمي مثل ياوري بر مي گردد به موقعيت هايي که در جامعه براي او ايجاد مي شود.

در واقع شرايط اجتماعي، او را به اين سمت و سو سوق مي دهد. ما در جامعه انساني مي بينيم شخصيت هايي را که به دليل فشار دوران کودکي، عقده هاي دوران نوجواني و… دست به هر کاري مي زنند تا کمبودهاي آن دوره را در اين روزگار جبران کنند.

عکس های سیاوش طهمورث

سیاوش طهمورث

سیاوش طهمورث

سیاوش طهمورث

سیاوش طهمورث

سیاوش طهمورث

سیاوش طهمورث

سیاوش طهمورث

سیاوش طهمورث

سیاوش طهمورث

 

 

نظرات