از کجا بفهمم حساسیت فصلی دارم یا کرونا گرفتم + فرق حساسیت با کرونا

0

از کجا بفهمم حساسیت فصلی دارم یا کرونا گرفتم + روش تشخیص

با فرارسیدن فصل بهار و آغاز حساسیت های فصلی و آبریزش بینی و علائم سرماخوردگی و شرایط کرونا و با هر سرفه، قطره‌ای آبریزش بینی یا کمی خارش گلو از خود می‌پرسیم: کرونا گرفته‌ام؟ و از کجا بفهمم حساسیت دارم یا کرونا گرفتم و روش تشخیص حساسیت از کرونا چیست و علائم و تفاوت های کرونا با آلرژی و حساسیت های فصلی بهره و پاییزه چیست در ادامه این مطلب همه این موارد با نکات توصیه ای پزشکان خواهید خواند. با ما همراه باشید.

فرق حساسیت فصلی با کرونا ، از کجا بفهمم حساسیت فصلی دارم یا کرونا گرفتم + روش تشخیص

با شکوفایی و گرده‌پراکنی گل‌ها و گیاهان، آلرژی فصلی مانند سال‌های قبل به سراغ کسی می‌آید که دچار آلرژی فصلی است.
به گفته­ متخصصان، علائم ویروس جدید کرونا، آنفولانزا و حساسیت با یکدیگر فرق دارد و اصلی­ ترین علائم ویروس جدید کرونا تب، خستگی، سرفه و تنگی نفس است، اما علائم حساسیت مزمن­ تر و شامل عطسه، خس­ خس و سرفه است.

فرق حساسیت فصلی با کرونا

اگر آبریزش بینی دارید یا چشمتان می­ خارد، لزوما به ویروس جدید کرونا مبتلا نشده­ اید. اما اگر سرفه می­ کنید، احساس خستگی شدید و تب دارید، ممکن است به کووید-۱۹ مبتلا شده باشید.

علائم به یک اندازه ظاهر نمی ­شود. درحالی­که ممکن است ظاهرا به ویروس کرونا مبتلا شده باشید، احتمالا فقط دچار آنفولانزا فصلی یا حساسیت هستید. بسیاری از علائم سرماخوردگی، آنفولانزا و کووید شبیه به هم است به­ طوری که تشخیص دادن آن­ ها از هم دشوار می­ شود. همه­ این بیماری ها در اثر ویروس به وجود می ­آیند اما ویروس هر یک متفاوت است.

احتمال بروز علائم عمومی مانند تب، سردرد و بدن درد در سرماخوردگی (و همین­طور کووید-۱۹) بیشتر است اما حساسیت معمولا فقط دستگاه تنفسی را درگیر می­ کند.

علائم حساسیت با مصرف داروی آنتی ­هیستامین و دیگر داروهای مخصوص حساسیت برطرف می­ شود. سرماخوردگی بیشتر به داروی ضد احتقان، استامینوفن، مایعات و استراحت واکنش نشان می­ دهد.

تنگی نفس از علامت­ های شایع کووید-۱۹ است که قبل از التهاب ریه رخ می ­دهد. عموما آنفولانزا یا سرماخوردگی باعث تنگی نفس نمی­ شود مگر این که تبدیل به ذات ­الریه شده باشد که در این صورت هم باید با پزشک متخصص عفونی یا ریه مشاوره کنید.

به ندرت پیش می­ آید که بعد از بروز تب در سرماخوردگی شاهد تنگی نفس باشیم. آنفولانزا شباهت زیادی به کووید-۱۹ دارد اما تنگی نفس در آنفولانزا معمولا به شدت کووید-۱۹ نیست.

از کجا بفهمم حساسیت فصلی دارم یا کرونا گرفتم + فرق حساسیت با کرونا

روش تشخیص حساسیت فصلی از کرونا

آبریزش بینی، درد صورت، آبریزش از عقب بینی و خارش چشم از جمله علائم شایع در حساسیت یا سرماخوردگی است، اما این علائم در کووید-۱۹ شایع نیست.

به­ گفته­ سازمان بهداشت جهانی، تب، خستگی و سرفه خشک ازجمله رایج­ ترین علائم کرونا است. ممکن است بعضی از بیماران درد و کوفتگی، گرفتگی و آبریزش بینی، گلودرد یا اسهال را هم تجربه کنند. طبق گزارش چین از بیش از ۱۰۰۰ بیمار، از هر بیست بیمار تنها یک نفر دچار گرفتگی بینی شده بود.

علائم کووید-۱۹ معمولا ۲ الی ۱۴ روز بعد از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر می ­شود.

فهرست ۱۱ علامت اصلی کووید-۱۹

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا فهرست ۱۱ علامت اصلی کووید-۱۹ ارائه کرده:

۱- تب یا لرز
۲- سرفه
۳- تنگی نفس یا اختلال در تنفس
۴- خستگی
۵- درد بدن یا عضلات
۶- سردرد
۷- گلودرد
۸- از دست دادن حس بویایی یا چشایی
۹- گرفتگی یا آبریزش بینی
۱۰- تهوع یا استفراغ
۱۱- اسهال

البته بعضی از افراد به ویروس مبتلا می­ شوند ولی علامتی ندارند و ناخوش نمی ­شوند. حتی اگر این افراد احساس بیماری نکنند، باز هم می­ توانند ویروس را به اطرافیان انتقال دهند.

تفاوت و شباهت های حساسیت فصلی با کرونا

همچنین بخوانید: علائم کرونا چه فرقی با آنفولانزا و سرماخوردگی دارد؟ + علائم هر دو

همچنین بخوانید: علائم ویروس کرونا در تابستان چیست و چه نشانه هایی دارد؟

علائم حساسیت مزمن

کووید-۱۹ مانند آنفولانزا یا سرماخوردگی بیماری حادی است یعنی تا قبل از بروز علائم فرد احساس بیماری نمی­ کند. اما حساسیت معمولا مزمن است و علائم آن تا چند هفته، ماه یا حتی سال به صورت مقطعی عود می ­کند.

حساسیت نباید منجر به تب یا بدن درد شود. معمولا در حساسیت با سرفه روبه­ رو نیستیم مگر این­که آبریزش بینی شدید باشد. همین­طور حساسیت، به­ ویژه در افراد مبتلا به آسم، باعث بروز خس ­خس می­ شود.

معمولا علائم حساسیت بسته به محیط تغییر می­ کند: به­ محض قرار گرفتن در معرض غبار، گرده یا موی حیوانات تشدید می­ شود درحالی­که علائم سرماخوردگی صرف نظر از زمان روز، آب و هوا، موقعیت یا سایر عوامل محیطی تداوم می­ یابد.

مقایسه علائم کرونا، سرماخوردگی، آنفولانزا و حساسیت

فرق حساسیت فصلی با کرونا ، از کجا بفهمم حساسیت فصلی دارم یا کرونا گرفتم + روش تشخیص

روش تشخیص حساسیت فصلی و کرونا

چگونه مطمئن شویم آلرژی داریم؟

بهترین راه برای تشخیص آلرژی، انجام یک آزمون پوستی توسط پزشک متخصص آلرژی است.

درمان حساسیت

با مشورت دکتر داروساز، با مصرف داروهای آنتی‌هیستامینِ غیرنسخه‌ای یا
بنا به تجویز پزشک، با استفاده از اسپری بینی حاوی کورتون (کورتیکوسترویید)

منابع: درمانکده و داروخانه دکتر عبیدی

نظرات