تفاوت میان لنت ترمزهای جلو و عقب خودرو

0

ترمز‌های جلویی تفاوت‌های بسیاری با ترمز عقب دارند. معمولا لنت ترمزهای عقب ابعاد کوچک‌تری نسبت به لنت ترمز‌های جلویی دارند از این رو در حین حرکت و توقف خودرو کمتر حرارت دیده و کمتر از ترمز‌های جلویی گرم می‌شوند؛ بدین صورت طول عمر آنها بیشتر از ترمز جلویی خودرو است. در واقع لنت ترمز عقب به عنوان یک کمک رسان برای عملکرد بهتر توقف خودرو کاربرد دارد؛ اما ترمز‌های جلویی دارای رابطه مستقیمی با سیستم هیدرولیک بوده و پدال بزرگتری دارند و توقف خودرو در اصل بر عهده لنت ترمز در چرخ‌های جلوی خودرو است.

 لنت ترمز

لنت های ترمز جلو

ترمز جلو نقش بسیار مهمی برای بهتر شدن راندمان و عملکرد توقف خودرو ایفا می‌کند. ترمز‌های جلو با توجه به ترمز‌های عقب، در هنگام انجام ترمز گیری و توقف خودرو بیشتر درگیر می‌شوند، از این رو زمان تعویض لنت‌های جلو با عقب یکسان نیست. ترمزها و لنت ترمزهای جلو ساختار متفاوتی نسبت به ترمزهای عقب دارند. انواع ترمزهای جلو به شرح زیر هستند:

  1. ترمز دیسکی جلو: این ترمز شامل یک دیسک فلزی با یک بوش فریکتوری است. این دو قطعه به صورت مستقیم بر روی یک پایه از جنس فلز بسته شدند. زمانی که راننده پدال ترمز را فشار می‌دهد، سیال ترمز از مخزن مایع ترمز فشرده شده و به سمت کالیپرهای ترمز می‌رود. امروزه ترمزهای دیسکی جلو به دلیل داشتن کیفیت بیشتر و عملکرد بهتر، بسیار مورد توجه قرار گرفته اند.
  2. ترمز کاسه نمدی جلو: ترمز‌های کاسه نمدی دارای یک کاسه از جنس فلزی برای ذخیره سیال ترمز هستند که وقتی پدال ترمز را فشار می‌دهید، سیال به سمت کاسه فلزی حرکت کرده و در آخر مراحل توقف خودرو انجام می‌گیرد. این نوع ترمزهای جلو بیشتر برای ترمز‌های هیدرولیک کاربرد دارد.

لنت های ترمز عقب

ترمز عقب در دو نوع دیسکی و کاسه نمدی ساخته می‌شوند که نوع دیسکی آن از جنس فلز است. ترمز‌های دیسکی کارایی بالاتری و عمر طولانی‌تری دارند. همچنین، این ترمز‌ها می‌توانند به خوبی زمان توقف را کاهش داده و حرارت را به خوبی انتقال دهند. ترمز‌های کاسه نمدی معمولا در خودرو‌های قدیمی‌تر کاربرد دارند. این ترمز‌ها دارای کاسه نمد و از داخل دارای باک ترمزی هستند که به صورت مایل استفاده می‌شود. هنگام ترمز کردن و فشردن پدال ترمز، سیال ترمز به کاسه نمد منتقل شده و چرخ‌ها متوقف می‌شوند.

لنت ترمزهای عقب

تفاوت لنت های ترمز عقب و جلو

ترمز‌های جلو معمولا به صورت دیسکی بوده و مجهز شده به ABS هستند. ترمز خودرو در بخش جلوی آن بیشتر برای توقف استفاده می‌شود. بخش بیشتری از وزن خودرو وابسته به لنت ترمزهای جلو هستند. این مفهوم بدین معناست که هنگام فشار دادن پدال ترمز ابتدا لنت ترمز‌های جلو دست به کار شده و چرخ‌های جلویی را متوقف می‌کنند. ترمز‌های عقب خودرو بیشتر از نوع دیسکی بوده و یا در مدل‌های باک ترمز که قدیمی‌تر هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع همانطور که گفته شد، وزن بیشتر خودرو بر روی ترمز‌های جلو تاثیر می‌گذارد. معمولا در هنگام توقف خودرو، لنت‌های ترمز عقب کمتر از ترمز‌های جلو درگیر می‌شوند؛ از این رو زمان تعویض آنها تفاوت زیادی دارد. حتی در بعضی خودرو‌ها لنت ترمزهای عقب حکم ترمز پارکینگ را دارد. برخی از تفاوت‌های لنت‌های ترمز عقب و جلو به شرح زیر است:

  • توزیع نیروی ترمز: تفاوت اصلی بین ترمز جلو با ترمز عقب در توزیع نیرو است. حدود ۷۰ درصد نیروی خودرو به ترمز‌های جلو و حدود ۳۰ درصد از نیرو برای ترمز‌های عقب ماشین اعمال می‌شود. البته این توزیع نیرو بر اساس شتاب خودرو، نوع خودرو یا ساختار لنت ترمز متغیر است.
  • ساختار فیزیکی: معمولا لنت‌های عقب ابعاد کوچک‌تری نسبت به لنت ترمز‌های جلو دارند. کوچک بودن لنت ترمز‌های عقب باعث می‌شود تا آنها کمتر گرم شده و دچار ساییدگی نشوند.
  • عملکرد و کارایی: ترمز جلو دارای پدال ترمز بزرگ‌تری است تا بتواند با راننده ارتباط بیشتری داشته باشد. ارتباط مستقیم ترمز جلو با سیستم هیدرولیک باعث زودتر متوقف شدن خودرو می‌شود. ترمز‌های جلویی طراحی بهتری، سرعت بالاتر و عملکرد خوبی نسبت به لنت ترمز‌های عقب خودرو دارند.
  • هزینه نگهداری: لنت ترمز‌های جلو به دلیل نیاز به تعویض زودتر، هزینه بیشتری را متحمل می‌شوند. معمولا زمان تعویض لنت ترمز جلو بعد از طی مسافت ۲۰ الی ۳۰ هزار کیلومتر و لنت ترمز عقب برابر با ۷۰ الی ۱۰۰ هزار کیلومتر است.

خرید لنت ترمز انواع خودرو از ویگن کلاچ

ویگن کلاچ یکی از فروشگاه‌های معتبر در زمینه فروش لنت ترمز و دیسک و صفحه خودرو است. این فروشگاه طیف گسترده‌ای از لنت ترمز برای انواع خودرو را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد. برای مشاهده انواع لنت ترمز خودرو از قبیل لنت ترمز تارا، دنا، پراید، پژو ۲۰۶، آریسان و … به وبسایت https://vigenclutch.ir/ مراجعه کنید و جهت اطلاعات بیشتر با شماره‌های ۵۵۷۰۵۴۰۰ – ۵۵۷۵۷۳۰۱ تماس بگیرید.

لنت ترمزهای جلو

سخن پایانی

لنت ترمز یکی از قطعات اصلی و پرکاربرد در اجزای سیستم ترمز خودرو است که باعث بهتر شدن عملکرد توقف و ترمزگیری ماشین می‌شود. لنت ترمز‌های جلویی به دلیل تحمل وزن بیشتری از خودرو، بیشتر حرارت دیده و زودتر ساییده می‌شوند از این رو معمولا لنت‌های جلویی خودرو بعد از طی مسافت ۲۰ الی ۳۰ هزار کیلومتر و لنت‌های عقبی بعد از طی ۷۰ الی ۱۰۰ هزار کیلومتر نیاز به تعویض دارند. از جمله تفاوت آنها می‌توان به هزینه نگهداری، عملکرد و کارایی، ساختار فیزیکی لنت‌ها و درصد توزیع نیرو بین لنت ترمز جلو و عقب اشاره کرد.

نظرات