نحوه صحیح شست و شو بینی بعد از عمل

0

یکی از راهکارهای درمان ایمن و بسیار ساده برای تحریک سینوس‌ها و احتقال بینی می‌توان به شست و شو بینی بعد از عمل با استفاده از سرم و سرنگ اشاره کرد. شستشوی بینی و یا همان شستشوی سینوس‌ها اغلب با استفاده از سالین انجام می‌شود. در حقیقت سالین همان آب نمک خودمان است!

هنگامی که شما شست و شوی بینی خود را انجام می‌دهید، سالین می‌تواند مخاط و سایر مواد زائد را از بین ببرد و به مرطوب نگه داشتن مخاط کمک کند. شستشو بینی بعد از عمل امری بی خطر بوده و دارای مزیت‌های بیشماری می‌باشد که در ادامه شما را با آنها آشنا خواهیم کرد.

شستن بینی بعد از جراحی

اهمیت شست و شوی بینی پس از عمل بینی

امروزه یکی از رایج ترین عمل‌های زیبایی در بین بانوان و آقایان، عمل بینی می‌باشد. این عمل زیبایی امروزه با اهداف مختلفی اعم از تنفس بهتر، زیبایی، فانکشن و… انجام می‌شود. با توجه به آمارهای به دست آمده بیشترین دلیل برای این عمل زیبایی و تناسب چهره افراد است.

یکی از اصلی‌ترین نکاتی که شما برای عمل جراحی بینی باید به آن توجه داشته باشید، مراقبت‌های بعد از عمل بینی می باشد؛ این امر به خودی خود می‌تواند بر روی نتیجه جراحی و دوره نقاهت تاثیر بگذارد. یکی از این مراقبت‌های بعد از جراحی،  شست و شوی بینی بعد از عمل و تمیز کردن آن می‌باشد که به رفع بوی بد بینی بعد از عمل کمک میکند. این امر دارای مزیت‌های بی شماری است که عبارتند از:

  • از تجمع موکوس و یا عفونت‌های بعد از عمل بینی جلوگیری می‌کند
  • باعث رفع گرفتگی بینی می‌شود و تنفس متقاضی راحت تر و بهتر خواهد بود
  • خون خشک شده در داخل بینی بعد از عمل جراحی با استفاده از شست و شو بینی بعد از عمل از بین خواهد رفت
  • از بروز بوی بد در بینی جلوگیری می‌کند

چه زمان باید شستشو و تمیز کردن بینی بعد از عمل را آغاز کنیم؟

زمان شست و شوی بینی بعد از عمل زمانی آغاز می‌شود که شما مرکز درمانی را ترک‌ کرده باشید و به منزل رفته باشید. البته به این نکته توجه داشته باشید، شست و شوی بینی تا ۳ هفته اول بعد از جراحی مجاز نمی‌باشد، زیرا بعد از جراحی بینی پزشک متخصص بر روی بینی شما اسپلینت قرار می‌دهد و آن را پانسمان می‌کند.

در برخی از موارد دیده شده است که علاوه بر اسپلینت و یا همان گچ بینی، در داخل بینی متقاضی تامپون قرار می‌دهند. در نتیجه هنگامی که تامپون و اسپلینت بر روی بینی شما قرار دارد بهتر است شست و شوی بینی بعد از عمل انجام نشود.

شستشو بینی بعد از جراحی

شستشوی بینی بعد از جراحی چگونه انجام می‌شود؟

تمیز کردن بینی و شست و شوی بینی بعد از عمل جراحی یکی از فرایندهایی است که متقاضی بعد از انواع عمل ها اعمم از جراحی بینی گوشتی و یا استخوانی با آن سروکار دارد. به این نکته توجه داشته باشید شست و شوی بینی بعد از جراحی در هفته‌های بعد از جراحی متفاوت خواهد بود و حتی بعد از برداشتن گچ بینی روش شست و شو تغییر می‌کند.

پزشک جراح شما باید در خصوص نحوه تمیز کردن بینی در دوره های مختلف نقاهت توضیحات لازم را شرح دهد.

شست و شوی بینی بعد از جراحی در طول هفته اول

همان طور که در بالاتر به این موضوع اشاره کردیم بعد از عمل بینی تا چند هفته اول بینی تا زمانی که گچ بینی بر روی بینی قرار گرفته است بهتر است شست و شو بینی بعد از عمل را انجام ندهید؛ اما به این نکته توجه داشته باشید در روز های سوم و یا چهارم ممکن است خونابه و ترشحات از بینی شما خارج شود که باید حتما تمیز شوند.

در صورت نیاز بهتر است از گوش پاک کن و با آب گرم برای تمیز کردن آن استفاده کنید. لازم به ذکر است در این راه بهتر است از قطره‌هایی که پزشک توصیه می‌کند نیز استفاده کنید تا دوران بهبودی کوتاه تری داشته باشید.

در روز ششم بعد از عمل بینی و قبل از برداشتن کامل گچ بینی خود باید استحمام کنید و در این زمینه باید آب دوش بر روی بینی شما کامل جریان پیدا کند.

این امر باعث می‌شود که بینی شما کاملا خیس شود. نتیجه این کار شل شدن گچ بینی می‌باشد؛ تا زمانی که شما به مطب پزشک مراجعه می‌کنید بتوانید راحت تر گچ بینی خود را بردارید.

شست و شوی بینی با سرم و گوش پاک کن در هفته های دوم یا سوم بعد از جراحی

در صورتی که شما قصد دارید شستشو بینی بعد از عمل را داشته باشید بهتر است از سرم سالین ۹% استفاده کنید؛ این سرم نرمال بوده و به آن سرم کلرید نیز گفته می‌شود. لازم به ذکر است شما به راحتی می‌توانید این سرم را از داروخانه های معمولی نیز خریداری کنید.

در هفته‌های دوم و یا سوم بعد جراحی بینی خود از یک گوش پاک کن استفاده کنید. بهتر است گوش‌پاک‌کن آغشته به این سرم تمیز کننده باشد. در این زمینه بهتر است تمام دقت خود را به کار ببرید تا هیچ آسیبی به بینی خود وارد نکنید. در طول این دوره از قطره‌هایی که پزشک‌ برای شما تجویز کرده است نیز استفاده کنید.

نحوه شستن بینی بعد از جراحی

شست و شوی بینی بعد از عمل بینی در هفته چهارم

در هفته‌های چهارم و بعد از آن چارچوب داخلی بینی متقاضی به یک ریکاوری مناسبی رسیده است. در نتیجه شما می‌توانید با استفاده از یک سرنگ که با محلول سالین پر شده است بینی خود را شست و شو دهید.

در فرایند شست و شو بینی باید سرنگ خود را تا ۱۰ سی سی پر کنید، این محلول را باید از داروخانه خریداری کنید. بعد از آن در مقابل سینک بایستید، نوک‌سوزن باید در داخل حفره بینی شما قرار گیرد. محتویات سرنگ را در داخل بینی خود خالی کنید،  در این حین همزمان  به آرامی و ملایمت فین کنید. دقت داشته باشید مایع سرم وارد گلوی شما نشود.

این امر باید در جفت سوراخ های بینی شما انجام شود، در طی شست و شو بینی بعد از عمل بینی بخیه های جذبی به همراه مقداری خون خشک شده از سوراخ‌های بینی شما خارج خواهد شد. در این زمینه نگران هیچ مسئله ای نباشید و کار شست و شوی خود را ادامه دهید.

نکات مهم در خصوص شست و شوی بینی بعد از جراحی بینی

در صورتی که شما قصد دارید بینی خود را به صورت کامل شست و شو دهید و لخته‌های خون را از بینی خود خارج کنید، بهتر است در حین شست و شو به هیچ عنوان فین نکنید.

لازم به ذکر است تا ۳ ماه بعد از عمل بینی به هیچ عنوان فین نکنید، در صورتی که فین کنید رگ‌های خونی موجود در بینی شما پاره خواهد شد و مجاری بینی شما با آسیب‌های جدی رو به رو‌ خواهد شد. این امر به صورت مستقیم بر روی نتیجه نهایی عمل بینی شما تاثیر خواهد گذاشت.

برخی از نکاتی که شما در این زمینه باید به آنها توجه داشته باشید عبارتند از:

  • برای شست و شوی بینی بعد از عمل به هیچ عنوان از انگشت‌های خود استفاده نکنید.
  • در حین این امر دقت داشته باشید که به بینی خود آسیبی وارد نکنید.
  • در صورتی که بعد از شست و شو احساس کردید که عطسه خواهید کرد، باید دهان خود را کاملا باز کنید تا فشاری به بینی شما وارد نشود.
  • بعد از شست و شو بینی بعد از عمل بینی باید از پماد هایی استفاده کنید که جراح بینی برای شما تجویز کرده است.

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و اطلاعات لازم را کسب کرده باشید. شما میتوانید سوالات و تجربیات خود را در وب سایت دکتر حسنانی به آدرس  www.drhosnani.com  مطرح کنید.

نظرات