روش هایی برای مقابله با استرس در روابط عاشقانه

0

روش هایی برای مقابله با استرس در روابط عاشقانه

همه ما دانسته یا ندانسته در زندگی خود به دنبال آرامش هستیم و پشت بسیاری از تلاش های ما حس رسیدن به آن موج می زند.

روابط عاشقانه

رد پای این نیاز و این دغدغه را می توان در جای جای شبکه های اجتماعی که به نظر می رسد افراد راحت تر می توانند از آن چه در دل دارند صحبت کنند مشاهده کرد و استوری ها، بیوها، انواع کپش انگلیسی و فارسی و غیره همه گویای این نیاز مشترک هستند.

از آن جا که انسان برای تنها بودن آفریده نشده و یکی از اهداف زندگی مشترک دستیابی به آرامش است، طبیعی است که همه افراد مشتاق ایجاد رابطه معنا دار با دیگران باشند.

با این حال زمانی که دو انسان که از بسیاری جهات از جمله نشانگرهای ژنتیکی، پیشینه خانوادگی، فرهنگ و موارد دیگر متفاوت هستند به زیر یک سقف می روند، بدون شک ممکن است بارها و بارها بین آن ها اختلاف ایجاد شود که البته این اختلافات در ذهن افراد جزو اهداف روابط محسوب نمی شود!

استرس هایی که در طول زندگی مشترک و در جریان تعامل با همسر رخ می دهد فرد را نا خودآگاه در وضعیت مبارزه یا فرار قرار می دهد که شیوه بدن برای محافظت از خود می باشد.

در این اوقات ممکن است فرد با پرخاشگری، طفره رفتن یا حتی کشیدن دیوارهایی در اطراف نفس خود برای محافظت بیشتر به شرایط واکنش نشان دهد.

آیا شما نیز استرس در رابطه مشترک را تجربه کرده اید؟ اگر این طور است زمانی که تحت استرس هستید چه واکنشی نشان می دهید؟ شریک زندگی تان چطور؟

استرس در روابط زمانی مشکل ساز می شود که شدت پیدا کند زیرا تداوم آن با بیماری هایی همچون افسردگی، دیابت و بیماری های قلبی عروقی ارتباط دارد و می تواند سلامت فرد را تهدید کند. همچنین ممکن است به تدریج پایه های رابطه را از بین ببرد.

اگر ندانید چگونه از استرس به نفع خود استفاده کنید، ممکن است آن چه زمانی به نظرتان زیبا بوده نابود شود. بنابراین لازم است به تمام سرمایه گذاری ها و فداکاری هایی که در رابطه خود انجام داده اید فکر کنید و تمام تلاش خود را برای حفظ آن به کار بگیرید.

ممکن است از همه چیز خسته شده باشید اما فرار راه موثری برای رفع مشکلات نیست. شما باید ایستادگی کرده و مسائل را حل کنید، این تنها راهی است که می توانید ثابت کنید برای شریک زندگی خود بیش از هر چیز دیگر ارزش قائل هستید.

به علاوه اگر احساس تنهایی می کنید و در آستانه تسلیم شدن هستید، به خودتان یادآوری کنید که در این زمان های چالش برانگیز تنها نیستید. در واقع دو نفر درگیر هستند: شما و همسرتان!

درست است که بازگرداندن هارمونی به یک رابطه کمی چالش برانگیز است، اما این روند به خودشناسی هر چه بیشتر شما کمک کرده و دوره رشدی برای هر دوی شما محسوب می شود.

به همین بهانه در ادامه به روش هایی برای مقابله با استرس در روابط عاشقانه اشاره خواهیم کرد:

روی زیبایی تمرکز کنید

به جای نگرانی توجه خود را به موارد زیبا در رابطه خود معطوف کنید. ویژگی های مثبت و زیبای رابطه تان را کشف کرده، آن ها را یادداشت کنید و در یک نامه عاشقانه برای همسرتان بفرستید.

تمرکز روی زیبایی ها یا نکات مثبت، سلامت عاطفی شما را افزایش می دهد و باعث امیدواری و انعطاف پذیری بیشتر شما می شود.

بنابراین از این به بعد هر بار شروع به غرولند کردید، بهتر است ذهن خود را به سمت آن چه در رابطه خود دوست دارید منحرف کرده، مثبت فکر کنید و از آن سپاس گزار باشید.

ذهن آگاهی را تمرین کنید

دردهای گذشته را به همسرتان یادآوری نکنید و با ایجاد بدترین سناریوها در ذهن خود از لحظه حال جلوتر نروید. در عوض از زمان حال لذت ببرید و بیشترین تلاش خود را برای فردایی بهتر انجام دهید.

برای ماندن در زمان حال به آن چه که حواس شما تجربه می کند توجه کنید. آن چه را که احساس می کنید، می بینید، استشمام می کنید، می شنوید و مزه می کنید توصیف کرده و بنویسید. این مسئله توجه شما را از نگرانی ها دور می کند.

درس ها را بگیرید

شرایطی که امروز در آن به سر می برید ممکن است باعث شکسته شدن شما شود اما این به شما بستگی دارد که از این تجربه دشوار خود رشد کرده یا اجازه دهید شما را نابود کند.

این تنها شما هستید که می توانید این تصمیم را بگیرید. چه بهتر که آن را به یک درس زندگی برای خود تبدیل کنید!

از فکر کردن بیش از حد دست بردارید

بیش از حد فکر و تحلیل کردن آرامش و شادی امروز شما را می گیرد. با این کار شروع به باور دروغ هایی می کنید که به خودتان می گویید. این مسئله تنها باعث سردرگمی های بیشتر می شود که شما را به سمت تصمیم گیری های بد سوق می دهد.

در این مواقع بهتر است حقایق رابطه را به خود یادآوری کرده و از آن ها به عنوان لنگرهایی برای حفظ رابطه بهره ببرید.

شما نمی توانید همه چیز را کنترل کنید

یاد بگیرید که رویدادها و افراد اطراف خود را بدون تلاش برای تغییر آن ها بپذیرید. نفس عمیق بکشید، آرام باشید و به این روند اعتماد کنید.

اتفاقاتی که خارج از کنترل شما هستند رها کنید و با جریان طبیعی پیش بروید. در دو راهی های زندگی که نیاز به تصمیم گیری است، فراتر از ترس خود عمل کرده، امیدوار باشید و به آینده اعتماد کنید.

ارتباط داشته باشید

فارغ از این که شرایط برای هر دوی شما چقدر سخت باشد، به یاد داشته باشید چندین بار در روز با هم ارتباط برقرار کنید.

هر روز را با در آغوش گرفتن و بوسیدن یکدیگر شروع کرده و به پایان برسانید، حتی اگر تمایلی به این کار ندارید.

بوسیدن باعث تولید هورمون عشق می شود که به شما احساس گرم عشق، امنیت و اعتماد می دهد. با شروع این عادت روزانه خواهید دید که تمام احساسات عاشقانه به شما باز خواهد گشت.

در کنار هم بیشتر لبخند زده و بخندید. برای با هم بودن و حتی قرار گذاشتن به سبک دوران نامزدی وقت بگذارید. خاطرات جدید خلق کنید و شریک زندگی خود را بیشتر بشناسید.

امید داشته باشید

همه چیز گذرا است. بدانید که این شرایط نیز می گذرد و خدا هرگز شما را رها نخواهد کرد.

بنابراین اهداف مشترک و مراحلی را که باید برای تحقق آن ها طی کنید مشخص کرده، یاد بگیرید که اعتماد کنید و منتظر اتفاقات خوبی باشید که هنوز در راه است.

مهربان باشید

سعی کنید با تمرین همدلی و بخشش، شرایطی که در آن قرار دارید را بهبود ببخشید و در صورت نیاز درباره رفتار یا صحبت های خود عذرخواهی کنید، بی شک همسرتان برای این رفتار قدردان شما خواهد بود.

هرگز تصور نکنید که تنها خودتان از این شرایط رنج می برید و بدانید که او نیز مانند شما درد می کشد. سعی کنید بفهمید او در گذشته چه تجربیاتی داشته زیرا تجربیات گذشته ممکن است روی رفتارش تاثیراتی گذاشته باشد که شما از آن ها اطلاع نداشته باشید.

اوقات معنوی و آرامش بخش در کنار هم داشته باشید

به عنوان زن و شوهر در درجه اول نگاه تان به سوی خدا باشد و به آن چه خدا می گوید گوش دهید. چه بهتر که با هم دعا کرده و درخواست های خود را با خداوند در میان بگذارید.

رشد معنوی در کنار هم می تواند تاثیر معجزه آسایی روی ازدواج شما داشته باشد.

اجازه ندهید غرور، خصومت، آزار و بی عدالتی همه چیزهای زیبایی که ساختن آن ها چندین سال طول کشیده از بین ببرد. شما یک تیم هستید و هر دو مسئول رسیدگی به علت اصلی استرس های خود و پیدا کردن راه حل آن می باشید.

نظرات