معتبرین‌ترین تست های شخصیت شناسی کدامند؟

0

روانشناسی شخصیت به افراد کمک می‌کند تا خود را بهتر درک کنند و در رابطه با دیگران بهتر عمل کنند. تست های شخصیت شناسی، که معمولا به شکل پرسش و پاسخ هستند، ابزاری برای انجام این کار هستند. این تست‌ها، علاوه بر اینکه به افراد کمک می‌کنند تا خود را بهتر بشناسند، در تحقیقات علمی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند تا بررسی کنند چگونه تفاوت‌های فردی در افراد با ویژگی‌های مختلف می‌تواند روی عملکرد آنها در جامعه اثر بگذارد.

 تست های شخصیت شناسی

تست‌های شخصیت شناسی تنها یک آزمون هستند و هیچ پاسخ درست یا غلطی برای سوالات آنها وجود ندارد. البته باید عنوان کرد که این تست‌ها معیار مناسبی برای بررسی و درمان شکست‌ها فردی و همچنین مشکلات روان‌شناختی نیستند. این تست‌ها، افراد را در گروه‌های خوب و بد دسته بندی نمی‌کنند، بلکه آنها را بسته به اینکه چگونه با دیگر افراد ارتباط دارند، معرفی می‌کنند و مجموعه‌ای از نقاط قوت و ضعف آنها را تعیین می‌کنند.

اگر به صورت آنلاین برای انجام تست شخصیت شناسی جستجو انجام داده باشید، به لیستی از تست‌های متعدد برخورد خواهید کرد که مطمئنا نمی‌دانید که کدام برای انجام دادن اعتبار بیشتری دارد. در این مقاله و در ادامه به شما سه تا از معتبرترین تست‌های شخصیت شناسی را معرفی می‌کنیم که به شما کمک می‌کنند تا بتوانید خود واقعی‌تان را کشف کنید.

تست MBTI

تست های شخصیت شناسی

شاخص نوع مایرز-بریگز یا همان تست MBTI شاید دقیق‌ترین تست شخصیت شناسی باشد که می‌توانید انجام دهید. بر روی این تست شخصیت شناسی بیش از ۷۰ سال تحقیق انجام شده است و به این ترتیب، این ارزیابی تفکیک دقیقی از تیپ شخصیتی به شما ارائه می‌دهد و همچنین به شما کمک می‌کند تا به نقاط قوت و ضعف خود پی ببرید و در جامعه و محل کار بهتر عمل کنید.

آزمون مایرز-بریگز مبتنی بر نظریه قبلی است که توسط کارل یونگ ارائه شد – نظریه‌ای که در آن انسان‌ها جهان را با استفاده از چهار عملکرد روان‌شناختی تجربه می‌کنند: حسی، شهود، احساسی و منطقی. این کارکردها روی بسیاری از چیزها تأثیر می‌گذارد، مانند سبک کار، انتخاب شغل، نقاط قوت، ضعف و غیره. بعداً ایزابل مایرز و کاترین بریگز این چهار کارکرد روان‌شناختی را به شانزده تیپ شخصیتی تبدیل کردند.

MBTI برون‌گرا یا درون‌گرا بودن یک فرد، ترجیح حسی یا ترجیح شهودی در پردازش اطلاعات، ترجیح تصمیم‌گیری با تفکر یا احساس و اینکه آیا ترجیح می‌دهند قضاوت کنند یا درک کنند را اندازه‌گیری می‌کند. نتایج حاصل از تست MBTI افراد را در یکی از ۱۶ تیپ شخصیتی قرار می‌دهد که هر کدام نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند، مانند تیپ شخصیتی ENTJ یا فرمانده.

MBTI توسط شرکت‌ها و سازمان‌ها برای توسعه فردی، توسعه کارکنان، توسعه تیم، افزایش بهره‌وری و اثربخشی تیم استفاده می‌شود. این پرسشنامه شامل ۹۳ سوال با انتخاب اجباری است که در آن شرکت کننده یک کلمه را با یک عبارت تطبیق می‌دهد.

تعیین نوع شخصیت در آزمون MBTI به شما کمک می‌کند تا در تعامل افراد در محل کار نیز بهتر عمل کنید و آنها را مناسب با آن ویژگی‌هایی که دارند، قبول کنید.

تست شخصیت شناسی DISC

تست های شخصیت شناسی

تست شخصیت شناسی DISC توسط ویلیام مولتون مارستون ساخته شده است و پایه و اساس شناسایی شخصیت انسان‌ها در آنها چهار ویژگی تسلط، نفوذ، ثبات و وظیفه شناسی است. به گفته مارستون، یک فرد می‌تواند خود را با استفاده از یک یا دو مورد از این عناصر بالا توصیف کند و در مجموع، تیپ شخصیتی خود را به دست آورد. تیپ‌های شخصیتی که توسز تست DISC به دست می‌آیند شامل موارد زیر می‌شود:

  • D (سلطه‌گر)
  • I (متقاعدکننده)
  • S (باثبات)
  • C (وظیفه‌شناس)

تست شخصیت شناسی DISC به این منظور طراحی شده است که به شما کمک کند تا مهارت‌های ارتباطی خود را بهتر درک کنید و به شما این امکان را می‌دهد توانایی‌های بین فردی خود را افزایش دهید تا در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود موفق‌تر باشید. این آزمون شامل ۱۲ سوال کوتاه است و بینش و نکاتی در مورد سبک شخصی شما ارائه می‌دهد.

تست شخصیت شناسی بیگ فایو (Big 5)

تست های شخصیت شناسی

تست شخصیت شناسی بیگ فایو به شما کمک می‌کند تیپ شخصیتی خود را با استفاده از مدل پنج عامل زیر کشف کنید.

  • باز بودن به تجربیات جدید (Openness to experience)
  • وجدانی بودن (Conscientiousness)
  • برون گرایی (Extroversion)
  • توافق جویی (Agreeableness)
  • روان رنجوری یا عدم ثبات هیجانی (Neuroticism)

گفته می‌شود که مدل بیگ فایو اساس اکثر تحقیقات شخصیتی مدرن است و این پرسشنامه می‌تواند شخصیت شما را بر اساس هر یک از این عوامل ارزیابی کند.

تست بیگ فایو به شما کمک می‌کند تا ویژگی‌های مربوط به زندگی کاری و شخصی خود را درک کنید و اطلاعات عمیقی از ویژگی‌های کلیدی به شما ارائه می‌دهد. این تست شخصیت شناسی شامل ۶۰ سوال است و تقریباً ۵ تا ۱۰ دقیقه انجام آن طول می‌کشد.

سخن پایانی

چه بخواهید یک تصمیم آگاهانه در زمینه شغلی بگیرید، چه ویژگی‌های کلیدی خود را درک کنید یا فقط کمی بیشتر در مورد خودتان بدانید، این تست‌های شخصیت شناسی اطلاعات و بینشی عمیق به شما می‌دهند که می‌توانید با کمک آنها در زمینه شغلی و زندگی شخصی تصمیمات بهتری بگیرید.

فقط به سوالات این تست‌ها تا حد امکان صادقانه و با ذهنی باز پاسخ دهید تا دقیق‌ترین نتایج را به دست آورید!

نظرات