چه زمانی باید دندان ها را روکش کنیم

0

احتمالا در مورد روکش های دندان به عنوان راهی برای زیبایی صورت خود شنیده‎اید. برای اکثر افراد، این فرآیند بدون درد بوده و ساده است. روش‎هایی وجود دارد که دندانپزشک شما می‎تواند این نگرانی‎ها را کاهش دهد. در اینجا به منظور آشنایی بیشتر با درمان درد پس از روکش دندان لازم است ادامه مطلب را بررسی کنید تا بتوانید اطلاعات بیشتری در این حوزه کسب کنید.

 روکش دندان

کاری که روکش‎های دندان انجام می‎دهند!

یک روکش برای محافظت از ساختار آن و جلوگیری از آسیب بیشتر بالای دندان قرار می‎گیرد. روکش مسائل زیبایی را که مردم نمی‎خواهند دیگران ببینند پنهان می‎کند و انواع روکش دندان برای دندانهای مختلف وجود دارد. برخی از این مشکلات ممکن است شامل تغییر رنگ دندان‎ها، درمان دندان‎های خیلی کوچک یا بزرگ، دندان‎های شکسته، دندان‎های ترک خورده، دندان‎های نامرتب و… روکش دندان یک ورقه (یا پوسته) نازک چینی است.

دندانپزشک یا تکنسین آزمایشگاه، روکش را بسیار شبیه به دندان‎های طبیعی در دهان بیمار درست می‎کند. اندازه، شکل و رنگ آن مشابه دندان‎های دیگر است، بنابراین برجسته نمی‎شود. عملاً نامرئی باقی خواهد ماند.

روکش دندان

حداقل ناراحتی

اکثر بیماران به گرفتن روکش دندان پاسخ خوبی می‎دهند. از آنجایی که دندانپزشک از بی حس کننده موضعی استفاده می‎کند، لذا در وهله اول فرد بی حس می‎شود و نباید درد زیادی را تجربه کند. دندانپزشک مقداری مینای دندان را بر می‎دارد و ممکن است مجبور شود دندان‎ها را طوری تغییر دهد که روکش‎ها مناسب بافت دهان شوند.

در طی همه این فرآیندها، بیمار باید احساس راحتی و آرامش کند. پس از عمل، فرد می‎تواند در صورت لزوم از داروهای ضد درد استفاده کند، اگرچه اکثر آنها نیازی به درمان درد پس از روکش دندان ندارند.

تجربه پیوند

دندانپزشک روکش‎های دندان را با ابزار مشخصی به دندان‎ها می‎چسباند. دندانپزشک همچنین از نور مرتبط با این کار برای درمان استفاده می‎کند تا سریعتر این فرایند انجام شود. گاهی اوقات، در این مرحله از عمل، بیمار کمی حساسیت پیدا می‎کند.

برای دندان‌های بسیار حساس، دندانپزشک ممکن است دارویی تجویز کند تا در قسمت‌های آخر قرار دادن روکش به فرد احساس ناراحتی دست ندهد.

روکش دندان

مزایا روکش دندان

روکش دندان فواید زیادی دارند.  پنج مزیت اصلی روکش‎ها عبارتند از:

آنها ظاهری طبیعی به دندان‎ها می‎دهند

لکه‎های دائمی موجود روی دندان را اصلاح می‎کنند

راه حلی دائمی برای برخی از مسائل بهداشتی دندان ارائه می‎دهند

روکش‎ها در برابر لکه مقاوم هستند

ممکن است شکاف‎های جزئی را پنهان کند

برخی از افراد زمانی که دندان‎هایشان تراشیده شده است، روکش را انتخاب می‎کنند. تراشه ممکن است در ناحیه‌ای باشد که پر کردن آن دشوار است یا جایی که پر کردن قبلی از بین رفته است.

حتی اگر دندان‎های حساسی دارید، نباید از روکش دندان بترسید. دندانپزشک شما مراقب نیازها و نگرانی‎های شما خواهد بود. تلاش‌هایی که انجام می‌دهید می‌تواند ارزش آن را داشته باشد که از یک فرد با لبخند ناخوشایند به فردی با لبخندی که سال‌ها رویای آن را داشت تبدیل شوید.

روکش‎های دندانی می‎توانند با پوشاندن عیوب و نواقص دندانی ظاهر لبخند شما را تغییر دهند تا نتایج ماندگاری به دست آورید. با مراقبت کافی، روکش‌ها می‌توانند بیش از یک دهه دوام بیاورند، اما شرایطی مانند آسیب‌دیدگی و مشکلات سلامت دهان می‌توانند نیاز به تعویض روکش‌ها را ایجاد کنند.

روکش دندان

ایمپلنت بجای روکش

در برخی مواقع ممکن است میزان پوسیدگی دندان به قدری باشد که نتوان از روکش دندان استفاده کرد زیرا روکش دندان باید روی دندان قرار بگیرد. در چنین مواقعی بهترین راه حل ایمپلنت دندان می باشد.

احتمال می پرسید ایمپلنت دندان چیست. ایمپلنت یا کاشت دندان یکی از روش ها با ماندگاری بالا می باشد که برای دندان از دست رفته استفاده می شود این دندانها طول عمر بسیاری دارند و دقیقا شبیه دندان طبیعی می باشد و باید داخل لثه قرار بگیرد. ایمپلنت دارای انواع مختلفی می باشد که انواع ایمپلنت دندان بر اساس کارایی و جایگاه هرکدام متفاوت است.

علت درد بعد از روکش دندان

روکش‌ها از مواد چینی بادوام ساخته شده‌اند که می‌توانند فشاری که یک فرد معمولی در طول روز روی دندان‌های خود وارد می‌کند، مانند گاز گرفتن، جویدن، نوشیدن و غیره را تحمل کند. اما برخی اوقات به دلایل مختلفی روکش شما ممکن است بشکند یا نیاز به تراشه داشته باشد: گاز گرفتن غذای سفت، می‎تواند به راحتی روکش‎ها را در اثر نیروی زیاد بشکند.

افرادی که در اثر افتادن دچار آسیب‎های دهانی می‎شوند، ممکن است روکش‎ها را بشکنند و به دندان‎های زیرین آسیب وارد کنند.

دندان قروچه

اگر به دلیل استرس در طول روز یا عادت به هنگام خواب دچار دندان قروچه می‎شوید، فشار اضافی می‎تواند منجر به ترک خوردگی و بریدگی روکش‎ها شود.

ساییدگی لثه و دندان

جدای از شکستگی کامل، عقب‌رفتن لثه‌ها و سایش طبیعی دندان می‌تواند باعث جمع شدن روکش‌ها شود و رنگ طبیعی دندان‌های شما را در زیر روکش‌ها نمایان کند.

پوسیدگی دندان

روکش‌ها فقط قسمت جلوی دندان‌ها را می‌پوشانند، به این معنی که نواحی در معرض آن همچنان مستعد پوسیدگی هستند. در این حالت برای ترمیم دندان زیرین باید روکش را جدا کرد. این عامل می تواند علت درد بعد از روکش دندان باشد که باید بررسی شود.

لکه‎های دندان

اگرچه روکش‌های چینی در برابر لکه‌ها مقاوم هستند، لذا دندان‌ها به تدریج تغییر رنگ می‌دهند. این ممکن است باعث تفاوت مشخصی بین دندان‎های طبیعی و روکش‎ها شود. از آنجایی که روکش‎ها را نمی توان سفید کرد، لذا سفید کردن دندان‎های طبیعی ممکن است باعث تمایز بیشتر شود و توصیه نمی‎شود. بهتر است که روکش‎ها را جایگزین کنید تا رنگ دندان یکنواخت شود.

درمان درد پس از روکش دندان

روکش دندان گزینه‎ای عالی برای بسیاری از افرادی است که می‎خواهند لبخندی زیبا و دندان‎های سالم داشته باشند. آنها گزینه‎ای موثر برای اصلاح چندین مشکل دندانی که ممکن است ظاهر دندان‎ها را تحت تاثیر قرار دهند، هستند. هم چنین دارای مزایای متعددی می‌باشند که این روش را برای بسیاری از بیماران ارزشمند می‎کند.

بر اساس برخی منابع، روکش‎های دندانی گاهی به عنوان راهی برای به دست آوردن لبخندی زیبا در نظر گرفته می‎شوند. درست است که تیم سلامت دندان اغلب روکش‌هایی را روی دندان‌های بیمارانی که به دنبال لبخندی درخشان‌تر و سالم‌تر هستند قرار می‌دهند. اما لازم است مزایای روکش دندان را هم بررسی کنیم که عبارتند از:

  • بهبود لبخند شما
  • رفع شکاف دندان
  • اصلاح تغییر رنگ
  • سفید کردن دندان
  • تقویت دندان

روکش‎ها قطعات بسیار نازکی از مواد چینی هستند که اغلب به عنوان پوسته چینی توصیف می‎شوند و به شکل سفارشی برای پوشاندن جلوی دندان‎های شما ساخته می‎شوند. برخی از روکش‎ها ممکن است از مواد کامپوزیت رزین ساخته شوند.

با این حال، روکش‌های چینی بهتر در برابر لکه‌ها مقاومت می‌کنند و جلوه انعکاس نور را ارائه می‌دهند که شبیه به دندان‌های طبیعی است.

ارتودنسی دندان

اگر دندانهای شما کچ یا نامرتب می باشد بهتر است قبل از اینکه از روکش استفاده کنید ابتدا آنها را صاف و مرتب کنید که این کار توسط ارتودنسی دندان انجام می شود. متخصص دندانپزشک ارتودنسی با توجه به معاینه های که انجام می دهد می تواند ارتودنسی را برای شما انجام دهد و شما نیز باید در حفظ و نگهداری دندانهای ارتودنسی بسیار احتیاط کنید زیرا در اوایل بسیار حساس می باشند.

هنگامی که روکش‌های دندانی به درستی بر روی دندان‌ها قرار می‌گیرند و شکل و اندازه ایده‌آل خود را دارند، دندانپزشک شما مقدار کمی از مینای دندان را برمی‌دارد و با استفاده از مواد مخصوص و قرار دادن روکش روی دندان‌ها، روکش را می‌چسباند. اینجاست که دندانپزشک به درستی و در صورت لزوم به درمان درد پس از روکش دندان می‎پردازد. برای اینکه بتوانید نتیجه را در خاین خصوص داشته باشید پیشنهاد به کلینیک دکتر مژگان آزادخواه مراجعه کرده و در نهایت دقت این کار را دریافت کنید. .

دکتر مژگان آزادخواه بهترین دندان پزشک حوزه درمان ریشه دندان و ایمپلنت در تهران، با استفاده از مجهز و جدید ترین تجهیزات انواع خدمات دهان و دندان را با اقتصادی ترین قیمت ها به تمامی همشهریان ارائه می کنند.

برای اطلاعات بیشتر درباره خدمات دکتر آزادخواه می توانید به وبسایت ایشان مراجعه نمایید:

www.drmojganazadkhah.com

یا با شماره های زیر تماس بگیرید.

۰۲۱۸۸۶۰۵۵۴۱

۰۲۱۸۸۶۱۶۳۱۰

نظرات