علائم پنهان کرونا چیست و ناقلین خاموش کرونا چه نشانه هایی دارند

0

علائم پنهان کرونا چیست و ناقلین خاموش کرونا چه نشانه هایی دارند

علائم پنهان کرونا چیست و ناقلین خاموش کرونا چه علائمی دارند و از کجا بفهمیم فردکی با او ر تماس هستیم بیماری کرونایی هست و ناقل خاموش بیماری است؟ با ما همراه باشید تا با ناقلین خاموش و علائم پنهان و دوره کمون و مخفی ویروس کرونا آشنا شوید.

علائم پنهان کرونا چیست و ناقلین خاموش کرونا چه نشانه هایی دارند

آشنایی با علائم پنهان کرونا

بعد از گذشت هشت ماه از شیوع مرگبار ویروس کرونا هنوز درمان قطعی برای این بیماری و واکسن آن کشف نشده و هر روز نیز علائم و نشانه های گقپفت انگیزی از این ویروس کشف میشود که متخصصان  ویرووس شناسان را شگفت زده میکند، برای همین دلیل ،سازمان جهانی بهداشت از مردم درخواست کرد تا بهداشت عمومی و فاصله گذاری بیشتر را رعایت کنند.

علائم ثابت شده و شایع کرونا، تب، بی حالی، سرفه خشک، بثورات پوستی و از دست دادن حس بویایی و چشایی از علائم ابتلا به کووید ۱۹ هستند ،اما همیشه مبتلایان به کرونا علائم آشکاری ندارند و ترسناکترین صورت این بیماری، علائم پنهان کرونا و مخفی و ناقلین خاموش هستند

متخصصان انگلیسی می‌گویند اگر یک فرد اسهال غیر طبیعی دارد احتمالا در خطر ابتلا به کووید ۱۹ قرار دارد و باید خود را قرنطینه کند.

دانشمندان معتقدند علائم مرتبط با فعالیت معده و روده با ابتلا به ویروس کرونا ارتباط مستقیم دارد. در بسیاری از موارد اولین نشانه پنهان ابتلا به کرونا در فعالیت معده و روده و غیر طبیعی شدن مدفوع فرد رخ می‌دهد. از آنجا که مردم کمتر به این موضوع توجه دارند، در گام بعدی علائم دیگر مانند تب و سرفه خشک در بیمار نمایان می‌شود و آن زمان است که فرد به ابتلای خود به کرونا پی می‌برد.

تشخیص زودهنگام علائم پنهان کرونا

حتما افراد در زمان شیوع ویروس کرونا به مدفوعی که دفع می‌کنند توجه داشته باشند. اگر حجم مدفوع بسیار بیشتر از حد طبیعی و رقیق‌تر از گذشته است یا فرد با سهولت بسیار بیشتر نسبت به گذشته به توالت رجوع می‌کنید، احتمال دارد این امر علامت پنهان ابتلا به کرونا در فرد باشد.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید: ابتلا به کووید ۱۹ ممکن است بر هر فرد بصورت متفاوتی اثر بگذارد. بسیاری از مردم ممکن است هیچ علائمی از بیماری را نشان ندهند و بدون بستری شدن در بیمارستان بهبود یابند. علائم غیر رایج هم می‌تواند شامل درد عضلانی، درد گلو، ورم ملتحمه، سر درد و تغییر رنگ انگشتان دست و پا باشد.

به دلیل تاثیر ویروس کرونا بر فعالیت‌های گوارشی معده و روده، اسهال جزو نخستین نشانه‌های پنهانی است که مردم کمتر از دیگر علائم به آن توجه می‌کنند. از این رو، متخصصان انگلیسی از مردم خواسته اند به کیفیت اجابت مزاج خود توجه داشته باشند.

علائم پنهان کرونا چیست

 

ناقلین خاموش ویروس کرونا چه کسانی هستند؟

توصیه میکنیم که سرفه و عطسه را صرفا علامت کرونا ندانید ، زیرا انواع علائم جدید و بدون علامت و نشان دادن در فرد مقابل ،گاهی او بیمار کرونایی است و هیج علامتی ندارد و در واقع ناقل خاموش کروناست،حدود ۲۵ درصد از افراد مبتلا هرگز علامت دار نمی شوند. طبق شواهد جدید، در بقیه ی افراد نیز ممکن است علائم تا ۴۸ ساعت پس از عفونت ظاهر نشوند. دانشمندان تا این لحظه عنوان کرده‌اند که هر دو گروه ممکن است «ناقلین خاموش» این ویروس باشند. مطالعات متعدد اخیر، این موضوع را بیشتر آشکار کرده اند.

در مطالعاتی که منجر به شناسایی ۷ مجموعه از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ که در آنها انتقال عفونت احتمالا قبل از بروز علائم ویروس کرونا رخ داده بود، مشخص کرد که ۶٫۴ درصد از بیماران، قبل از علامت دار شدن در انتقال ویروس سهیم بوده اند. مطالعه ی دیگری در چین نشان داد که ۱۲٫۶ درصد از موارد انتقال بیماری، می توانند قبل از علامت دار شدن بیمار «مخزن» رخ دهند.

مسافت انتقال ویروس از طریق هوا یا قطرات مخاطی

چاد پتیت، استادیار و دارنده ی مدرک PhD در دپارتمان بیوشیمی و ژنتیک مولکولی دانشگاه آلاباما در دانشگاه علوم پزشکی بیرمنگهام، که بر روی ویروس ها مطالعه می کند، بیان می کند که «مردم تصور می کنند اگر من حالم خوب است، پس این بیماری را ندارم و نمی توانم آن را به کسی منتقل نمایم؛ و این تصور اشتباه است».

خشی از نامه ی آکادمی به این صورت است:« تحقیقات حاضر نشان می دهند که ویروس کرونا احتمالا قادر است از طریق قطرات تنفسی بیماران مبتلا انتقال یابد». رابرت میسون، پزشک بیمارستان ملی یهودیان در دنور، عنوان می نماید که موارد ساده ای نظیر لمس بینی یا چشم ها و سپس دستگیره ی در یا دیگر سطوح مشترک و حتی صاف کردن گلو ( دفع خلط) می توانند منجر به انتشار ویروس شوند. او همچنین بیان می کند:«اگر شما با تعداد زیادی از افراد مواجهید که این موارد ساده را انجام می دهند، در این صورت با مشکل بزرگی روبرو هستید».

فاصله گذاری بیشتر دو متر

سابق بر این ،متخصصان فاصله اجتماعی و فاصله گذاری را یک متر عنوان کرده بودند که به تازگی کشف شده که ویروس کرونا توانایی تا دو متر انتشار درهوا را دارد و باید مردم حتما تا ۲ متر یا بیشتر از هم فاصله داشته باشند تا از کرونا در امان باشند.

 

علائم پنهان کرونا چیست و ناقلین خاموش کرونا چه نشانه هایی دارند

صحبت کردن و آواز خواندن عامل انتشار ویروس کرونا

پتیت می گوید: «پس از آنکه فردی در معرض ویروس قرار می گیرد، ویروس شروع به انتشار و تکثیر در بدن می نماید اما در ابتدا سیستم ایمنی متوجه تهاجم ویروس نمی باشد؛ به همین دلیل است که فرد بلافاصله دچار تب نمی شود. صرف اینکه فرد فاقد علائمی است به این معنا نیست که ناقل ویروس نمی باشد».

انتشار ویروس قبل از بروز علائم، احتمالا از طریق تولید قطرات تنفسی یا انتقال غیر مستقیم صورت می پذیرد. مشخص شده است که صحبت کردن و دیگر فعالیت های صوتی نظیر خواندن آواز نیز باعث تولید ذرات معلق می شوند که میزان خروج آنها، با بلندی صدا ارتباط مستقیم دارد. این محققان در این زمینه به گزارشی در مورد ۶۰ تن از خوانندگان ایالت واشنگتن اشاره می کنند که در تمرین همخوانی شرکت کرده بودند و بعدها ۴۰ نفر از آنها از نظر ابتلا به ویروس مثبت بودند.

پتیت بیان می‌کند که اساس انتقال عفونت چه در افراد ناقل خاموش و چه در افراد بیمار دارای علائم، یکسان است. شایع ترین راه انتقال به این صورت است که فرد بیمار یا ناقل، سرفه یا عطسه کرده و پس از پاک کردن بینی خود، قطرات تنفسی آلوده را به دستان فرد سالم منتقل می نماید و فرد سالم نیز با لمس بینی یا چشمان خود با دستان آلوده، دچار عفونت می شود.

او همچنین عنوان می کند که افراد با علائم خفیف، ممکن است این بیماری را شبیه به حالتی نظیر آلرژی یا سرماخوردگی مختصر پشت سر بگذارند.

دو دسته افراد عامل انتشار کرونا

دو دسته از افراد، عامل اصلی سرایت بیماری به دیگران هستند: افراد بدون علامت و افراد شدیدا بدحال که تداوم فاصله گذاری اجتماعی، شست و شوی مکرر دست ها و عفونت زدایی سطوح مختلف خانه راهکار مناسب برای پیشگیری می باشد.

 

منابع: برگرفته از باشگاه خبرنگاران و درمان کده

نظرات