حماس کیست +‌بیوگرافی اعضای حماس چه کسانی هستند +‌عکس و تاریخچه

0

حماس کیست +‌بیوگرافی اعضای حماس چه کسانی هستند +‌عکس و تاریخچه

حماس با نام کامل حركة المقاومة الإسلامية یا جنبش مقاومت اسلامی گروه نظامی – سیاسی در فلسطین است که در سال ۱۹۸۷ به رهبری عبدالعزیز رنتیسی و شیخ احمد یاسین به‌عنوان شاخه فلسطینی اخوان‌المسلمین تأسیس شدحماس خواستار آزادی تمامی خاک فلسطین و قدس شریف و نابودی اسراییل است، شبه نظامیان حماس در ۸ اکتبر ۲۰۲۳ بزرگ‌ترین حمله نظامی خود بر اسراییل را در سال‌های اخیر انجام دادند که به گفته برخی از کارشناسان سیاسی بی سابقه بوده است. ادامه بیوگرافی حماس کیست از مجله حرف تازه میخوانید.

حماس کیست +‌بیوگرافی اعضای حماس چه کسانی هستند +‌عکس و تاریخچه

بیوگرافی حماس کیست

حماس گروه اسلام گرای نظامی – سیاسی در فلسطین است و هدفش آزادی تمامی خاک فلسطین و نابودی اسراییل است، حماس در سال ۱۹۸۷ تأسیس شده است

سوابق و تاریخچه

جنبش مقاومت اسلامی (به عربی: حركة المقاومة الإسلامية ) با نام اختصاری حَماس گروه اسلام‌گرای سیاسی-نظامی فلسطینی است. این سازمان در سال ۱۹۸۷ به رهبری عبدالعزیز رنتیسی و شیخ احمد یاسین به‌عنوان شاخه فلسطینی اخوان‌المسلمین تأسیس شده و هدف خود را «آزادی تمامی خاک فلسطین و قدس شریف اعلام کرده‌است. آنها از همان زمان تا امروز حملات راکتی نظامی پرشماری را علیه نظامیان اسرائیلی انجام داده‌است.

جنبش مقاومت اسلامی در سال ۲۰۰۶ با پیروزی در انتخابات شورای قانونگذاری فلسطین به حزب حاکم مجلس قانون‌گذاری فلسطین تبدیل شد و اسماعیل هنیه از رهبران حماس به‌عنوان نخست‌وزیر حکومت خودگردان فلسطین انتخاب شد.

حَماس علاوه عملیات های نظامی در زمینه اجتماعی نیز فعالیت دارد. این گروه فلسطینی، با اجرای برنامه‌های اجتماعی متعدد حضور پررنگی در زندگی مردم نوار غزه و کرانه باختری داشته‌اند که ساخت بیمارستان‌ها، مراکز آموزشی و کتابخانه‌ها از جمله این فعالیت ها می باشد. حركة المقاومة الإسلامية نزد فلسطینیان بسیار محبوب است و عضویت جوانان فلسطینی در جنبش مقاومت اسلامی یا همان حماس از افتخاراتشان محسوب میشود.

بیوگرافی علت حمله اخیر حماس به اسراییل

فعالیت سیاسی

اگر چه حَماس یکی از گروه های نظامی در فلسطین است؛ اما از احزاب سیاسی مهم فلسطینی نیز می باشد و با حکومت خودگردان فلسطین همکاری کرده، وارد مهم‌ترین نهادهای وابسته به آن شده‌است.
حماس در سال ۲۰۰۶ با پیروزی در انتخابات شورای قانونگذاری فلسطین و کسب ۷۵ کرسی از ۱۲۸ کرسی مجلس به حزب حاکم مجلس قانون‌گذاری فلسطین تبدیل شدند و اسماعیل هنیه از رهبران حَماس به عنوان نخست‌وزیر حکومت خودگردان فلسطین معرفی شد.

موقعیت جدید حماس در رأس حکومت خودگردان این سازمان را به وضعیت تازه‌ای روبرو کرد. این اتفاق باعث شد تا اسرائیل، ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا، اتحادیه عرب و بسیاری از کشورهای دیگر که عمده بودجهٔ دولت خودگردان را تأمین می‌کنند، ادامه کمک‌های خود را به تغییر بندهایی از منشور حماس که در آن خواهان نابودی اسرائیل شده و شناسایی این کشور از سوی این سازمان موکول کردند. حماس این درخواست‌ها را نپذیرفت و سعی کرد منابع مالی مورد نیاز برای اداره دولت را با کمک متحدان سنتی خود تأمین کند.

موضع ایران در مقابل حماس

ایران یکی از حامیان جنبش مقاومت اسلامی است و خواهان آزادی قدس شریف و سرزمین های اشغالی فلسطین است.

عملیات طوفان الأقصی شبه نظامیان حماس

در ۸ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۶ مهر ۱۴۰۲) عملیاتی موسوم به طوفان الأقصی توسط حماس علیه رژیم صهیونیستی آغاز شد و در حال حاضر درگیری شبه نظامیان حَماس و ارتش اسرائیل بالا گرفته است. حماس دو روز پیش عملیات طوفان الأقصی را علیه رژیم صهیونیستی ترتیب داد. بخش زیادی از این عملیات را گردان‌های قسام انجام دادند. آن‌ها هزاران راکت و موشک را به سمت اشغالگران پرتاب کردند و طبق آمار تا این لحظه نزدیک به ۱۰۰۰ اسرائیلی را به هلاکت رساندند.

بیوگرافی حماس کیست +‌بیوگرافی اعضای حماس چه کسانی هستند +‌عکس و تاریخچه

علت و انگیزه حمله گسترده اخیر حَماس بر اسراییل چیست؟

حَماس می‌گوید که حمله اخیرش را به دلیل تشدید حملات اسراییل به فلسطینی‌ها در کرانه باختری، بیت‌المقدس و خشونت با زندانیان فلسطینی سازماندهی کرده است.
از زمان تسلط حماس بر نوار غزه در سال ۲۰۰۷، این منطقه در نتیجه چهار جنگ و درگیری‌های بی‌شمار با اسراییل به ویرانه تبدیل شده است. اما صحنه‌های خشونتی که در حمله اخیر حركة المقاومة الإسلامية در خاک اسراییل مشاهده شدند، فراتر از چیزی بودند که حتا در اوج انتفاضه‌های فلسطینی‌ها در دهه‌های گذشته دیده شده بودند.

اسماعیل هنیه، رهبر حماس، در سخنرانی اخیر خود گفت: «چندبار به شما هشدار داده‌ایم که مردم فلسطین ۷۵ سال است در اردوگاه‌های آوارگان زندگی می‌کنند و شما از به رسمیت شناختن حقوق مردم ما امتناع می‌کنید؟»

نوار غزه از سال ۲۰۰۷، این منطقه در نتیجه چهار جنگ و درگیری‌های بی‌شمار با اسراییل به ویرانه تبدیل شده است. تنش‌های حماس-اسراییل در شرایطی تشدید می‌شوند که خشونت‌ها بین اسراییل و شبه‌نظامیان فلسطینی در بخش اشغالی کرانه باختری افزایش یافته‌اند، جایی که یک اداره فلسطینی دیگر خودمختاری محدودی را اعمال می‌کند و حماس با آن مخالف است.

بر اساس تحلیل خبرگزاری رویترز، کرانه باختری شاهد حملات فزاینده اسراییل، حملات خیابانی فلسطینی‌ها و تهاجم شهرک‌نشینان یهودی به روستاهای فلسطینی بوده است.

نظرات