عسل مرکبات چیست؟ بررسی خواص عسل مرکبات و بهارنارنج

1

عسل مرکبات یک نوع عسل از شهد چند میوه از مرکبات است که قند کم آن باعث تمایز این عسل با سایر عسل ها می شود. خواص عـسل مـرکبات و بهارنارنج را در این مقاله بررسی خواهیم کرد. در بسیاری از اوقات مردم  بین عسل بهارنارنج و عسـل مرکبات تفاوتی قائل نمی شوند و هردو عسل را یکی میدانند. با توجه به اینکه تولید این عسل توسط زنبورهای عسل از انواع مرکبات از جمله: لیمو، گریپ فروت، پرتقال، ماندارین و غیره انجام می شود و اکثر این میوه ها اسیدی هستند و قند کمی دارند، عسل تولید شده دارای رنگ طلایی روشن و رایحه ای دلنشین می باشد که به بوی لیمو و پرتقال بسیار نزدیک است.

تولید عسـل مرکبات معمولا در اوایل فصل بهار انجام می شود، عسل تولیدی علاوه بر قند کم آن دارای روغن های فرار و مواد معدنی و اسیدهای آلی است. ریز مغذی های کلسیم، فسفر، آهن و پتاسیم به وفور در این نوع عسل وجود دارند.

عسل و مرکبات

مرکبات از جمله میوه هایی هستند که علاوه بر رایحه های جذاب خود دارای ریز مغذی های لازم برای بدن هستند. استفاده از ترکیبات مرکبات برای درمان های پوستی و همچنین تولید داروهای درمانی بسیار مورد توجه است. تاثیرات معجزه آسای مرکبات بر روی سفتی پوست، درخشندگی پوست، بستن منافذ باز صورت، خاصیت ضد پیری این میوه ها باعث شده است استفاده از آنها روز به روز بیشتر شود.

عسل

مرکبات سرشار از ویتامین C هستند که در روشن شدن رنگ پوست بسیار مفید است. عسل مرکبات طبیعی منبع کاملی از تمام ریزمغذی های مرکبات است که خواص درمانی و تغذیه ای بی نظیری دارد.

شهد مرکبات

شهد مرکبات برای زنبورهای عسل بسیار جذاب و لذیذ است، بنابراین در مناطق مدیترانه ای که مرکبات زیاد رشد می کنند، عـسل مرکبات نیز به وفور قابل تولید است. ممکن است عسل فقط از یک نوع میوه تولید شود ولی خواص فیزیکوشیمیایی این عسل ها با هم مشابه است.

از قطب های اصلی تولید مرکبات می توان به: چین، هند، مکزیک، اسپانیا، آمریکا و برزیل اشاره کرد، به طور کلی رشد مرکبات در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری مناسب است.

ترکیبات عسل مرکبات

عسل مرکبات، سرشار از آنتی اکسیدان های مفید و ضروری برای سلامتی انسان است، همچنین ویتامین های نوع A، B و C و قندهای ساده که از ریز مغذی های لازم برای بدن به شمار می روند به میزان بالایی در این عسل وجود دارد.

این نوع عسل تولید شده از مرکبات، یک عسل همه کاره به شمار می رود زیرا همه افراد در سنین مختلف می توانند از آن استفاده کنند و استفاده از آن در تمام وعده های غذایی و همراه با آنها مفید و موثر است.

عسل مرکبات در ایران

با توجه به شرایط آب و هوایی مطلوب کشور ما، رشد و کاشت درختان مرکبات بسیار چشمگیر است و زنبورداری نیز یکی از شغل های جا افتاده در کشور ما به شمار می رود. از مزایای کاشت و برداشت مرکبات در کشور می توان به تولید عسل مرکبات اشاره کرد. پرورش زنبورهای عسل در باغ های مرکبات باعث می شود که زنبورها با استفاده از شهد مرکبات عسل بسیار مفید و پرکاربردی را تولید نمایند که امروزه مشتریان خاص خود را دارد.

با توجه به اینکه زنبور عسل فقط از یک شهد برای تولید عسل استفاده نمی کند، میتوان نتیجه گرفت که عسل تولید شده از شهد چند میوه مختلف تهیه شده است. البته در باغ های مرکباتی که یک نوع میوه کشت شده است درصد بیشتر عسل تولید شده از شهد همان میوه است. با توجه به اینکه تمام شرایط تولید عسل مرکبات در کشور ما وجود دارد، این عسل در همه جای کشور در دسترس است. مجموعه زنبورداری آهوتا یکی از مجموعه های معتبر و معروف در زمینه تولید عسل مرکبات در ایران هستند.

عسل تولیدی از شهد مرکبات بیشتر در شمال کشور وجود دارد، این عسل دارای رنگ زرد کم رنگی است که معمولا در فروردین ماه برداشت می شود. طعم و بوی عسل مرکبات بی نظیر است و قند آن کم است ولی افراد دیابتی برای مصرف آن باید با پزشک مشورت کنند.

خواص عسل مرکبات

عسل تولید شده از مرکبات، باعث افزایش تحریک و تولید گلبول های قرمز خون می شود، این نوع عسل توانایی افزایش تولید هموگلوبین خون را افزایش می دهد. بنابراین، از درمان های موثری که برای بیماری کم خونی در افراد مبتلا به این بیماری استفاده می شود، خوردن عسـل مرکبات است.

عـسل تولیدی مرکبات می تواند باعث پیشگیری از بیماری پوکی استخوان شود و همچنین این بیماری را بهبود می دهند.

استفاده از عـسل تولید از درختان مرکبات، باعث رشد سریع دندان های کودکان و پیشگیری از ترک خوردگی و شکستگی آنها می شود.

خوردن عـسل مرکبات در ایجاد آرامش افراد و تسکین اعصاب بسیار موثر است، همچنین برای درمان بی خوابی از این عسل بسیار استفاده می شود.

با توجه به اینکه مرکبات در کاهش فشار خون مفید هستند، استفاده از عـسل مرکبات برای درمان فشار خون مفید واقع می شود.

استفاده خوراکی از عسل تولید شده از مرکبات باعث توقف سرفه های مکرر می شود و علاوه بر آن به بهبود لوزه ها کمک کرده و عفونت های دستگاه تنفسی را از بین می برد.

تغذیه با عسـل مرکبات، باعث پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی می شود و سکته های قلبی را کاهش می دهد.

عسل

استفاده از این عسل برای درمان لکه های پوستی بسیار مفید است زیرا خاصیت اسیدی دارد.

یکی از بهترین خواص عسل مرکبات، قدرت تجزیه رسوبات و سنگ های کلیوی است که به راحتی بعد از تجزیه از طریق ادرار دفع می شوند. این عسل به راحتی باعث پیشگیری از عفونت های ادراری می شود.

عـسل تولید شده به وسیله زنبور از درختان مرکبات، قدرت بالایی در افزایش حافظه و تمرکز افراد دارد.

عسـل مرکبات برای ترمیم زخم ها و کاهش بار میکروبی بسیار مفید است همچنین خواص ضد میکروبی دارد.

بیشتر افراد این نگرش را دارند که خوردن عسل باعث چاقی می شود، ولی با توجه به اینکه عسل تولید شده از شهد مـرکبات، دارای میزان زیادی فیبر است و علاوه بر کمک به سلامتی سیستم دستگاه گوارشی به کاهش وزن افراد نیز کمک می کند.

عسل مرکبات برای پوست

این نوع عسل را می توان در آب ولرم حل کرد و از خواص درمانی آن بهره مند شد، برای استفاده از این عسل برای سلامت پوست، می توانید به تنهایی یا ترکیب با مواد دیگر بر روی پوست بمالید. توجه داشته باشید که برای خرید عسـل شهد مرکبات به مراکز قابل اطمینان مراجعه نمایید تا نسبت به اصلی بودن آن اطمینان حاصل نمایید.

عوارض جانبی عـسل مـرکبات

استفاده از عـسل مرکبات، عوارضی را در پی ندارد، مگر در افرادی که به شهد زنبور عـسل آلرژی داشته باشند. همچنین افراد دیابتی نباید مقدار زیادی از این عسل را مصرف نمایند چون ممکن است با افزایش قند خون مواجه شوند.

شرایط نگهداری و تهیه عسـل مـرکبات

این عسل را باید در یک جای خشک نگهداری کنید، نیاز به نگهداری از آن در یخچال نیست. همیشه از قاشق خشک برای بیرون آوردن عسل از ظرف استفاده کنید. مزایای بیشمار عـسل مرکبات می تواند هر کسی را ترغیب کند تا اقدام به خرید و استفاده از این عسـل شگفت انگیز کند.

با توجه به اینکه فروشگاه های عسل بسیار گسترش پیدا کرده اند، برای خرید عسل مرکبات اصل، حتما باید به فروشگاه های معتبر مانند آهوتا مراجعه نمایید تا بتوانید یک عسل ارگانیک و مفید را تهیه کنید. خرید عسل تهیه شده از شهد مـرکبات، از طریق سایت ahoota به صورت آنلاین نیز امکان پذیر است، کافیست سفارش خود را در سایت ثبت نمایید تا در اسرع وقت در اختیار شما قرار گیرد.

1 دیدگاه در “عسل مرکبات چیست؟ بررسی خواص عسل مرکبات و بهارنارنج

  1. مریم گفت:

    ممنون از اطلاعات مفید و کارامدتون

نظرات