شخصیت شناسی افراد از نحوه حرف زدن و صحبت کردنشان

0

شخصیت شناسی افراد از نحوه حرف زدن و صحبت کردنشان

شخصیت شناسی از روی صحبت کردن افراد : حرف زدن افراد و کلماتی که بیان می کنند می تواند چیزهای زیادی در مورد ساختار روانشناسی، ترس ها و نیازهای اصلی ان ها به شما نشان دهد.

آیا میدانید کلماتی که افراد استفاده میکنند، بیانگر و نشان دهنده شخصیت آنهاست و میتواند اسرار زیادی را درباره آنها آشکار سازد ؟

آیا میدانید عباراتی که توسط شخص مورد نظر، استفاده میشود، میتواند نشانگر عمیق ترین لایه های شخصیتی او باشد ؟

آیا میدانید آنالیز لغات استفاده شده توسط افراد میتواند به شما کمک کند تا چیزهایی را که قصد دارند از شما مخفی کنند را بدانید ؟

شخصیت شناسی افراد از روی کلماتی که میگویند

شخصیت شناسی از روی صحبت

شخصیت شناسی از روی صحبت

آیا فرد کلمه ای را مدام تکرار میکند ؟

آن ماشین واقعا قدرتمند است !
نور این چراغ قوه بسیار قوی است !
توان کافی را برای مطالعه ندارم.

در مثالهای بالا میبینید که عبارات، درباره موضوعات متنوع و پراکنده ای بیان شده اند اما اگر دقیق تر نگاه کنید، متوجه خواهید شد که کلمه “قدرت” یا کلماتی معادل آن، در هر عبارت ذکر شده است. کنار هم چیده شدن واژه ها در مغز، بصورت اتفاقی نیست بلکه کلماتی که به زبان می آوریم، معمولا توسط نیازهای اساسی ما، آرزوها و نگرانیهایمان شکل میگیرد. به عبارت دیگر، فردی که جملات بالا را بیان کرده است، در لایه های درونی ساختار مغز خود درباره قدرت، و البته ضعف، نگرانی فکری دارد.

ممکن است بخواهد قوی باشد، ممکن است نیاز داشته باشد که قویتر باشد یا اینکه در رابطه با قویتر شدن نگران باشد.

شخصیت شناسی افراد توسط داستانهایی که میگویند

شخصیت شناسی از روی صحبت

شخصیت شناسی از روی صحبت

دیروز با دوتا از دوستانم در حال قدم زدن بودم که یک مرد بسیار قوی هیکل به یکباره ظاهر شد. ما فکر کردیم که او قصد دارد به سمت ما بیاید و با ما دعوت کند اما در ثانیه ی آخر، به طرف دیگری نگاه کرد و عبور کرد.

آیا میتوانید از این داستان چیزی را نتیجه گیری کنید ؟

این داستان نشان میدهد که این فرد، درباره قوی بودن و قدرت، نگرانی دارد. کلمه “مرد قوی هیکل” نشان میدهد که آرزوی فرد این است که از نظر حسی، روحی یا فیزیکی قوی باشد.
ممکن است تصور کنید که هر کسی میتواند چنین داستانی بگوید، اما وقتی حین تعریف کردن، همه مسائل دیگر رها شده و تمام تمرکز و تاکید فرد، بیشتر روی کلمات مذکور باشد، نشان دهنده این است که مواردی که گفتیم، بزرگترین نگرانی این فرد است.

آیا فکر میکنید حافظه بصورت اتفاقی کار میکند ؟ خیر ! ما تنها چیزهایی را به یاد می آوریم که بیشترین تاثیر را روی ما گذاشته اند. بسیار محتمل است که حسی را به یاد بیاورید که احساسات بسیار شدیدی را در شما به وجود آورده و چیزهایی که تاثیر زیادی روی شما نداشته است را به سادگی از یاد ببرید.

اگر داستان مذکور را از زبان فرد دیگری میشنیدیم، قطعا برخی جزییات تماما یکسان میبود.

نکته دیگری که میتوان از داستان مربوطه متوجه شد، این است که فرد با نگران شدن، مشکل دارد. در واقع آنچه که او تجربه کرده است، حاصل نحوه درک او از دنیای اطراف بوده و نه واقعیت، به همین علت نشانگر لایه های درونی شخصیت اوست.

مرد قوی هیکل فقط درحال راه رفتن به سمت آنها بوده است و کار دیگری نکرده است، اما به این دلیل که این شخص نگرانی بسیاری در این زمینه دارد، فکر کرده است که قرار است آسیبی به او وارد شود.

شخصیت شناسی از روی صحبت در جک های افراد

شخصیت شناسی از روی صحبت

شخصیت شناسی از روی صحبت

باید بدانید جکهایی که افراد سر هم میکنند، نمایشگر باورها و نیازهای اساسی آنها هستند. اگر فردی جکی را تکرار کرد و به خاطر آورد، باید بدانید که آن جک با باورهای اساسی آن فرد، تطابق داشته است و به همین علت حافظه او،مدام آنرا به یاد می آورد(حافظه انتخابی است، یعنی چیزهایی را به یاد می آورد که با باورها سازگار است و باورها را محکم تر میکند).

مثلا ممکن است یکی از دوستانتان، درحالیکه در خیابان، و از کنار یک ماشین گرانقیمت رد میشود، بگوید : ای وای ! کلید ماشین را فراموش کردم ! شاید این جمله فقط یک شوخی بنظر بیاید اما در حقیقت، بیانگر نگرانی، تمایل و نیاز شدید این فرد به پول، مقام و تجملات است.

بعضی افراد در جکها، سعی دارند دشمنان خود را هدف گرفته و به نمایش بگذارند تا بتوانند حس بهتری داشته باشند. بنابر این میتوانید دشمنان آنها را شناسایی کنید و سطح فکری آنها را متوجه شوید.

همچنین، مردم با استفاده از جکها بعضا سعی دارند باورهای خود را محکم تر کنند. مثلا :

“یه ضرب المثل آموزنده هست که می گه : مردن برای زنی که عاشقشی از زندگی باهاش آسون تره !”

فرد مذکور باور خود درباره مسائل عشقی و زنان را مطرح کرده است اما معمولا، بعلت اینکه حین شنیدن طنز، ضمیر خودآگاه شما خاموش میشود، به آن دقت نکرده و آنرا تحلیل نمیکنید.

شخصیت شناسی از نحوه حرف زدن

مواردی که گفتیم نکاتی بودند که با استفاده از آنها یادبگیرید چطور میتوانید با شنیدن و توجه کردن به کلمات افراد، شخصیت آنها را تشخیص دهید. نکته آخری که در اینجا به شما میگوییم این است که هیچوقت یک تک عبارت را تحت قضاوت قرار ندهید تا نتایج غلط بدست نیاورید. بلکه،شما نیاز دارید که تا میتوانید عبارات مختلفی را از سخنان فرد مورد نظر یافته و با استفاده از مجموع آنها بتوانید پس از بدست آوردن اشتراکات، نتیجه دقیقی کسب کنید.

خصوصیات شخصیت های مختلف

شخصیت شناسی از روی صحبت

شخصیت شناسی از روی صحبت

شخصیت رهبری

شخصیت های رهبری بلافاصله بعد از شروع به صحبت کردن قادر هستند با انرژی مضاعف و شور و شعف مخاطبان را به نفع خود متقاعد سازند. شاید کلمات یا عبارات این افراد از آن دسته جملات هیپنوتیزم کننده برای جذب دیگران نباشد و اتفاقا خیلی هم ساده صحبت کنند اما خیلی خوب می دانند چه طور نقش خود را در هر لحظه ایفا کنند و به تعامل با بقیه بپردازند.

شما هم با این رهبران در زندگی روزمره بارها برخورد کرده اید. بانوان اصولا رهبران بهتری در مدیریت مباحث هستند و خیلی سریع تر می توانند به تعامل با بقیه برسند. بسته به درونگرا یا برونگرا بودن توانایی ما در رهبری متفاوت است.

شخصیت معتمدان

معتمدان یا افراد قابل اعتماد همان کسانی هستند که می توانند قطار اعتماد شما را سر موقع در مسیر مشخص هدایت کنند. افرادی که وسواس زیادی در حرف زدن به خرج می دهند، در طول سخنرانی به شدت شیوه ادا کردن جملات حساس هستند و در روابط رومزه خود به عبارت هایی که نباید در مکالمات روزانه استفاده شوند توجه دارند.

شخصیت داستان سرایان

سخنوری بر اساس تیپ های شخصیتی نیازی به تجریه و تحلیل ندارد. همین که برخی از افراد طبق طبیعت و خلق و خو ذاتی خود حرف بزنند و سعی نکنند شخصیت های کاذب و تقلبی از خود نشان دهند کفایت می کند. یکی دیگر از کاراکترهای آشنا داستان سرایان هستند. داستان سرایان کسانی هستند که بدون هیچ ترس و استرسی توانایی شگرفی در تعریف کردن با جزئیات کامل دارند. داستان سرایان با احساس و ریتم خاصی صحبت می کنند و مجلس گردان های خوبی هستند که می توانند با تعاریف خود عده زیادی را سرگرم کنند.

شخصیت مولد

کاراکتر مولد اساسا برای سخن گفتن ساخته شده است و خیلی خوب می داند چه طور باید ساختار صحبت هایش را کنترل و تنظیم کند. مولدان شخصیت های پشت صحنه هستند؛ به این معنا که باید به آنها فرصت فکر کردن کافی را داد و سپس از آن ها توقع داشت.
مولدان انسان های هوشمندی هستند که خیلی خوب می دانند کجا باید قلاب خود را بیندازند تا بیشترین مخاطب در کوتاه ترین زمان را صید کنند.

شخصیت توسعه دهنده

توسعه دهندگان ۱۲ درصد از کل جمعیت دنیا را تشکیل می دهند. اگر با فن بیان استیو جابز آشنا باشید متوجه می شوید که سخنوری بر اساس تیپ های شخصیتی حقیقت دارد و کاراکتر استیو جابز به عنوان یک توسعه دهنده چه قدر در تاثیر گذاری سخنرانی های عمومی جهانی آن تاثیرگذار بوده است.

یک توسعه دهنده واقعی متفکری مستقل است که بدون تاثیر پذیری از اطرافیان خود تصمیم می گیرد. موضع این افراد مشخص است: قطعیت و پیروزی. در سخنوری کاراکتر توسعه دهنده ثبات خاصی دیده می شود. توسعه دهندگان به خاطر شرایط کاری خاص و متمایز خود ( که عمدتا کارآفرین هستند) بدون توجه به صحبت های اطرافیان خود و با استقلال کافی سخنوری می کنند.

شخصیت شناسی از روی صحبت، شخصیت شناسی از روی صحبت کردن افراد، شخصیت شناسی از روی صحبت و حرفهای اشخاص

نظرات