موارد مصرف و عوارض قرص توپیرامات

0

توپیرامات چه نوع دارویی است؟ قبل از مصرف آن چه نکاتی لازم است؟ در چه مواردی مصرف می شود و عوارض آن چیست؟ آیا در درمان تشنج و صرع ماثر است؟ شاید شما بخواهید از این نوع دارو استفاده کنید. در ادامه این مطلب به تمام سئوالات شما در رابطه توپیرامات پاسخ داده می شود. با ما همراه باشید.

موارد مصرف و عوارض قرص توپیرامات

 

توپیرامات چیست؟

توپیرامات  یا Topiramate یکی از داروهای پرمصرف از گروه داروهای ضد صرع می باشد که به تنهایی یا همراه با داروهای دیگر در کنترل حملات تشنجی صرع در بزرگسالان و کودکان بکار می رود و به شکل قرص مصرف می شود.

ساختار

مکانیسم اثر این دارو به‌طور دقیق شناخته نشده‌است. مهار کانال‌های سدیمی حساس به ولتاژ در نورون‌های مغزی، مهار آزاد سازی اسیدهای آمینه تحریکی مانند گلوتامات در مغز و مهار گیرنده‌های نوع کاینیک اسید، افزایش میزان GABA در مغز، افزایش اثر مهاری نوروترانسمیتر GABA از طریق اتصال به گیرنده هایGABA A ، مهار اختصاصی ایزوآنزیم‌های کربنیک انهیدراز و مهار کانال‌های کلسیمی نوع L از مکانیسم‌های پیشنهادی در خصوص عملکرد دارو می‌باشد.

 

نکات پیش از مصرف توپیرامات

  • در صورت بارداری یا اقدام به بارداری و شیردهی پزشک خود را مطلع نمایید.
  • در صورت سابقه ی مشکلات کلیوی،کبدی و حساسیت دارویی به پزشک خود اطلاع دهید.
  • از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجاد کند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خود در اختیار پزشک یا داروساز خود قرار دهید.

 

موارد مصرف

الف) تک درماني در بيماران با شروع تشنج پارشيال يا تونيک : کلونيک اوليه.
ب) درمان کمکي در تشنج ‌هاي پارشيال و تونيک – کلونيک اوليه يا سندرم لنوکس – گاستوت.
پ) پيشگيري از سردرد ميگرني.

 

نحوه مصرف

میزان دقیق مصرف این دارو باتوجه به وضعیت و نوع مشکل شما متفاوت می‌باشد و باید حتما توسط پزشک مربوطه تعیین گردد. شروع توپیرامات با دوز بالا بسیار خطرناک است و پزشکان همیشه دوز دارو را به تدریج افزایش می‌دهند.

نحوه مصرف
توجه: قطع این دارو به صورت ناگهانی و بدون نظر پزشک، می‌تواند عوارض نامناسبی از جمله بروز حمله تشنجی برای بیمار در برداشته باشد لذا قطع این دارو باید به صورت تدریجی و تحت نظر پزشک انجام شود.

توجه: در صورت فراموش كردن مصرف یک نوبت دارو بلافاصله پس از یادآوری آن را مصرف كنید مگر آنكه زمان یادآوری به نوبت مصرف بعدی دارو نزدیک باشد. در این شرایط نوبت فراموش شده را مصرف نكنید و نوبت بعدی را در زمان خودش مصرف كنید اما به هیچ وجه مقدار مصرف دارو را دوبرابر نكنید.

 

عوارض پس از مصرف

  • خواب آلودگی، خستگی، سرگیجه و مشکلات بینایی مانند تاری دید از عوارض این دارو می باشد لذا تا زمانی که اثر دارو از بین نرفته از رانندگی و کارهایی که نیاز به تمرکز و احتیاط دارند خودداری نمایید.
  • در صورت بروز اسهال خفیف، مصرف مایعات به مقدار کافی توصیه می شود.معمولاً اسهال ناشی از این دارو خودبخود برطرف می شود اما در صورت ادامه دار شدن این وضعیت به پزشک خود مراجعه نمایید.
  • در صورت احساس تهوع ناشی از مصرف این دارو ،مصرف غذاهای سبک و ساده و پرهیز از غذاهای پرچرب و پر ادویه این مشکل را برطرف می سازد.
  • در صورت بروز علائم آنفولانزا، گلودرد،مشکلات بینی،گز گز انگشتان وکاهش وزن غیرطبیعی تغییرات شدید خلق و خو، مشکلات بینایی و سایر موارد حتماً به پزشک خود مراجعه نمایید.

عوارض

 

عوارض جانبی

  • خواب آلودگی، خستگی و گیجی : از رانندگی کردن و کار با ابزار خودداری کنید.
  • احساس بیماری (تهوع): غذاهای سبک و بدون ادویه بخورید.
  • اسهال: مقدار زیادی مایعات بخورید.
  • احساس افسردگی: اگر این مشکل ادامه یافت، این مشکل را به پزشک اطلاع دهید.
  • مشکلات بینی و گلو، احساس سوزن سوزن شدن، از دست دادن وزن: در صورتی که هر کدام از موارد ذکر شده آزار دهنده شد با پزشک خود مشورت نمایید.

 

تداخلات دارویی

همانند سایر ضد صرع ها، تداخلات پیچیده ای با سایر داروهای این دسته دارد. این تداخلات بسیار متغیر و غیر قابل پیش بینی است و مانیتورینگ پلاسمائی در موارد درمان ترکیبی توصیه می شود.

نظرات