۵ ماده که برای زندگی در فضا حیاتی است!

0

۵ ماده که برای زندگی در فضا حیاتی است!

تا به حال به زندگی در فضا فکر کرده‌اید؟ به نظرتان سیاره‌ای وجود دارد که مثل زمین حیات داشته و شرایط برای بقای موجودات زنده فراهم باشد؟

دانشمندان با مطالعۀ نحوۀ بقا و رشد انسان، گیاهان، حیوانات و میکروب‌ها مواد اصلی برای رشد و تکامل را شناسایی کرده‌اند.

سال‌هاست که محققان کهکشان را برای یافتن حیات یا شواهدی از آن جستجو می‌کنند؛ آن‌ها به دنبال مجموعه‌ای از مواد هستند که در شرایطی خاص و در مکانی مشخص وجود داشته باشد.

در این مقاله موادی که برای زندگی در فضا و تکامل ضروری هستند معرفی می‌کنیم.

سه شرط مهم!

همین ابتدا لازم است سه شرط اصلی وجود حیات در فضا را معرفی کنیم؛ قبل از هر چیز سه عامل نقش حیاتی دارد: شانس، زمان و مکان.

داشتن تمام مواد لازم برای حیات، خوش‌شانسی بزرگی محسوب می‌شود، حتی همین که در زمین تمام مواد لازم وجود دارد و انبوهی از انسان‌ها از آن استفاده کرده‌اند از اقبال خوب ماست!

با گذشت زمان فجایع بزرگی مثل برخورد سیارک‌ها و فوران آتش‌فشانی، گونه‌های زیادی را منقرض کرده است. با این وجود باز هم فرصت شکوفایی برای دیگر موجودات وجود داشته است.

از طرف دیگر زمان هم عاملی فراموش‌نشدنی است؛ هیچ تغییری ناگهانی اتفاق نمی‌افتد و توسعۀ حیات آن‌قدر پیچیده است که میلیاردها سال زمان برده است.

زندگی در فضا

سیارۀ زمین ۴٫۵ میلیارد سال قدمت دارد، حیوانات و گیاهان همه از سلول ساخته شده‌اند و ابتدا سلول‌ها باید تکامل پیدا کنند که این موضوع به زمان نیاز دارد. فسیل‌های کشف شده به ما این موضوع را ثابت می‌کند.

حواستان به مکان مناسب هم باشد؛ زمین در فاصلۀ مناسبی از خورشید است، نه خیلی گرم است و نه خیلی سرد و آب را به خوبی حفظ می‌کند. ستاره‌شناسان در جستجوی سیاره‌ای هستند که مثل زمین فاصلۀ مناسبی با ستارۀ میزبان خود داشته باشد.

برای زندگی و بقا به منبع انرژی احتیاج داریم، این انرژی یا توسط مواد شیمیایی تولید شده و یا از طریق نور مناسب از ستاره دریافت می‌شود. از طرفی برای حفظ این حیات باید از آن در برابر تابش‌های خاصی از ستارۀ میزبان محافظت شود. برای مثال قرار گرفتن در معرض اشعۀ فرابنفش به DNA آسیب می‌رساند و لایۀ ازون درصد زیادی از این تابش را جذب می‌کند.

اگر برای تحقیقات خود از مقالات انگلیسی معتبر استفاده می‌کنید، روش صحیح آن را می‌دانید؟ قرار نیست متن مقاله را عینا تکرار کنید! این کار اصلا حرفه‌ای نیست و توصیه نمی‌شود. پارافریز متن انگلیسی بهترین کاری است که می‌توانید انجام دهید. با استفاده از پارافریز به خواننده القا خواهید کرد که به خوبی مقاله را درک کرده‌اید و چیزی که فهمیده‌اید را برای او نوشته‎اید. ترنسیس یک پلتفرم ترجمۀ تخصصی آنلاین است که پارافریز متون شما را با بهترین کیفیت انجام خواهد داد.

مادۀ اول: آب

آب یک مادۀ اساسی برای زندگی روی زمین است چون به عنوان یک حلال قوی عمل می‌کند و بیشتر واکنش‌های شیمیایی به آن نیاز دارند.

زندگی در فضا

این مایع می‌تواند مواد را در خود حل کند و واکنش‌های شیمیایی کلیدی در سلول‌های گیاهی، جانوری و میکروبی ایجاد کند. هدایت گرما، کشش سطحی، نقطۀ جوش و ذوب بالا و نفوذ نور در آن حتی باعث شده تا به یک زیستگاه خوب برای زندگی تبدیل شود.

مادۀ دوم: کربن

کربن یکی از عناصری است که بسیاری از مولکول‌های حیاتی برای تشکیل به آن نیاز دارند. در ترکیبات آلی مثل پروتئین، کربوهیدارت و چربی وجود کربن ضروری است.

ساختار مولکولی کربن اجازه ایجاد زنجیره‌ای طویل از مولکول‌ها را می‌دهد و به راحتی با اکسیژن، هیدروژن و اَزُت تشکیل پیوند می‌دهد. این ساختار حتی به ایجاد مولکول‌های سه‌بعدی پیچیده‌ای مثل حلقه‌ای و شاخه‌ای کمک می‌کند. کربن بخش عمده‌ای از دنیای زنده است و در سایر سیارات هم وجود آن لازم است تا حیات شکل بگیرد.

مادۀ سوم: نیتروژن

گفتیم که کربن برای حیات و ایجاد مواد آلی مهم است اما به تنهایی نمی‌تواند این کارها را انجام دهد. پروتئین‌های پیچیده‌ای که برای زندگی نیاز داریم، از ترکیبات کوچکی به نام آمینواسید ساخته شده‌اند که حاوی نیتروژن هستند.

نیتروژن برای ساخت DNA و RNAی موجود در هستۀ سلول‌ها ضروری است، می‌دانید که این دو حامل کد ژنتیکی موجودات زنده هستند. بسیاری از باکتری‌ها از نیتروژن موجود در جو ماده‌ای می‌سازند که سایر موجودات زنده از آن استفاده کنند. گیاهان نمی‌توانند ازت موجود در جو را استفاده کنند و برای حیات به آمونیوم و نیتراتی که باکتری‌ها در خاک و آب ساخته‌اند متکی هستند؛ حیوانات هم از این گیاهان تغذیه می‌کنند. پس وجود نیتروژن برای زندگی ضروری است.

اگر می‌خواهید بیشتر درباره مواد سازندۀ زمین و دیگر سیارات بدانید به دنبال متون معتبر و خارجی باشید. معمولاً در منابع انگلیسی اطلاعات به‌روزتری می‌بینید. از مترجمی کمک بگیرید که به ترجمه تخصصی مهندسی مواد مسلط باشد. ترجمۀ غلط می‌تواند نتیجه کار شما را به فنا دهد! ترنسیس بهترین مترجمان را دور هم جمع کرده است و متون شما را با بهترین کیفیت و پشتیبانی همه‌جانبه ارائه می‌کند.

مادۀ چهارم: فسفر

فسفر یکی از اجزای آدزونین تری فسفات است (ATP) و اگر در رشتۀ تجربی درس خوانده باشید، می‌دانید که یک مادۀ آلی مهم برای زندگی سلول محسوب می‌شود.

زندگی در فضا

ATP انرژی شیمیایی را به اطراف سلول‌های بدن منتقل می‌کند و انرژی موردنیاز سلول برای فرآیندها را تأمین می‌کند. علاوه بر این فسفر یک عنصر حیاتی در غشای سلولی هم هست و با ایجاد یک لایه درون سلولی، حرکت مواد به داخل و خارج سلول را کنترل می‌کند.

از طرف دیگر برای ساخت DNA و RNA هم به آن نیاز داریم؛ گروه فسفات در ساخت DNA مانند چسب عمل کرده و بدن موجودات زنده بدون آن کاری از پیش نمی‌برد.

مادۀ پنجم: گوگرد

بخشی از فرآیند‌های بیوشیمیایی کرۀ زمین به گوگرد وابسته است و بسیاری از آنزیم‌ها بدون آن کار نمی‌کنند. گوگرد حتی در ویتامین‌ها و هورمون‌ها هم وجود دارد.

زندگی در فضا

در غیاب اکسیژن و نور می‎توان از آن به عنوان منبع انرژی استفاده کرد، برای مثال باکتری‌هایی که در شرایط سخت محیطی زندگی می‌کنند، برای رشد به انرژی نیاز دارند و آن را از گوگرد و هیدورژن به دست می‌آورند.

باز هم لازم است تأکید کنم، ما خوش‌شانس بوده‌ایم که تمام این مواد به طور همزمان در زمین وجود داشته است. هنوز رؤیای زندگی در فضا پابرجاست و محققان به دنبال سیاره‌ای برای ادامۀ حیات انسان‌ها و دیگر موجودات هستند.

نظرات