روش‌های تمیز کردن و برق انداختن ظروف نقره و مسی

0

هرچند ظروف نقره و مسی گرما و جلای خاصی به هر آشپزخانه‌ای می‌بخشند، اما تمیز کردن و برق انداختن آن‌ها با ظروف دیگر تفاوت دارد؛ تفاوت‌هایی که توجه به آن‌ها برای حفظ سلامتی و درخشندگی ظروف نقره و مسی شما ضروری است. مس، فلزی نرم است که به دلیل توانایی بالا در انتقال گرما، محبوبیت بالایی در بین آشپزها دارد. نقره نیز به علت خاصیت آنتی‌ باکتریال خود و توانایی بالا در انتقال حرارت، از کارآمدترین فلزها برای ساخت ظروف به شمار می‌رود. اما نرم بودن و توانایی لکه‌پذیری بالا، باعث می‌شود تا تمیز کردن و برق انداختن این دو فلز بدون آگاهی از روش‌های صحیح این کار، بسیار دشوار باشد. در این مقاله با بهترین روش‌ها برای تمیز کردن ظروف نقره و برق انداختن ظروف مسی آشنا خواهید شد.

ظروف مسی

نحوه تمیز کردن ظروف نقره

ظروف مسی

  1. سس گوجه فرنگی!

ممکن است عجیب به نظر برسد، اما اگر قصد لکه‌زدایی از ظروف نقره‌ای در منزل را دارید، باید بدانید که سس گوجه ‌فرنگی برای از بین بردن لکه‌ی نقره، کارکرد فوق‌العاده‌ای دارد. کافی ‌است چند قطره سس گوجه ‌فرنگی روی دستمال کاغدی بریزید و به آرامی روی ظروف یا جواهرات نقره خود بمالید. اگر لکه‌ی مورد نطر قدیمی است، ابتدا سس را مستقیما روی لکه بریزید و اجازه بدهید تا ۱۵ دقیقه در آن حالت باقی بماند. سپس با استفاده از یک پارچه میکروفایبر سس را روی قسمت‌های لک‌شده بمالید و با آب شستشو دهید. برخی از اشیاء مانند ظروف یا شمعدان‌ها ممکن است دارای شکاف‌ها یا قسمت‌هایی باشند که به سختی قابل دسترس هستند. برای پاکسازی این قسمت‌ها از یک مسواک نرم کمک بگیرید.

  1. شیشه‌ پاک‌کن

شیشه پاک‌کن‌ها نه تنها بر روی سطوح شیشه‌ای عملکرد خوبی دارند، بلکه باعث پاک‌شدن لکه‌ها از روی سطوح نقره‌ای و درخشش آن‌ها نیز می‌شوند. با کمک این ماده و یک مسواک نرم می‌توانید به راحتی بخش‌های مختلف ظروف و زیورآلات خود را که از جنس نقره هستند لکه‌زدایی کنید. البته به یاد داشته ‌باشید که هرگز نباید از این روش برای پاکسازی عتیقه‌جات نقره مانند کارد و چنگال،‌ شمعدان، جواهرات قدیمی و … استفاده کنید. چرا که اشیای عتیقه آسیب‌پذیری بالایی دارند. به‌طور کلی توصیه می‌شود که اگر اشیای شما عتیقه هستند برای تمیز کردن آن‌ها بر روی یک محصول تخصصی‌ سرمایه‌گذاری کنید.

  1. فویل آلومینیومی + مایع شوینده مخصوص ماشین لباسشویی

ظروف مسی

استفاده از این ترفند برای تمیزکردن ظروف نقره‌ یا حتی جواهرات نقره که کمی لکه‌دار شده‌اند مناسب است. یک کاسه را با فویل الومینیومی بپوشانید و آن را از آب گرم پر کنید. سپس یک قاشق غذاخوری از مایع شوینده مخصوص ماشین لباسشویی را به ان افزوده و خوب هم بزنید. حالا ظروف نقره مورد نظر را درون کاسه گذاشته و اجازه دهید تا به مدت یک دقیقه خیس بخورند. بعد از یک دقیقه نقره‌جات را با انبر آشپزخانه بیرون بیاورید و با آب ولرم بشویید. در آخر آن‌ها را روی چند لایه دستمال کاغذی قرار دهید تا خشک شوند.

  1. سرکه سفید + جوش شیرین

این مواد نیز گرچه برای اشیای عتیقه توصیه نمی‌شوند اما همچنان یک پاک‌کننده عالی برای ظروف نقره هستند و می‌توانند درخشش اشیای نقره‌ای را به آن‌ها بازگردانند. ظروف خود را در ظرفی با اندازه مناسب قرار دهید و روی آن‌ها سرکه سفید بریزید، به طوری که یک لایه سرکه روی آن‌ها قرار بگیرد. سپس جوش شیرین را به آن‌ها بیفزایید و اجازه دهید تا یک ساعت خیس بخورند. نسبت مناسب در این دستورالعمل ۴ قاشق غذاخوری جوش شیرین به ازای یک فنجان سرکه است. پس از یک ساعت آن‌ها را کاملا با آب شستشو داده و با پارچه نخی تمیز خشک کنید.

  1. جوش شیرین +‌ آب

اگر لکه‌هایی که روی ظروف نقره شما وجود دارند بسیار سرسخت هستند، باید یک خمیر غلیظ از جوش شیرین و آب ولرم تهیه کنید و به وسیله یک پارچه نخی نرم و مرطوب آن را روی قسمت‌های لکه‌دار قرار دهید و پس از گذشت ۳ دقیقه همان قسمت‌ها را با پارچه بمالید. این کار را به آرامی انجام دهید تا بر روی سطح نقره خراش ایجاد نشود. برای قسمت‌هایی که لکه‌بری در آن‌ها سخت‌تر است از مسواک نرم و تمیز استفاده کنید. سپس آن‌ها را با آب سرد بشویید و با پارجه نرم خشک کنید. برای براق‌تر شدن سطح نقره کار خشک‌کردن را با استفاده از حرکات دورانی پارچه روی سطح موردنظر انجام دهید.

نکته: اگر جواهرات یا ظروف نقره را در جعبه نگهداری می‌کنید، یک تکه گچ داخل آن قرار دهید تا اشیاء نقره شما به مدت‌طولانی‌تری براق باقی بمانند. گچ بسیار جاذب است و وسایل شما را از رطوبت حفظ می‌کند. همچنین برای تنظیم رطوبت داخل جعبه می‌توانید از بسته‌های کوچک ژل سیلیکا نیز استفاده کنید.

 

نحوه برق انداختن ظروف مسی

برای بازگرداندن درخشندگی و برق انداختن ظروف مسی خود، تنها چیزی که لازم دارید چند دقیقه وقت و یک ماده مناسب است. در ادامه با ۳ روش برای برق انداختن ظروف مسی آشنا خواهید شد:

ظروف مسی

مواد لازم

چند قطعه لیمو تازه (می‌توانید لیموها را چلانده و از قطعات باقی‌مانده لیمو استفاده کنید)
نمک

یا

مقداری تمبر هندی که در آب خیسانده شده است
۱ فنجان سرکه
۱ قاشق غذاخوری نمک
یک پارچه تمیز

 

دستورالعمل

روش ۱ : لیمو و نمک

  1. لیمو را در قطعات کوچک برش دهید.
  2. برش لیمو را به نمک آغشته کرده و آن را روی ظرف مسی بمالید. تمیز کردن فضای داخلی ظرف بسیار مهم است.
  3. پس از چند ثانیه، تغییر رنگ را مشاهده خواهید کرد.
  4. چند ثانیه صبر کنید و سپس ظرف مسی را با آب بشویید. تنها در صورتی که ظرف چرب باشد می‌توانید از مقدار کمی مایع ظرفشویی نیز استفاده کنید.
  5. بلافاصله سطح ظرف را با یک پارچه تمیز خشک کنید.

 

روش ۲ : خمیر تمبر هندی

  1. خمیر تمبر هندی را روی سطح ظرف مسی بمالید.
  2. بگذارید خمیر برای چند ثانیه روی مس باقی بماند و سپس آن را بشویید.
  3. بلافاصله سطح ظرف را با یک پارچه تمیز خشک کنید.
  1. تنها در صورت چرب بودن ظرف، می‌توانید از مقدار کمی مایع ظرفشویی استفاده کنید.

 

روش ۳ : سرکه و نمک

  1. ۲ قاشق چای‌خوری نمک را در یک فنجان سرکه حل کنید.
  2. محلول نمک و سرکه را بر روی ظرف مالیده و بگذارید چند ثانیه بماند.
  3. ظرف را آبکشی کرده و با استفاده از یک پارچه تمیز آن را خشک کنید.

نظرات