طرز تهیه کیک اسفنجی ساده و آسان با پف زیاد

0

امروز در این پست قصد داریم کیک اسفنجی را به شما آموزش دهیم تا با آن بتوانید خامه کشی یا فوندانت بزنید. کیک اسفنجی یا کیک شیفون یک کیک قرن بیستم می باشد که نام آن از یک پارچه حریر در فرانسه که در ایران نیز به همین نام است گرفته شده است. اما دستور اولین کیک اسفنجی توسط فردی در آمریکا در سال ۱۹۲۳ کشف شد به نام Harry Baker وی دسترو کیک آنجل فود را کمی تغییر داد تا به کیک اسفنجی دست پیدا کرد هاری قصد نداشت دستور این کیک را راحت در اختیار کسی قرار دهد و قصد داشت آن را انحصاری کند زیرا برای تهیه این کیک ۴۲ روز در آشپزخانه بود و تلاش می کرد سپس بعد از ۲۰ سال دستور کیک اسفنجی را به شرکتی جنرال که برند کراکر را می زد به مبلغ بالایی فروخت. کیک اسفنجی یک کیک حساس و با نکات ریز است که با رعایت کردن آن می توانید یک کیک اسفنجی بسیار لطیف را داشته باشید. امروز طرز تهیه کیک اسفنجی را از سایت حرفه ای parsiday برای شما آورده ایم این کیک را تهیه کنید و به راحتی خامه کشی کنید و برای مراسمات خود استفاده کنید.

 

کیک اسفنجی

مواد لازم برای تهیه کیک اسفنجی

تخم مرغ ۶ عدد

آرد ۲ پیمانه

پودر قند ۱ پیمانه

آب جوش ½ پیمانه

نمک ¼ ق چای خوری

بیکینگ پودر ۱ ق غذا خوری

وانیل ¼ ق چای خوری

 

طرز تهیه کیک اسفنجی با پف زیاد

مرحله اول : آماده سازی

ابتدا تمام مواد را از قبل از یخچال خارج کنید و اجازه دهید تا هم دمای محیط شود سپس فر را با دمای ۱۸۰ درجه روشن کنید و بگذارید به مدت ۱۵ دقیقه گرم شود. آرد را با بیکینگ پودر و نمک مخلوط کنید و سه بار الک کنید تا سبک شود.

مرحله دوم : هم زدن سفیده تخمر مرغ

زرده و سفیده تخم مرغ را جدا کنید و سفیده را داخل کاسه ریخته دقت کنید اصلا نباید ذره ای از زرده داخل سفیده باشد وگرنه فرم نمی گیرد سفیده را با دور تند همزن بزنید تا کف کند و کمی حجم بگیرد سپس نصف پودر قند گفته شده در دستور را به تدریج به سفیده اضافه کنید و هم بزنید تا جایی که مانند خامه فرم بگیرد و زمانی که ظرف را برعکس می کنید از ظرف نریزد. سفیده را داخل یخچال گذاشته تا باقی مراحل خنک بماند.

مرحله سوم : هم زدن زرده

زرده های تخم مرغ را به همراه وانیل و مابقی پودر قند با همزن بزنید تا کمی از لختگی دربیاد سپس آب جوش را یکباره اضافه کنید و سریع و تند هم بزنید سرعت در این مرحله بسیار مهم است نباید دست از همزدن بکشید وگرنه زرده پخته می شود انقدر بزنید تا از حالت روان بودن خارج شود و کمی کشدار شود.

مرحله چهارم : افزودن آرد

سفیده را از یخچال خارج کنید و با کمک لیسک به زرده اضافه کنید و به صورت دورانی آرام هم بزنید سپس مخلوط آرد را روی ان طی ۳ مرحله اضافه کنید و به کمک لیسک دورانی هم بزنید حتما در یک جهت فولد کنید نباید پف مواد را بگیرید.

مرحله پنجم : پخت کیک اسفنجی

قالب به قطر ۲۵ سانت را کاغذ روغنی انداخته و کمی چرب کنید سپس مایه کیک را داخل قالب ریخته و در فر از قبل گرم شده بمدت ۵۵ دقیقه قرار دهید تا کیک پخته شود حتما در ۱۰ دقیقه پایانی پخت با خلال دندان چک کنید اگر نیاز بود کمی زمان دهید اگر خلال دندان تمیز خارج شد کیک را خارج کنید می توانید برای اینکه سطح کیک شما طلایی شود چند دقیقه گریل را روشن کنید. کیک اسفنجی ما خاضر است می توانید آن را تزئین کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه کـیک اسفنجی

– اگر دوست داشتید کیک اسفنجی کاکائویی داشته باشید ۲ ق غذا خوری پودر کاکائو به زرده اضافه کنید و ۲ ق آرد از دستور کم کنید.

– برای اینکه کیک نرمی داشته باشید یک قابلمه آب داخل فر قرار دهید تا با ایجاد رطوبت کیک نرمی داشته باشید.

– پره های همزن برای همزدن سفیده باید کاملا تمیز و عاری از هرگونه چربی باشد.

– دیوار های قالب را بیشتر از ۱ سانت چرب نکنید وگرنه کیک پف نخواهد کرد.

نظرات