دلایل خودزنی در بزرگسالان و نوجوانان چیست؟

0

در این مقاله قصد دارم دلایل خودزنی در بزرگسالان و نوجوانان را با یکدیگر بررسی کنیم تا بتوانیم به کمک علل خود زنی، باعث پیشگری از تکرار این موضوع شویم.

خودزنی چیست؟

 دلایل خودزنی چیست؟

 

خود زنی به رفتاری و حرکاتی می گویند که فرد سعی می کند در مواقع حساس به خودش آسیب بزند تا توسط آن توجه دیگران را جلب کنند یا انرژی خود را تخلیه کنند اما نیت فرد مورد نظر به هیچ عنوان در اینجا پایان دادن به زندگی و خودکشی نیست.

نکته مهم اینجاست که خود زنی در بیشتر موارد پنهانی و مخفیانه صورت می گیرد و با انگیزه های مختلفی انجام می شود و طیف سنی نوجوانی و جوانی بیشتر از بقیه انسان ها رو به چنین کاری می آورند.

معمولا شخص بخاطر تجربه فشارهای عصبی و روحی دست به خودزنی میزند و در واقع می خواهد با چنین عملی کمی هم که شده فشار را از روی درون بدنش کمتر کند درحالی که این راه اصلا منقطی نیست و فشار با قدرت بیشتری به اون فرد برخواهد گشت در حقیقت این سوال که چگونه ویژگی های مثبت خود را بشناسیم؟ به ما کمک می کند که در شرایط بد بتوانیم با کمک ویژگی های مثبت خود آن را مدیریت کنیم.

دلایل خود زنی در بزرگسالان و نوجوانان

دلایل خودزنی در بزرگسالان و نوجوانان

موارد زیر بیشترین ارتباط را با موضوع خودزنی دارد و می تواند جزو علل اصلی این واکنش غیراصولی به شرایط و بحران در زندگی باشد.

شکست عشقی

یکی از عوامل خودزنی شکست یک رابطه یا ناکام ماندن یک رابطه است یعنی فرد دنیای قشنگی را با شخص مورد نظر در ذهن خود تصور می کرده اما در نهایت این دنیا از هم پاشیده می شود و فرد را با یک تجربه تلخ در زندگی روبه رو می کند.

عدم کنترل خشم

افرادی که مدیریت کنترل خشم نداشته باشند، استعداد خودزنی در مواقع خشم در آنها خیلی بیشتر از بقیه افراد جامعه می باشد. معمولا شخص زمانی که دچار خشم به میزان زیادی می شود برای اینکه خودش را تخلیه کند اقدام به خودزنی می کند تا با این کار خشم خودش را تا حدودی مهار کند و کمی احساس سبکی کند.

در این زمینه پیشنهاد می کنم حتما دوره آموزشی کنترل خشم را پشت سر بگذارید چراکه کاملترین دوره در این زمینه مب باشد که تیم نفربرتر با استفاده از سه روش علمی این موضوع را بررسی کرده و موثرترین راهکارها را همراه با تمرین آموزش داده است.

افسردگی

افسردگی می تواند عامل بعدی خودزنی در جوانان و نوجوانان باشد که بخاطر تسکین این احساس دست به این کار بزنند؛ از آنجایی که همه ما دوست داریم به یکسری از خواسته ها و اهداف مهم خودمان برسیم و دوست نداریم یک زندگی بدون رشدی را تجربه کنیم، برای رسیدن به اهدافمان تلاش میکنیم و شکست در دستیابی آن ها باعث افسردگی می شود.

افسردگی در برخی از افراد باعث می شود که آنها دست به خودزنی بزنند چون فکر می کنند با آسیب زدن به عضوی از بدن خود باعث می شود که آنها این احساس افسردگی را از بین ببرند و با ناکامی در رسیدن به اهداف خود کنار بیایند.

این در حالی است که اگر شخص در راه رسیدن به اهدافش بداند که فلسفه شکست خوردن در مسیر رسیدن به خواسته ها جزو اجتناب ناپذیر رسیدن به موفقیت است آن وقت دیگر شکست خودشان را به معنای پایان راه تلقی نخواهند کرد.

اصولا هرکسی برای فرار از باقی ماندن در این حس به یک نحوی عمل می کند مثلا کسی ممکن است زیاد بخواهد خوابیدن را تجربه کند، فرد دیگر ممکن است خودش را با دیدن فیلم سرگرم کنند از همین جهت هم یکسری ها هستند که می خواهند با خودزنی از ماندن در این احساس رهایی پیدا کنند.

ناامیدی در زندگی

یکی دیگر از دلایل خودزنی در بزرگسالان و نوجوانان ناامیدی از زندگی بهتر است همان زندگی که توی ذهن خودشان فکر می کردن یک روزی به آن خواهند رسید و خودشان را با آن مشخصات در زندگی تصور می کردند.

در واقع فرد چون امید مناسبی برای آینده زندگی خود ندارد بخاطر همین یک زندگی بدی را برای خودش تصور می کند و خب این برای شخص مورد نظر اصلا جالب نیست و خیلی دردناک است.

از همین جهت برای تخلیه درد ناامیدی سعی می کند خودآزاری کند و به خودش آسیب بزند؛ نکته ای که اینجا وجود دارد این است که معمولا خودزنی در مواضعی از بدن صورت می گیرد که با لباس پوشیده می شود و برای هر شخصی قابل مشاهده نیست.

در چنین صورتی لازم است چنین شخصی ناامیدی در شرایط سخت را بداند و اگر اطلاعاتی از آن ندارد آگاهی خود را بالا ببرد که در شرایط سخت چطور بتواند دوباره امید از دست رفته را بازگرداند و این نکته خیلی مهمی است.

فشارهای زندگی

هر چقدر نوجوان در فشار بیشتری از زندگی خودش قرار بگیرد و آموزش کافی برای رهایی از مشکلات و کمبود های زندگی را ندیده باشد امکان مبتلا شدن او به خودزنی بیشتر می شود و این نکته ای است که بسیار مهم می باشد.

مسئله مهم در اینجا عدم آگاهی و عدم آموزش مناسب برای نحوه ی برخورد با چالش های زندگی است بخاطر همین خیلی مهم است که ما مهارت های زندگی را یاد بگیریم تا با بکارگیری آنها در شرایط دشوار بتوانیم از شرایط بدی که در زندگی برای ما رقم می خورد رهایی پیدا کنیم.

گوشه گیری

تنهایی اگر ادامه دار باشد و فرد نتواند روابط اجتماعی و کاری خوبی را در زمینه خانواده و کاری خودش داشته باشد باعث می شود فرد گوشه گیر شود و از حضور در بین جمع احساس بدی داشته باشد.

با این حال چون روحیه ی انسان اجتماعی است و از طرفی به تنهایی عادت کرده است و از حضور در اجتماع واهمه دارد یک غم و اندوهی به عمق دل او می نشیند که ممکن است همان احساس بد باعث بروز خودزنی در فرد مورد نظر شود.

در واقع تجربه احساس طرد شدن پیدا می کند و عزت نفس آن برای برقراری ارتباط بسیار پایین می آید و همین عزت نفس پایین آن باعث می شود که به خودش آسیب بزند تا خودش شریک دردی که تجربه می کند باشد.

در چنین صورتی این نکته بسیار مهم است که فرد مهارت های ارتباطی و فردی خودش را بالا ببرد تا در هنگام حضور در جمع احساس استرس و کمبود اعتماد به نفس نداشته باشد وگرنه ادامه تنهایی برای این فرد اصلا نمی تواند خوشایند باشد.

انتقام از خود

یکی دیگر از دلایل خودزنی در بزرگسالان و نوجوانان انتقام از خودشان است بخاط اشتباهی که آن ها در گذشته مرتکب شده اند؛ از همین جهت سعی می کنند با خودآزاری به خودشان بفهمانند که نباید فلان اشتباه را مرتکب می شدند و با این کار کمی احساس بد خودشان که بخاطر انجام آن عمل درونشان ایجاد شده است را کم کنند.

در چنین شرایطی فرد باید بداند که این کار اصلا پاسخ منطقی و درستی برای عبرت گرفتن نیست و فقط باعث می شود از خودمان متنفر شویم و با خودمان بد رفتار کنیم از همین جهت نباید فراموش کنیم که اشتباه کردن قسمتی از زندگی ما می باشد و از همین اشتباهات می توانیم تجربه درستی کسب کنیم.

کسی که برای این دلیل خودزنی می کند نمی تواند خودش را دوست داشته باشد بلکه برعکس از خودش بیشتر متنفر می شود و هرچقدر زخم خود را نگاه می کند یاد اشتباهی که شده می افتاد و بیشتر از خودش بیزار می شود در حالی که انسان تا با خودش آشتی نکند نمی تواند در زندگی به جاهای خوبی برسد.

نظرات