آشنایی کامل با ایرلاین ایران ایر

0

شرکت هواپیمایی ایران ایر با نام هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، یکی از قدیمی ترین و بزرگ ترین ایرلاین های داخلی می باشد. این شرکت هواپیمایی با داشتن ناوگانی مجهز، پروازهای متعددی به شهرهای مختلف داشته که در این پروازها از هواپیماهای به روز در ایران استفاده می کند. ایرلاین های متعددی در طول سال های مختلف به شبکه ناوگان هوایی ایران اضافه شده است اما با این وجود، شرکت هواپیمایی ایران ایر جزء شرکت های مورد اعتماد در بین مردم می باشد.

با توجه به تعداد بالای پروازها که توسط این ایرلاین صورت می گیرد، شرکت های چارتر کننده زیادی بلیط های هواپیمای این ایرلاین را پیش خرید کرده و آن را به صورت بلیط هواپیما چارتری به فروش می رسانند. علاوه بر این، بلیط های سیستمی نیز به صورت مستقیم توسط این شرکت ارائه می شود که می توانید با مراجعه به سایت های مختلف و وب سایت رسمی آن، نسبت به رزرو آن ها اقدام کنید.

تاریخچه ایرلاین ایران ایر

این شرکت هواپیمایی به عنوان قدیمی ترین ایرلاین ایران شناخته می شود، اما در حقیقت ایران ایر با ادغام دو شرکت هواپیمایی قدیمی تر و کوچک تر احداث شد. ایرانیان ایرویز، نخستین شرکت هواپیمایی ایران بوده که توسط گروهی از بازرگانان ایرانی در سال ۱۳۲۱ تاسیس شد. ایرانیان ایرویز در ابتدا، فقط در مسیر تهران مشهد فعالیت می کرد ولی به مرور زمان مسیرهای خود را افزایش داده و به شهرهای اصفهان، شیراز، بوشهر و آبادان نیز تردد داشت. ناوگان هوایی این شرکت شامل تعدادی هواپیمای داگلاس دی سی ۳، داگلاس دی سی ۴ و ویکرز ویسکونت بود.

 تاریخچه ایرلاین ایران ایر

شرکت هواپیمایی دیگری که یکی از پایه های ایران ایر محسوب می شود، ایرلاین پارس می باشد. این شرکت هواپیمایی در سال ۱۳۳۳ در تهران تاسیس شد که یک شرکت خصوصی محسوب می شد. این شرکت هواپیمایی ابتدا کاربری باربری داشته که این کار را با استفاده از هواپیمای آور یورک انجام می داد. پس از مدتی این ایرلاین با خرید هواپیماهای داگلاس دی سی، پروازهای مختلفی را به شهرهای آبادان، تهران، پاریس، بروکسل و لندن انجام داد.

ایرلاین ایران ایر در سال ۱۳۴۰، با ادغام این شرکت های هواپیمایی تاسیس شد و نام شرکت هواپیمایی ملی ایران یا هما و نام بین المللی ایران ایر برای آن انتخاب شد. در تاسیس این شرکت هواپیمایی از متخصصان و مهندسان داخلی و خارجی استفاده شد و سعی شد از هواپیماهای روز دنیا استفاده شود.

ناوگان ایران ایر، از تاسیس تا توسعه

ایرلاین ایران ایر در سال ۱۳۴۲ موفق به عضویت در یاتا شد و اولین پروازهای خود را با هواپیماهای داگلاس دی سی ۳، دی سی ۶، آرویورک و ویکرز ویسکونت انجام داد. به مرور زمان، این شرکت هواپیمایی بر تعداد هواپیماهای خود افزود.این ایرلاین در سال ۱۳۴۴ با خرید یک فروند بوئینگ ۷۲۷-۱۰۰، اولین پرواز بین المللی را از تهران به بیروت انجام داد. در صورتی که با نحوه خواندن بلیط هواپیما آشنایی داشته باشید، در قسمت جزئیات آن متوجه نام هواپیمای بوئینگ یا ایرباس خواهید شد. این هواپیماها به مرور زمان به ناوگان ایران ایر افزوده شد که هم اکنون برخی از آن ها فعال می باشند.

هواپیمای ایران ایر

دهه ۱۳۵۰، دهه رونق و توسعه این شرکت هواپیمایی لقب گرفته است. در این دهه، هواپیماهای متعدد بوئینگ در مدل های ۷۳۷-۱۰۰، بوئینگ ۷۲۷-۲۰۰ و بوئینگ های ۷۴۷ مدل های ۱۰۰، ۲۰۰ و اس پی توسط این شرکت خریداری شده و به یکی از بهترین ایرلاین های آسیا و جهان تبدیل شد.

جالب است بدانید با استفاده از این هواپیماها، پروازهای متعدد بین المللی به شهرهای مختلف اروپایی و قاره های آمریکا صورت می گرفت. در سال ۱۳۵۴، طولانی ترین خط هوایی جهان بدون توقف از تهران به فرودگاه جان اف کندی و با استفاده از بوئینگ ۷۴۷ اس پی انجام شد.

ناوگان هوایی ایران ایر

در سال ۱۳۵۱، این شرکت هواپیمایی ۳ فروند هواپیمای کنکورد که مافوق صوت بودند را خریداری کرد و جزء اولین خریداران این هواپیما لقب گرفت. در سال ۱۳۵۶ نیز، ایرلاین هما شش فروند ایرباس A-300 را خریداری کرد و جزء اولین کشورهای خاورمیانه لقب گرفت که از این هواپیماها استفاده کرد.

پیشرفت روز افزون شرکت هواپیمایی هما فقط به این موارد محدود نشد و مقاصد پروازی خود را به شهرهای مختلف اروپایی افزایش داد. در دهه ۱۳۵۰ این شرکت به عنوان روبه رشد ترین شرکت هواپیمایی جهان شناخته شد. علاوه بر این در سال ۱۳۵۵ پس از ایرلاین کوانتاس کشور استرالیا، لقب ایمن ترین شرکت هواپیمایی جهان را دریافت کرد.

ایرلاین ایران ایر پس از انقلاب

در سال ۱۳۵۷ و با پیروزی انقلاب اسلامی، ایرلاین هما با تحریم های متعددی از سوی سازمان ملل و آمریکا روبه رو شد. با این تحریم ها علاوه بر ممنوعیت پرواز هواپیماهای این شرکت به مقاصد خارجی، اجازه بازسازی ناوگان را نیز نداشتند. حتی در مواردی برخی قراردادهای خرید هواپیما زیر پا گذاشته شد و بطور مثال هواپیماهای کنکورد به ایران تحویل داده نشد.

شرکت ایران ایر در طول جنگ تحمیلی، پیشرفتی نداشت و بیشتر پروازهای آن با کنسلی یا تاخیر روبه رو می شد. با وجود تحریم های مختلف، این شرکت توانست چندین هواپیمای فوکر ۱۰۰ را از شرکتی هلندی خریداری کند. در سال های انتهایی دهه ۷۰ با بهتر شدن روابط ایران و اروپا، این ایرلاین توانست قراردادهای خوبی با شرکت ایرباس منعقد کند که نهایتا به دلیل تحریم ها لغو شد. راهکار این شرکت برای خریداری هواپیما و دور زدن تحریم ها، خریداری هواپیماهای دسته دوم بود. ایران ایر چندین فروند ایرباس A310-200 و A310-300 و A300-600 را از کشورهای ترکیه و یونان خریداری کرد.

هواپیمایی ایران ایر

در سال ۱۳۹۵ با امضای برجام بین ایران و کشورهای طرف قرارداد، تحریم های ایران برداشته شد و این امکان برای شرکت های هواپیمایی به وجود آمد تا بتوانند برکیفیت و کمیت ناوگان هوایی خود بیفزایند. در یکی از این قراردادها، ایران ایر قراردادی به ارزش ۱۰ میلیارد دلار با ایرباس امضا کرد که طی آن ۱۰۰ فروند هواپیما به این شرکت تحویل داده می شود. همچنین قرارداد دیگری نیز با شرکت بوئینگ امضا کرد که طی آن ۸۰ فروند هواپیما به این شرکت تحویل داده خواهد شد.

شرکت های تابعه ایـران ایر

ایرلاین ایران ایر، در گذشته شامل شرکت های گروه هتل های هما و ایران ایرتور بود اما در حال حاضر تنها ایران ایرکارگو، جزء شرکت های زیرمجموعه این ایرلان است. ایرلاین ایران ایرتور که با هدف افزایش تعداد مسیرهای داخلی توسط ایران ایر تاسیس شده بود در سال ۱۳۹۴ به بخش خصوصی واگذار شد.

هم اکنون این شرکت هواپیمایی با چندین هواپیمای مختلف، سفرهای متعددی را به شهرهای مختلف داخلی و خارجی انجام می دهد. خدمات پروازی این شرکت به مرور زمان بهتر شده که شامل سرو انواع غذاهای فرنگی و ایرانی و سرگرمی های داخل پرواز می باشد.

نظرات