روش های انتخاب دندان پزشک و جراح ایمپلنت

0

شاید شما هم جزو افرادی هستید که دندان خود را از دست داده و نیاز به جایگزینی برای دندان خود دارد. مسلما اولین و بهترین راهکاری که به ذهنتان می رسد این است که ایمپلنت دندان انجام دهید و زیبایی مجدد را به دندان های خود بر گردانید. آیا می دانید بهترین جراح ایمپلنت تهران کیست و به چه دندانپزشکی میتوان اعتماد کرد تا بهترین کار را برای شما به ارمغان بیاورد؟

انتخاب دندان پزشک

جراح ایمپلنت کیست؟

جراح ایمپلنت کسی است که دارای درجه Master of Science در زمینه ایمپلنتولوژی از یک دانشگاه معتبر  باشد که پس از طی سه سال و نوشتن پایان نامه تخصصی به او اعطا می گردد.این تخصص هنوز در دانشگاه های ایران تعریف نشده است و بیشترین درجه ای که در این زمینه در دانشگاه های ایران داده می شود Fellowship است.

Master of Science in implantology  در حال حاضر در دانشگاه گوته فرانکفورت آلمان و دو دانشگاه در انگلستان برگزار می شود که این دانشگاه ها دارای Accrediation یا اجازه اعطای این گواهی هستند.

مدارجی که بعضا به میزان گسترده اعلام می شوند اکثرا از طرف عضویت در ICOI یا گواهینامه اعطایی از طرف شرکت های سازنده ایمپلنت جهت حضور در دوره های چند روزه می باشد.

چرا باید بهترین جراح ایمپلنت تهران را انتخاب کنیم؟

علت اهمیت این موضوع را می توانیم در دو نکته مهم خلاصه کنیم:

اگر ایمپلنت دندان برای جایگزین دندان های از بین رفته فک پایین توسط پزشک غیر متخصص انجام شود ممکن است به دلیل تجربه و دانش نا کافی در زمان سوراخ کردن استخوان فک  به رگ های عصبی که از فک رد می شوند و در نتیجه به عصب آسیب برسانند که در این صورت بیمار دچار بی حسی می شود.

و در این صورت  قسمت زیرین لب و یا قسمت زیرین لپ و یایک طرف زبان تحت تاثیر قرار می گیرد.و در صورت بروز چنین مشکلی در خوشبینانه ترین حالت  اگر برای درمان بیمار مجددا به همان پزشک غیر متخصص مراجعه نکند ممکن است بین سه تا ۶ ماه تحت درمان مشکل برطرف شود و در صورتی که مجددا به همان پزشک مراجعه کند ممکن است علاوه بر درمان نشدن این مشکل مشکلات دیگری نیز به وجود آید.و در برخی مواقع ممکن است این مشکلات دائمی شوند.

نکته دوم اینکه اگر ایمپلنت دندان برای جایگزین دندان های از بین رفته فک بالا توسط غیر متخصص انجام شود و پزشک مهارت کافی برای انجام آن نداشته باشد ممکن است هنگام سوراخ کردن استخوان  سوراخ وارد حفره های بیینییا سینوس شود و اگر در هنگام سوراخ کردن این اتفاق بیافتد موجب عفونت بسیار شدید و خطرناکی می شود.

متخصص جراح ایمپلنت برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی  قبل از انجام عمل ایمپلنت دندان از بیمار می خواهند عکس های رادیولوژی خاص دیجیتالی تهیه کنند و برای پیدا کردن محل دقیق عصب و سینوس از عکس های تهیه شده استفاده می کنند و از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری می کنند.

 

بهترین جراح ایمپلنت تهران و اهمیت داشتن مدرک تخصص

حتی یک دندانپزشک عمومی هم می تواند ایمپلنت انجام دهد. اما متخصص ایمپلنت دندان کسی است که علاوه بر تحصیلات عمومی دندانپزشکی، چند سال تحصیلات تخصصی در زمینه مهارتهای جراحیدندانپزشکی و به خصوص ایمپلنت دندان دیده است. دوره های تخصصی دندانپزشکی نیاز به رعایت استانداردهای بالا و آموزش و عملکرد در سطح عالی دارند.

پشت سر گذاشتن  دوره تخصصی ایمپلنت دندان با موفقیت، به معنی کسب مهارت و دانش خوبی در زمینه کاشت ایمپلنت دندان است.افرادی که پس از دریافت مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی خود تمایل به ادامه تحصیل و دریافت دکترای تخصصی داشته باشند می توانند با شرکت و قبولی در امتحان ورودی تخصصی (دستیاری) در یکی از رشته های تخصصی ادامه تحصیل دهند و پس از آنکه با موفقیت دوره را به پایان رساندند به عنوان متخصص در آن رشته فارغ التحصیل می گردند.

پس متخصص پروتز دندان و ایمپلنت دندان درتهران دندانپزشکی است که علاوه بر سپری نمودن دوره ۶ ساله دندانپزشکی عمومی دوره ۳-۴ ساله تخصصی را گذرانیده است که در این دوره دانشگاهی کلی بیمارانسخت درمان ایمپلنت دندان و پروتزی را درمان کرده است و در رشته ایمپلنت دندان به تجربه و تبحر کافی دست یافته است.

بهتر است کاشت ایمپلنت دندان و پروتز ایمپلنت دندان توسط متخصص ایمپلنت دندان و پروتز دندانی و دارای بورد تخصصی انجام شود.

بهترین جراح ایمپلنت تهران و سابقه تجربی وی

بر هیچ کسی پوشیده نیست که داشتن تجربه کافی در هر شغلی اهمیت دارد حتما از دندانپزشک خود، در مورد ایمپلنت های موفق و حتی ناموفق بیماران قبلی سوال کنید و مهارت و تجربه او را به چالش بکشید.

خیلی مهم است که بدانید جراح ایمپلنت تان تا به حال چند ایمپلنت انجام داده و حتی در سال چند سفارش کار دارد.

معاینه های لازمی که بهترین جراح ایمپلنت نیاز می بیند

فراموش نکنید که سلامت دندان بدون نیاز به چنین جراحی هایی در اولویت هر شخصی قرار دارد.برخی از دندانپزشکان تنها محل کاشت ایمپلنت دندان را بررسی میکنند و میزان موفقیت احتمالی ایمپلنت دندان را ارزیابی مینمایند اما به وضعیت سلامت عمومی بیمار، سلامت دهان و دندان و وضعیت دندانهای دیگر توجهی نمیکنند. پیش از انتخابدندانپزشک باید مطمئن شوید او تمام معاینات اولیه دندان را انجام داده و موارد زیر را در نظر میگیرد:

  • تهیه رادیوگرافی ها و فتو گرافی های مناسب از بیماران برای درمان ایمپلنت دندان
  • غربالگری سرطان دهان
  • معاینه کلی سلامت لثه و استخوانهای فک
  • ارزیابی کامل بایت از جمله الگوی لق شدن دندانها، ساییدگی آنها و عملکرد کلی بایت
  • عملکرد مفصل گیجگاهی فکی
  • مناسب بودن استخوان از نظر اندازه و شکل و تراکم و مناسب بودن بافت لثه در ناحیه کاشت ایمپلنت دندان

حتما بررسی کنید که جراح ایمپلنت شما، تا چه اندازه با تکنولوژی های جدید و روز آشنایی دارد و تا چه حد از آنها استفاده می کند.این تکنولوژی های جدید شامل موارد زیر است:

  • عکس پرتوی ایکس دیجیتالی – عکس پرتوی ایکس دیجیتالی جراحی ایمپلنت دندان را سریعتر، مطمئنتر و قابل پیش بینی تر میکند. تنها ۴ ثانیه طول میکشد تا تصاویر دیده شوند.
  • سیستمهای simplant و Software Implant Logic CatScan – این تکنولوژیها امکان ایجاد تصاویر سه بعدی از استخوان فک را فراهم نموده اند تا برنامه ریزی درستی برای درمان در نظر گرفته شده و کاشت ایمپلنت دندان موفقیتآمیز باشد.
  • Platelet Rich Plasma – روشی که در آن از پلاکتهای خون خود بیمار برای بهتر شدن و تسریع فرایند التیام درملت ایمپلنتپس از جراحی استفاده میشود.
  • فاکتورهای رشد – از فاکتورهای رشد برای تقویت و افزایش سرعت و کیفیت فرآیند التیام بهره گرفته میشود.

نظرات