ساخت کمپرسور باد با کپسول گاز

0

کمپرسور باد از جمله کاربردی‌ترین تجهیزاتی است که امروزه علاوه بر کاربردهای غیر صنعتی و نیمه‌صنعتی در کنار تجهیزاتی مانند پمپ وکیوم و بلوئر هوا در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند و می‌تواند استفاده‌های متعددی داشته باشد. این تجهیزات از تنوع و تعدد بالایی برخوردارند و می‌توانند بر اساس فاکتورهای مختلفی همچون ظرفیت، قدرت، سرعت، تعداد مراحل کار، نوع موتور محرک، نحوه پاشش روغن، نحوه کار و عملکرد در دسته‌های مختلفی قرار داشته باشند. هرچند که امروز برندها و شرکت‌های متعددی در سراسر جهان اقدام به تولید انواع کمپرسورهای باد در ابعاد و قدرت‌های مختلف می‌کنند اما سیستم عملکرد این دستگاه‌ها به‌گونه‌ای است که افراد عادی نیز می‌توانند با استفاده از لوازم مشخصی اقدام به ساختن آنها نمایند. در ادامه مطلب به بررسی نحوه ساخت کمپرسور باد با کپسول گاز پرداخته می‌شود.

 ساخت کمپرسور باد خانگی با کپسول گاز

مزیت‌های کمپرسورهای دستی

کمپرسورهایی که توسط ابزارهایی همچون کپسول گاز و تجهیزات ساده خانگی ساخته می‌شوند در مقایسه با انواع کمپرسورهای شرکتی و صنعتی می‌توانند مزیت‌های متعددی داشته باشند.

  • اولین مزیت این کمپرسورها میزان آلودگی صوتی بسیار کمی است که تولید می‌کنند و کسانی که نیاز دارند از کمپرسور باد در کارگاه‌های کوچک، منازل و محیط‌های بسته استفاده کنند می‌توانند بدون هیچ‌گونه مزاحمتی از این پمپ‌ها بهره ببرند.
  • مزیت دوم این کمپرسورها نیز داشتن صرفه اقتصادی بالا است. در حقیقت کمپرسورهای دست‌ساز را می‌توان با استفاده از موتورهای نیم سوز کولر گازی، یخچال و … و همچنین کپسول‌های گاز از رده خارج تولید کرد و این کار تقریباً هیچ هزینه‌ای برای افراد نخواهد داشت درحالی‌که برای خرید یک کمپرسور صنعتی و شرکتی باید میلیون‌ها تومان هزینه کرد.
  • البته این کمپرسورها توان تامین هوا در فشارهای بالا را ندارند و نمی توان از آنها استفاده صنعتی کرد.

ساخت کمپرسور با کپسول گاز

ابزارهای لازم برای ساخت کمپرسور باد

طبیعتاً کمپرسورهای هوا از قطعات و تجهیزات مختلفی ساخته شده‌اند و هر کدام از آنها وظایف مختلفی دارند. برای ساختن کمپرسور خانگی در مرحله اول باید یک موتور سالم یا نیمسوز کولر گازی، یخچال و … را آماده کرد. در مرحله دوم برای مخزن کمپرسور می‌توان از یک کپسول گاز خانگی یا کپسول گاز ماشین که قابلیت استفاده ندارند استفاده کرد و در نهایت نیز لوازمی همچون یک گیج فشار، شیر ولو و اتصالات مورد نیاز باید تأمین شود.

 نحوه ساخت پمپ باد

بعدازآنکه لوازم گفته شده تهیه شد می‌توان عملیات ساخت کمپرسور با کپسول گاز را شروع کرد. در مرحله اول لازم است که کپسول گاز از هرگونه گاز خالی شود و سپس بر روی قسمت از آن سوراخی ایجاد کرد و سپس یک لوله ۱۰ تا ۱۵ سانتی متری را به آن جوش کرد.

بعد از جوش کردن لوله باید قسمت آزاد آن رزوه شده و سپس یک سه راهی بر روی آن نصب شود. سه راهی با این هدف نصب می‌شود که گیج فشار بر روی قسمت انتهایی آن بسته می‌شود و میزان فشار را نشان می‌دهد و قسمت دیگر آن نیز به عنوان ورودی کپسول عمل می‌کند و با استفاده از یک شیلنگ به قسمت خروجی موتور کولر گازی وصل می‌شود.

  • البته می‌توان برای نصب گیج فشار یک سوراخ جداگانه در کپسول ایجاد کرد و گیج را به صورت مستقل بر روی آن نصب کرد هرچند که این کار تفاوتی در عملکرد گیج و نحوه نمایش فشار هوا نخواهد داشت.

همچنین قسمت ورودی موتور باید آزاد باشد تا هوای آزاد را به داخل مکیده و بعد از متراکم کردن به داخل کپسول انتقال دهد. در نهایت خروجی کپسول گاز نیز می‌تواند به عنوان خروجی مخزن هوای متراکم استفاده شود و با استفاده از یک شیلنگ مناسب می‌توان هوای فشرده را به ابزارهای پنوماتیک انتقال داد و از آن استفاده کرد. در حقیقت ساخت کمپرسور باد خانگی بسیار راحت‌تر از چیزی است که تصور می‌شود و می‌توان با صرف هزینه‌های بسیار کمتر در مقایسه با خرید کمپرسورهای شرکتی نیاز کارگاه و مصارف خانگی را تأمین کرد.

  • لازم به ذکر است برای زمانی که فشار کاری از مقدار حد مجاز بیشتر شد و برای تأمین ایمنی لازم است که از یک سویچ برقی استفاده کرد اما استفاده از سوییچ برقی می‌تواند هزینه‌های ساخت کمپرسور را افزایش داد و می‌توان به جای آن از یک ریلیف ولو به عنوان شیر اطمینان استفاده کرد. ریلف ولو که عموماً با نام pressure relief valves PRVs شناخته می‌شوند و از وارد شدن فشار بیش از حد مجاز به دستگاه جلوگیری می‌کنند. ریلف ولو به این شکل عمل می‌کند که اگر فشار کمپرسور از یک حد مجاز بیشتر شد اقدام به خارج کردن هوای متراکم می‌کند.

وسایل مورد نیاز برای ساخت کمپرسور هوا با کپسول گاز

ایمنی کار با کمپرسور باد خانگی و دست‌ساز

همانطور که گفته شد موتورهای کولر گازی، یخچال و … می‌توانند به عنوان موتور کمپرسور باد عمل کرده و هوا را متراکم کنند؛ اما در ساخت کمپرسور حتماً باید از یک شیر اطمینان (سیفتی ولو ، سوییچ برقی یا ریلیف ولو) استفاده کرد. چنانچه این شیرهای اطمینان بر روی کمپرسور نصب نشوند بعد از روشن شدن موتور و کار کردن آن هوای متراکم به مرور وارد کپسول شده و در نهایت ممکن است باعث انفجار و ایجاد خسارت و آسیب‌های زیادی شود. وجود شیر اطمینان بر روی کمپرسور باعث می‌شود که زمانی که فشار هوای داخل مخزن به یک حد مشخص (مثلاً ۸ بار) رسید، هوای متراکم وارد مخزن نشده و خارج شود و در نتیجه فشار هوا بیشتر از ۸ بار نگردد.

  • همچنین این کمپرسورها ظرفیت کمی داشته و برای استفاده‌های طولانی مدت مناسب نیستند به همین دلیل نباید به صورت مستمر از آنها استفاده کرد در غیر این صورت ممکن است موتور کمپرسور سوخته و از کار بیفتد.

جمع‌بندی نهایی

هرچند که کمپرسورهای شرکتی و صنعتی مختلفی در بازار در دسترس هستند و می‌توان برای مصارف مختلف از آنها استفاده کرد اما با استفاده از ابزارهای غیر قابل مصرف خانگی نیز می‌توان یک پمپ باد برای استفاده‌های سبک ایجاد کرد. در حقیقت با استفاده از یک کپسول گاز، یک موتور کولر گازی یا یخچال فریزر و اتصالاتی همچون سه راهی، ریلیف ولو یا سوئیچ اطمینان و … می‌توان به راحتی یک پمپ باد خانگی ساخت و برای مصارف کارگاهی و غیر صنعتی به کار برد.

با این وجود اگر نیاز به خرید یک کمپرسور را حس می‌کنید؛ شرکت پارس وکیوم با کادری مجرب و متخصص، سال‌ها است که در زمینه فروش کمپرسور هوا و تعمیرات آن فعالیت می‌کند. این شرکت با افتخار توانسته است نیازهای کشور را با ارائه کمپرسور هوا صنعتی باکیفیت و مرغوب برطرف کند.

نظرات