۴ رژیم غذایی فوق العاده برای کاهش وزن تضمینی

0

در این مقاله، چهار نوع رژیم غذایی وجود دارد که در واقع سلامت شما را تقویت می کند و باعث کاهش وزن شما میشود:

۱٫ رژیم غذایی مدیترانه ای

هیچ تعریف استانداردی از رژیم مدیترانه ای به خودی خود وجود ندارد، اما بر غذاهای گیاهی و مفید برای قلب تأکید دارد.
رژیم غذایی مدیترانه ای به طور کلی شامل موارد زیر است:
• میوه ها و سبزیجات تازه
• غلات کامل مانند برنج قهوه ای و گندم کامل
•آجیل و دانه ها
• پروتئین بدون چربی مانند ماهی و مرغ
• لبنیات فقط در حد اعتدال
• حبوبات مانند لوبیا و عدس
• چربی های مفید برای قلب مانند روغن زیتون به جای کره
این رژیم همچنین از خوردن چیزهایی مانند غذاهای فرآوری شده، گوشت قرمز و قند زیاد که همگی می توانند در ایجاد بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی و دیابت نقش داشته باشند، را منع می کند.
پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای به مدیریت وزن کمک می کند و باعث کاشه وزن میشود زیرا:
غذاهای موجود در رژیم غذایی دارای فیبر و چربی های سالم بیشتری هستند که باعث می شود احساس سیری بیشتری داشته باشید و به تثبیت قند خون کمک می کند. این رژیم شما را کمتر به پرخوری یا هوس خوردن میان وعده های شیرین ترغیب می کند.
رژیم غذایی مدیترانه ای ممکن است خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع ۲ را کاهش دهد.

رژیم غذایی برای کاهش وزن

۲٫ رژیم غذایی DASH

رژیم غذایی DASH که به عنوان رژیمی غذایی برای توقف فشار خون هم شناخته می شود، در ابتدا به عنوان راهی برای درمان فشار خون بالا ایجاد شد – اما میتواند به کاهش یا حفظ وزن شما هم کمک کند.
رژیم DASH با تشویق به رژیم غذایی غنی از مواد معدنی کلیدی به کاهش فشار خون کمک می کند – این رژیم غذایی غنی از پتاسیم، کلسیم، منیزیم و سدیم کم است.
رژیم غذایی DASH مشابه رژیم مدیترانه ای است، زیرا شامل خوردن غذاهای پرفیبر مانند سبزیجات، میوه ها و غلات کامل است. با این حال، دو تفاوت اصلی وجود دارد:
بر خلاف رژیم مدیترانه ای، رژیم DASH محصولات لبنی کم چرب یا بدون چربی را به جای پرچرب پیشنهاد می کند. برخی از کارشناسان بر این باورند که لبنیات کم چرب برای سلامت قلب بهتر است، به خصوص اگر سابقا بیماری قلبی داشته باشید.
همچنین، DASH مصرف نمک شما را به شدت محدود می کند، که می تواند به کنترل فشار خون بالا کمک کند – هدف این است که کمتر از ۲۳۰۰ میلی گرم سدیم در روز یا حدود یک قاشق چای خوری نمک مصرف کنید.
اگر رژیم فعلی شما حاوی مقدار زیادی گوشت قرمز و کره است، پیروی از رژیم غـذایی DASH ممکن است به تغییر وزن شما کمک کند. پروتئین بدون چربی و لبنیات کم‌چرب کم کالری هستند و به کاهش وزن کمک میکنند.

۳٫ رژیم غذایی کامل

یک رژیم غـذایی کامل شامل تمام گروه های غـذایی اصلی می شود، اما شما باید برچسب های روی محصولات خود را بخوانید. این رژیم غـذایی بر غذاهایی تاکید دارد که تصفیه یا فرآوری نشده اند – این به معنای بررسی این است که غذاهای شما:
• حاوی مواد شیمیایی نگهدارنده مانند بنزوات یا سوربات نباشد.
• حاوی مواد افزودنی مانند رنگ های مصنوعی نباشد.
• روی برچسب غذایی کلماتی مانند “تصفیه شده”، “سفید شده” یا “هیدروژنه”، وجود نداشته باشد.
تغییر رژیم غذایی به سمت غذاهای کامل میتواند به کاهش وزن کمک کند، زیرا غذاهای فرآوری شده معمولاً کالری بیشتری دارند چون اغلب قند و چربی اضافه دارند.
خوردن یک رژیم غذایی فرآوری شده، هم ممکن است شما را به خوردن کالری بیشتر ترغیب کند.

در کنار داشتن این رژیم های غذایی، راه های سریع تری برای کاهش وزن وجود دارد، از جمله جراحی های لیپوساکشن و پیکر تراشی. و میزان رضایت  افرادی که این جراحی ها را انجام داده اند، بسیار بالاست.

۴٫ رژیم غـذایی گیاهی

هدف از رژیم غـذایی گیاهی حذف یا کاهش مصرف محصولات حیوانی مانند گوشت، لبنیات و تخم مرغ است. انواع مختلفی از رژیم های غـذایی گیاهی وجود دارد که می توانید از بین آنها انتخاب کنید، از جمله:
• گیاهخواری که تمام گوشت را حذف می کند اما شامل تخم مرغ و لبنیات می شود.
• Pescatarian که تمام گوشت ها را، به جز غذاهای دریایی حذف می کند.
• Flexitarian که شامل تخم مرغ و لبنیات است و خوردن گهگاهی گوشت را امکان پذیر می کند.
• وگان، که تمام محصولات حیوانی از جمله تخم مرغ و لبنیات را حذف می کند.
پیروی از رژیم های گیاهی ممکن است به دلایل مختلفی به کاهش وزن کمک کند، از جمله:
• این رژیم ها گوشت قرمز و گوشت های فرآوری شده را کاهش می دهند یا حذف می کنند، که هر دو با افزایش وزن طولانی مدت مرتبط هستند.
• رژیم های گیاهی به طور کلی سرشار از فیبر هستند که به وعده های غذایی حجم می دهد. این بدان معناست که افراد ممکن است کالری کمتری مصرف کنند در حالی که هنوز احساس سیری می کنند.

نظرات