علت بیماری ناگهانی فائقه آتشین خواننده / ماجرای بیماری پارکینسون گوگوش +عکس

0

علت بیماری ناگهانی گوگوش خواننده / ماجرای بیماری پارکینسون گوگوش فائقه آتشین +عکس و بیماری فائقه آتشین معروف به گوگوش خواننده قبل از انقلاب چیست در ادامه با تصاویر جدید و اطلاعات کامل درباره بیماری پارکینسون گوگوش بخوانید

علت بیماری ناگهانی گوگوش خواننده / ماجرای بیماری پارکینسون فائقه آتشین +عکس

علت بیماری ناگهانی فائقه آتشین خواننده / ماجرای بیماری پارکینسون گوگوش +عکس

مجله حرف تازه – فائقه آتشین معروف به گوگوش خواننده قبل از انقلاب راز ناگفته ای درباره بیماری پارکینسون دارد که توسط بهمن بابازاده خبرنگار حوزه موسیقی فاش شد.

فروردین ۱۴۰۱ بهمن بابازاده در یک استوری اینستاگرامی پرده از بیماری گوگوش خواننده لس آنجلسی برداشت و گفت او سال هاست به بیماری پارکینسون مبتلاست .

بهمن بابازاده خبرنگار حوزه موسیقی درباره بیماری گوگوش، با نام اصلی فائقه آتشین، در توئیتر خود نوشت:

خانم گوگوش که مدت‌هاست به بیماری پارکینسون دچار است، حالا در مواجهه با این بیماری به مرحله‌ جدیدی رسیده که تارهای صوتی این خواننده را نیز تحت تاثیر قرار داده است.
او تا به امروز هرگز حاضر به گفتگو درباره بیماری‌اش نشده است.

بیماری پارکینسون گوگوش

درباره بیماری پارکینسون گوگوش

بیماری پارکینسون پس از آلزایمر شایع‌ ترین بیماری مخرب اعصاب به شمار می‌‌رود. پارکینسون یک اختلال عصبی است که بر حرکت تأثیر می گذارد. این بیماری بر اثر از بین رفتن سلول‌‌های ترشح‌‌کننده ماده‌‌ای به نام دوپامین رخ می‌دهد که نقش مهمی در تنظیم حرکت بدن دارد.

علت بیماری پارکینسون

علت بیماری پارکینسون تقریباً ناشناخته است؛ اما این بیماری در نتیجه از بین رفتن یا ضعیف شدن و لطمه خوردن سلول‌های عصبی در مغز میانی به وجود می‌آید. سلول‌های عصبی ماده‌ای به نام دوپامین، ترشح می‌کنند که پیام‌های عصبی را از مغزمیانی به بخش دیگری از مغر به نام کارپوس استراتوم می‌برد. این پیام‌ها به حرکت بدن تعادل بخشیده و وقتی سلول‌های ترشح‌کننده دوپامین در مغزمیانی می‌میرند، مراکز دیگر کنترل‌کننده حرکات بدن نامنظم کار می‌کنند. اختلالات به وجود آمده در مراکز کنترل بدن در مغز و همچنین از بین رفتن ۸۰ درصد سلول‌های ترشح‌کننده دوپامین باعث پدیدار شدن علائم پارکینسون می‌شود.

عوامل ژنتیکی و محیط

عوامل ژنتیکی: محققان جهش‌های ژنتیکی خاصی را کشف کرده‌اند که می‌تواند باعث بیماری پارکینسون شود. تغییرات این ژن خاص درصد افزایش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را بالا می‌برد.
عوامل محیط: قرار گرفتن در معرض سموم خاص یا عوامل محیطی ممکن است خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را افزایش دهد؛ گرچه درصد احتمال آن پایین است.

از دیگر مواردی که می‌تواند علت بیماری پارکینسون باشد؛ می‌توان به افزایش سن،، آسیب مغزی، تومورهای مغزی، مصرف برخی داروهای خاص، آنسفالیت پس از آنفلوانزا، عفونت با ویروس‌های دارای رشد آهسته یا مسمومیت با مونواکسید کربن را نام برد

علائم و نشانه های بروز

به‌طورکلی علائم اصلی بیماری پارکینسون در مراحل مختلف بیماری عبارت است از:

لرزش ناگهانی انگشتان دست یا پا
اختلال‌های گفتاری
مشکل در بلع مواد غذایی
عدم تعادل در حرکات بدن
افسردگی و مشکلات روان‌شناختی
سفت شدن تدریجی عضلات
تغییر حالت چهره
آبریزش دهان
مشکلات بینایی
مشکلات گوارشی مثل یبوست
اختلال در خواب
مشکلات بویایی

علائم پارکینسون به تدریج شروع می‌شود. شایع‌ترین علامت آن لرزش دست و پا در حالت استراحت است اما این اختلال باعث کندی حرکات، سختی و خشک شدن دست و پا و بدن و نداشتن تعادل نیز می‌شود.

در مراحل اولیه بیماری، لرزش اندام مختصر و معمولاً در یک طرف بدن است که نیازی به درمان ندارد اما با پیشرفت بیماری بر شدت علائم افزوده می‌شود.

این بیماری به‌ تنهایی موجب مرگ افراد مبتلا نمی‌‌شود بلکه علائم ناشی از آن می‌‌تواند منجر به بروز بیماری‌‌ها و مشکلات دیگری شود که می‌توانند جان بیمار را به خطر اندازند. به همین دلیل مراقبت‌ شبانه‌‌روزی و دقیق از بیماران پارکینسون که در مراحل پیشرفته بیماری قرار دارند، حیاتی است.

روش درمان

تاکنون درمان قطعی‌ای برای بیماری پارکینسون کشف نشده اما برای کنترل علائم آن از دارو استفاده می‌شود. گاهی نیز متخصصان مغز و اعصاب برای بهبود علائم بیمار انجام عمل جراحی را پیشنهاد می‌‌کنند.

عاقبت بیماری پارکینسون

این بیماری به‌تنهایی موجب مرگ افراد مبتلا نمی‌شود. بلکه علائم ناشی از آن می‌تواند منجر به بروز بیماری‌ها و مشکلات دیگر مثل آسپیراسیون ریوی و زوال عقل شود.

یک تحقیق طولانی‌مدت بین تعداد زیادی از بیماران مبتلابه پارکینسون نشان می‌دهد که ۲۳ درصد مبتلایان به‌طورکلی به‌خوبی زندگی را ادامه داده و توانسته‌اند تا ۱۰ سال پس از ابتلا به بیماری تعادل خود را حفظ کنند و علت مرگ بیماران پارکینسونی در نیمی از بیماران به دلیل پنومونی است و اینکه احتمال از دست دادن توانایی فرد برای حفظ تعادل پس از ۱۰ سال مشخص می‌شود.

نظرات