موارد مصرف و عوارض داروی ایمی پرامین

0

“ایمی پرامین” چه نوع دارویی است؟ قبل از مصرف آن چه نکاتی لازم است؟ در چه مواردی مصرف می شود و عوارض آن چیست؟ شاید شما بخواهید از این نوع دارو استفاده کنید. در ادامه این مطلب به تمام سئوالات شما در رابطه با ایمی پرامین پاسخ داده می شود. با ما همراه باشید.

موارد مصرف و عوارض ایمی پرامین

ایمی پرامین چیست؟

این دارو یک داروی ضد افسردگی سه حلقه ای با خواص دارویی کلی سایر ضد افسردگیهای سه حلقه ای مانند آمی تریپتیلین و دوکسپین می باشد .ایمی پرامین از طریق مهار برداشت مجدد نوراپی نفرین وسروتونین توسط پایانه سلولهای عصبی پیش سیناپسی ،غلظت سیناپسی آنها را در سیستم عصبی مرکزی افزایش می دهد. به نظر می رسد با تداوم مصرف ایمی پرامین در سطح گیرنده ها تغییراتی ایجاد می گردد که تا حدودی اثرات ضد افسردگی آن را توجیه می نماید.
نحوه عمل این دارو در کنترل شب ادراری در دوران کودکی تصور می شود که جدا از اثر ضد افسردگی آن می باشد.

 

 

نکات پیش از مصرف

۱- بیمار و خانواده بیمار باید نسبت به تغییر در رفتار بیمار از جمله پرخاشگری،حملات هراسی،اضطراب،بیخوابی،تحریک پذیری،زود رنجی،وخیم تر شدن وضعیت افسردگی در اوایل مصرف،هنگام تغییر مقدار (کم یا زیاد) هوشیار باشند.
۲- از مصرف الکل خودداری نمایید.
۳- از مصرف مقادیر زیاد قهوه یا چای خودداری نمایید.

 

موارد مصرف ایمی پرامین

موارد مصرف ایمی پرامین

این دارو برای درمان افسردگی تجویز می شود که به بهبود روحیه، خواب، اشتها، سطح انرژی و علاقه فرد به زندگی روزمره کمک می کند.این دارو برای درمان شب ادراری در کودکان ۶ سال و بالاتر نیز مصرف می شود.گاهی پزشکان از ایمی پرامین به عنوان یک داروی خارج از برچسب برای تسکین درد مزمن استفاده می کنند.تجویز خارج از برچست (off-label prescribing) زمانی است که که تجویز یک دارو برای حداقل یک مورد بیماری تایید شده و پزشک مجاز است آن را برای هر مشکل یا نشانه دیگری که به نظر می رسد دارو در درمان آن موثر باشد استفاده کند.

نحوه مصرف

این دارو به صورت خوراکی با یا بدون غذا معمولا ۱ تا ۴ بار در روز طبق دستور پزشک مصرف می شود.در صورت خواب آلودگی بیمار در طول روز، پزشک گاهی توصیه می کند کل دوز در یک نوبت و قبل از خواب میل شود.دوز مصرف ایمی پرامین با توجه به شرایط پزشکی بیمار و واکنش بدن به درمان مشخص می شود.

 

عوارض مصرف ایمی پرامین

عوارض ایمی پرامین عبارتند از:

۱- خشکی دهان

۲- خواب آلودگی و تاری دید

۳- یبوست

۴- تهوع

۵- حساسیت به ایمی پرامین

۶- اختلالات رفتاری و حرکتی

۷- احساس سرگیجه

۸- افزایش اشتها و وزن

۹- اختلالات قند خون

۱۰- تورم صورت و لب‌ها

۱۱- جوش‌های زیر پوستی

تداخلات دارویی

مهارکننده‌های مونو آمین اکسیداز، داروهای ضد هیپرتانسیون، سایمتیدین، متیل فنیدات، داروهای پارکینسون، داروهای آنتی‌هیستامین (نظیر ستریزین، دیفن هیدرامین)، خواب‌آور (نظیر زولپیدم، آلپرازولام و دیازپام)، شل‌کننده عضلانی، مخدرها (نظیر کدئین) و الکل… تداخلات دارویی از آن جهت حائز اهمیت است که می‌تواند اثربخشی قرص ایمی پرامین را افزایش یا کاهش دهد. تصور کنید که شما دارویی مصرف می‌کنید که عملکرد این دارو را کاهش می‌دهد. بنابراین این موضوع می‌تواند موجب کاهش اثر آن و همچنین طولانی‌شدن درمان و یا غیر مؤثر گردیدن آن شود. عکس این موضوع نیز صادق است. بدین صورت که اگر داروی دیگری میزان تأثیر این قرص را افزایش دهد می‌تواند شما را مستعد عوارض آن نماید. بنابراین پزشک شما بایستی دوز این دارو را کاهش دهد تا احتمال عوارض آن را بکاهد.

 

نظرات