بیزینس پلن چیست؟

1

بیزینس پلن

هر کسب و کار کوچکی نیاز به نوشتن بیزینس پلن (طرح توجیهی /طرح کسب وکار Business Plan) دقیق دارد. باید بیاموزید که چگونه بیزینس پلن شما می تواند به رشد و موفقیت کسب و کار شما کمک کند، چرا اینقدر مهم است و چگونه شروع کنید.

در عصری که بیش از ۵۰ درصد از شرکت‌های کوچک در سال اول شکست می‌خورند، داشتن یک بیزینس پلن شفاف، تعریف‌شده و سنجیده اولین قدم بسیار مهم برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار برای موفقیت بلندمدت است.

بیزینس پلن یک جزء غیرقابل انکار برای راه اندازی هر شرکتی است. برای تامین مالی، مستندسازی مدل کسب و کارتان، ترسیم پیش‌بینی‌های مالی و تبدیل آن تکه ایده کسب‌وکار به واقعیت، کلیدی است.

طرح توجیهی یکی از جدایی ناپذیرترین مراحل در سفر شما به سمت اداره یک کسب و کار کوچک موفق است، چه به عنوان یک تاجر انحصاری، مشارکتی یا شرکت محدود. اینجا جایی است که رویاهای خود را به یک برنامه عملیاتی تبدیل خواهید کرد.

ما به این خواهیم پرداخت که یک بیزینس پلن چیست، چرا به آن نیاز دارید و چگونه می تواند کسب و کار شما را شکل دهد.

 نوشتن بیزینس پلن

بیزینس پلن چیست و چرا به آن نیاز دارم؟

طرح کسب و کار یا بیزینس پلن  یک سند مکتوب ضروری است که شرح و نمای کلی از آینده شرکت شما را ارائه می دهد. همه مشاغل باید یک بیزینس پلن داشته باشند. این طرح باید استراتژی کسب و کار و اهداف کلیدی شما را توضیح دهد تا از جایی که اکنون هستید به جایی که می خواهید در آینده باشید برسید.

  • چگونه کسب و کار خود را سودآورتر می کنید، منابع بیشتری به دست می آورید یا دارایی های خود را افزایش می دهید؟
  • چه برنامه ای برای رشد در بازار هدف خود دارید؟
  • یک، سه یا پنج سال دیگر کسب و کار خود را کجا می بینید؟

هر کسی که یک شرکت جدید راه اندازی می کند باید یک بیزینس پلن داشته باشد. همچنین می تواند ابزار مهمی برای یک شرکت تاسیس شده باشد که در مسیر جدیدی حرکت می کند.

بیزینس پلن شما باید چه هدفی را انجام دهد؟

در ابتدایی ترین حالت، بیزینس پلن شما باید توضیح دهد که قصد دارید چه کاری انجام دهید و چگونه آن را انجام می دهید. شما باید استراتژی های خود را در سراسر کسب و کار، از جمله پیش بینی های مالی، بازاریابی و برنامه های عملیاتی مشخص کنید.

مروری بر کسب و کار شما

هدف بیزینس پلن شما باید ارائه یک طرح کلی خوب از شرکت، استراتژی کسب و کار و برنامه اقدام شما باشد.

  • چگونه کسب درآمد خواهید کرد و برای رسیدن به اهداف خود چه کاری باید انجام دهید؟
  • اهداف شما چیست و چگونه به آنها دست خواهید یافت؟

دانستن اهداف بلندمدت خود به شما کمک می کند تا در اجرای روزمره کسب و کار خود به سمت آنها گام بردارید.

همچنین باید به عنوان یک معیار برای عملکرد شرکت شما عمل کند. به رقابت خود در صنعت خود نگاه کنید و به این فکر کنید که چرا کسب و کار شما در جایی که دیگران ممکن است شکست بخورند موفق خواهد شد. ممکن است بخواهید تجزیه و تحلیل رقبا را انجام دهید تا درک بیشتری از فضای خود و مکان هایی که اخیراً تغییرات یا نوآوری هایی در آن صورت گرفته است را به شما ارائه دهد.

شما کسب و کار خود را بهتر می دانید

بیزینس پلن شما نشان می دهد که شما درک روشنی از کسب و کار خود و بازاری که در آن فعالیت خواهد کرد دارید. باید نحوه عملکرد آن در سال های آینده و چگونگی غلبه بر موانع احتمالی را مشخص کند. همچنین باید ابزار مفیدی برای موارد زیر باشد:

  • تمرکز و توسعه ایده ها
  • اولویت های کسب و کار خود را مشخص کنید
  • از طریق گزینه ها فکر کنید، فرصت ها را شناسایی کنید و از آنها نهایت استفاده را ببرید

نیازهای مالی خود را توضیح دهید

اکثر بانک ها و وام دهندگان به یک بیزینس پلن حرفه ای و دقیق برای وام ها، از جمله وام های راه اندازی نیاز دارند، بنابراین برنامه ریزی مالی ضروری است. یک بیزینس پلن عمیق به شما کمک می کند تا بانک ها، سرمایه گذاران بالقوه و سایر مخاطبین کلیدی را متقاعد کنید تا از شما برای توسعه کسب و کار خود حمایت و بودجه خود را تامین کنند.

جذب استعداد

همانطور که رشد می کنید، ممکن است به دنبال استخدام کارمندان و گسترش منابع انسانی خود باشید. بیزینس پلن همچنین می تواند برای جذب مدیران ارشد جدید، شرکای تجاری و توزیع کنندگان مهم باشد.

  • چشم انداز شرکت شما چیست؟
  • بیانیه ماموریت شما چیست؟
  • چرا کسی می خواهد با شما کار کند؟

بیزینس پلن شما باید شامل چه مواردی باشد؟

یک بیزینس پلن باید شامل هفت بخش کلیدی باشد:

  1. خلاصه اجرایی
  2. شرح کسب و کار
  3. جزئیات استراتژی های بازار
  4. تجزیه و تحلیل رقیب
  5. طرح طراحی و توسعه محصولات و خدمات شما
  6. اطلاعات مربوط به عملیات و برنامه مدیریتی شما
  7. اطلاعات مالی، برنامه ریزی و عوامل

بخش حاوی عوامل مالی شما باید شامل صورت درآمد، پیش‌بینی یا صورت‌حساب جریان نقدی و ترازنامه باشد. این باید با هدف ارائه تصویری دقیق از ارزش فعلی شرکت و توانایی شما در پرداخت قبوض و کسب سود باشد.

درباره این هفت بخش و آنچه باید در نوشتن بیزینس پلـن رعایت شود، بیشتر بیاموزید.

من از قبل یک بیزینس پلن دارم، چرا باید آن را تغییر دهم؟

طرح کسب و کار یکی از گام های بزرگ در راه اندازی کسب و کار است، اما نباید فراموش شود. با بازبینی و به روز رسانی منظم برنامه های خود، به ابزاری برای سنجش موفقیت شما (بیزینس پلن استارتاپ کانادا) یا حمایت از شما در حرکت در مسیری جدید تبدیل می شود.

نوشتن بیزینس پلن

۵ مورد از مزایای بیزینس پلن

در اینجا چهار مزیت بیزینس پلـن آورده شده است:

·         داشتن تصویر بزرگتر از موقعیت کسب و کار

این یکی از مزایای کلیدی یک بیزینس پلـن است. وقتی کسب و کار خود را درست برنامه ریزی می کنید، می توانید تصویر واضح تری از کل کسب و کار به دست آورید. شما به راحتی می توانید نقاط بین استراتژی و تاکتیک ها را به هم متصل کنید و همه چیز آسان تر است.

·         بیزینس پلن موجب تمرکز استراتژیک

به عنوان یک استارتاپ، باید هویتی ایجاد کنید و بر ساختن آن هویت تمرکز کنید. معمولاً توسط بازار هدف شما، و محصولات و خدماتی که برای مطابقت با نیازهای آنها طراحی می کنید، تعریف می شود.

·         بیزینس پلن بیانگر اولویت ها است.

انجام همه کارها به یکباره در یک کسب و کار غیرممکن است. هنگامی که برای کسب و کار خود برنامه ریزی می کنید، می توانید چیزها را از نظر اهمیت سفارش دهید و تلاش، منابع و زمان خود را به شیوه ای کارآمد و استراتژیک تخصیص دهید.

·         با بیزینس پلن ،تغییر را مدیریت کنید

زمانی که کسب و کار خود را به طور مؤثر برنامه ریزی می کنید، می توانید مفروضات خود را بررسی کنید، پیشرفت خود را دنبال کنید و پیشرفت های جدید را از همان ابتدا مشاهده کنید، که به شما امکان می دهد مطابق با آن تنظیم کنید.

·         شما را وادار به پاسخگویی می کند

هنگامی که به طور مؤثر برنامه ریزی می کنید، برای خود انتظارات و ابزاری تعیین می کنید که از طریق آن می توانید نتایج ارزیابی نمایید. شما می توانید به طور مداوم بیزینس پلـن خود را بر اساس آنچه که انتظار دارید و در نهایت اتفاق می افتد ارزیابی و تغییر دهید.

1 دیدگاه در “بیزینس پلن چیست؟

  1. علی گفت:

    بیزینس پلن چیست؟ بسیار عالی بود

نظرات