تمیز کردن مبل‌های پارچه‌ای

0

تمیز کردن مبل‌های پارچه‌ای در نگاه اول سخت به نظر می‌رسد. واضحاً نمی‌توانید کل مبل را درون ماشین لباسشویی بچپانید! خوشبختانه روش‌های برای تمیزکردن این نوع از مبل‌ها و همچنین از بین بردن بوی بالشتک‌های آن‌ها وجود دارد که باهم در این مقاله به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

اگر می‌خواهید از یک متخصص کمک بگیرید می‌تونید در قدم اول می‌توانید برآورد قیمت شستشوی مبل را در شهر خودتان داشته باشید. مثلا اگر به دنبال یک مبل شویی در تهران باشید می‌توانید درخواست شستشوی مبل ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر گرفتن همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می‌توانید انتخابی آگاهانه تر را تجربه کنید.

تمیز کردن مبل

چه چیزی به مبل آسیب وارد نمی‌کند؟

اولین قدم این است که مشخص کنید با توجه به نوع پارچۀ مبل، چه روشی برای تمیزکردن آن به کار برود. برخی از مبل‌ها، برچسب‌هایی حاوی این گونه اطلاعات دارند که پایین لبۀ مبل و یا کنار آن یافت می‌شود. اگر بتوانید برچسب را بخوانید، به راحتی روش مناسب را برای تمیز کردن مبل پیدا خواهید کرد.

حرف S: این حرف بدین معناست که جنس پارچه از مواد طبیعی و ارگانیک است. مانند کتان، پشم، ابریشم، مخمل و پنبه و نخ. این نوع از پارچه‌ها هرگز نباید با آب تمیز شوند و باید در تمیز کردن آن‌ها از حلال‌ها استفاده کرد.

حرف W: اگر این حرف را روی برچسب پارچه دیدید بدین معناست که می‌توان پارچه را با آب شست و معمولاً از مواد مصنوعی مانند پلی استر، نایلون، الکن و استات تشکیل شده است.

سایر حروف مانند W/S بدین معناست که می‌توان پارچه را هم با آب و هم با حلال‌ها تمیز کرد. اگر روی برچسب حرف X را دیدید یعنی این پارچه را نمی‌توان با هیچ ماده‌ای تمیز کرد و فقط می‌توان از پودر و نور خورشید برای تمیز کردن آن بهره گرفت.

 

اگر نتوانستید برچسب اطلاعات را پیدا کنید و یا از نوع پارچۀ مبل مطمئن نبودید، می‌توانید قسمت کوچکی از مبل را که در دید نیست، امتحان کنید. برای اینکه از نتیجه کاملاً مطمئن شوید، اجازه دهید تا قسمت تمیز شده خشک شود. برای این کار می‌توانید از سشوار استفاده کنید تا فرآیند سریع‌تر پیش برود.

در لیست زیر تعدادی از روش‌های تمیز کردن مبل نام برده شده است که در برخی از آن‌ها استفاده از آب، اختیاری است.

 

استفاده از آب:

شستن بالشتک‌ها:

۱- ابتدا بررسی کنید که آیا کاور بالشتک قابلیت جدا شدن دارد یا نه. در این صورت کاور را جدا کنید و داخل ماشین لباسشویی بیندازید. سپس با درجۀ کم و آب سرد و مایع تمیز کنندۀ ملایم آن را بشویید.

۲- برای خشک کردن کاورها، می‌توانید آن‌ها در معرض هوا قرار دهید تا خشک شوند و یا اینکه آن‌ها را درون خشک کن بیندازید. دقت کنید که کاورها گرما نبینند زیرا ممکن است کوچک شوند و دیگر اندازۀ بالشتک نشیمن نشوند.

۳- برای تمیز کردن خود بالشتک‌ها، می‌توانید آن‌ها را در وان بیندازید هرچند این روش چندان توصیه نمی‌شود زیرا ابر درون بالشتک‌ها آب را به خود می‌کشد و بسیار دیر خشک می‌شود. می‌توانید به جای شستن بالشتک‌ها، آن‌ها را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید یا رویشان پودر بپاشید تا باکتری‌های سطح مبل کشته شوند و بوی ناخوشایند آن نیز از بین برود. اگر مایعاتی نظیر نوشابه یا ادرار به درون مبل نفوذ کرده بود، چاره‌ای جز شستن آن ندارید.

تمیز کردن مبل

شستن مبل‌هایی در آن‌ها بالشتک‌ها جدا نمی‌شوند:

۱- درون یک ظرف کمی مایع ظرفشویی ملایم و مقداری آب بریزید و آن را هم بزنید تا کف کند.

۲- کمی از کف روی محلول را با دستمال برداشته و به آرامی روی مبل بکشید تا کثیفی‌های موجود جمع شود. دقت کنید که از آب استفاده نکنید و فقط محل را کفی کنید.

۳- سپس یک پارچۀ تمیز را خیس کنید و بعد بچلانید تا آبش گرفته شود و فقط مرطوب بماند. سپس کف را از محل تمیز شده جمع کنید.

۴- این پروسه را هر چقدر که لازم بود تکرار کنید. با یک چنگال مدام محلول را هم بزنید تا کف درست شود.

۵- پنکه روشن کنید یا یک سشوار را روی دمای کم روی قسمت خیس بگیرید تا محل سریع‌تر خشک شود و لکۀ آب روی آن باقی نماند.

 

تمیز کردن با استفاده از نور خورشید:

یکی دیگر از روش‌های تمیز کردن مبل بدون استفاده از آب این است که آن را بیرون ببرید و اجازه دهید تا به مدت یک ساعت در معرض آفتاب بماند. نور خورشید باکتری‌های موجود بر روی بالشتک‌ها را می‌کشد و هوای آزاد بوی بد را از بین می‌برد. بالشتک‌ها را مدام جا به جا کنید تا هوا و نور به همه جای آن برسد. خیلی مبل را در معرض آفتاب نگذارید زیرا  آفتاب باعث رنگ پریدگی و از بین رفتن رنگ برخی از پارچه‌ها می‌شود. البته اگر رنگ پارچه سفید بود، می‌توانید بیش از چند ساعت آن را در معرض آفتاب قرار دهید زیر این امر خاصیت سفیدکنندگی دارد.

 

تمیز کردن با پودر:

یکی دیگر از راه‌های تمیز کردن مبل بدون استفاده از آب، استفاده از آرد ذرت و یا جوش شیرین است که حالت پودری دارند. ابتدا مقدار زیادی از این مواد را روی مبل بپاشید و اجازه دهید تا به مدت یک ساعت روی پارچه بنشینند. بعد آن را جاروبرقی بکشید. این مواد هرگونه گرد و خاک و چربی را به خود جذب می‌کنند. اگر از جوش شیرین برای این کار استفاده می‌کنید، بوی بد مبل را نیز می‌گیرید. هرچند بار که لازم بود این پروسه را تکرار کنید.

تمیز کردن مبل

تمیز کردن با فوم مخصوص:

اگر لکۀ به خصوصی روی مبل وجود دارد، می‌توانید از فوم‌های مخصوص تمیزکنندۀ مبل استفاده کنید. انواع فوم در بازار موجود است اما شما می‌توانید از چیزهایی که در خانه دارید مانند خمیر ریش نیز استفاده کنید. فقط دقت کنید که قبل از استفاده از هر محصولی، آن را روی قسمت کوچکی از مبل امتحان کنید و مطمئن شوید که پارچه آسیب نمی‌بیند.

 

نحوۀ استفاده از فوم:

۱- مقداری خمیر ریش را روی پارچه بریزید و آن را به آرامی روی قسمت لکه دار بمالید.

۲- مقادیر اضافی فوم را از روی مبل پاک کنید. نیازی نیست که آن قسمت را آب بکشید.

۳- اگر از فوم‌های مخصوص این کار استفاده می‌کنید، دستورالعمل روی قوطی را با دقت بخوانید و دنبال کنید.

۴- معمولاً از این تکنیک برای لکه بری استفاده می‌شود اما شما می‌توانید آن را روی کل مبل نیز امتحان کنید.

۵- اگر کل مبل را با فوم تمیز کردید، می‌توانید با یک پارچۀ نمدار سطح مبل را نیز تمیز کنید. دقت کنید که پارچه خیس نباشد و فقط کمی نمدار باشد.

۶- تا جاییکه می‌توانید سطح مبل را از فوم تمیز کنید. درست است که آب کشیدن سطح مبل خیلی توصیه نمی‌شود اما باقی ماندن فوم بر روی آن، باعث می‌شود که گرد و خاک به مبل بچسبد و ظاهر مبل کثیف به نظر برسد.

 

نکات پایانی:

اگر کسی در منزل مشکل دفع ادرار دارد، کاور مبل را دربیاورید و بالشتک را با یک نایلون بپوشانید و دوباره کاور را سرجای خود برگردانید. این کار باعث می‌شود که نیازی به شستن خود بالشتک نداشته باشید و تنها شستن کاور کفایت کند.

درست است که بالشتک‌ها را می‌توان شست اما بهتر است از شست و شوی مداوم آن خودداری کنید زیرا دیر خشک می‌شوند.

می‌توانید روی سطح را یک اسپری ضدلک بزنید تا مبل دیرتر لک شود.

 

نظرات