دکوراسیون منزل ایرانی سنتی با المان های طبیعی

0

دکوراسیون منزل ایرانی سنتی با المان های طبیعی

یافتن مکانی برای اقامت در جایی که فرد احساس راحتی کند یکی از نیازهای اساسی انسان در هر دوره ای از تاریخ بوده است. عناصر تزئینی یکی از عواملی هستند که به معماری ایرانی در طول تاریخ نهاد بخشیده اند.

با نگاهی به معماری سنتی ایرانی، نقش ویژه و جایگاه خانه به عنوان عنصری مهم در معماری آشکار می شود. الگوهای به کار رفته در طراحی خانه های سنتی ایرانی که دارای روش ها و تکنیک های مختلف ساخت و اجرا هستند، براساس آب و هوا و فرهنگ هر منطقه، ویژگی های مختلفی دارند.

استفاده از تزئینات متناسب با فرهنگ ایرانی، این خانه ها را از همتایان معاصرشان که فقط به عنوان پناهگاه عمل می کردند، متمایز می کند. عناصر تزئینی مانند آجرکاری، کاشی کاری، آینه کاری، حوض، استخر و آبنما چند نمونه از این موارد است که اغلب در خانه های سنتی ایرانی مشاهده می شود و بسته به شرایط آب و هوایی، برخی از این عناصر تزئینی به محیط خارجی سازه و سایر موارد با مقاومت کمتر در طراحی داخلی خانه اعمال می شود.

به طور کلی منزل ایرانی سنتی فقط یک خانه نیست. یک خانه ایرانی سنتی در واقع بازتابی دقیق از فرهنگ غنی پارسی، سبک زندگی، نوع نگرش، اصول و مذهب است.

 دکوراسیون منزل ایرانی سنتی

آبنما جذاب ترین المان در یک خانه سنتی ایرانی است

آب همواره برای انسان ها نشانه ای از نشاط، آرامش و سرزندگی بوده است. در طول تاریخ بشر، تاثیر عنصر آب در معماری جهان و به خصوص معماری سنتی ایرانی باعث ایجاد خانه هایی زیبا و دلنشین شده است. ساخت حوض و فواره به عنوان قلب معماری سنتی ایرانی شناخته می شود و یکی از نشانه های یک خانه ایرانی اصیل است.

دکوراسیون منزل به سبک سنتی ایرانی یکی از انواع سبک های دکوراسیون است که شاید برای اغلب ما علاوه بر جذابیت، نشانه ای از آرامش درون باشد. امروزه معماران با ايده گرفتن از دكوراسيون سنتي ايراني و سبك هاي مدرنيته آبنماهاي بسيار جذابي را مي سازند كه نمونه هايي از اين نوع آبنما ها را در آبگون ديزاين مي توان ديد.  همچنين جالب است بدانيد كه دکوراسیون ایرانی سنتی فقط به بخش داخلی خانه نپرداخته و به محیط بیرونی خانه نیز توجه خاصی دارد.

شاید اولین و بهترین گزینه ای که برای داشتن یک دکوراسیون به سبک ایرانی سنتی به ذهن می رسد، ساخت یک آبنما با ظاهر سنتی در فضای خانه باشد. درواقع آبنما، یکی از مهم ترین المان هایی است که می توان در تزئین خانه با سبک سنتی ایرانی ایجاد نمود. حوض ‌های کم‌ عمق یا حوضچه ها که معمولا در آن‌ ها یک یا چندین فواره‌ وجود دارد، به آب ‌نما معروف هستند.

حوض کوچکی که درون آن فواره ای طراحی شده، می تواند به خوبی حال و هوای گذشته ها و سنتی بودن را به دکوراسیون شما ببخشد و به شما کمک کند تا از ویژگی های بی نظیر آب لذت ببرید.

آبنما خانگی که در اغلب سبک های دکوراسیون سنتی ایرانی مشاهده می شود، نشاط و طراوت را به فضای داخلی منزل می آورد و باعث جذابیت و زیبایی هر چه بیشتر منزل شما می شود.

دکوراسیون منزل ایرانی سنتی

انواع آبنمای مناسب با دکوراسیون منزل ایرانی سنتی

آبنما از قدیم یکی از زیباترین و مهم ترین المان های معماری ایرانی بوده است که اغلب در حیاط خانه ها،باغ ها و پارک ها ساخته می شد. اما امروزه طراحی و ساخت آبنما در نوع ها و اندازه های مختلف انجام می شود و با توجه به نوع ابنما می توان از آن در محیط های خارجی و محیط های داخلی همچون خانه ها ، لابی هتل ها و آپارتمان ها، مراکز تفریحی و تجاری و… استفاده کرد.

همانطور که حتما می دانید، آبنما خانگی انواع مختلفی دارد که شما می توانید بر اساس سبک دکوراسیون منزل ایرانی سنتی خود، طرح مناسبی را انتخاب کرده و ایجاد نمایید.

آبنماهای طبیعی در دکوراسیون داخلی

 

آبنماهایی که به کمک سنگ های طبیعی و صخره ای نظیر سنگ های لاشه ای، ورقه ای یا پوکه معدنی طراحی و اجرا می شوند، یکی از انواع آبنماهایی هستند که به خوبی می توانند در دکوراسیون سنتی ایرانی تلفیق شده و حس طبیعت را در خانه شما ایجاد نمایند. آبنماهای طبیعی می توانند در هر فضایی از خانه به خصوص حیاط، بالکن، زیرپله، گلخانه و حتی در داخل ساختمان ساخته شوند. این نوع از آبنماها بایستی طراحی شده و براساس فضای موردنظر شما به صورت تخصصی اجرا شوند.

آبنماهای باغی

در این نوع از آبنما ها که قدمت آن ها به قرون وسطی باز می گردد، آب به کمک سیستم لوله کشی به منبعی بالاتر از آبنما رفته و باعث ریزش آب با سرعت بالا می شود. این می تواند آبنمایی زیبا و بسیار جذاب ایجاد کند که با سرازیر شدن آب باعث ایجاد صدای آب در محیط می شود. تلفیق صدای آب و ریزش آن علاوه بر جذابیت بصری، جذابیت شنیداری نیز خواهد داشت. این نوع از آبنماها نیز بایستی به کمک متخصصین معماری و دکوراسیون داخلی براساس میزان فضا و نوع سبک موردنظر شما طراحی و اجرا شوند.

آبنماهای سنتی پیش ساخته

آبنماهای با ظاهر طبیعی نیز یکی دیگر از انواع آبنماهایی هستند که برای چیدمان سبک دکوراسیون سنتی ایرانی مناسب می باشند. این نوع از آبنماها به صورت عنصری جداگانه طراحی و تولید شده و سپس به دکوراسیون خانه شما اضافه خواهند شد.

این مدل از آبنماهای پیش ساخته با اشکال متنوعی وجود دارند و یا براساس نوع خاص موردنظر شما ساخته می شوند. آبنماهای پیش ساخته معمولا مراحل طراحی و اجرای راحت تری دارند اما بهرحال جهت نصب این آبنماها نیز باید از متخصصین معماری و دکوراسیون داخلی کمک بخواهید.

محل ساخت آبنما در دکوراسیون منزل ایرانی سنتی

ورودی ساختمان یکی از بخش های مهم هر منزل است. چه آن که یک خانه ویلایی داشته باشید و چه آن که در یک آپارتمان زندگی کنید، ساخت آبنما در بخش ورودی خانه می تواند خانه شما را در بدو ورود بسیار جذاب و چشم نواز جلوه دهد.

سالن نشیمن خانه یکی دیگر از بخش های مناسب برای ساخت آبنما است. آبنماهای ساخته شده در اتاق نشیمن می تواند حس آرامش و طراوت به همراه نوستالژی را در هنگام دورهمی ها و مهمانی ها برای شما ایجاد کند.

آبگون دیزاین

تیم طراحی و معماری آبگون دیزاین با سابقه چندین سال تجربه محوطه سازی به خصوص در زمینه طراحی و اجرای انواع آبنما و دکوراسیون داخلی می تواند مناسب ترین نوع چیدمان را براساس سلیقه شما طراحی و اجرا نماید. بزرگ ترین سرمایه اين تيم داشتن گروه طراحی و اجرای مجزا و در عین حال به هم پیوسته است. اين تيم متشکل از نیروهای جوان، متعهد، با دانش و متخصص در زمینه معماری، دکوراسیون داخلی و محوطه سازی است که می تواند انواع پروژه های شما را برنامه ریزی، طراحی و اجرا نماید.

 

نظرات