تروما روانی چیست؟ درباره انواع تروما چه می­دانید؟

0

بیماری تروما روانی یک عارضه روحی است که ممکن است به دلیل حوادث سنگین و ناگوار در شما پدید بیاید. تفاوت این بیماری با استرس در این است که استرس روزمره ممکن است آسیبی برای شما ایجاد نکند اما تروما آسیب­زاست.

در این مقاله بیشتر با موضوع مطرح شده آشنا خواهیم شد. انواع آن را ذکر خواهیم کرد و سپس به راه­های درمانی خواهیم پرداخت. اگر قصد کسب اطلاعات بیشتر درباره تروما را دارید، پیشنهاد می­کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 تروما روانی

تروما چیست؟

پاسخ تروما چیست ممکن است با بسیاری پاسخ‌های دیگر اشتباه گرفته شود. برای همین منظور نیاز است که ابتدا معنای این واژه را در علم پزشکی بررسی کنیم. تروما یک واژه یونانی و به معنای زخم است.

ممکن است در دیگر نوشته­ ها اصطلاح زخم تروما را نیز دیده باشید. در پزشکی هر نوع آسیب دیدگی، ضربه، جراحت، شوک و آسیب به بدن انسان، تروما نام دارد. در این مقاله قصد داریم بخش روانی آن را مورد بررسی قرار دهیم.

ترومای روانی چیست؟

موقعیت­هایی که از لحاظ روانی به شما فشار وارد می­کند می­تواند منجر به تروما روانی شود. این عارضه می­تواند بدون آسیب جسمی نیز اتفاق بیوفتد. حتی اگر از لحاظ جسمی در شرایط خوبی قرار داشته‌ باشید ترومای روحی می­تواند جسم شما را در معرض خطر قرار دهد بدون آنکه متوجه شوید.

مواجهه با بلایای طبیعی، تجاوز، خشونت شدید و تجربیات تلخ می­تواند به این آسیب روحی منجر شود. در ادبیات عام نیز استفاده از تروما بسیار به چشم می­خورد. در معنای عامیانه از این واژه برای بیان دردمند بودن حادثه استفاده خواهد شد.

ترومای روحی با فیزیکی چه تفاوتی دارند؟

همان‌طور که گفتیم در علم پزشکی زخم تروما هم به آسیب­های روحی اطلاق می­شود و هم به آسیب­های جسمی. در بحث فیزیکی این عارضه می­تواند به شکل خفیف یا حاد باشد. شکل خفیف آن معمولا به‌صورت زخم خواهد بود که در طی حادثه­ای ایجاد شده است.

شکل حاد آن ممکن است به شکست­های شدید استخوان، بریدگی عمیق و ضربات سنگین اشاره داشته باشد. اگر چند آسیب به شکل همزمان ایجاد شود با مولتی تروما طرف هستیم. ترومای مغزی نیز ضربات شدید به مغز و جمجمه است.

تروما روانی چه علائمی دارد؟

در رویارویی با حوادث دردناک و ناگوار همه انسان­ها واکنش­های متفاوتی از خود نشان می­دهند. برخی از این واکنش­ها می­توانند نشان­دهنده بروز یک تروما در ما باشند. این نشانه­ ها عبارتند از:

  • شوک­ (پس از حادثه به دلیل شوک وارد شده بیمار با ناباوری حادثه را انکار می­کند.)
  • گیجی و عدم تمرکز
  • ناراحتی و ناامیدی عمیق
  • ناپایداری رفتاری و تغییر خلق و خو
  • گوشه­گیری از جمع
  • مضطرب بودن و احساس ترس
  • از دست دادن یک یا چند مورد از حواس پنج‌گانه
  • احساس شرم، گناه و سرزنش

این علائم همگی می­توانند نشان­دهنده یک حادثه روحی بزرگ برای فرد آسیب­دیده باشند و حتی مشکلات دیگری نیز پدید بیاورند. اگر نشانه ­های پایداری زیادی از خود نشان­ ندادند و پس از مدتی از بین رفتند یعنی با مشکلی جدی طرف نیستیم و صرفا واکنش طبیعی افراد را مشا­هده کرده­ایم.

تروما روانی

انواع تروما روانی را بشناسید

شناخت انواع تروما به ما کمک می­کند که بهتر با بیماری روبه‌رو شویم و حتی روند درمانی را جلوتر بیاندازیم. به طول کلی می­توان ۴ نوع برای تروما تعریف کرد.

حاد: یک رویداد یا حادثه تنش­زا می­تواند به زخم روحی شدید منجر شود.

  • مزمن: اگر به شکل مستمر در رویداد تنش­زا قرار بگیریم احتمال بروز این نوع از زخم روحی بالاست. برای مثال خانم­هایی که به شکل مستمر در معرض خشونت خانگی و آزار هستند.
  • پیچیده: اگر چندین رویداد آسیب­زا را متحمل شویم شناخت و درک پیامد­های به شکل تفکیک­شده، سخت خواهد بود. به همین خاطر نام این نوع را «پیچیده» گذاشتند.
  • جانبی: اگر که با فردی که یکی از ۳ مورد بالا را تجربه کرده (یا می­کند) هم‌صحبت شویم و مشکل او در ما نیز احساس ناراحتی شدید ایجاد کند، یعنی دچار ترومای جانبی شده­ایم.

تشخیص نوع تروما معمولا بر عهده پزشک معالج است و به راحتی نمی­توان نوع بیماری را تشخیص داد.

در مواجه با تروما چه زمانی باید به متخصص مراجعه کرد؟

در تروما روانی اگر شاهد عدم بهبودی علائم بودیم، باید به پزشک مراجعه کنیم. به کمک یک روانشناس، تروما روانی می­تواند درمان شود و مشکل جدی نخواهد بود.

مشکلات جدی در خواب و دیدن کابوس­های پشت سرهم یکی دیگر از نشانه­ های تروماست. اگر چنین اتفاقی را در طولانی مدت مشاهده کنید برای فهمیدن علت آن مراجعه به روانشناس الزامی است.

اگر برای احساس بهتر به مصرف الکل یا مواد مخدر روی آورده­اید باید آن را کنار بگذارید و از طریق روند درمانی، سلامتی خود را بازیابید. برای گرفتن نتیجه بهتر از پروسه درمانی، بهتر است به پزشک معالج خود اطمینان کنید و همه چیز را با او در میان بگذارید.

چگونه به خودمان برای درمان تروما کمک کنیم؟

شما قوی­ترین فردی هستید که می­توانید به خودتان برای درمان کمک کنید. شاید مراحل ابتدایی نیاز باشد یک فرد متخصص شما را یاری دهد اما پس از آن باید خودتان هم دست به کار شوید. در ادامه روش­هایی به شما معرفی می­کنیم که به کمک آنها درمان سریع­تر خواهد بود.

  • ورزش: ورزش به شکل روزانه می­تواند برای شما بسیار مفید باشد. نیازی هم نیست که به شکل حرفه­ای ورزش کنید. تنها ساعتی را به فعالیت بدنی مورد علاقه خود مشغول شوید و از آن لذت ببرید.
  • شرکت در فعالیت­های اجتماعی: اگر پیش از زخم تروما در فعالیت­های مختلف شرکت می­کردید، حالا زمان آن است که باز هم به سراغ آنها بروید. اگر حضور در اجتماعات به صورت تنهایی برای شما سخت است، از یک دوست صمیمی کمک بگیرید.
  • پیدا کردن دوست جدید: ارتباط با افراد جدیدی که مثل شما فکر می­کنند و با شما علایق مشترک دارند، می­تواند جذاب باشد. رفتن به باشگاه، کلاس­های مختلف و شرکت در رویداد می­تواند چنین دوستانی را به شما وصل کند.

 چه راه­هایی برای درمان تروما وجود دارد؟

به طور کلی می­توان درمان این بیماری را به دو دسته فیزیکی و روانی تقسیم کرد. در درمان روانی پزشک با استفاده از تکنیک­های خاصی سعی می­کند به لایه­ های ذهنی بیمار راه پیدا کند و مشکل او را بر طرف سازد.

در روش فیزیکی از تکنیک تحریک بدن کمک گرفته می­شود. این تحریک ممکن است با لمس یا سوزن اتفاق بیوفتد. برخی پزشکان نیز ممکن است فعالیت­های حرکتی خاصی را برای بیمار توصیه کنند تا روند درمانی­ سریع­تر به اتمام برسد.

تروما روانی یک استرس آسیب­زاست و باید درمان شود. استرس­های معمول در زندگی می­توانند آسیب­زا نباشند. تروما در ادبیات پزشکی یک معنای کلی دارد و آن هم زخم است. تکلیف زخم جسمی را تا حدودی می­دانیم اما بحث زخم روحی را باید مورد بررسی بیشتر قرار داد.

در این مقاله زخم روحی را بررسی کردیم و متوجه شدیم که حادثه­ های ناگوار و سنگین می­توانند فشاری به ما وارد کنند که به تروما بی‌انجامد. اگر نشانه­ های این بیماری پایدار و ادامه­ دار باشند باید به پزشک متخصص مراجعه کرد و روان خود را به دست درمان سپرد.

برای ترومای جانبی در بیشتر مواقع احتیاج به درمان خاص نیست اما اگر رابطه عمیقی بین دو طرف برقرار باشد ممکن است به درمان نیز نیاز شود. سپاسگزاریم که تا انتها با ما بودید.

نظرات