تفاوت بین کلینیک زیبایی ،مطب پوست و زیبایی و یا سالن زیبایی ..

0

از آنجایی که به دلیل تشابهات اسمی که در نام مراکز،کلینیک و سالن های زیبایی وجود دارد در برخی موارد باعث سردرگمی افراد در انتخاب بهترین و تخصصی ترین مرکز برای خدمات مورد نیاز خود می شوند. البته نقش برخی از سو استفاده گران اقتصادی نیز در ایجاد این سردگمی بی تاثیر نبوده تا جاییکه در برخی موارد منجر به خسارات و آسیب های جدی به مراجعین میگردد.از این رو درجهت شفاف سازی بیشتر موضوع تصمیم گرفتیم در این مطلب به تشریح این مراکز و برسی تفاوت های و تشابهات آنها بپردازیم.

کلینیک زیبایی

کلینیک زیبایی

این مراکز شامل دستگاهها، تجهیزات و روشهای مختلف برای انجام اعمال سرپایی زیبایی و یا درمانی  زیر نظر یک یا چند پزشک متخصص پوست و مو  با مجوز رسمی از سازمان نظام پزشکی مبنی بر تاسیس کلینیک زیبایی میباشد که در آن علاوه بر اقدامات تهاجمی و غیر تهاجمی در مورد رفع عیوب یا صدمات وارد شده به پوست و مو، عملیات مربوط به زیبایی  مانند لیزرموهای زاید، جوانسازی و لاغری ،پاکسازی پوست و انواع پروتز های صورت و تزریق ژل و بوتاکس انجام میگرد. در این نوع مراکز شما با اطمینان بیشتر از لحاظ تخصصی بودن کارها بدلیل حضور پزشکان متخصص این حرفه و همچنین در دسترس بودن امکانات و دستگاههای مورد نیاز میتوانید کارهای مربوط به زیبایی و درمان خود را انجام دهید.
خدمات: جراحی زیبایی ، لیفت صورت ، تزریق ژل و بوتاکس، لیزر موهای زائد و پاکسازی پوست
مزایا: انجام کلیه خدمات تحت نظر پزشک متخصص و  وجود امکانات بیشتر نسبت به مطب ها ،رعایت پروتکل های بهداشتی برابر با قوانین معاونت درمان و آموزش پزشکی
نکات قابل توجه: حتما تمامی جراحی ها توسط پزشک با پروانه طبابت می بایست انجام شده و خدمات لیز و پاکسازی نیز توسط تکنسین های متخصص و دوره دیده تحت نظارت پزشک میباید انجام شود.


مطب پوست و مو

این مراکز اغلب توسط یک پزشک متخصص پوست و مو یا  یک پزشک عمومی دایر و تحت پروانه مطب پزشکی فعالیت مینماید  و در آن اقدامات غیر تهاجمی و زیبایی و همچنین درمانی پایه، لیزرموهای زاید، جوانسازی پوست ، پاکسازی پوست و لاغری انجام میگیرد بسته به میزان مهارت پزشک و همچنین میزان فعالیتش میتواند بعضا موارد مربوط به تزریق ژل و بوتاکس و خالبرداری و همچنین تکنیک های جدید جوانسازی پوست را انجام دهد . برخی از پزشکان متخصص زنان نیز امروزه در بحث زیبایی وارد شده و اختصاصا در مورد زیبایی اندام جنسی بانوان بدلیل شناخت کامل اندام و توانایی انجام عمل جراحی بر آن فعالیت مینمایند. از این جمله جوانسازی و لابیلابلاستی  را میتوان نام برد.
خدمات :تزریق ژل و بوتاکس ، لیزرموهای زاید، پاکسازی پوست  و جوانسازی ،خالبرداری
مزایا:کلیه خدمات زیر نظر پزشک انجام میشود ف امکانات  کمتر از کلینیک زیبایی، رعایت پروتکل های بهداشتی برابر با معیارهای معاونت درمان
نکات قابل توجه:کلیه اعمال تحت نظر پزشک و با رعایت پروتکل های معاونت درمان ، دامنه فعالیت کمتر از کلینیک زیبایی

 

سالن های زیبایی

سالن های زیبایی تحت نظر یک کارشناس و یا دوره دیده آرایش و پیرایش مراکز فنی و حرفه ای دایر و ممکن است دارای پروانه کسب باشد یا نه ،دراین سالنها خدماتی چون پدیکور ، مانیکور ، آرایش مو ، پیرایش مو ، آرایش و پیرایش صورت انجام میشود.

خدمات : رنگ مو ، اکستنشن مو، آرایش مو و پیرایش و ارایش صورت ، خدمات ناخن

بدون نیاز به حضور پزشک

نکات قابل توجه : این واحدها زیر نظر صنف آرایشی و بهداشتی و زیر نظر اداره بهداشت محیط کار انجام داده و مجوز ورود به مواردی که در کلینیک ها و مظب های پوست و مو انجام میشود را ندارند.

با دانستن این مختصر میتوان بسته به نوع خدمات درخواستی ،ارائه دهندگان خدمات را  تفکیک و انتخاب نمود و بدنبال بهترینهای هر کدام بود، متاسفانه امروزه بدلیل مشخص نبودن اختیارات و توانمندی های هر کدام از این فیلدها موجبات سوء استفاده یا تداخل کاری پیش آمده که در صورت عدم آگاهی ضرر و زیان ناشی از آن گریبانگیر مراجعین خواهد بود ،  بطور مثال در سالن های زیبایی یا حتی مراکز ورزشی، پاکسازی پوست یا بعضا لیزر موهای زاید انجام میشود در تقسیم بندی بالا کاملا مشخص است که اینکار در فیلد آرایشگاه ها و سالن های زیبایی نیست ، برخی از موارد مربوط به اینکار نیازمند بررسی پزشکی بوده و در صورتی که خدای نکرده به این مهم توجه نشود عوارض غیرقابل جبران یا قابل جبران ولی با هزینه بسیار بالا ممکن است بوجود بیاید ، مثال دیگر بررسی ها و خدمات مربوط به لایه برداریهای عمیق ، درمان سوختگی ها و ایجاد زاویه و لیفت پوست ، در حیطه کاری کلینیک زیبایی بوده که هم تخصص و هم دستگاههای مورد نیاز این فیلد را دارا هستند و انجام این نوع فعالیت در مطبهای پزشکی با امکانات کم مشکل ساز خواهد بود

نظرات