ارتباط کرونا با کلیه درد | کرونا کلیه را از بین می برد؟

0

ارتباط کرونا با کلیه درد, آیا کرونا کلیه را از بین می برد؟ بر اساس گزارش های محققان کرونا، باعث تخریب کلیه ها شده برخی از افراد مبتلا به این بیماری دچار نارسایی کلیه می شوند در ادامه نکات مهم و روش پیشگیری از آسیب ویروس کرونا به کلیه ها و مواد غذایی مفید برای تقویت کلیه ها را در ادامه در مجله حرف تازه میخوانید

ارتباط کرونا با کلیه درد | آیا کرونا کلیه را از بین می برد؟

آیا کرونا کلیه را از بین می برد؟

عباس بصیری گفت: گزارش هایی وجود دارد که ویروس کرونا کلیه ها را نیز تخریب کرده و برخی از افراد مبتلا به این بیماری دچار نارسایی کلیه می شوند. او از تدوین راهنمای بالینی برای کرونا توسط انجمن اورولوژی ایران خبر داد و گفت: این راهنما توسط اعضای انجمن تهیه و به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه شده و در آن همه موارد آسیب کرونا، پیشگیری و مقابله با آن اشاره شده است.

وی با بیان اینکه سه نفر از پزشکان اورولوژی بر اثر ابتلا به کرونا در حین خدمت شهید شدند، اظهار داشت: تعداد زیادی نیز از متخصصان اورولوژی به کرونا مبتلا شده و تحت درمان قرار گرفتند.

به گفته دکتر جیمز چری، استاد دانشکده پزشکی گفن در دانشگاه یوسی‌ال‌ای، آسیب کلیوی ممکن است به واسطه تغییرات دیگری که طی عفونت کروناویروس رخ می دهد، شکل بگیرد.

هنگامی که ذات الریه دارید، اکسیژن کمتری در بدن گردش می کند که این می تواند به کلیه ها آسیب برساند.

ارتباط کرونا با کلیه درد

دکتر هوشنگ قوامی متخصص بیماری های جنسی مردان درباره کرونا و کلیه ها و تاثیر کرونا ویروس بر کلیه ها گفت:

بله! کلیه های شما نیز در این آشفتگی گرفتار می شوند. شش درصد از بیماران SARS و یک چهارم کامل از بیماران MERS دچار آسیب حاد کلیوی شدند.

مطالعات نشان داده اند كه كروناویروس نیز می تواند همین كار را انجام دهد. این حالت ممکن است ویژگی نسبتاً نادری از بیماری باشد، اما بسیار کشنده است. براساس یک مطالعه در سال ۲۰۰۵ در سازمان بین المللی کلیه، در نهایت ۹۱٫۷ درصد از بیماران SARS با نقص حاد کلیوی درگذشتند.

ساختار کلیه و آسیب کرونا به کلیه ها

مانند کبد، کلیه ها نیز به عنوان فیلتر خون عمل می کنند. هر کلیه از حدود هشتصد هزار واحد تقطیر میکروسکوپی به نام نفرون تشکیل می شود. این نفرون ها دارای دو جزء اصلی تشکیل دهنده هستند: یک فیلتر برای پاکسازی خون و لوله های کوچکی که مواد مفید را به بدن شما باز می گردانند یا مواد مضر را به عنوان ادرار به مثانه می فرستند.

این توبول های کلیوی هستند که به نظر می رسد بیشتر تحت تأثیر کرونا ویروس قرار می گیرند. پس از شیوع سارس، WHO ( سازمان بهداشت جهانی ) گزارش داد كه ویروس در توبول های کلیوی یافت شده است كه توانسته اند باعث التهاب شوند.

خطرات و عوارض کرونا بر کلیه ها

کار ننگ لای، استاد برجسته دانشگاه هونگ کنگ و نفرولوژیست مشاور در آسایشگاه و بیمارستان هنگ کنگ می گوید: اگرویروس در گردش خون باشد، تشخیص آن در توبول ها غیرممکن نیست. از آنجایی که کلیه ها به طور مداوم در حال تصفیه خون هستند، بعضی اوقات سلول های توبولی می توانند ویروس را به دام بیندازند و باعث ایجاد آسیب گذرا یا خفیف تر شوند.
در صورت نفوذ کرونا ویروس به سلول های کلیوی و شروع به تکثیر، این آسیب می تواند کشنده باشد.

تاثیر کرونا بر بیماران کلیوی و دیالیزی

تاثیر کرونا بر بیماران کلیوی

ویروس کرونا عمدتا از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. به نظر می رسد افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری کلیوی یا سایر بیماری های مزمن وخیم، در معرض خطر جدی تر بیماری کروناویروس قرار دارند.

به دلیل وجود این خطر در بیماران کلیوی، انجام اقدامات لازم برای کاهش خطر بسیار مهم است. اگر شیوع ویروس کرونا در جامعه اتفاق بیفتد، می تواند برای مدت طولانی ادامه یابد. بسته به شدت شیوع، مراکز کنترل بیماری این اقدامات را برای کاهش در معرض بودن توصیه می کنند. این اقدامات می تواند گسترش را کاهش داده و تأثیر بیماری را کم کند.

کرونا و کلیه بیماران دیالیزی

اگر بیمار دیالیزی هستید، نباید درمان های خود را از دست دهید. اگر بیمار هستید، حتماً به یکی از اعضای تیم مراقبت های بهداشتی خود اطلاع دهید. بعید نیست که درمانگاه به دلیل شیوع بیماری بسته باشد، پس باید در یک مرکز نزدیک دیگر دیالیز خود را انجام دهید.

بیماران کلیوی در مراحل اولیه یا گیرندگان پیوند، برای هرگونه سؤال یا نگرانی می توانند با متخصص کلیه یا نفرولوژیست خود تماس بگیرید.

توصیه های غذایی برای بیماران کلیوی

دکتر هوشنگ قوامی گفت: در صورت وقوع شیوع بیماری در منطقه شما مهم است که غذاهایی که فاسد نمی شوند در خانه به اندازه کافی داشته تا از بیمار شدن خودداری کنید.

۱- قوطی هایی که باز شده و یا تاریخ انقضا آنها گذشته است را دور بریزید تا از مسمومیت غذایی جلوگیری کنید.
۲- از مصرف نمک (و جایگزین های نمک) خودداری کنید
۳- آب مقطر (بطری یا لیوان) دم دست داشته باشید.
۴- دکتر هوشنگ قوامی متخصص بیماری های جنسی مردان
۵- زمانی که سلول های کبد ملتهب شده یا آسیب دیده اند، می توانند مقادیر بیش از حد معمول از آنزیم ها را در جریان خون ترشح کنند.

افزایش آنزیم های کبدی همواره نشانه ای از بروز یک مشکل جدی نیست اما این یافته آزمایشگاهی در افراد مبتلا به سارس یا مرس دیده شده بود.

گزارشی جدید نشانه های آسیب کبدی در یک بیمار مبتلا به کووید-۱۹ را نشان داده است. اما پزشکان به این نکته اشاره داشته اند که مشخص نیست ویروس موجب آسیب شده یا داروهای مورد استفاده برای درمان بیمار.

برخی افراد مبتلا به کووید-۱۹ بستری در بیمارستان دارای آسیب کلیوی حاد نیز بوده اند که گاهی اوقات به پیوند کلیه نیاز دارد. این اتفاق در مورد سارس و مرس نیز رخ داده بود.

طی دوران شیوع سارس، دانشمندان حتی ویروس مسبب این بیماری را در لوله های کوچک موجود در کلیه ها یافته بودند.

با این وجود، به گفته سازمان بهداشت جهانی، شواهد اندکی وجود دارند که نشان می دهند ویروس به طور مستقیم موجب آسیب کلیوی می شود.

منبع: دکتر هوشنگ قوامی متخصص بیماری جنسی مردان

نظرات