انواع کفپوش در طراحی داخلی و خارجی

0

به رویه ها و پوششی که برای کف ساختمان، حیاط،  باغ، مکان های ورزشی و هر مکان دیگری استفاده شود کفپوش گویند و بر حسب مکان و نوع کاربردی که دارند دارای انواع مختلف اند.

کفپوش

انواع کفپوش

کفپوش ها عموما پوشش های دائمی هستند که در صورت آسیب دیدن و یا تغییر دکوراسیون امکان تعویض وجود دارد و تنوع زیادی از  نظرجنس، کیفیت و کاربرد دارند. نمونه ای از این کفپوش ها عبارتند از:

کف پوش چوبی

پارکت و لمینت از نوع کفپوش چوبی هستند که کاربرد زیادی در فضای داخلی خانه و محیط های تفریحی و اداری دارند.

پارکت در واقع نوعی کفپوش است که بر روی کف کار چسبانده می شود و از جنس چوب طبیعی اند و با توجه به طبیعی بودن لوکس و گران قیمت اند. پارکت معمولا نیاز به نگهداری بیشتر در مقابل فرسایش و موریانه ها دارد و معمولا در طراحی های لوکس مورد استفاده قرار می گیرد.

لمینت نوعی کفپوش مصنوعی است که نحوه طراحی آن به گونه ای است که شبیه کفپوش چوبی است اما در ساختمان آن هر تخته از لایه‌های مصنوعی تشکیل شده و در لایه آخر با طرح چوب تزئین می‌شود. امروزه لمینت را ضدخش و ضد آب می سازند و نصب آسان، قیمت مناسب و نگهداری راحت تر آن موجب توجه طراحان شده است.

کفپوش پلاستیکی و الیافی

پی وی سی، موکت و فرش از این نوع کفپوش هستند. کفپوش های پی وی سی یا وینیل از جنس پلاستیک اند که انعطاف پذیر و از چند لایه کاملا فشرده ساخته شده اند و در طرح های مختلف موجود هستند. وینیل متریال طبیعی ندارد و برای نصب نیاز به زیر سازی و استفاده از چسب دارد. مقاومت بالا، خاصیت ارتجاعی و ضد آب بودن از مزایای این کفپوش است. از دیگر کفپوش های الیافی که کاربرد زیادی دارند و می توان بر روی سایر کفپوش ها قرار داد فرش و موکت است که با توجه به طرح و رنگ آن و عایق بودن در برابر گرما و صدا مورد توجه اند.

‪‫کفپوش سنگی

‪‫این نوع کفپوش ها به دلیل مقاومت بالا و زیبایی که دارند به عنوان لوکس ترین کفپوش ها به حساب می آیند. سنگ مرمر، سنگ تراوتن،  سنگ گرانیت، سنگ کورین و سنگ کوارتز از ‪‫جمله این نوع کفپوش ها هستند که به دلیل مقاومت بالا، تنوع در رنگ و اندازه همچنین عدم نیاز به نگهداری کاربردی می باشند.

کفپوش‌های سرامیکی

کاشی و سرامیک  ازجمله کفپوش هایی هستند که تنوع زیادی دارند و معمولا از جنس خاک رس و سفال هستند و در طرح چوب، سنگ و آجر در بازار موجود هستند. با توجه به قیمت بسیار اقتصادی اند. در هنگام خرید به کیفیت، اصطکاک ، ضد ضربه بودن و ضد آب بودن آن دقت شود. این نوع کفپوش ها برای نصب نیاز به سطح صاف، یکدست و زیر سازی مناسب دارند و اگر درست انتخاب و نصب شوند دارای عمر طولانی اند.

‪‫کفپوش چمنی

‪‫امروزه چمن طبیعی و چمن مصنوعی برای فضاهایی که می خواهیم سرسبزی و شادابی طبیعی داشته باشند گزینه های مناسبی هستند که هر کدام با توجه به سلیقه و مکانی که در اختیار داریم بسیار کاربردی اند در واقع اگر زیبایی طبیعی برایمان مهم است و زمان کافی برای رسیدگی و مراقبت داریم چمن طبیعی گزینه مناسب است اما اگر هدفمان زیبایی بصری و لطافت چمن است و در مکان هایی که از نور کافی برخوردار نیستند و یا با مشکل کم آبی مواجه اند چمن مصنوعی گزینه مناسبی است. با توجه به قیمت چمن مصنوعی و هزینه هایی که برای نصب و اجرا دارند برای تزئین و زیباسازی بسیاری از مکان ها مناسب هستند.

عوامل موثر در انتخاب کفپوش

‪عواملی مانند

– سلیقه

– ‪ قیمت

– ‪نوع زیر سازی

– ‪عایق گرمایی و سرمایی

– ‪عایق در برابر آتش سوزی

– ‪ضد آب بودن

– ‪میزان رفت و آمد

– ‪کاربری

‪در انتخاب کفپوش موثرهستند. بنابراین برای انتخاب کفپوش مناسب با توجه به ابعاد مکان، موقعیت جغرافیایی و برآورد هزینه ها اقدام به انتخاب آن کنید.  بعضی مکان ها حتما باید عایق ضد آب انتخاب شود. همچنین در برخی مکان ها مثل محل بازی کودکان به سطح نرم و یکدست احتیاج داریم که مانع از آسیب و صدمه زدن شود.

در مکان هایی که رفت آمد زیاد است بهتر است از کفپوش های سخت و مقاوم استفاده شود و برای مکان هایی که تردد کم است کفپوش های تزئینی مناسب است به عنوان مثال چمن مصنوعی تزئینی گزینه مناسبی است.

در این قسمت به بررسی کفپوش های مناسب برای مکان های مختلف می پردازیم:

 فضای بیرونی ویلاها و حیاط ها

بعد از طراحی حیاط و مشخص کردن فضای گلکاری و کاشت درختان در مکان هایی که رفت و آمد زیاد است سنگ و موزاییک و  بین درختان، گل ها و حاشیه حیاط چمن گزینه ای مناسب است. برای شکیل شدن حیاط ما بین سنگ ها و موزاییک چمن مصنوعی بین موزاییک پیشنهاد می شود که امروزه در دکوراسیون و طراحی کاربرد زیادی دارد و شرکت های مختلفی ازجمله سی سی گراس اقدام به عرضه آن به مشتریان خود کرده است. سنگ و واش بتن هم برای حیاط کاربردی است که با استفاده از چمن بین سنگی ما بین شیار سنگ ها زیبا و شکیل تر می شود.

فضای داخلی ساختمان

یکی از مهمترین المانها برای هر خانه ای کف پوش آن است. انتخاب درست و مناسب آن تاثیر زیادی در زیبایی و شادابی خانه دارد به عنوان مثال آشپزخانه و سرویس های بهداشتی علاوه بر زیبایی ضد آب بودن آن نیز بسیار مهم است. بنابراین

کاشی های سرامیکی و پروسلین، کف پوش ضد آب وینیل و لمینت ضد آب گزینه مناسب برای چنین فضاهایی است. برای قسمت نشیمن و پذیرایی بر اساس سلیقه و کاربری آن چوب، سنگ، سرامیک و لمینت مناسب اند و می توان با فرش و موکت فضاهایی که نیاز به عایق گرمایی دارند را پوشاند. برای اتاق بازی کودکان ،تراس و حیاط نشیمن چمن مصنوعی موکتی پیشنهاد می شود که با توجه به قیمت چمن مصنوعی موکتی گزینه ای ایده ال برای داشتن یک پوشش زیبا و مناسب است.

 مکان های ورزشی و تفریحی

در زمین های ورزشی و سالن های سرپوشیده ورزشی کفپوش های پلیمری گزینه مناسبی اند و بر حسب رشته ورزشی جنس آن انتخاب می شود به عنوان مثال کفپوش زمین های ورزشی کودکان بهتر است از جنس لاستیک با ضخامت بالا باشد. کف پوش پی وی سی معمولا در بیشتر مکان ها متداول بوده ولی امروزه کفپوش پلی یورتان ورزشی و چمن مصنوعی رایج تر شده است. کف پوش پلی یورتان مقاومت بالایی در برابر ضربه دارد و با توجه به جنس آن در مقابل ضربه مانع از آسیب به فرد می شود از ویژگی های دیگر آن تنوع در رنگ و مقاومت در برابر نور آفتاب  و سرما است. قابلیت شستشو و داشتن عمر طولانی از دیگر مزایای آن است.

برای زمین های فوتبال چمن طبیعی متداول است اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی چمن مصنوعی با ظاهری شبیه چمن طبیعی کاربردی تر شده است و با توجه به قابلیت های آن که دوام و عمر طولانی تر همچنین کم تر شدن هزینه های نگهداری و کاهش مصرف آب است از محبوبیت بیشتری برخوردار است. چمن مصنوعی مختص زمین فوتبال نیست برای زمین گلف، تنیس، راگبی و برای ایمن سازی فضای کنار استخرها مناسب می باشد.

نظرات