چرا وقتی کرم پودر میزنم جوش میزنم؟

0

گاهی اوقات در اثر استفاده از لوازم آرایشی، روی پوست جوش و آکنه ایجاد میشود. این اتفاق اغلب در صورت، گردن، خط مو و پوست سر دیده می شود. وجود یک سری ترکیبات جوش زا مانند الکل، اکریلیک، سیلیکون، میکا، سیلیس و تالک، عطر و رنگ، لانولین، بوتیل استئارات، استریل الکل، اسید اولئیک، پارابن، عصاره جلبک، روغن نارگیل و روغن بذر کتان در فرمولاسیون محصولات باعث بروز این عارضه در پوست پس از مدتی میشود.

کرم پودر

خیلی از اوقات پس از خرید کرم پودر اصل و استفاده از آن بازهم شاهد بروز جوش ها بوده و به این نتیجه رسیده ایم که این محصول آرایشی دلیل اصلی جوش هایمان است. اما پاسخ این سوال تا حدی به نحوه استفاده از آن بستگی دارد. فرض کنید با یک جوش رو به رو شده اید، اولین کاری که برای مخفی کردن آن هنگام میکاپ میکنید استفاده بیشتر از کرم پودر یا کانسیلر روی آن جوش است. این کار در بیشتر مواقع موجب وخیم تر شدن اوضاع میشود.

چند کاری که ممکن است احتمال جوش زدن بعد از میکاپ را بالا ببرد:

۱ .    عدم آماده سازی درست پوست برای آرایش

آرایش را روی پوست تمیز انجام دهید. اگر عرق کرده اید یا مقدار کمی میکاپ دارید توصیه میشود ابتدا صورت خود را کامل شسته و مجددا شروع کنید. ابتدا پوست خود را مرطوب و سپس از پرایمر استفاده کنید. اینکار باعث ایجاد یک لایه بین پوست و کرم های آرایشی شده که از مسدود شدن منافذ جلوگیری می‌کند.

۲ .    استفاده از انگشتان دست به جای ابزارهای پخش کرم

پخش محصولات کرمی مانند پرایمر، کرمپودر، کانسیلر و … را به هیچ وجه با انگشتان دست خود انجام ندهید. اینکار موجب انتقال میکروب ها، باکتری ها و آلودگی های احتمالی موجود روی سر انگشت ها به پوست صورت خواهد شد. از بیوتی بلندرها و براش های مخصوص اینکار البته نوع تمیزشان استفاده کنید.

۳ .    انتخاب محصول اشتباه

هنگام خرید لوازم آرایشی به خصوص کرم پودر مانند دیگر محصولات مراقبتی باید به تایپ پوستی خود دقت کنید. جدا از این مسئله توصیه میشود به سراغ محصولی بروید که از ترکیبات ضد حساسیت و ضد جوش برخوردار باشند تا از بسته شدن منافذ با هم جلوگیری شود.

۴ .    استفاده از کرم پودر در چند لایه

برخی از خانم ها تصور میکنند که اگر چندین لایه کرم پودر بزنند، نواقص پوستی شان پوشانده میشود. در نگاه اول اینکار شاید یک راه حل ایده آل به نظر برسد، اما وجود چندین لایه کرم روی پوست موجب بسته شدن منافذ و اختلال در روند اکسیژن رسانی سلول های پوستی شده که نتیجه آن چیزی جز بروز جوش و آکنه در سطح پوست نخواهد بود.

در ادامه مطلب قصد داریم علل بروز جوش و آکنه ناشی از استفاده از لوازم آرایشی را بررسی کرده و نکاتی را برای فهمیدن اینکه کدام محصول آرایشی باعث ایجاد جوش‌های شما می‌شود، ارائه کنیم. همچنین گزینه های درمانی و راه هایی که می توانید از این شکل آکنه جلوگیری کنید، نیز بررسی شده است. با ما همراه باشید.

کرم پودر

چگونه لوازم آرایشی منجر به ایجاد جوش میشوند؟

وقتی چیزی کمدوژن و جوش زا است، با مسدود کردن منافذ و فولیکول های مو در پوست شما باعث ایجاد آکنه می شود. در این حالت، محصولات آرایشی که کودوژنیک هستند در داخل فولیکول مو تجمع یافته و منافذ را مسدود می‌کنند. در نتیجه، چربی اضافی پوست در منافذ جمع و باعث مسدود شدن آن و ایجاد لک و جوش می شود.

خبر بد اینکه برخی از فرمول‌های آرایشی حتی آنهایی که برچسب غیرکومدوژنیک دارند، هم می‌توانند باعث بروز آکنه شوند، اگر به مواد خاصی در آنها حساس باشید. در این مواقع بهتر است برند یا محصولات آرایشی خود را تغییر دهید. محصولات آرایشی حاوی ضدآفتاب، اسید هیالورونیک، گلیسیرین، اسکوالان، آلوئه ورا و نیاسینامید می توانند برای پوست مفید باشند. برای افرادی که پوست مستعد آکنه دارند، برخی از لوازم آرایش ممکن است حاوی اسید سالیسیلیک نیز باشند که ممکن است به رفع منافذ و آکنه کمک کند.

چگونه میتوان فهمید که کدام لوازم آرایش باعث بروز جوش شده است؟

۱ .    تشخیص

ندانستن علت جوش های صورت می تواند ناامید کننده باشد. اما اگر آنها بخاطر استفاده از کرم پودر یا یک محصول آرایشی ایجاد شده باشند، به محض اینکه استفاده از آن محصول را متوقف کنید، باید به تدریج پوست شفاف‌تری را مشاهده کنید.

۲ .    یافتن علت در خانه

قبل از اینکه بتوانید مقصر را از روتین زیبایی یا مراقبتی خود حذف کنید، باید مشخص کنید که کدام محصول آرایشی بوده است. تحقیقات خود را با تهیه فهرستی از تمام محصولاتی که در ناحیه پوست صورت یا بدن خود استفاده می کنید، شروع کنید. اگر اخیراً شروع به استفاده از یک محصول جدید کرده اید و دچار آکنه شده اید، ببینید با توقف استفاده از آن برای یک یا دو هفته، لکه های شما بهبود می یابد یا خیر. در غیر این صورت، یک محصول را از لیست خود انتخاب کنید و حداقل یک هفته از آن استفاده نکنید. اگر پوست شما شروع به ظاهر بهتر کرد، ممکن است مقصر را پیدا کرده باشید. اگر نه، سعی کنید محصول بعدی لیست خود را یکی یکی حذف کنید تا زمانی که متوجه تغییری در پوست خود شوید.

به خاطر داشته باشید که در بیشتر موارد در اثر استفاده از لوازم آرایشی، جوش‌ها فورا ایجاد نمی‌شوند. ایجاد جوش های آرایشی آکنه به زمان نیاز دارد، از چند روز تا شش هفته پس از استفاده از یک محصول.

روش های درمان جوش های پوستی ناشی از میکاپ

۱ .    به پوست خود استراحت دهید

اولین قدم برای درمان جوش های ایجاد شده در اثر استفاده از کرم پودر یا سایر لوازم آرایشی این است که مدتی از آنها استفاده نکنید و به اصطلاح به پوست خود استراحت دهید. کمتر آرایش کردن در هفته (یک یا چند بار) میتواند یک شروع عالی باشد.

۲ .    از شوینده و پاک کننده های آکنه استفاده کنید

داشتن یک روتین منظم پاکسازی برای همه افراد با هر نوع تایپ پوستی که دارند بسیار مهم است. برای کمک به رفع سریعتر جوش های موجود و جلوگیری از تشکیل کومدون های جدید، از پاک کننده یا پدهای درمانی حاوی اسید سالیسیلیک استفاده کنید.

اسید سالیسیلیک ماده ای است که به عنوان یک عامل کراتولیتیک (لایه‌بردار) شناخته می‌شود، به این معنی که با تجزیه سلول‌های مرده و پاکسازی آنها، از مسدود شدن منافذ پوست جلوگیری میکند. حتی اگر آرایش نمی‌کنید، باز هم باید صورت خود را صبح، قبل از خواب و هر زمان که زیاد عرق می‌کنید، مانند بعد از تمرین، تمیز کنید. اطمینان حاصل کنید که تمام آثار آرایش را در پایان هر روز قبل از رفتن به رختخواب به طور کامل از روی صورت خود پاک کنید.

۳ .    لایه برداری کنید

لایه برداری به معنای حذف سلول های مرده پوست از سطح پوست است. اثرات صاف کننده و صیقلی لایه برداری اغلب بلافاصله بعد از انجام قابل مشاهده و احساس است. لایه بردارهای شیمیایی رایج شامل اسید ماندلیک، گلیکولیک، لاکتیک و اسید مالیک و اسید سالیسیلیک است.

پاک کننده ها می توانند کثیفی، عرق و آرایش را از سطح پوست شما پاک کنند و سپس لایه بردار می تواند عمیق تر به منافذ شما نفوذ کند. برای کسب بهترین نتیجه، هفته ای ۲ تا ۳ بار از اسکراب و لایه بردارها استفاده کنید.

۴ .    محصولاتی با ترکیبات ضدجوش بخرید

محصولاتی را انتخاب کنید که دارای برچسب noncomedogenic هستند. مواد کمدوژنیک کم شامل ستیل/ستئاریل الکل، پلی اتیلن گلیکول، گلیسیرین و آلوئه ورا هستند.

به طور خاص باید به دو مورد توجه کرد: اسید سالیسیلیک و بنزوئیل پراکسید. اسید سالیسیلیک با کمک به پوست شما در از بین بردن سلول های مرده پوست با جوش ها مبارزه می کند. بنزوئیل پراکسید به باکتری های روی پوست شما حمله می کند و می تواند به اسید سالیسیلیک در تمیز نگه داشتن منافذ پوست شما کمک کند.

هر دو برای جلوگیری از مسدود شدن منافذ و جوش‌ها بسیار موثر هستند و همچنین به خوبی با هم کار می‌کنند. در واقع، شما حتی ممکن است با یک درمان دو مرحله ای آکنه مواجه شوید که هم حاوی یک پاک کننده اسید سالیسیلیک و هم یک درمان لکه بینی با بنزوئیل پراکسید است. هم چنین توصیه میشود از کرم های بدون روغن استفاده کنید. کرم پودر مک STUDIO FIX FLUID یکی از آن محصولات آرایشی فاقد روغن و چربی است که استفاده زا آن منجر به جوش نمیشود.

کرم پودر

۵ .    درمان های خانگی

برخی از مطالعات نشان داده اند که روغن درخت چای ممکن است برای آکنه مفید باشد، هم چنین عسل مانوکا می تواند اثر ضد التهابی روی پوست داشته باشد.

به خاطر داشته باشید که از آنجایی که برخی از روغن های ضروری می توانند کودوژنیک باشند، توصیه میکنیم ابتدا آن را روی ناحیه کوچکی از پوست خود آزمایش کنید.

۶ .    استفاده از ابزارهای پاکیزه

برس های آرایشی خود را هر هفته تمیز کنید تا باکتری ها و چربی هایی که می توانند در ایجاد جوش نقش دارند از بین بروند.

۷ .    مراجعه به متخصص پوست

تأخیر بین زمانی که از یک محصول استفاده می‌کنید و زمانی که جوش‌های شما رخ می‌دهد، تشخیص اینکه کدام محصول مقصر است را دشوار می‌کند.

بنابراین مراجعه به یک متخصص پوست میتواند کمک زیادی به شما کند. آنها می‌توانند جوش های شما را بررسی کنند تا ببینند آیا شما شکل دیگری از آکنه مانند آکنه هورمونی یا کیستیک دارید یا خیر. در حالی که هیچ آزمایشی برای تشخیص آکنه وجود ندارد، متخصصان پوست معمولاً با نگاه کردن به پوست می‌توانند نوع آکنه شما را تشخیص دهند.

جمع بندی:

برخی از مواد آرایشی موجب انسداد منافذ و بروز جوش و آکنه می شوند. موادی مانند لانولین و روغن نارگیل به عنوان کمدوژن شناخته شده‌اند و برخی از انواع لوازم آرایشی مانند کرم پودر و محصولات پوستی مانند پماد و کرم‌ های دور چشم نسبت به سایرین کمدوژن‌تر هستند.

داشتن آکنه طبیعی است، چه نوجوان باشید و چه بزرگسال. اما اگر می دانید چه چیزی باعث ایجاد آکنه آرایشی شما می شود، صرفاً اجتناب از آن و استفاده از پاک کننده های حاوی اسید سالیسیلیک باعث شفافیت پوست می شود. اگر آکنه شما با درمان خانگی بهبود نمی یابد، یا اگر آکنه شما باعث ناراحتی شما می شود، به متخصص پوست مراجعه کنید./۲۱۹۸۴۹

نظرات