کیفیت و زیبایی فرش دستباف با فرش ماشین بافت اکسیر

0

آیا هنوز فکر می کنید که فرش ماشینی کیفیتی به مراتب پایین تر از فرش دستبافت دارد؟ باید به شما بگوییم وقت آن رسیده که نظرتان را عوض کنید. امروز دیگر اینطور نیست. امروز فرش ماشین بافت اکسیر تولید می شود که به لحاظ کیفیت و زیبایی مثال یک فرش دستباف است.

فرش اکسیر

 

فرش دستباف گونه اکسیر

فرش ماشینی اکسیر که با نام فرش اکسیر هالی نیز شناخته می شود تولید شده در کارخانه فرش سروش پایتخت در شهر کاشان است.

فرش اکسیر تولید کننده فرش های خاص ماشینی گرانقیت است.

فرش اکسیر

اما منظور از فرش گرانقیمت چیست؟ آیا منظور این است که طعنه به فرش دستباف می زند؟

اگر اینطور در نظر بگیریم که این فرش ها از بسیاری از فرشهای دستباف قیمت بیشتری دارند این حرف درست است. اما اگر بخواهیم با همان کیفیت، یعنی تعداد گره یا شانه و تراکم ، با همان نخ و با همان لطافت یک فرش دستباف تهیه کنیم اصلا اینطور نیست.

یعنی اگر شما بخواهید به طور مثال یک فرش دستباف ابریشم قم را تهیه کنید، و اگر بنا باشد برای این فرش به طور مثال ۱۰۰ میلیون تومان پول پرداخت کنید، همان فرش با همان کیفیت ، در صورتی که بافت ماشین باشد با یک چهارم هزینه قابل تهیه است.

فرش اکسیر

کار دست روی فرش دستباف گونه اکسیر

شاید بپرسید پرداخت هایی که روی آن فرش قم صورت می گیرد چطور؟

باید بگوییم تنها تفاوت فرش ابریشم قم دستباف گونه اکسیر در بافت آن است. یعنی پس از بافت فرش توسط ماشین، باقی مراحل مانند تیغ زنی، دور دوزی، تمیز کاری و … تماما توسط دست استادکاران صورت می گیرد.

همین امر باعث شده است که فرش ماشینی دستباف گونه اکسیر به قدری به نمونه دستباف اصیل آن نزدیک باشد که تشخیص آن برای یک کاربر عادی بسیار دشوار باشد.

در این شباهت به این نکته اکتفا کنیم که متاسفانه برخی تجار خارجی، فرش دستباف گونه اکسیر امروز این فرش را به جای فرش دستباف اصیل ارائه می کنند.

نخ بامبو در فرش اکسیر

امروز فرش اکسیر در بافت فرش ماشینی های فوق متراکم، از نخ طبیعی با الیاف بامبو استفاده می کند که علاوه بر لطافت ، به دلیل طبیعی بودن همان حس فرش دستباف را ارائه می دهد.

 

فرش های ماشینی، در گذشته به دلیل محدودیت ماشین های بافت، توان بافت ریز و متراکم را نداشته اند. اصطلاحاتی مثل رج و شانه را شنیده اید. هرچه تراکم فرش بیشتر باشد، فرش قوام داشته و کیفیت بالاتری دارد.

دستگاه هایی که امروز در کشورهایی نظیر بلژیک ساخته می شوند، به قدری پیشرفت کرده اند که توان انجام بافت های بسیار ریز و فشرده ای را دارند.

فرش اکسـیر ( اکسیـر هالی )

فرش اکسیر امروز توانسته است با استفاده از تکنولوژی روز، فرش هایی فوق متراکم تولید کند. فرشهای ۱۲۰۰ شانه با تراکم ۳۶۰۰ با طرح های اصیل ایرانی و با الوانی از رنگ ها بافته می شود.

این فرش ها در ادامه تولید با هنر هنرمندان اصیل مزین شده و بخشی از عملیات تولید توسط دست انجام می شود.

به طور مثال در مجموعه فرش قم فرش اکسیر ، طرح فرش قم ۱۲۰۰ شانه با تراکم ۳۶۰۰ بافته شده و سپس توسط استادکاران تیغ زنی، دور دوزی و گره زنی می شود.

کافی است به وبسایت فرش اکسیر یا فروشگاه های آن سری بزنید تا مجموعه ها آشنا شوید. چیزی که شما دوست خواهید داشت لطافت این فرش ها و انعطاف خیره کننده آن است به شکلی که هر بیننده ای سوال می پرسد که آیا این فرش، یک فرش دستباف است؟

 

نظرات