عوامل موثر قیمت دهی آسانسور کدامند؟

0

با توجه به تاثیر قیمت آسانسور و ریل آسانسور بر هزینه ساخت یک ساختمان و ارزش آن در فروش ملک، دو سوال مهم مطرح می شود.

  • عوامل موثر بر قیمت آسانسور در یک ساختمان چیست؟
  • به تعبیر دیگر، هنگام احداث یک ساختمان یا حتی بعد از ساخت آن، چنانچه امکان نصب آسانسور وجود داشته باشد، قیمت تقریبی یک آسانسور با توجه به متغیرهای موثر بر آن چقدر است؟
  • تاثیر آسانسور بر قیمت یک ساختمان چقدر است؟
  • به تعبیر دیگر، سهم آسانسور در خرید و فروش یک ملک، چند درصد از قیمت تمام شده آن است؟
  • چنانچه قرار باشد واحد مسکونی خود را بفروشید، فارغ از سایر امکانات، داشتن آسانسور، تا چه میزان بر قیمت ملک شما می افزاید؟

قیمت آسانسور هیدرولیک

این ها سوالاتی هستند که اکثر معماران و افرادی که می خواهند ساختمان سازی کنند با آن مواجه هستند. نوع ساختمان از نظر مسکونی، اداری، صنعتی و…، بر نوع آسانسور و در نتیجه قیمت و سهم آن در هزینه تمام شده یک ساختمان موثر است. بنابراین مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت آسانسور را می توان در ابعاد و امکانات موجود در هر آسانسور با توجه به نوع ساختمان دانست. در مجموع نوع آسانسور، قطعات آسانسور، ظرفیت آسانسور و نیز طول عمر ساختمان مهمترین عوامل موثر بر قیمت آسانسور محسوب می شود. علاوه بر اینها، تعداد طبقات، جمعیت هر طبقه و مسیر پیمایش آسانسور نیز در قیمت آن موثرند. به گفته فعالان آسانسور، در انتخاب آسانسور از یک سو، باید ارتفاع، جمعیت ساکن و آنالیز ترافیک یا کاربری ساختمان و از سوی دیگر، کیفیت قطعات، نحوه نصب و کنترل کیفیت تجهیزات مدنظر قرار گیرد. برخی دیگر معتقدند قیمت آسانسور با توجه به نوع آسانسور، نوع و ابعاد کابین، نوع و برند موتور به کار رفته در ساخت آسانسور، تعداد طبقات، حداکثر ظرفیت قابل تحمل، حداکثر سرعت حرکت، حداکثر ارتفاع، برند آسانسور و نوع تابلو فرمان آسانسور مانند اینورتری یا کنتاکتوری بودن تابلو برق، متفاوت است.

قیمت انواع آسانسورهای هیدرولیکی و کششی

  • کششی
    آسانسورهای کششی از قدیمی ترین و پرکاربرد ترین انواع آسانسور شامل خانگی و تجاری است. این آسانسورها از لحاظ شکل به دو نوع شیشه ای و بسته، از نظر سرعت به انواع تک سرعته، دو سرعته و کنترل سرعت هوشمند و از نظر نوع موتور به دو دسته گیربکس و گیرلس تقسیم می شوند. در آسانسورهای کششی، از یک موتور الکتریکی در قسمت موتورخانه آسانسور یا در بالای چاهک آسانسور به عنوان نیروی محرکه لازم برای حرکت آن استفاده می شود. آسانسور کششی روملس ، بدون موتورخانه است و موتور آن در داخل چاهک بوده و جایگزین مناسبی برای آسانسورهای قدیمی و سنتی به شمار می رود. نصب سریع، دسترسی آسان، قطعات کم حجم، کاهش مصرف برق و سازگاری با محیط زیست از مزایای آن می باشد. آسانسورهای کششی گیربکس دار برای ساختمان های نیمه مرتفع مناسب است.
  • هیدرولیکی
    آسانسورهای هیدرولیک با نیروی فشار روغن کار می کند و عامل تامین کننده نیروی محرکه، جک و پاوریونیت است. عملکرد این آسانسور به نحوی می باشد که با تحت فشار قرار دادن روغن، نیروی رانش ایجاد شده و به جک های هیدرولیکی، منتقل و باعث حرکت آسانسور می شود. سیستم محرکه آنها به دو صورت جک مستقیم و غیرمستقیم می باشد. در سیستم مستقیم برای جا به جایی کابین، جک مستقیما به یوک کابین متصل می شود و در سیستم غیرمستقیم، جک از طریق حرکت سیم بکسل متصل به یوک کابین موجب جا به جایی می شود. نکته مثبت این آسانسورها، افزایش ایمنی و کاهش خطر سقوط کابین به دلیل استفاده از جک است.

قیمت آسانسور خانگی

قیمت آسانسور های کارگاهی و عوامل موثر بر آن

علاوه بر آسانسورهای کششی و آسانسورهای هیدرولیک، می توان از آسانسورهای کارگاهی نام برد که در کارگاه ها، ساختمان های در حال ساخت، پالایشگاه ها، پتروشیمی ها، سکوهای نفتی و سدها استفاده می شوند. این آسانسورها، معمولا از نیروی محرکه یک موتور الکتریکی برای حرکت عمودی استفاده می کنند. این آسانسورها، بالابرهای کارگاهی سیار برای جا به جایی وسایل سنگین و بالابرهای کارگاهی ثابت را که خود به دو نوع نوار دنده ای و و ینچی تقسیم می شود، شامل می شوند. عوامل زیادی بر قیمت آسانسور کارگاهی تاثیر گذارند که از آن جمله می توان به حداکثر ظرفیت باربرداری، حداکثر سرعت حرکت، ابعاد کابین، حداکثر ارتفاع، تعداد موتورها در نوع نوار دنده ای ، برند آن، نوع تابلو فرمان (اینورتری یا کنتاکتوری بودن) و سال ساخت اشاره کرد. این آسانسورها، علاوه بر فروش، اجاره هم داده می شوند.

تاثیر آسانسور بر قیمت ساختمان

هر چند آسانسور برای ساختمان های دارای بیش از چهار طبقه، ضروری است اما بسیاری از واحدهای مسکونی قدیمی و حتی برخی آپارتمان های نوساز یا دارای سال ساخت کمتر، فاقد آسانسور هستند. یکی از دلایل نداشتن آسانسور در واحدهای مسکونی حتی طی سال های اخیر، هزینه ساخت بالای آن خصوصا افزایش سرسام آور قیمت ها با توجه به نوسانات بازار داخلی و نرخ ارز است. به همین دلیل، برخی سازندگان ترجیح می دهند از طراحی و نصب آسانسور در ساختمان خودداری کنند. با این حال، از آنجا که برخورداری ساختمان از یک آسانسور خوب و باکیفیت، نوعی سرمایه گذاری محسوب می شود نه هزینه، کاربرد آن در ساختمان ها اعم از مسکونی و اداری، رواج زیادی پیدا کرده است. آسانسور علاوه بر بالا بردن ارزش ملک، معامله آن را نیز تسهیل و تسریع می کند زیرا اغلب خریداران، ساختمان ها و واحدهای دارای آسانسور به ویژه در طبقات بالا را که چشم انداز مناسب و ویژگی های مثبت دیگر دارند، می پسندند. بر اساس نظرات برخی از کارشناسان و فعالان حوزه ساخت و ساز، قیمت آپارتمان ها، مجتمع های مسکونی و ساختمان های دارای آسانسور نسبت به واحدهای مشابه بدون آسانسور، ۱۰ تا ۱۵ درصد گران تر است.

قیمت آسانسور 4 نفره

چه عواملی مستقیما بر قیمت آسانسور تاثیرگذار هستند؟

به طور کلی فاکتورهایی مانند انتخاب برند ایرانی یا خارجی برای تجهیزات آسانسور، نوع آسانسور انتخابی، ظرفیت مورد نیاز آسانسور با توجه به کاربری ساختمان، تعداد توقف و ایستگاه های آسانسور، تعداد درب و اتوماتیک یا لولایی بودن آن، تعداد ریل، متراژ سیم بکسل، متراژ تراول کابل و … بر بهای تمام شده یک پکیج آسانسور تاثیرگذار هستند. علاوه بر هزینه خود آسانسور و تجهیزات آن که می توانید از شرکت های معتبری مانند شرکت آسانسور فعال نسبت به آن ها اطلاعات کسب کنید، هزینه نصب و خدمات آسانسور نیز وجود دارد که بایستی قبل از نصب آسانسور در نظر گرفته شود.

  • برند ایرانی یا خارجی
  • نوع آسانسور انتخابی
  • میزان اتوماتیک بودن درب آسانسور
  • تعداد توقف آسانسور
  • کابین آسانسور
  • شرایط ساختمان

نظرات