رنو تالیسمان بخریم یا هیوندای سوناتا

0

تا همین چند سال پیش اگر به‌اندازه کافی پول داشتید و به‌قدر کافی هم برای خرید یک سدان بزرگ و راحت مصمم بودید، به راحتی از بین سدان‌های کره‌ای، ژاپنی و اروپایی می‌توانستید یکی را انتخاب کنید. اما این روزها که واردات خودرو ممنوع شده است، سدان‌های خانوادگی وارداتی دیگر از دسترس خارج شده‌اند. به طور مثال با نگاهی به لیست قیمت ماشین می‌بینیم که نسخه صفر کیلومتر کیا اپتیما، سوناتا هیبرید، فولکس پاسات و … بیش از ۱٫۵ میلیارد تومان برچسب خورده‌اند. با پیگیری اخبار خودرو به نظر می‌رسد که این ممنوعیت برای سال جاری برطرف نشود، پس اگر دنبال خرید خودرو در این دسته هستید منتظر ارزانی نباشید.

  سوناتا یا تالیسمان

به‌هرحال بر آن شدیم تا بین دو سدان خانوادگی متوسط و محبوب بازار یعنی تالیسمان پرطمطراق از برند رنو و هیوندای سوناتا LF مقایسه‌ای انجام دهیم.

رنو تالیسمان

رنو برای طراحی تالیسمان سنگ تمام گذاشته و با ورانداز آن متوجه می‌شوید که رقیب قابلی برای رویارویی با بهترین‌های سگمنت D است. تالیسمان در نمای جلو با جلوپنجره کرکره‌ای و لوگو نمایان رنو به‌خوبی شیوه طراحی این خودروساز را نشان می‌دهد. برای هرچه مجلل‌تر نشان دادن طراحی خارجی خودرو استفاده از آبکاری کروم در جلوپنجره، زه چراغ‌ها، دور پنجره‌ها و نشان رنو خودنمایی می‌کند. خطوط طراحی به‌ویژه در نمای جلو بسیار چشم‌نوازند و نگاه را در مسیر حرکت آرام و ممتد منحنی‌ها هدایت می‌کنند. در قسمت عقب، بهره‌گیری از خطوط افقی و امتداد چراغ‌خطرها تا دل صندوق‌عقب از طرفین، هیبت تالیسمان را چهارشانه‌تر نشان می‌دهد.

پایبندی تالیسمان به حفظ کیفیت لوکس خودرو در طراحی داخلی در استفاده از مواد مرغوب و فضای مطلوب سرنشین‌ها و بار به‌خوبی احساس می‌شود. مثلاً با تکیه‌بر فاصله ۹۰ سانتی­متری از نشیمنگاه صندلی‌ها تا سقف، رنو ادعا می‌کند که از حیث فضای سرنشین در این سگمنت روی دستش مدلی تولید نشده است. کنسول مرکزی پت و پهن تالیسمان فاصله خوبی را بین صندلی راننده و سرنشین کناری او ایجاد کرده و از طرفی تکیه‌گاه وسیع و نرمی برای آرنج راننده است.

سوناتا یا تالیسمان

مجموع فضای طراحی‌شده در داخل کابین اعم از محفظه داشبورد، جا لیوانی‌ها، محفظه کنسول زیر تکیه‌گاه آرنج، فضای تعبیه‌شده روی داشبورد و در‌ها حدود ۲۵۰ سانتی­متر مکعب و در این کلاس دست‌ودل‌بازی سخاوتمندانه‌ای است. صندوق‌عقب تالیسمان فضایی بیش از ۶۰۰ لیتر و مناسب برای حدود چهار چمدان متوسط دارد.

تالیسمان علاوه­بر همه امکانات اجباری خودروهای اروپایی، به‌عنوان یک سدان بزرگ به دوربین دید عقب، سیستم پارک خودکار، سیستم پایش نقاط کور، هشدار انحراف از مسیر و کروز کنترل مجهز است.

حال نوبت به بررسی فنی آن می­رسد. گیربکس  EDCرنو یا به قول خودمان جعبه­دنده اتوماتیک هفت سرعته دو کلاچی با کارایی به‌مراتب بهتر از CVT با سرعتی باورنکردنی دنده عوض می‌کند و قدرت ۲۰۰ اسبی موتور خطی تالیسمان را به‌طور یکنواخت، آرام و بدون هیچ‌گونه صدای مزاحمی در داخل کابین به چرخ‌ها منتقل و موتور در دور نه‌چندان بالای rpm6000 به اوج قدرتش دست پیدا می‌کند. همچنین بسته به موقعیت‌های مختلف رانندگی، انتخاب حالت‌های نرمال، اسپرت، اکو و آرام بر عکس­العمل پدال گاز، سنگینی فرمان و سختی سیستم تعلیق تأثیرگذار خواهد بود.

هیوندای سوناتا

سوناتا در سال ۲۰۱۵ دستخوش تغییراتی شد، بااین‌حال نسل هفتم آن نیز با ظاهری هماهنگ با رویه گذشته سوناتا اما همراه با بهبودها و ظرافت‌های بهتر از پیش به بازار آمد. طراحی زرق‌وبرق‌دار سوناتا حالا با چهره‌ای متین و متناسب چه در نمای خارجی و چه در طراحی داخلی جایگزین شده است. گویی هر چه زمان می‌گذرد سوناتا پخته‌تر از قبل می‌شود.

چشم‌انداز کلی سوناتا بیشتر برگرفته از تم طراحی جنسیس ۲۰۱۵ است. خط طولی تندوتیز بدنه همچنان هیبت سوناتا را برجسته‌تر نشان می‌دهند اگرچه برخلاف دیگر شیوه‌های رایج طراحی از ابتدا تا انتهای بدنه زاویه‌اش را حفظ کرده و به سمت گلگیر جلو غش  نمی‌کند. بااینکه خطوط افقی صلابت طراحی را دوچندان کرده‌اند، اما ممکن است بعضی‌ها آن را ساده و در قیاس با طراحی مدل‌های رقیب خالی از هیجان بدانند.

بهبود طراحی در داخل کابین بیشتر به چشم می‌آید، آنجا که همچون اپتیما، دیگر کره‌ای پرطرفدار این کلاس، ترکیب‌های ذوزنقه‌ای شکل اساس طراحی را به وجود آورده‌اند. پلاستیک و چرم استفاده‌شده در سطوح داخل کابین از مواد مرغوب و باکیفیتی انتخاب ‌شده‌اند. خطوط افقی در تلاقی محدوده ذوزنقه‌ای شکلی که در مرکز داشبورد، شستی‌ها، پیچ‌های کنترلی و سیستم مولتی‌مدیا را احاطه کرده است نمای زیبایی به خود گرفته‌اند. طراحی داخلی نیز هرچند رسمی و بی‌تکلف به نظر می‌رسد اما ممکن است میدان رقابت را به مدل‌های پرزرق‌وبرق تر واگذار کند. غربیلک فرمان نیز با طراحی اسپرت از دیگر مزایای کابین سوناتا محسوب می‌شود.

سوناتا یا تالیسمان

سوای اعداد و ارقامی که برای ابعاد سوناتا علام شده است، صندلی‌های جلو موقعیت خوشایندی را برای نشستن افراد قدبلند فراهم کرده و از طراحی استانداردی برخوردارند. محفظه‌های تعبیه‌شده روی در‌ها، کنسول مرکزی و داشبورد فضای مناسبی را برای قرار دادن اشیاء اضافی در اختیار سرنشین‌ها گذاشته‌اند.

سوناتا به‌عنوان یکی از سبک‌ترین خودروهای این کلاس جزء اولین‌هایی است که به یک پیشرانه چهار سیلندر خطی بسنده کرد. پیشرانه  کم‌وزن سوناتا نیروی پیشرانه خودرو را به‌طور یکنواخت و بدون هیچ‌گونه لرزش اضافی از طریق گیربکس ۶ سرعته دستی یا اتوماتیک تأمین می‌کند و انتخاب شرایط رانندگی عادی، اسپرت یا اکو سرعت تغییر دنده، واکنش پدال گاز و سنگینی فرمان را تغییر خواهد داد.

هیوندای که برای بهبود کنترل‌پذیری نسخه ۲۰۱۵ جنسیس از مهندسان شرکت لوتوس کمک گرفته بود، حالا آموخته‌هایش را در سوناتا LF هم پیاده کرده است. سوناتا به لطف ساختار سبک اما مستحکم خود در هر سرعتی حرکتی آرام و فرمان‌پذیر دارد. استفاده از تایرهای ۱۸ اینچی و تغییر ضخامت یک میلی‌متری میله تعادل تأثیر چشمگیری بر کیفیت سواری سوناتا داشته است. همچنین فرمان برقی خودرو با واکنش‌پذیری سریع و موبه‌مو یکی دیگر از اجزای حرف‌گوش‌کن سوناتاست.

نظرات