۱۱ نکته ارزشمند، برای لحظات سخت زندگی

0

این طبیعی است که در چرخه زندگی، با مواقع سخت روبرو شویم. مجبور به انتخاب های سخت، تصمیمات سخت و پذیرش چیزهایی که خارج از کنترل ما هستند، خواهیم شد. چنین شرایطی اغلب پر استرس و چالش برانگیز می باشد.

اما این یک حقیقت است که زندگی سخت می شود و همیشه همه چیز طبق برنامه ریزی های ما پیش نمی رود.

لحظات سخت زندگی

اما چطور باید یاد بگیریم که با این شرایط کنار بیاییم و از لحظات سخت عبور کنیم؟ وقتی زندگی سخت می شود، باید چکار کرد؟ کافیست از این ۶ نکته پیروی کنید:

  1. یادتان باشد که شرایط تغییر خواهد کرد

مانند فال روزانه که هر روزش متفاوت است، اولین چیزی که باید در ذهن داشته باشید، این است که زندگی همواره در حال تغییر است. پس بدانید که وضعیتی که در حال حاضر در آن قرار دارید، دائمی و همیشگی نیست.

با علم به این موضوع، آرامش خود را حفظ کنید. وقتی در سختی و تنگنا قرار دارید، این موضوع را به خود یادآوری کنید و بپذیرید.

  1. این شرایط را به عنوان یک تجربه بپذیرید

متعجب خواهید شد که پس از عبور از یک دوره سخت و رنج آور، چه چیزهای جدیدی خواهید آموخت. عمیقا به درسی که می توانید از آن شرایط بیاموزید، فکر کنید.

به عنوان مثال، وقتی در شرایط سخت و دشوار قرار می گیرید، از خودتان سوال کنید: می توانستم چه اشتباهاتی انجام دهم؟ می توانستم چه کاری را درست انجام دهم؟ برای بهتر شدن شرایط، چه کاری می توانم انجام دهم؟ این اتفاق برای آینده من چه درسی دارد؟

  1. روز به روز از آن عبور کنید

یادتان باشد که همیشه فردایی وجود دارد. شاید امروز شدیدا احساس ضعف و خستگی کنید و روحیه تان خوب نباشد، اما فردا شرایط متفاوت خواهد بود. مواجه شدن با هر چیز، در همان لحظه آسان تر می باشد.

دانستن این موضوع می تواند روزنه امیدی در درون شما ایجاد کند و زمانی که زندگی به شما سخت گرفته است، احساس بهتری در شما ایجاد نماید.

  1. شکرگزاری کنید

وقتی در حال عبور از لحظات سخت زندگی هستید، شاید شکرگزار بودن کمی دشوار به نظر برسد. اما همین تمرین ساده و کوچک، قدرت دگرگون کردن ذهنیت شما را دارد! با نوشتن ۳ تا از چیزهایی که بیشتر از همه بابت آن ها شکرگزار هستید، شروع کنید.

این موارد می توانند خانواده تان باشند، یا دوستان، حیوان خانگی، شغل و هر چیز دیگری. سپس بنویسید که چرا بابت آن ها شکرگزار هستید؟ نوشتن دلیل شکرگزاری، کلید ایجاد احساس شکرگزاری در شماست.

این تمرین کوچک را هر روز، صبح ها بعد از بیدار شدن، و شب ها قبل از رفتن به خواب انجام دهید.

  1. خود مراقبتی را تمرین کنید

خود مراقبتی مقوله بسیار مهمی است؛ خصوصا وقتی لحظات سختی را در زندگی سپری می کنید. این امر می تواند حالت ذهنی و جسمی و به طور کلی «رفاه» شما را بهبود ببخشد. خود مراقبتی شامل بخش های مختلفی از جمله روحی، عاطفی، شخصی، مالی و… می شود.

اما در حال حاضر بیایید فقط بر روی بخش جسمی و ذهنی آن تمرکز کنیم. نمونه هایی از خود مراقبتی جسمی شامل موارد زیر هستند:

  • خواب کافی: افزایش وضوح ذهنی، بهبود روحیه و آمادگی برای یک روز جدید
  • هیدراته بودن: نوشیدن آب کافی در طی روز
  • یوگا و فعالیت فیزیکی: ترشح اندورفین و بالا بردن وضوح ذهنی

و تعدادی از خود مراقبتی های ذهنی شامل:

  • خود اکتشافی: پیدا کردن هدف زندگی، چیزی که می خواهید به آن برسید، و تعریف تان از موفقیت
  • مطالعه: کمک به کاهش استرس و پرت کردن ذهن
  • هدفگذاری: پرت کردن ذهن از شرایط موجود و متمرکز کردن آن بر روی آینده
  1. پذیرش را یاد بگیرید

مهم نیست چقدر سخت تلاش می کنید، اما شما هر کاری هم کنید، نمی توانید گذشته را تغییر دهید! نه تنها گذشته را، بلکه تمام چیزهایی که خارج از کنترل شماست.

پذیرش، کار آسانی نیست و رسیدن به آن زمان می برد. اما وقتی در حال عبور از دوره سختی از زندگی تان هستید، این امر تنها چیزی است که شما را به رهایی و آزادی می رساند. برای اینکه پذیرش برایتان آسان تر شود، جملات زیر را هر روز بنویسید و بلند بخوانید:

  • من قادر به تغییر گذشته نیستم.
  • بعضی چیزها از کنترل من خارج است.
  • بر روی آینده تمرکز می کنم و گذشته را رها می کنم.
  1. زمانی را برای استراحت و ریلکس کردن اختصاص دهید

وقتی استرس دارید، به هیچ عنوان نمی توانید به راه حل های مناسبی برای مشکلات تان دست پیدا کنید. باید هر طور شده، زمانی را به ریلکس کردن و خلاص شدن از استرس و پاکسازی ذهن تان از هر آن چیزی که با آن روبرو هستید، اختصاص دهید.

راه های زیادی برای ریلکس کردن وجود دارد؛ از مدیتیشن و یوگا گرفته، تا تماشای فیلم و گوش دادن به موسیقی. هر کاری می کنید، فقط مطمئن شوید که زمانی را برای تنهایی و رسیدن به آرامش، اختصاص داده اید.

  1. درباره مشکل تان حرف بزنید

مهم نیست درباره مشکل تان با یک مشاور و درمانگر حرف می زنید، یا با دوستان و خانواده تان؛ مهم این است که دل تان را خالی کنید و هرچه در سینه دارید، بیرون بریزید.

وقتی دریچه ذهن تان را باز می کنید و هرآنچه درون آن است، بیرون می ریزید، هم احساس بهتری خواهید داشت، و هم آماده انجام تغییرات لازم جهت حل مشکلات تان خواهید بود.

  1. به راه حل های ممکن فکر کنید

بعد از اینکه مدت زمانی را به تنهایی و آرامش گذراندید و با کسی در مورد مشکل تان صحبت کردید، وقت آن رسیده که به راه حل هایی فکر کنید که می توانند در حل مشکلات تان به شما کمک کنند.

اگر مشکل روابط دارید، شاید نیاز باشد کمی از شریک عاطفی تان دور شوید تا احساسات تان را دوباره بازسازی کنید. اگر مشکل کاری دارید، شاید بهتر باشد به جابجایی و پیدا کردن شغلی جدید فکر کنید.

  1. دریابید که نگرانی هیچ سودی ندارد

وقتی راه حل را پیدا کردید، دیگر به خودتان اجازه ندهید که دوباره نگران همان موضوع شوید. به جای نگرانی در مورد یک مشکل، بر روی تمام اتفاقات خوبی که در اطراف تان در حال رخ دادن است، تمرکز کنید.

وقتی دوباره به آن مشکل فکر می کنید، ذهنیت منفی خود را حفظ می کنید و خود را از انجام کارهایی که می توانند شرایط تان را بهبود ببخشند، باز می دارید. اجازه ندهید این اتفاق بیافتد! یادتان باشد که تاریک ترین زمان، درست قبل از طلوع است…

  1. با دیگران احساس راحتی کنید

به عنوان آخرین نکته، یادتان باشد هر زمان نیاز به کمک داشتید، از دیگران کمک بخواهید. اگر مدت زمان طولانی است که خودتان به تنهایی با مشکلات تان دست و پنجه نرم می کنید، الان زمان آن رسیده که از دیگران کمک بطلبید.

هیچ ایرادی ندارد اگر وقتی به کمک نیاز دارید، درخواست کمک کنید؛ خصوصا اگر در اطراف تان افرادی را دارید که می توانند کمک تان کنند. اجازه ندهید که غرور یا هر احساس دیگری، سد راه خوشحالی و حس خوب تان شود.

نظرات