مجازات جرم تهدید در سال ۱۴۰۲ مشخص شد!

0

جرم تهدید چیست؟

برای آنکه جرم تهدید را بشناسید و بدانید چه زمانی یک عمل، تهدید به حساب می‌آید باید با تعریف آن آشنا باشید. تهدید زمانی رخ می‌دهد که شخصی دیگری را نسبت به انجام دادن یک عمل ناپسند و نامشروع بترساند. درواقع شخص باید دیگری را بترساند که یک عمل غیرقانونی و نامشروع علیه او انجام می‌دهد. به طور مثال اگر یک طلبکار به بدهکار بگوید که در صورت عدم پرداخت دین، از او شکایت خواهد کرد، این عمل تهدید نیست. زیرا که شکایت کردن این حق قانونی طلبکار است که در صورت عدم پرداخت پول، از بدهکار شکایت کند. اما اگر کسی به دیگری بگوید اگر طلب من را ندهی تو را می‌کشم و او را تهدید به مرگ کند، این گفتار، مصداق جرم تهدید است.

بر اساس ماده ۶۶۸ قانون مجازات اسلامی: «هر کس با جبر و قهر یا با اکراه و تهدید دیگری را ملزم به دادن نوشته یا سند یا امضا و یا مهر نماید و یا سندی و نوشته ای که متعلق به او یا سپرده به او می‌باشد را از وی بگیرد، به حبس از سه ماه تا دو سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.» طبق این ماده تهدید زمانی تحقق می‌یابد که نتیجه که همان اخذ سند است تحقق یابد. پس اگر نتیجه محقق نشود، عمل شخص مشمول ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی خواهد شد.

براساس ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی: «هرگاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی و یا به افشای سری نسبت به خود یا بستگان او نماید، اعم از اینکه به این واسطه تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده یا ننموده باشد، به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.» در این ماده برخلاف ماده قبلی، نیاز نیست تا نتیجه محقق شود تا جرم واقع گردد. طبق این ماده برای تحقق جرم، عملی کردن تهدید ضرورتی ندارد و صرف تهدید کردن، جرم محسوب می‌شود. بهترین کار در زمان مواجهه با تهدید نیز این است که با یک وکیل کیفری صحبت کنید. وکیل وند بهترین مرجع برای انتخاب وکیل است زیرا بهترین وکلای حوزه کیفری در این مجموعه مشغول به کار هستند.

  تهدید به مرگ توسط مجرم

شرایط تحقق جرم تهدید

تهدید زمانی تحقق می‌یابد که شرایط آن وجود داشته باشد. برای آنکه تهدیدی مثل جرم تهدید با چاقو تحقق پیدا کند لازم است شرایطی وجود داشته باشد. این شرایط عبارت است از:

  1. شخص تهدید کننده لازم است به سن‌ قانونی رسیده باشد.

  2. تهدید باید در شخص مقابل موثر واقع شود. به عنوان مثال ممکن است یک پیرزن ۸۰ ساله یک جوان ورزشکار تهدید به کتک زدن کند. قطعا این تهدید در جوان اثر نمی‌کند، زیا می‌داند پیرزن ۸۰ ساله قدرت این کار را ندارد. البته این نکته را به خاطر داشته باشید که جرم تهدید لفظی تنها مصداق این جرم نیست. هر عملی که باعث ترساندن شخص دیگر شود تهدید به حساب می‌آید.

  3. شخص تهدید کننده باید با قصد و اراده شخص دیگر را بترساند. یعنی اگر فردی در حالت ناهوشیاری مثل مستی اقدام به تهدید فردی کند، جرم تحقق نیافته است. زیرا که خص اراده نداشته است.

ارکان جرم تهدید

تهدید با چاقو به مرگ

ارکان جرم تهدید لازمه تحقق یافتن این جرم و مجازات شدن شخص مجرم است. تا زمانی که ارکان این جرم تکمیل نباشد، این جرم صورت نگرفته است. جرم تهدید با اسلحه نیز مثل هر جرم دیگری سه رکن اصلی دارد که عبارت است از:

  1. رکن قانونی

اولین رکنی که هر جرمی باید داشته باشد، رکن قانونی است. تا زمانی که برای عملی در قانون مجازات تعیین نشده باشد مثل مجازات تهدید تلفنی، آن عمل جرم محسوب نمی‌شود. در بالا مواد قانونی که در آن برای عمل تهدید مجازات تعیین شده است را بیان کردیم.

  1. رکن‌ مادی

رکن بعدی در هر جرم، رکن مادی است. براساس رکن مادی، در جرم تهدید باید جان، مال و یا منافع شخص مورد تهدید قرار بگیرد. به عنوان مثال ممکن است رئیس یک بانکی کارمند خود را تهدید کند که اگر اسرار و جرایم او را افشا کند، همسرش را به قتل می‌رساند. در این حالت رکن مادی جرم وقوع یافته است.

  1. رکن معنوی

سومین رکن، رکن معنوی است. طبق این رکن جرم تهدید زمانی کامل می‌شود که فرد آن را با قصد و انگیزه و از روی اراده انجام دهد. یعنی اگر فردی در زمان جنون شخص دیگری را تهدید کند، تهدید رخ نداده است. زیرا که فرد مجنون اراده‌ای ندارد.

جرم تهدید از چه راه‌هایی ثابت می‌شود؟

حالا که با جرم تهدید و ارکان آن آشنا شدیم خوب است بدانیم که این جرم از چه طریقی به اثبات می‌رسد. براساس ماده ۱۶۰ قانون مجازات اسلامی، یک جرم از راه‌های همچون اقرار، شهادت، قسامه ، سوگند و علم قاضی به اثبات می‌رسد. البته قسامه تنها برای جنایات وارد بر جسم بوده و در همه جرایم کاربرد ندارد. بنابراین جرمی مثل جرم تهدید و توهین، تنها از طریق اقرار متهم، شهادت شهود و علم قاضی به اثبات می‌رسد. این را به یاد داشته باشید که یک وکیل دادگستری بهتر می‌تواند شما را راهنمایی کند بنابراین حتما در چنین شرایطی از یک موسسه معتبر مثل وکیل وند کمک بگیرید. مزیتی که موسسه وکیل وند دارد این است که مشاوره حقوقی رایگان می‌دهد. در ادامه ادله اثبات جرم تهدید پخش عکس را بیشتر بررسی می‌کنیم:

  1. اقرار متهم: در اقرار، خود متهم به کاری که کرده است اعتراف می‌کند و این بهترین راه برای اثبات یک جرم است.

در ماده ۱۷۲ قانون مجازات اسلامی آمده است که: «در کلیه جرایم، یک بار اقرار کافی است… .» پس همین که متهم یک بار اعتراف کند که جرمی را مرتکب شده کفایت می‌کند و براساس قانون مجازات اسلامی برای او مجازات تعیین می‌شود.

  1. شهادت شهود: دومین را برای اثبات یک جرم شهادت دادن است. اگر کسی به غیر از شاکی شاهد وقوع جرم و یا عدم وقوع آن باشد، می‌تواند در دادگاه حاضر شده و شهادت دهد.

  2. علم قاضی: در ماده ۲۱۱ قانون مجازات اسلامی آمده: «علم قاضی عبارت از یقین حاصل از مستندات بین در امری است که نزد وی مطرح می شود.» پس به موجب این ماده اگر قاضی به علم و یقین برسد که جرم از سوی متهم واقع شده، می‌تواند حکم صادر کند.

آیا جرم تهدید قابل گذشت است؟

جرم تهدید و توهین در خانه

یکی از سوالاتی که بسیار از وکیل کیفری پرسیده می‌شود این است که آیا جرایمی مثل جرم تهدید در فضای مجازی و یا جرم تهدید به بردن آبرو قابل گذشت است؟ در پاسخ باید گفت براساس ماده ۱۰۳ قانون مجازات اسلامی تمامی جرایم قابل گذشت هستند مگر آنکه قانون خلاف آن تعیین کرده باشد. بنابراین جرم تهدید نیز قابل گذشت است و رسیدگی به آن با شکایت شاکی خصوصی شروع شده و اگر شاکی از شکایت خود صرف نظر کند، پیگیری آن متوقف می‌شود.

مجازات تهدید تلفنی یا مجازات تهدید پیامکی

عمل مجرمانه تهدید به روش‌های مختلف و از طریق ابزارهای مختلفی ممکن است صورت بگیرد. یکی از رایج‌ترین راه‌های تهدید کردن، تهدید از طریق پیامک و یا به صورت تلفنی است. به گفته وکیل حقوقی، در مواجهه با این جرم، شاکی می‌تواند از شخص شکایت کرده و اگر جرم ثابت شود، مجرم به ۷۴ ضربه شلاق و یا پرداخت جریمه نقدی محکوم شود. نکته‌ای که وکیل کیفری یادآوری می‌کند این است که حتی اگر پیام‌ها پاک شده باشد، می‌توان دستور استعلام آن را گرفت. بهترین کار این است که در مسیر شکایت از جرم تهدید حتما با وکلای حرفه‌ای و باتجربه موسسه وکیل وند مشورت کنید و از مشاوره رایگان تلفنی این موسسه بهره‌مند شوید./۵۵۶۹۱۰

نظرات