نکات مهم برای رانندگی در برف و زمستان

0

نکات مهم برای رانندگی در برف و زمستان

وقتی طوفان زمستانی جاده‌ها را در بر می‌گیرد، راننده‌ها باید به نکات مهم رانندگی در برف و زمستان توجه ویژه‌ای داشته باشند.

رانندگی در برف و یخ دارای شرایط و ویژگی های خاص خود است. برای رانندگی در برف و زمستان باید قبل از نزول برف، سرما و گرفتار شدن در یخبندان به خصوص در جاده ها پیش بینی های لازم را اتخاذ کرد تا ضمن جلوگیری از بروز سوانح دلخراش از ماندن در سرما و یخبندان، مصون بود.
راننده خوب پیوسته به عوامل و عناصر موثر در رانندگی مانند وضعیت خودرو و راه، شرایط محیط مثل هوا و نور لازم، تعداد وسایل نقلیه در حرکت و وضعیت روحی و جسمانی خود توجه می کند و مهم تر آنکه پیشگیری های منطقی و مناسبی را برای جلوگیری از بروز تصادف انجام می دهد و با سرعت مطمئن رانندگی می کند.

ابتدایی‌ترین وسایلی که در سفرهای آفرودی در فصل زمستان باید به همراه داشت، لباس گرم به میزان کافی و آب و غذاست در حدی که در شرایط بحرانی جواب‌گوی افراد موجود باشد.

رانندگی در برف و زمستان

نکات مهم و جامع برای رانندگی در برف و زمستان

۱- تجهیز خودرو

پیش از اینکه به جاده بزنید، خودروی خود را بررسی کنید. مطمئن شوید که ضدیخ کافی دارد، شیشه‌ی جلو تمیز است، مایع تمیزکننده‌ی شیشه زیاد است، چراغ‌های جلو تمیز هستند و درست کار می‌کنند، لاستیک‌ها آج دارند و پرباد هستند. در ضمن باطری ماشین را حتما تست کنید تا با ماشینی که روشن نمی‌شود، در سرما گرفتار نشوید.

علاوه بر تجهیزات مکانیکیِ خودرو، باید برای مواقع اضطراری چند چیز اضافی هم در صندوق عقب داشته باشید، چیزهایی مثل چراغ قوه و باطری‌های اضافی و جعبه‌ی کمک‌های اولیه و لباس گرم و پتو. همیشه باید عینک آفتابی هم در خودرو داشته باشید، دیدن آدم‌هایی که در زمستان بدون عینک آفتابی رانندگی می‌کنند، من را متعجب می‌کند. انعکاس نور خورشید روی برف و یخ در زمستان، شدیدتر از تابستان است.

رانندگی در برف و زمستان

۲-  رانندگی با احتیاط و آرام

شاید این نیازی به فکر کردن نداشته باشد، اما حتی اگر با اس‌یو‌وی یا چهارچرخ محرک هم رانندگی می‌کنید، سرعت ۱۲۸ کیلومتربرساعت در طوفان برف، منطقی به نظر نمی‌رسد. شاید خودروی چهارچرخ محرک در لجن‌زار کمک‌تان کند، اما وقتی سعی می‌کنید روی سطح جاده‌ی لغزنده فرمان را در کنترل بگیرید یا درست توقف کنید، استفاده‌ای ندارد.

خودداری از شتاب ناگهانی و ترمز و چرخش هم اهمیت دارد. اگر این کارها را انجام دهید، ممکن است خودروی‌تان کنترل را از دست بدهد و شما را به وضعیت غیرقابل کنترلی بکشاند و منجر به برخورد شود.

رانندگی با سرعت بیش از حد مجاز عامل اصلیِ تصادفات در شرایط زمستانی است. فقط صبر داشته باشید و این حقیقت را بپذیرید که در چنین شرایطی رسیدن به مقصد بیشتر طول می‌کشد.

رانندگی در برف و زمستان

۳- رعایت فاصله از خودروی جلویی

باید به خاطر داشته باشید که برای متوقف کردن خودرو در برف یا یخ، نسبت به شرایط عادی، به فاصله‌ی بسیار بیشتری نیاز دارد. شاید فکر کنید راننده‌ی جلویی که ۵۶ کیلومتربرساعت سرعت دارد، بیش از حد آهسته می‌رود و باید سپرتان را به سپرش بچسبانید و به او بفهمانید که کمی سرعتش را زیاد کند، اما این کار بسیار خطرناک است. صبور باشید و همان عقب بمانید تا موقع عبور ایمن از کنار خودروی جلویی فرا برسد.

نزدیک شدن بیش از حد به خودروی جلویی منجر به تصادف خواهد شد، به‌ویژه اگر در ترافیک رانندگی می‌کنید. اگر خودروی جلویی ناگهان ترمز کند و بیش از حد به آن نزدیک باشید، ممکن است شما هم ناگهان پای‌تان را روی ترمز بگذارید و به سمت آن خودرو سُر بخورید. شاید تصادفی که پیش می‌آید چندان مهم نباشد، اما رفع‌ورجوع آن، در جاده‌ای برفی و پرترافیک قطعا دردسر زیادی دارد، به‌ویژه اگر خودروهای دیگر هم مدام در حال سرخوردن باشند. بسیاری از تصادفات جدی منجر به جراحت از تاثیرات ثانویه‌ی برخورد بی‌اهمیت دو خودرو ناشی می‌شوند.

رانندگی در برف و زمستان

۴- استفاده نکردن از کروزکنترل

برای بعضی‌ها، رانندگی با کروزکنترل تقریبا به عادت تبدیل شده است. مسلما این کار باعث می‌شود پای‌تان خسته نشود و از بالا رفتن بی‌اراده‌ی سرعت هم جلوگیری می‌کند و در سفرهای طولانی‌مدت هم کارایی زیادی دارد، اما رانندگی در برف و زمستان می‌تواند خطرآفرین باشد. بنابراین اگر کروزکنترل به جزئی از عادات رانندگی شما تبدیل شده، سعی کنید در جو زمستانی از آن استفاده نکنید.

استفاده از کروزکنترل در برف و یخ و یا حتی باران بسیار خطرناک است زیرا اگر خودروی‌تان سر بخورد یا پیچ بخورد، شتابش زیاد می‌شود و از آنجا که تلاش می‌کند سرعت ثابت را حفظ کند، به سرعت چرخ‌هایش حول یک محور می‌چرخند. اگر این اتفاق بیفتد، به احتمال زیاد کنترل خودرو را از دست می‌دهید.

۵- کنار کشیدن یا در منزل ماندن

اگر پیش از ترک منزل حس کردید آب و هوا برای رانندگی بیش از حد بد است، بی‌خیال شوید و بیرون نروید. اگر هم بیرون و در جاده هستید، محل امنی پیدا کنید، خودرو را کنار بکشید و صبر کنید تا آب و هوا خوب شود یا آن‌قدر بهتر شود که بتوانید رانندگی را از سر بگیرید.

تصمیمِ منطقی برای ماندن در منزل وقتی شرایط بد است، خجالت ندارد. شاید دیر به مقصد مورد نظر برسید، اما دیر رسیدن بهتر از اتفاقات غیر قابل جبران است. حتما کسی که در مقصد منتظرتان است، این را درک می‌کند.

رانندگی در برف و زمستان

۶- برداشتن هر دو پا از روی پدال گاز و ترمز در صورت لیز خوردن 

هنگامی که شروع به لیز خوردن می کنید و یا حتی محور عقب خودرو شروع به لیز خوردن می کند. هر دو پای خود را از روی پدال گاز و ترمز بردارید. فرمان را به سمت جهت لیز خوردن بچرخانید تا زمانی که خودرو به مسیر مورد نظر شما باز گردد. سیستم کنترل پایداری در چنین شرایطی می تواند به شما کمک کند اما توانایی غلبه بر قوانین فیزیک را ندارد.

به طور کلی می توان گفت که سیستم های چهارچرخ متحرک همچون ۴WD یا AWD تنها ترکشن یا اصطکاک بیشتری در حین شتاب گیری را برای شما فراهم می کند و کمکی بزرگی در زمینه ترمزگیری یا پیچیدن بهتر به شما نخواهد کرد، از این رو بهتر است در شرایط آب و هوایی سخت حساب ویژه ای بر روی خودرو دو دیفرانسیل خود باز نکنید و درست مانند یک خودرو تک دیفرانسیل محتاطانه رفتار کنید.

۷-ترمز در برف

ترمز کردن در یخ و برف کاملا باید به صورت سبک انجام گیرد و راننده باید آنچنان ترمز کند که چرخ ها قفل نشوند چون قفل شدن چرخ ها نه تنها مسیر توقف را طولانی بلکه فرمان را نیز از کنترل خارج می کند.
راننده خوب و محتاط معمولا سه الی چهار برابر مسیری را که در مواقع عادی لازم است برای توقف در برف و یخ پیش بینی می کند. همچنین باید مقداری از توجه خود را به راننده های مقابل و پشت سر معطوف کند زیرا امکان دارد که رانندگان دیگر، رعایت شرایط خاص را نکرده و وی را به مخاطره افکنند. اگر در اثر بی مبالاتی و اصطکاک کم جاده، در شرایط اقلیمی خاص کنترل خودرو از دست شما خارج شد، سعی کنید خونسردی خود را کاملا حفظ کرده و بلافاصله پدال گاز را رها کنید و فرمان را در جهت مسیر سرخوردن نگه داشته که کمک بیشتری به چرخ های جلو بدهید تا به زمین بچسبد و به هیچ وجه ترمز نکنید زیرا اتومبیل بیش از حد از کنترل خارج می شود.

رانندگی در برف و زمستان

نکات مهم و تاثیر گذار دیگر رانندگی در برف و زمستان

۱- میزان مصرف سوخت در دمای -۶ درجه سانتی گراد می تواند تا ۱۲ درصد بیشتر از دمای ۲۵ درجه باشد.

۲- میزان اصطکاک بین موتور و جعبه دنده در هوای سرد افزایش می یابد، زیرا مجموعه روغن کاری موتور و جعبه دنده و دیگر مایعات هم به مقدار بسیار زیادی دور از شرایط دمای کاری خود هستند.

۳- موتور برای رسیدن به بهترین شرایط دمایی زمان بسیار بیشتری را لازم خواهد داشت. این مسئله به خصوص خود را در سفرهای کوتاه شهری نشان خواهد داد زیرا خودرو در طی گذر از مسیر به شرایط دمایی مطلوب خود نرسیده است.

۴- گرمکن صندلی ها، المنت گرم کن شیشه عقب و آینه ها، فن بخاری و همه این ها نیروی بیشتری را از باتری خودرو طلب می کنند، پس باتری ها در این مورد هم بیشتر تحت فشار قرار خواهند گرفت.

۵- هوای سرد متراکم تر است. پس این باعث افزایش نیروی درگ در حین حرکت در سرعت های بزرگراهی می شود و خود عاملی برای افزایش مصرف سوخت است.

۶- فشار لاستیک ها در هوای سرد کاهش پیدا می کند و این مقاومت غلتشی را افزایش می دهد.

۷- باتری ها عملکرد ضعیف تری در آب هوای سرد دارند، پس دینام برای شارژ باتری ها در شرایط کاری سخت تری قرار می گیرد.

۸- قبل از شروع به راننگی شیشه های خودرو، برف پاک کن ها و بخاری را بازدید کنید.

۹- اگر خودروتان دارای مه شکن نیست ان را به مه شکن مجهز نمایید.

۱۰- در صورت گیر کردن خودرو در برف، با دست برف را از زیر لاستیک بردارید و از نمک در صورت یخ زدگی آسفالت استفاده نمایید.

در کل مهمترین نکته ای که در رانندگی در برف و زمستان باید رعایت کنید داشتن صبر و تحمل است و در صورت عجله در رانندگی ممکن است صدمات مالی و جانی جبران ناپذیری وارد شود. کاملا مشخص است که در این فصل به دلیل یخبندان باید آهسته و با حوصله رانندگی نمود. در کل نکات ایمنی زیر را رعایت کنید.

نظرات