بیوگرافی شهریار پرهیزکار قاری قرآن و همسر و فرزندانش+ زندگی شخصی

0

با بیوگرافی استاد «شهریار پرهیزگار» یکی از حافظان و قاریان برجسته و ممتاز قرآن متولد ۱۳۴۸ اهل تهران ، عکس ها و تصاویر شخصی شهریار پرهیزگار ، زندگینامه شهریار پرهیزگار قاری قرآن و همسرش ، سوابق و آثار قرآنی و شغل و همسر و فرزندان استاد شهریار پرهیزکار و پیج اینستاگرامش را در این بخش به مناسبت پخش مستند زندگینامه ایشان در شبکه قرآن و معارف تلویزیون در مجله حرف تازه آشنا شوید

بیوگرافی شهریار پرهیزکار قاری قرآن و همسر و فرزندانش+ خانواده و شغل فرزندان

بیوگرافی استاد شهریار پرهیزکار

شهریار پرهیزار با نام دیگر علی پرهیزگار  زاده ۲۵ مردادماه سال ۱۳۴۳ در شهر تهران می باشد; او دارای مدرک تحصیلی مهندسی نرم افزار کامپیوتر و حافظ کل قرآن و قاری برجسته و ممتاز ایرانی و بین الملی می باشد که آثار ترتیل و قرائت قرآن با صوتی بسیار زیبا و آسمانی در کارنامه وی ثبت شده است. شهریار پرهیزکار اهل تهران است، اما هم‌اکنون در قم ساکن است.

شروع فعالیت قرآنی از حفظ تا قرائت و ترتیل

استاد پرهیزگار از ۹ سالگی فعالیت خود را با آموختن قرآن شروع کرد و در سال ۱۳۵۴ با شنیدن چند تلاوت زیبا از مسابقات جهانی در مالزی که از طریق تلویزیون پخش می‌شد تصمیم گرفت تا حافظ کل قرآن شود و تلاوت قرآن را با صوت بیاموزد.

او روخوانی و روانخوانی و مباحث اجمالی در زمینه تجوید مقدماتی را در محضر استاد ادیب و تجوید و صوت و لحن قرآن کریم را همزمان در جلسات محمد تقی مروت آغاز کرد و سپس با راهنمایی استاد، در جلسات درس استاد مولایی حضور یافت و بدین ترتیب حفظ قرآن را آغاز کرد.

بیوگرافی شهریار پرهیزگار قاری قرآن و همسر و فرزندانش+ خانواده و شغل فرزندان

پرهیزکار از سال ۱۳۶۲ش در مسابقات سراسری قرآن کریم شرکت و در رشته‌های حفظ و قرائت قرآن، به ترتیب رتبه اول و سوم را کسب کرد. او همچنین در مسابقات بین‌المللی حفظ و قرائت شرکت کرد و در کشورهای مختلفی از جمله عربستان سعودی، تانزانیا، اتریش، مالزی و لبنان، برای اجرای برنامه‌های قرآنی حضور یافت.

همچنین در سال ۱۳۶۶ در رشتهٔ حفظ کل قرآن در مسابقات بین‌المللی ایران شرکت کرد و رتبه نخست را در این مسابقات از آن خود ساخت. او در سال ۷۱ نیز به رتبه نخست مسابقات کشور عربستان در رشته حفظ کل دست یافت.

اولین تلاوت در مسابقات قرآنی

استاد پرهیزگار اولین بار به صورت رسمی در مسابقات قرآنی که در سال ۱۳۵۶ در مسجد لاله‌زار برگزار شد آیاتی از سوره مبارکه یوسف را به زیبایی تلاوت کرد.

وی جزو نخستین کسانی است که به دریافت افتخاری مدرک تخصصی درجه یک حفظ از سازمان دارالقران الکریم نائل آمده‌است که این مدرک، معادل با مدرک دکتری می‌باشد.

استاد شهریار پرهیزکار و همسرش

ورود به سپاه پاسداران

شهریار پرهیزکار در سال ۱۳۶۰ دیپلم گرفت و وارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد و تا سال ۱۳۶۶ در سپاه ماند. پس از آن در رشته مهندسی کامپیوتر مشغول به تحصیل شد اما به دلیل سفرهای خارجی قرآنی، بارها از امتحانات عقب افتاد.

ازدواج و همسر استاد شهریار پرهیزکار کیست

استاد پرهیزگار در سال ۱۳۶۹ ازدواج کرد که ثمره این ازدواج دو فرزند دختر به نام‌های مهدیه و فاطمه است.

اذان استاد شهریار پرهیزگار

اذانی با صدای شهریار پرهیزگار در آرشیو صدا و سیما موجود است که بر خلاف نوع اذانهای دیگر، استودیویی نیست؛ بلکه در اصل، پیش از اقامهٔ یکی از نمازهای جمعه در دانشگاه تهران در سالهای اول دههٔ ۶۰ گفته شده‌است.

شهرت او بیشتر در زمینه قرائت قرآن کریم است. ضبط یک دوره ترتیل قرآن کریم در سال ۱۳۶۴ش، تالیف کتاب «چگونه قرآن را حفظ کنیم؟» و راه‌اندازی موسسه فرهنگی قرآن و عترت نورالثقلین به همراه محمد حاج‌ابوالقاسم و محمدرضا شهیدی‌پور، بخشی از اقدامات قرآنی اوست.

اذان استاد شهریار پرهیزگار

زندگی شخصی و خانواده

او آغاز علاقمندی خود به قرآن کریم را شنیدن صوت حزین مادرش در خواندن قرآن و دعا بیان کرده است. شهریار پس از آن از سال ۱۳۵۲ش، هفته‌ای چهار تا پنج شب در جلسات قرآنی حاضر می‌شد و پدرش او را همراهی می‌کرد.

نحوه حفظ قرآن توسط استاد شهریار پرهیزکار

پرهیزکار در پاسخ سوالی درباره شیوه و روش خود در حفظ قرآن گفت: در حقیقت ما روش خاصی در حفظ نداشتیم، بلکه بیشتر بر اساس تجربه‌های شخصی کار می‌کردیم و گاهی روشی را پیش می‌گرفتیم، بعد می‌دیدیم مناسب نیست، روش دیگری را دنبال می‌کردیم، کتاب و نوار آموزش و خلاصه هیچ چیزی در این زمینه نبود و فقط هفته‌ای یک بار محفوظات خود را نزد استاد تحویل می‌دادیم، اما همین که دو سه نفر بودیم و جلسه‌ای داشتیم خودش مؤثر بود و آدم یک الزامی پیدا می‌کرد که ادامه دهد و مخصوصا تشویقاتی که ایشان [استاد مروت] می‌کردند و ما چون سن‌مان کم بود، تشویق را خیلی دوست داشتیم.

فرزندان استاد شهریار پرهیزکار

علت نقل مکان از تهران به قم

استاد پرهیزکار اهل تهران است، اما هم‌اکنون در قم ساکن است. او در این باره می‌گوید:

«به دلیل محیط نامناسب تهران، مجبور به ترک آن شده‌ام و محیط قم را بیشتر می‌پسندم و البته محیط قم هم به طور کامل مناسب نیست، ولی نسبت به تهران برای زندگی مناسب‌تر است و خانواده‌ام اینجا راحت‌تر هستند و وقتی هم به زیارت می‌رویم، احساس معنوی خوبی داریم که بسیار تاثیرگذار است.»

مستند زندگینامه استاد شهریار پرهیزکار

مستند زندگینامه استاد شهریار پرهیزکار پنجشنبه و جمعه ۱۴ و ۱۵ مردادماه از ساعت ۲۳:۱۰ و تکرار شنبه و یکشنبه ساعت ۱۴:۱۵ از شبکه قرآن و معارف سیما پخش خواهد شد.

این مستند در دو قسمت به تهیه‌کنندگی محمد سلیمی و کارگردانی فرهاد خان استادی به همت گروه تلاوت و نغمات دینی شبکه قرآن و معارف سیما تهیه شده است.

عکس های جوانی استاد شهریار پرهیزگار

ماجرای بیماری

دوستان، امروز توجه نکردن به قرآن در جامعه ما، توسط افراد و اشخاص از روی غرض نیست، از روی مرض است. یک نوع بیماری است. بیماری که بسیاری از افراد جامعه‌ی ما از آن رنج می‌برند و آن بیماری عدم نیاز به قرآن است. چرا مرض می‌گوییم؟ چون روح و فطرت پاک آدمی‌ نیاز به قرآن دارد.

رتبه‌ها و افتخارات داخلی و بین لمللی

رتبه سوم مسابقات قرآن کریم اوقاف و امور خیریه استان تهران در رشته قرائت – ۱۳۶۲
رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در رشته حفظ ۲۰ جزء – ۱۳۶۲
رتبه اول مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه در حفظ ۱۵ جزء – ۱۳۶۲
رتبه دوم مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه در حفظ کل – ۱۳۶۳
رتبه اول مسابقات سراسری قرآن کریم نیروهای مسلح در رشته قرائت – ۱۳۶۴
رتبه اول مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه در رشته حفظ کل – ۱۳۶۵

رتبه دوم مسابقات بین‌المللی قرآن کریم لیبی در رشته حفظ ۲۰ جزء – ۱۳۶۰
رتبه دوم مسابقات بین‌المللی عربستان سعودی در رشته حفظ ۲۰ جزء – ۱۳۶۴
رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرآن کریم عربستان سعودی در رشته حفظ کل – ۱۳۷۱

آثار

شهریار پرهیزکار یک دوره ترتیل کامل قرآن کریم را در سال ۱۳۶۴ش منتشر کرده است. او همچنین کتابی با عنوان «چگونه قرآن را حفظ کنیم؟» تالیف کرده که به زبان‌های عربی و اردو ترجمه شده است. نسخه فارسی این کتاب تا تابستان ۱۳۹۰ش، هفت بار چاپ شده و ۳۴ هزار نسخه از آن به بازار کتاب ایران راه یافته است.

نظرات