برای نگهداری از طیور در مزارع خانگی چه ابزاری مورد نیاز است ؟

0

یکی از مهمترین مواردی که در نگهداری و پرورش طیور مورد توجه می باشد، استفاده از تجهیزات مناسب برای پرورش می باشد. تجهیزات مورد نیاز بسته به نوع پرورش و طیور پرورشی متفاوت می باشد. در این نوشتار به بررسی ابزارهای مورد نیاز برای پرورش طیور در مزارع خانگی خواهیم پرداخت .

مرغ و طیور

 

چه نوع پرورشی را انتخاب کنیم ؟

یکی از مهمترین نکات در هنگام شروع به پرورش، مشخص کردن نوع پرورش می باشد. نوع پرورش به معنای این است که هدف شما از پرورش طیور ، پرورش طیور تخم گذار می باشد یا گوشتی . البته در مزارع خانگی به دلیل محدود بودن تعداد طیور از هر دو نوع برای پرورش استفاده میشود . بدین معنا که در کنار پرورش طیور گوشتی ، طیور مولد و تخم گذار نیز نگهداری میشوند. اما برای اینکه از این پرورش به درآمد برسید باید در همان ابتدای مسیر هدف خود از پرورش را مشخص کنید، چرا که برای انجام هر روشی نیاز به ابزارهای مختلفی است .

تجهیزات پرورش طیور تخم گذار :

نگهداری از طیور تخم گذار چه برای مصرف عادی تخمها و چه برای فروش آنها بسیار رایج می باشد . در این بین استفاده از برخی ابزارها شرایط نگهداری از این طیور را آسانتر می کند.

بلدرچین از جمله طیوری می باشد که به دلیل ارزش غذایی بالای تخم های آن، سهم بزرگی از بازار تخم های طیور را به خود اختصاص داده است. در این بین ابزارهای مختلفی برای نگهداری از بلدرچین های تخم گذار مورد استفاده قرار میگیرد که مهمترین آنها قفس بلدرچین است. قفس های مخصوص پرورش بلدرچین ، برای پرورش بلدرچین های تخم گذار طراحی میشود و نگهداری از طیور مولد و گوشتی در آنها به هیچ وجه پیشنهاد نمیشود . دلیل این امر تاثیر دویدن و پریدن بر طعم گوشت بلدرچین است که کیفیت گوشت تولیدی و طعم آن را به میزان قابل توجهی تغییر میدهد.

قفس بلدرچین به صورت تماما مکانیزه تولید میشود. این قفس دارای محل مخصوص برای دانخوری ، آبخوری های مخصوص تمام اتوماتیک عموما از نوع آبخوری نیپل ، سینی مخصوص جمع آوری فضله ، محل مخصوص جمع آوری تخم و … می باشد .

آبخوری مورد استفاده در این قفس ها ، همانطور که اشاره شد از نوع نیپل است. این ابخوری ها به صورت مستقیم به منبع آب متصل میشوند و زمانی آب را در اختیار پرنده می گذارند که پرنده به نازل این آبخوری نوک بزند. در نتیجه هزینه ی آب مصرفی به شدت کاهش یافته و آلودگی ناشی از ریختن آب در محیط نیز به صفر می رسد.

 

مرغ و طیور

 

بخش مخصوص جمع آوری تخم نیز به صورت اتوماتیک عمل کرده و امکان جمع آوری تخم را آسان می کند. از این رو می تواند عمل جمع آوری تخم ها برای اپراتور را به راحتی جمع آوری کند.

از این نوع تجهیزات برای نگهداری از مرغ تخم گذار نیز استفاده میشود .

تجهیزات نگهداری از طیور در بستر :

طیوری که در بستر نگهداری میشود شامل طیور گوشتی و طیور مولد می باشد. از طیور مولد برای تولید تخم نطفه دار و تکثیر استفاده میشود و طیور گوشتی هم برای مصرف گوشت پرورش داده میشود. تغذیه طیور گوشتی و تخم گذار بنابر توجه به وزن آنها و هدف از پرورش انها متفاوت می باشد .

از نظر ابزار مورد نیاز برای نگهداری طیور در بستر می توان به آبخوری ، دانخوری ، مواد مورد نیاز برای کف محل پرورش، ابزارهای مخصوص تهویه سالن و … اشاره کرد . به طور کلی نگهداری از طیور در بستر نیاز به اپراتور های بیشتری برای نظارت بر طیور می باشد.

ارائه ی محصول به بازار :

یکی از نکته های مهم در نگهداری از طیور در مزارع خانگی، شرایط ارائه ی محصول به بازار می باشد. برای ارائه ی محصول به بازار ، نیاز به یکسری تجهیزات وجود دارد. برای مثال برای ارائه ی تخم های طیور ،نیاز به ابزارهایی برای بسته بندی مناسب طیور است و همچنین محیطی با دمای استاندارد برای نگهداری از تخم های نطفه دار نیاز می باشد.

برای طیور گوشتی نیز نیاز به ابزارهای مخصوص برای پرکنی و همینطور برش و بسته بندی گوشت طیور نیاز می باشد.

ابزاری که برای پرکنی استفاده میشود در اصطلاح پرکن طیور نامیده میشود که برای هر پرنده به صورت تخصصی تولید میشود . از انواع آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

پرکن بلدرچین : پرکن بلدرچین دارای انگشتی های کوچکی می باشد که مناسب با وزن و جسه ی بلدرچین انتخاب میشود. انگشتی ها برای طیور مختلف باید متفاوت انتخاب شود چرا که تفاوت در جسه ی پرنده ها می تواند سبب آسیب جدی به لاشه شده و حتی باعث متلاشی شدن لاشه شود . پرکن مورد استفاده برای بلدرچین غالبا توانایی پرکنی از چندین بلدرچین را دارند که با توجه به ظرفیت و قدرت موتور دستگاه این مورد مشخص میشود. این پرکن ها در کمتر از چند دقیقه ، به طور کامل لاشه ی بلدرچین را پرکنی کرده و اماده ی ارائه به بازار میکنند.

پرکن مرغ : همانطور که اشاره شد برای هر نوع پرنده باید از دستگاه پرکنی مخصوص به ان پرنده استفاده کرد. در دستگاه پرکن مرغ ، اندازه ی انگشتی ها و فاصله ی بین انگشتی ها مطابق با جسه ی استاندارد مرغ انتخاب میشود. با شروع پرکنی موتور دستگاه لاشه را روی سینی به حرکت در می اورد. در نتیجه ی این عمل لاشه به انگشتی ها برخورد کرده و پرهای لاشه کنده میشود . این عمل به مدت چند دقیقه برای هر لاشه انجام میگیرد. توجه کنید که در این مرحله باید سر لاشه از بدن جدا باشد چرا که برخورد با انگشتی ها می تواند سبب متلاشی شدن نوک و … شده و همینطور به انگشتی ها نیز اسیب وارد کند.

پرکن بوقلمون : پرکن بوقلمون نسبت به پرکن طـیور دیگر با ابعادی بزرگتر ساخته میشود که با توجه به اندازه ی لاشه امری طبیعی می باشد. موتور پرکن بوقلمون باید قدرتمند باشد و توان چرخش لاشه را به خوبی داشته باشد . در تمامی پرکن ها پیش از پرکنی لاشه داخل آب گرم قرار داده میشود تا پوست لاشه برای پرکنی اماده شده و آسیب وارده به لاشه کم شود.

دستگاه برش گوشت :

پس از پرکنی نوبت به بسته بندی و برش گوشت تولیدی می رسد . برش توسط دستگاهی به نام مرغ خردکن انجام میشود . این دستگاه دارای تیغه های بسیار تیزی است که برخورد بین لاشه و تیغه سبب برش کامل لاشه خواهد کرد . دستگاه باید از نظر ایمنی نیز شرایط مناسبی داشته باشد .

نتیجه گیری :

تجهیزات بسیاری در نگهداری و پرورش طـیور در مزارع خانگی میتوان استفاده کرد که در این نوشته به معرفی برخی از آنها پرداختیم. استفاده از این تجهیزات می تواند کمک شایانی به افزایش راندمان تولیدی طـیور داشته باشد و کیفیت تولیدات را نیز بهبود بخشد.

نظرات