آفت ملخ در ایران با هجوم ملخ های صحرایی + روش مبارزه با افت ملخ

0

آفت ملخ در ایران با هجوم ملخ های صحرایی + روش مبارزه با آفت ملخ

آفت ملخ یکی دیگر از مشکلات و معضلاتی است که علاوه سیل گریبانگیر کشورمان که بعد از بارندگی ها و سیل از سمت شبه جزیره عربستان به سمت ایران پرواز کرده اند.

آفت ملخ چیست

این ملخ ها به ملخ های مراکشی معروف بوده و پرنده می باشند و با پرواز به سمت مزارع ایران هر محصول کشاورزی را می خورند. و نابود می کنند و تعدیدب جدی برای آذوقه مردم و محصولات کشاورزی ایران هستند.
سازمان جهانی غذا فائو نیز حمله ملخ ها را به ایران تهدیدی برای امنیت غذایی ایران دانسته است.
طبق نظر کارشناسان بعد از ۴۰ سال با بزرگترین سطح حمله ملخ به کشور مواجه شده ایم که در این میان اراضی استان هرمزگان با بیشترین میزان هجوم مواجه است.

آفت ملخ

هجوم افت ملخ به استان های ایران

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان گفت: در گذشته دسته‌هایی در حد دو تا سه هزار هکتار را برای مبارزه در سطح کشور تجربه کرده بودیم، اما اکنون بالغ بر ۱۸ هزار هکتار مبارزه داشته ایم و روزانه هزار هکتار به این سطح اضافه می‌شود.
با وجود مبارزاتی که با این ملخ‌ها انجام می‌شود، اما باتوجه به حجم پوره‌ها (بچه) تکثیر انجام میشود.

وی تصریح کرد: با توجه به هشدار فائو بارندگی که در هفته‌های اخیر در کشور داشته ایم به عنوان یک جاذب برای ورود و حمله حجم عظیمی از گله‌های ملخ شده است که به صورت پروازی از شبه جزیره عربستان به ایران می‌آیند و ما به زودی مورد حمله دسته‌های بزرگ ملخ قرار خواهیم گرفت.

آفت ملخ

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان گفت: این ملخ با توجه به قدرت پروازی بالا، ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلومتر در روز را طی میکنند که در صورت وزش باد موافق، میتوانند روزانه ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر طی مسافت داشته باشند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر استان‌های جنوبی کشور نظیر سیستان و بلوچستان، کرمان، بوشهر، جنوب فارس و هرمزگان درگیر این رویداد هستند، اما با توجه به اینکه هرمزگان پیشانی ورود این ملخ‌ها به حساب می‌آید، بیشترین میزان درگیری را دارد.

 

تهدید امنیت غذایی با آفت ملخ ها

در صورتی که ما نتوانیم به درستی در با ملخ‌ها مبارزه داشته باشیم امنیت غذایی کشور به خطر خواهد افتاد، زیرا به سایر استان‌ها نیز ملخ‌ها حمله خواهند داشت و تمام سبزینه‌ها را از بین می‌برند.

دولتی با بیان اینکه هر روز یک تن سم علیه دسته‌های ملخ استفاده می‌کنیم گفت: این حشره کش‌ها دوره عمر کوتاه ۱۲ تا ۱۴ روزه دارند و بعد از این مدت از محیط حذف میشوند و برای همین به مدت ۱۵ روز تا ۳۰ روز از ورود هرگونه انسان یا حیوان اهلی به این مناطق جلوگیری میشود.

آمادگی کشاورزان برای با آفت ملخ

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان گفت: در صورتی که تخصیص اعتبارات به این استان بیشتر باشد می‌توانیم مبارزه بهتر و بیشتری داشته باشیم از همه کشاورزان استان و دیگر استان‌ها می‌خواهیم که آماده مبارزه احتمالی با ملخ باشند.

وی اظهار داشت: موضوع مبارزه با ملخ در استان به صورت ملی دنبال می‌شود و تمام امکانات ملی در بسیج شده است تا به مزارع کشاورزان خسارت وارد نشود

روش های مبارزه با آفت ملخ

ملخ ها حشرات ویرانگر و خرابکاری هستند که به محصولات زراعی و زمین های کشاورزی ضرر و زیان زیادی وارد می کنند.
در این بخش مبارزه با انواع ملخ ها در مجله اینترنتی حرف تازه برای افرادی که دچار این مشکل و مورد حمله ملخ ها قرار گرفتند آموزش می دهیم.

آفت ملخ

آموزش روش های مبارزه با ملخ

دو روش مبارزه با حمله و افت ملخ ها وجود دارد : روش مبارزه ی طبیعی با ملخ ها و روش استفاده از آفت کش ها

روش مقابله طبیعی با ملخ ها

از چندین مرغ برای خوردن ملخ ها استفاده کنید.

استفاده از مرغ برای مقابله با ملخها

مرغ ها علاقه ی زیادی به خوردن حشرات جهنده و کوچک دارند و اشتهای زیادی نیز دارند و آنها را میخورند.

افزودن طعم دهنده ها

برای مبارزه با ملخ ها، به گیاهانتان یک طعم دهنده مثل ادویه جات بزنید. موم فلفل تند به عنوان یک کلید اساسی برای دفع حشرات و ملخ است.

له کردن ملخ ها

در حین غروب و یا سپیده دم، به مکانی که ملخ ها تجمع پیدا می کنند سر بزنید و به آرامی آنها را به مکانی با هوای خنک منتقل کنید.
برگ ها را تکان دهید تا ملخ ها در یک سطل حاوی آب و صابون افتاده و غرق شوند، یا فقط آنها را روی زمین انداخته و روی آنها ضربه بزنید.

روش استفاده از افت کش ها برای مبارزه با ملخ

در صورت لزوم برای مبارزه با ملخ ها، آفت کش بکارببرید. آفت کش ها بر روی ملخ های مسن تر کمتر مؤثرند، و به احتمال زیاد ملخ های مسن که بر روی گیاهان باقی می مانند، مجدداً تکثیر انجام می دهند.

روغن چریش

روغن چریش یا Neem به عنوان ماده فعال، ملخ ها را ازبین می برد. درختان حاوی روغن Neem در شبه قاره هند فراوان هستند. در واقع برگ های این درختان، یک ضد عفونی کننده طبیعی و حشره کش هستند.

برای مبارزه با ملخ ها Ecobran را امتحان کنید. یک محصول به نام “Ecobran” وجود دارد که فقط روی ملخ ها و حشرات مشابه با ملخ، تأثیر می گذارد
در ترکیبات Ecobran، از carbaryl, و ارگانوفسفر استفاده شده است.
این یک محصول خوب برای مزرعه دار برای مبارزه ی آسان با ملخ ها است، و تأثیر کمتری بر حشرات سودمند نسبت به فرمول های دیگر دارد.

نوشته شده توسط مهندس ندا فروشانی

نظرات