معرفی پارچه ژاکارد و ۶ ایده استایل جذاب با این پارچه زیبا!

0

یکی از دغدغه‌های اصلی افراد برای دوخت و تولید لباس، انتخاب و خرید پارچه مناسب برای این کار است. پارچه‌های مختلفی در بازار جود دارند که شما می‌توانید از آن‌ها برای دوخت لباس استفاده کنید؛ اما همیشه نوع خاصی از پارچه برای دوخت نوع خاصی از لباس کاربرد بهتری دارد و اگر انواع پارچه‌ها را به خوبی بشناسید، می‌توانید لباس‌هایی با کیفیت بهتری بدوزید.
یکی از پارچه‌هایی که کاربردهای متنوعی در دوخت لباس دارد، پارچه ژاکارد است. حتی شما می‌توانید از پارچه ژاکارد در دکوراسیون داخلی منزل نیز استفاده کنید و کاربرد پارچه ژاکارد تنها به دوخت لباس منتهی نمی‌شود. در این مطلب به بررسی پارچه ژاکارد، انواع آن و ایده‌های تولید لباس و مانتو با پارچه ژاکارد می‌پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

پارچه ژاکارد

پارچه ژاکارد چیست؟

پارچه ژاکارد نوعی از پارچه آهاردار است که دارای طرح‌های مختلف و متنوعی می‌باشد. توجه داشته باشید که این پارچه مانند پارچه‌هایی نیست که طرح‌های مختلف با استفاده از دستگاه، روی آن‌ چاپ می‌شوند؛ بلکه طرح‌های این پارچه در زمان بافت و تولید آن، روی پارچه هک می‌شوند و به همین دلیل، قابلیت پاک شدن ندارند. همچنین به دلیل اینکه طرح‌‌ها روی پارچه چاپ نمی‌شوند، در تولید این پارچه هیچ مواد شیمیایی به کار نرفته است.

لازم به ذکر است که پارچه‌های ژاکارد جزو پارچه‌های خشک محسوب می‌شوند و از مقاوت بالایی در مقایسه با دیگر پارچه‌ها برخوردار هستند؛ به همین دلیل هم هست که بیشتر از آن‌ها برای دوخت لباس‌هایی مانند مانتو یا دکوراسیون داخل منزل استفاده می‌شود.

پارچه ژاکارد

مزایا و ویژگی‌های پارچه ژاکارد

پارچه ژاکارد دارای مزایا و ویژگی‌های متنوعی است و شما می‌توانید با شناخت ویژگی‌های هر پارچه، انتخاب بهتری بین هر کدام داشته باشید. در این بخش به اصلی‌ترین ویژگی‌ها و مزایای پارچه ژاکارد اشاره خواهیم کرد.

تنوع بالا در طرح‌ها و رنگ‌هاپ

اگر شما فردی سخت‌پسند هستید، به احتمال بسیار زیاد در انتخاب پارچه ژاکارد به مشکل بر نخواهید خورد؛ زیرا پارچه‌های ژاکارد از تنوع بسیار بالایی در طرح‌ها و رنگ‌ها برخوردار هستند و شما می‌توانید در بازار، با انواع زیادی از آن‌ها رو به رو شوید.

دوام و مقاومت بالا

همانطور که در قبل نیز به این موضوع اشاره شد، پارچه‌های ژاکارد از دوام و مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند و گاها مشاهده شده است که مانتوی دوخته شده با استفاده از پارچه ژاکارد، تا چندین سال آسیب ندیده و کاملا سالم مانده است.

به همین دلیل، اگر شما قصد دوختن لباس‌هایی را دارید که می‌خواهید چندین سال برای شما باقی بمانند و از لحاظ اقتصادی، صرفه‌جویی قابل توجهی برای شما ایجاد شود، خرید پارچه ژاکارد انتخاب خوبی برای شما است.

نگهداری آسان

پارچه ژاکارد دارای ویژگی‌هایی است که نگهداری از آن را برای شما آسان می‌کند. لازم به ذکر است که پارچه ژاکارد خیلی کم چروک می‌شود و به همین دلیل شما نیاز به استفاده از اتو به تعداد دفعات زیاد را ندارید.

همچنین پارچه‌های ژاکارد آب را به خود جذب نمی‌کنند و به همین منظور، هنگام ایجاد لکه یا آلودگی روی آن‌ها، به راحتی می‌توانید آن را با یک دستمال مرطوب پاک کنید و نیاز به استفاده از ماشین لباسشویی یا شستشوی دستی نداشته باشید.

انواع پارچه ژاکارد

پارچه‌های ژاکارد انواع مختلفی دارند و این تقسیم‌بندی، بر اساس جنسِ به کار رفته در تولید این پارچه‌ها انجام می‌شود. در این بخش به بررسی انواع پارچه‌های ژاکارد می‌پردازیم.

ژاکارد ابریشمی

همانطور که از نام این نوع پارچه پیداست، در تولید پارچه ژاکارد ابریشمی از ابریشم استفاده می‌شود و برای خرید آن، نیازمند صرف هزینه بیشتری در مقایسه با انواع دیگری از پارچه ژاکارد هستید. استفاده از ابریشم در تولید پارچه ژاکارد باعث می‌شود تا بافت برجسته و لطیفی روی پارچه ایجاد شود و به همین منظور، از ژاکارد ابریشمی در تولید لباس‌های مجلسی، دامن و مانتو استفاده می‌شود.

همچنین توجه داشته باشید که خودِ پارچه‌های ژاکارد ابریشمی نیز دارای انواع مختلفی هستند و بر اساس نوع ابریشمِ به کار رفته در آن‌ها تقسیم‌بندی می‌شوند. از انواع ژاکاردهای ابریشمی می‌توان به کرپ ابریشمی، شیفون ابریشمی و ساتن ابریشمی اشاره کرد.

ژاکارد پنبه‌ای

به دلیل استفاده از پنبه برای تولید این نوع پارچه، ژاکارد پنبه‌ای دارای امکان تنفس بالایی است و بافت بسیار لطیف و نرمی دارد؛ به همین دلیل، از ژاکارد پنبه‌ای برای دوخت لباس‌هایی مانند کت، شلوار، دامن و حتی پرده خانگی استفاده می‌شود.

لازم به ذکر است که به دلیل بافت نرم و لطیفِ ژاکارد پنبه‌ای، افراد در هنگام استفاده از آن احساس راحتی می‌کنند و این جنس از پارچه ژاکارد می‌تواند برای تولید لباسِ مناسب افرادی که از حساسیت پوستی بالایی برخوردار هستند، مناسب باشد.

توجه داشته باشید که نوع دیگری از پارچه‌های ژاکارد نیز موجود هستند که برای تولید آن‌ از کتان استفاده می‌شود که ویژگی‌های مشابهی با ژاکارد پنبه‌ای دارد.

ژاکارد پشمی

در تولید این نوع از پارچه ژاکارد، از الیاف پشم استفاده می‌شود و به همین دلیل، لباس‌هایی که با استفاده از پارچه ژاکـارد پشمی تولید می‌شوند، از گرمای بالایی برخوردارند. شما می‌توانید از این نوع پارچه برای دوخت لباس‌های گرم مانند مانتو یا کت زمستانی استفاده کنید.

ژاکارد ترکیبی

پارچه ژاکارد ترکیبی، به نوعی از پارچه ژاکـارد گفته می‌شود که در تولید آن‌ها از چهار الیافِ پشم، ابریشم، پنبه و کتان استفاده شده است. این نوع پارچه‌ها دارای شفافیت بالایی هستند و معمولا جنس آن‌ها می‌تواند بستگی به انتخاب شما، از زبر تا نرم متغیر باشد.

خرید پارچه ژاکارد

در این مقاله تا له اینجا به بررسی پارچه ژاکارد، مزایا و کاربرد‌های آن برای خرید پارچه ژاکارد و همچنین معرفی استایل‌های جذاب با استفاده از پارچه ژاکارد پرداختیم. لازم به ذکر است که اگر قصد خرید پارچه ژاکارد عمده را دارید، می‌توانید آن را به صورت آنلاین از “روچی مارت” سفارش دهید تا در کمترین زمان ممکن به دست شما برسد. ارایه انواع پارچه ههای عمده از خدمات اصلی روچی مارت به شمار می رود.

پارچه ژاکارد

ایده مانتو و استایل جذاب برای خانم‌ها با پارچه ژاکارد

در بخش‌های قبلی اشاره کردیم که پارچه ژاکارد جزو پارچه‌هایی محسوب می‌شود که تنوع بالایی در بازار دارند و شما می‌توانید لباس‌های متنوعی را با پارچه ژاکارد تولید کنید؛ از این رو، استایل‌های بسیار متفاوتی وجود دارند که شما می‌توانید با استفاده از لباس‌هایی که به وسیله پارچه ژاکارد تولید می‌کنید، خلق کنید. در این بخش به معرفی ایده‌های استایل و دوخت مانتو برای خانم‌ها با استفاده از پارچه ژاکـارد می‌پردازیم.

مانتو ژاکارد سفید

یکی از استایل‌های جذابی که می‌‎توانید با استفاده از ترکیب ساتن و پارچه ژاکـارد خلق کنید، دوخت مانتو و پیراهن دکلته مطابق تصویر زیر است. شما می‌توانید با استفاده از ساتن، یک پیراهن دکلته بدوزید و برای لایه رویی آن از پارچه ژاکـارد استفاده کنید. لازم به ذکر است برای دوخت چنین پیراهنی، پارچه ژاکـارد ابریشمی یا از جنس کتان به شما پیشنهاد می‌شود.

پارچه ژاکارد

  مانتو عروسکی زیبا با استفاده از ژاکارد طوسی

شما می‌توانید با استفاده از پارچه ژاکـارد طوسی، یک پیراهن دخترانه بدوزید که بیشتر برای سنین پایین و افراد جوان مناسب است. مطابق تصویر زیر، پیشنهاد می‌شود که این پیراهن را با پارچه ژاکـارد ساده بدوزید و سعی کنید که پارچه شما دارای طرح نباشد. البته گاهی سلیقه شما حکم می‌کند که برای این لباس، یک پارچه ژاکـارد طرح‌دار انتخاب کنید.

پارچه ژاکارد

مانتوی بلند ژاکارد

مانتو‌های بلند جزو محبوب‌ترین لباس‌ها برای خانم‌ها هستند و شما می‌توانید با استفاده از پارچه ژاکـارد، یک مانتوی بلند طلایی برای خود بدوزید. همچنین شما می‌توانید از این مانتو که در تصویر زیر می‌بینید، به عنوان یک لباس مجلسی در مجالس رسمی نیز استفاده کنید.

همانطور که در تصویر می‌بینید، در دوخت این مانتوی بلند، از پارچه ژاکـارد طرح‌دار استفاده شده است و شما می‌توانید با توجه به سلیقه خودتان، طرح‌های مختلفی از پارچه ژاکـارد را به کار ببرید.

پارچه ژاکارد

کت بلند طرح‌دار

کت‌های بلند طرح‌دار مناسب روزمرگی و مجالسی هستند که چندان رسمی نباشند. همانطور که در بخش‌های قبلی گفته شد، پارچه‌های ژاکارد از طرح‌های متنوعی برخوردارند و شما می‌توانید با استفاده از آن و مطابق تصویر زیر، یک کت بلند طرح‌دار بدوزید. بهتر است که در دوخت این مدل از کت ژاکارد، از رنگ‌های شاد مانند صورتی یا سفید استفاده کنید.

همچنین شما می‌توانید برای دوخت این نوع از کت ژاکارد، از رنگ‌های تیره مانند سرمه‌ای یا مشکی نیز استفاده کنید که بیشتر مناسب مهمانی‌های شبانه و غیر رسمی هستند.

کت‌های زمستانی

شما می‌توانید با استفاده از پارچه ژاکـارد پشمی و استایل‌هایی که در بالا مشاهده کردید، کت‌های زمستانی جذابی بدوزید. پارچه ژاکـارد پشمی به علت گرمای خوبی که دارد، برای دوخت لباس‌های زمستانی مانند کت و مانتو مناسب است و در هوای سرد، انسان را گرم نگه می‌دارد.

نحوه نگهداری از پارچه ژاکارد

درست است که پارچه ژاکـارد از مقاومت و دوام بالایی در مقایسه با سایر پارچه‌های موجود در بازار برخوردار است؛ اما اگر برخی از نکات شستشو و نگهداری از آن را رعایت نکنیم، ممکن است تا پارچه دوام مورد انتظار ما را نداشته باشد و با مشکلاتی رو‌به‌رو شود.

باید گفت نحوه نگهداری و شستشوی هر پارچه با توجه به نوع الیافی که در تولید آن به کار برده شده است، تفاوت دارد و اگر تخصص کافی در این زمینه ندارید، بهتر است کار را به یک خشکشویی بسپارید. به هر حال، چند نکته ساده نیز وجود دارند که شما می‌توانید با رعایت آن‌ها، عمر پارچه ژاکـارد خود را افزایش دهید. موارد زیر شامل برخی از این نکات هستند:

۱-      به هیچ عنوان نباید پس از شستشوی پارچه، آن را مقابل آفتاب قرار دهید؛ زیرا این موضوع باعث از دست رفتن رنگ پارچه می‌شود.

۲-      پیشنهاد می‌شود تا از استفاده مواد شیمیایی و سفیدکننده برای شستشوی پارچه ژاکـارد پرهیز کنید و حدالامکان از دستمال یا پارچه مرطوب برای این کار استفاده کنید.

۳-      برای اتو کردن پارچه ژاکـارد، حتما از پشت پارچه شروع کنید و دمای اتوی خود را پایین نگه دارید.

نظرات